Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilke problemer har du opplevd med brenner på langtur?


Anbefalte innlegg

Tenkte tanken at det kunne være greit med en tråd hvor vi kunne utveksle erfaringer med brennere som svikter, eller truer med å svikte på langtur hvor man avhenger av den. En slik tråd vil kunne være nyttig for felleskapet. Tenker her både på vinterturer med multifuel, såvel som 3- sesongsturer der man endte opp med å spise frysetørret mat laget på kaldt vann som konsekvens. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har opplevd brudd i metall på en toppmontert gassbrenner, som gjorde at den falt fra hverandre i sine enkelte deler. Fikk den gangen til å lage en midlertidig fiks, men det var ikke sterkt nok til å tåle vekta av kjelen, så man ble nødt til å holde kjelen over flammen til vannet ble kokt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke langtur... Men problem.
Slapp ut lampeolje for tidlig, forvarmingen hadde ikke fullført skikkelig i vinden. Det brant langs slangen til primusen, og dette førte til at varmen bla smeltet ett plastfilter i en kobling. Filteret ble tett og brenneren fungerte ikke.

Laget mat på brenneren til turkompisen resten av turen.

Skiftet pumpe og slange, så var den god igjen..

Primus Omnifuel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde kjøpt en Primus Omnifuel II, testet og øvde med denne hjemme å fungerte som forventet.

Fungerte som rakkern første kvelden, morgenen etter fikk jeg ikke fyr på dritten🤬 Prøvde å forvarme den flere ganger, det var masse trykk på flaska, prøvde å rense med rensenål men den ville ikke komme igang.

I mange minusgrader måtte jeg skru den i biter å fjerne masse skitt fra justeringsspindel, bakside av dyse og i brennerhuset. Fikk den til å gå igjen slik at den fungerte resten av turen.

Når jeg kom hjem ble den demontert å rengjort ytterligere med sitronsyre,zalo, piperensere, børste, stålull og full flush med drivstoff. Etter denne rengjøringen har jeg hatt null problem med den. Så hvorfordan dette skjedde har jeg ingen annen forklaring på enn at det må ha vært rusk og rask i brenneren fra produksjon. Den har brent mange liter med bensin siden.

Det er en god brenner som jeg liker veldig godt. Fungere til alle oppgaver fra å smelte snø til å steke pannekaker og koke grøt. Den har nok en høyere effekt enn XGK som jeg også eier, begge brennerne er oppgitt til rundt 3kw, men en god og varm omnifuel med fullt trykk på flaska er brutal og sinnsykt høylytt.

Minus: liten flammespreder, mange koblinger, o-ringer, lyd og krever litt mer vedlikehold enn feks xgk.

20220412_192622.thumb.jpg.e314879a343150cf4b80206df9ef8125.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stoppa Novaen med justeringshjulet siden jeg "bare skulle" ut av teltet en kjapp tur. Hadde fyra lenge og det var ganske kaldt. Resultatet var at både hjulet og nåla satt fast. Fikk løst hjulet og brenneren var bare å riste hardt så løsna nåla til slutt. Har siden den gang blitt flinkere til å snu flaska og tømme trykket før stans og har aldri hatt samme problem igjen. Vet ikke om dette var årsaken, men så lenge det funker er det prosedyre (har ikke fyrt min Nova 6uker i strekk)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

uteturen skrev (2 minutter siden):

Stoppa Novaen med justeringshjulet siden jeg "bare skulle" ut av teltet en kjapp tur. Hadde fyra lenge og det var ganske kaldt. Resultatet var at både hjulet og nåla satt fast. Fikk løst hjulet og brenneren var bare å riste hardt så løsna nåla til slutt. Har siden den gang blitt flinkere til å snu flaska og tømme trykket før stans og har aldri hatt samme problem igjen. Vet ikke om dette var årsaken, men så lenge det funker er det prosedyre (har ikke fyrt min Nova 6uker i strekk)

Siden du skrudde igjen justeringsspindelen på en varm brenner der godset har utvidet seg pga varme vil justeringsspindelen sette seg fast ved avkjøling.

Jeg flipper flaska og lar den brenne ut, så stenger jeg krana på pumpa. Justeringsspindel stenger jeg når brenneren har blitt kald 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (31 minutter siden):

Siden du skrudde igjen justeringsspindelen på en varm brenner der godset har utvidet seg pga varme vil justeringsspindelen sette seg fast ved avkjøling.

Jeg flipper flaska og lar den brenne ut, så stenger jeg krana på pumpa. Justeringsspindel stenger jeg når brenneren har blitt kald 😊

Ja forsto årsak. Dette var tidlig i brennerkarrieren og jeg tenkte det var kjekt for andre ferske å unngå samme feil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (38 minutter siden):

Siden du skrudde igjen justeringsspindelen på en varm brenner der godset har utvidet seg pga varme vil justeringsspindelen sette seg fast ved avkjøling.

