Gå til innhold
  • Bli medlem

hei! har noen spørsmål om håndholdte gps!


hjertesmil

Anbefalte innlegg

hei!

vi skal kjøpe en håndholdt gps til vår turglade far. så mye vet vi: han trenger ikke det mest fancy utstyret, men han setter pris på gode produkter. han skal bruke gpsen til å navigere i fjellet, han liker å gå toppturer og av og til lengre skiturer over fjellet. han har tidligere brukt kart og kompass, men er god på teknologi. jeg tror han ville foretrukket trykk-knapper pga bruk på vinterstid, og jeg tror han ville foretrukket at man kunne bytte batterier slik at man kan være lenge borte (ikke alltid mulighet til å lade).

vi har sett på garmin gpsmap 60-seriene, men har problemer med å finne ut av det. er det slik at jo høyere tall jo nyere? hva betyr de ulike bokstavkodene, cx, csx, st, i osv? far er miljøbevisst og ønsker gjerne brukte gaver. på finn ligger det noen csx og cx ute til rundt tusenlappen. 64 st finner jeg fra 2200-3500. 66i til 3000.

er det slik at de gamle modellene "går ut av bruk" - at de snart ikke kan oppdateres osv? bør man kjøpe en av de nyere for at den kan brukes lenger? litt usikker på hvordan nedlastning av kart osv. virker.

om noen har noen tips - om man bør kjøpe en ny, om eldre modeller er bra nok - om det er noen modeller man må styre unna - så tas de med glede imot!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Garmin 6X serien er helt riktig høyere tall = nyere

Disse er kjent for store og gode knapper, også med votter. 
Fargeskjerm spiser batteri.

Vurder nøye om han trenger kart på skjermen, selv ender jeg alltid opp med å bare bruke koordinatene og avstander.  
AA eller AAA batterier er en kjempefordel. 
 

Selv bruker jeg en 20 år +++ gammel gps, og den er like god. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du skal være redd for at du ikke får oppdatert en eldre gpsmap. Jeg har riktignok ikke en gpsmap, men en eldre zumo 660 (de kom for 10-15 år siden) som jeg akkurat nå oppdaterte, både med nytt kart og med programmvareendringer. På eldre GPSer er det sjelden programmvareendringer. Stort sett er det tidssoner de oppdaterer. Jeg vet ikke helt hvorfor de trenger oppdatering, men tipper det er fordi det kan endre seg i forskjellige land rundt i verden, for eksempel at de begynner/slutter å bruke sommertid eller endrer hvilken tidssone de vil tilhøre.

Gpsmap-serien har eksistert veldig lenge, og det sier meg at de har truffet godt med dette produktet. Selv bruker jeg Garmin Montana 600-serien (berøringsskjerm, kun av/på-knapp) hele året, med og uten votter, hanske, skjermen fungerer til og med under vann, så jeg er ikke bekymret for at den ikke skal virke. Det er en helt annen teknologi enn skjermene som brukes på mobiltelefoner. Men det er selvfølgelig en smakssak om man foretrekker knapper eller berøringsskjerm.

En liten demo av berøringsskjermen på Montana 680:

 

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garmin gpsmap 66i har inreach-funksjonalitet, altså mulighet for satelittkommunikasjon uavhengig av mobildekning, mulighet for å sende SOS-meldinger, med mer.    For bruke inreach trengs det abonnement, som ikke er helt billig. 

Jeg kjøpte en brukt 66i i sommer, fornøyd med den, den er god og solid.

66i har fast batteri, og lades med USB-kabel, for eksempel fra batteribank som man tar med seg på tur.

 

Endret av Luesveis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en 62s for mange år siden og har brukt den regelmessig siden den gang og den er på ingen måte utdatert. Bruker AA batterier. 
Tror ikke du skal være engstelig for å kjøpe brukt (om den er behandlet med vanlig omsorg) om dette føles greit for giver og mottaker av gaven. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haugoy skrev (På 14.1.2023 den 13.23):

Hei

Garmin 6X serien er helt riktig høyere tall = nyere

Disse er kjent for store og gode knapper, også med votter. 
Fargeskjerm spiser batteri.

Vurder nøye om han trenger kart på skjermen, selv ender jeg alltid opp med å bare bruke koordinatene og avstander.  
AA eller AAA batterier er en kjempefordel. 
 

Selv bruker jeg en 20 år +++ gammel gps, og den er like god. 

Tusen takk for info! Ja, jeg tror ikke han trenger det - men jeg tror han ville hatt glede av det. Han har lånt en gammel gps av meg en gang og koste seg med å følge med på kartet på skjermen. Men forstår hvorfor man egentlig ikke trenger, ja. Takk for svar! Det er veldig i min fars ånd at ting er 20+++ åg og like god :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (18 timer siden):

Jeg tror ikke du skal være redd for at du ikke får oppdatert en eldre gpsmap. Jeg har riktignok ikke en gpsmap, men en eldre zumo 660 (de kom for 10-15 år siden) som jeg akkurat nå oppdaterte, både med nytt kart og med programmvareendringer. På eldre GPSer er det sjelden programmvareendringer. Stort