Jeg flipper flaska og lar den brenne ut, så stenger jeg krana på pumpa. Justeringsspindel stenger jeg når brenneren har blitt kald 😊

Dette blir da et typisk problem for brennere med justeringsspindel nær brennskålen ikkesant? Optimus Nova kunne derfor like godt ha vært MSR Dragonfly eller Soto Muka for den saks skyld vil jeg anta…? Dette mikkmakket er vel prisen man betaler for noe bedre simmer-muligheter vil jeg tro. MSR XGK og Whisperlite går som noen olja lyn. Enten er de avslått eller så er de på vei til månen. Ikke noe pannekaker i teltet med disse arbeidshestene, men færre innstillingsmuligheter gir dog færre svake punkter. Blir vel en hestehandel alt i alt.

Endret av Skaubjønn på truger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

uteturen skrev (2 minutter siden):

Ja forsto årsak. Dette var tidlig i brennerkarrieren og jeg tenkte det var kjekt for andre ferske å unngå samme feil.

Absolutt. Opplysning for nyinteresserte er noe av bakgrunnen for opprettelse av denne tråden. Hvor mange «bar» kan man gå i, og hvordan håndtere utfordringene som måtte oppstå…? Det kan jo være svært nyttig å vite for de mindre erfarne, meg selv medregnet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uteturen skrev (9 minutter siden):

Ja forsto årsak. Dette var tidlig i brennerkarrieren og jeg tenkte det var kjekt for andre ferske å unngå samme feil.

Dette er ikke et generelt problem. Det er mange brennere som ikke har dette problemet. Min 111C for eksempel. Det skyldes nok en dårlig konstruert ventil vil jeg tro. Men jeg har et par av disse små gassbrennerne for toppmontering som har det problemet (har også toppmotnert brenner der dette ikke er et problem).

Eneste problemet jeg har hatt er lekkasje i en slange på en Kovea Booster DualMax, antakelig fordi jeg har pleid å pakke den ned med en kraftig brett der hvor lekkasjen oppsto. Slange byttet og ny prosedyre iverksatt. Slangen ser jo fin ut på utsia, metall og greier. Det er lett å glemme at inni er det en gummislange. Gasslanger i gummi på propananlegg på hytter, i bobiler og lignende skal jo skiftet hvert tredje til femte år. Kanskje burde man tenke på rutinemessig slangeskift på slangebrennere også?

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (12 minutter siden):

Dette blir da et typisk problem for brennere med justeringsspindel nær brennskålen ikkesant? Optimus Nova kunne derfor like godt ha vært MSR Dragonfly for den saks skyld vil jeg anta…? Dette mikkmakket er vel prisen man betaler for noe bedre simmer-muligheter vil jeg tro. MSR XGK og Whisperlite går som noen olja lyn. Enten er de avslått eller så er de på vei til månen. Ikke noe pannekaker i telte med disse arbeidshestene, men færre innstillingsmuligheter gir dog færre svake punkter. Blir vel en hestehandel alt i alt.

Noen brennere med spindel vil nok kunne oppleve problemet, men det er ikke et problem sålenge man operer brenneren riktig.

Det finnes ikke én perfekt brenner, de har alle sine svakheter. Så å peke på en brenner å si at den er dårlig fordi den har gode justeringsmuligheter blir feil. De færreste ville blitt fornøyd med en brenner som xgk og whisperlite fordi de er som to traktorer som kan å smelte snø og koke.

Brennere med justering/simmerfunksjon har et mye større bruksområde og vil være det riktige valget for folk flest.

Endret av Kristoffer Sandnes
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (7 minutter siden):

Alle brennere med spindel vil nok kunne oppleve problemet, men det er ikke et problem sålenge man operer brenneren riktig.

Det finnes ikke én perfekt brenner, de har alle sine svakheter. Så å peke på en brenner å si at den er dårlig fordi den har gode justeringsmuligheter blir feil. De færreste ville blitt fornøyd med en brenner som xgk og whisperlite fordi de er som to traktorer som kan å smelte snø og koke.

Brennere med justering/simmerfunksjon har et mye større bruksområde og vil være det riktige valget for folk flest.

Absolutt. Poenget mitt var heller ikke å snakke ned disse brennerne. Hvem vil vel ikke sette pris på pannekaker på tur (bare for å nevne ett eksempel)? Her blir det som alltid et spørsmål om hva man ønsker å bruke brenneren til. Ønsket bare å høre om man kunne generalisere fra en brenner til en større gruppe brennere. Det er ikke for ingenting at bla Dragonfly nyter det ryktet den gjør. Har bare de to nevnte traktorene i min samling så erfaringen med simmerbrennere er lik null. Vet imidlertid allerede nå at det aldri vil bli pannekaker uten en mer justeringsvennlig brenner. 

Endret av Skaubjønn på truger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (16 minutter siden):

men det er ikke et problem sålenge man operer brenneren riktig

Dette er jeg helt enig i. Ved å bruke brenneren (og også annet utstyr som klær, telt, sovepose...) under ulike forhold lærer man dem å kjenne og man kan ta hensyn til de egenskapene den har. For MC-kjøring er dette faktisk regnet som livsviktig kunnskap.

;-)

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (2 minutter siden):

Absolutt. Poenget mitt var heller ikke å snakke ned disse brennerne. Hvem vil vel ikke sette pris på pannekaker eller biff på tur (bare for å nevne noen eksempler)? Her blir det som alltid et spørsmål om hva man ønsker å bruke brenneren til. Ønsket bare å høre om man kunne generalisere fra en brenner til en større gruppe brennere. Det er ikke for ingenting at bla Dragonfly nyter det ryktet den gjør. Har bare de to nevnte traktorene i min samling så erfaringen med simmerbrennere er lik null. Vet imidlertid allerede nå at det aldri vil bli pannekaker uten en mer justeringsvennlig brenner. 

Det er jeg enig. 

Nå syns jeg xgk er en god brenner til sitt bruk, men langt ifra noen allrounder. Vår, sommer og høst bruker jeg heller en brenner med justeringsmuligheter fordi jeg lager mer mat enn på vinteren.

Marius Engelsen skrev (Akkurat nå):

Min 111, 111T og svea123 har også spindel i brenneren. Det gir heller ikke problemer.

Nova og Omnifuel er nokså like, de er fult mulig å jamme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (1 minutt siden):

Dette er jeg helt enig i. Ved å bruke brenneren (og også annet utstyr som klær, telt, sovepose...) under ulike forhold lærer man dem å kjenne og man kan ta hensyn til de egenskapene den har.

;-)

Ja, vi opplever forskjellig trøbbel på vår ferd og mange ganger er det nok brukerfeil. Jeg har prøvd ut mange brukerfeil og man lærer av de underveis.

Fleste ting har en teknikk eller små detaljer som kan være avgjørende til tider. Ikke alt kan leses i bruksanvisningen og det må læres underveis. 

Eller lese på fjellforum om våre oppdagelser og brukerfeil 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (10 minutter siden):

Ja, vi opplever forskjellig trøbbel på vår ferd og mange ganger er det nok brukerfeil.

Jeg har i mange år jobbet med menneske-maskin-systemer, og vil nok ikke kalle dette en brukerfeil. Tvert i mot er det nok av eksempler på at produsenter og designere skylder på brukerfeil når de selv egentlig har gjort en for dårlig jobb med designet. En kran er en kran og skal selvsagt kunne stenges av uten at det oppstår problemer med selve krana av den grunn. Det er det kraner er til for. Men en god egenskap med mennesker er at de (fleste) er tilpasningsdyktige og kan tilpasse seg uoptimale løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten en feil til som jeg har opplevd mange ganger, og det er med en trangia spritbrenner. Den lekker. Den lekker ikke under bruk, men når jeg har slukket den og skrudd på lokket for å kunne bruke resten av rødspriten ved neste opptenning, så har det lekket ut rødsprit. Har den stått en stund kan den faktisk være helt tørr. Problemet er at toppen av brenneren er falset fast i bunnen. Denne falsen lekker (vet ikke om det gjelder alle brennerne, men i hvert fall mine). Så jeg lot derfor brenneren brenne ut resten av rødspriten før jeg pakket den ned. Inntil jeg fikk tak i en modifisert trangiabrenner der falsen var loddet i etterkant. Den holder på rødspriten.

Nå kan sikkert noen mene at trangiaen ikke er beregnet for å oppbevare rødsprit i når den ikke er i bruk. Men dette mener jeg er feil. Lokket har jo en gummipakning, og hva skal man med en gummipakning i lokket hvis det ikke er noe den skal forhindre i å lekke ut? (Ja, hva man skal med et lokk i det hele tatt?) Selvsagt har de som designet brenneren tenkt at man skal kunne frakte rødsprit i brenneren. Men de har åpenbart ikke testet om det faktisk fungerte.

Jeg har prøvd å lodde de andre trangiaene mine, men har dessverre ikke utstyr til å lodde noe som er såpass varmeledende og stort, kun til elektronikk, og det blir for puslete. Men andre har kanskje utstyr til å lodde sine egne, så tipset kan kanskje være av nytte for noen?

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (1 time siden):

MSR XGK og Whisperlite går som noen olja lyn. Enten er de avslått eller så er de på vei til månen. Ikke noe pannekaker i teltet med disse arbeidshestene, 

Går finfint og steke pannekaker på begge disse. Det har jeg gjort selv mange ganger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.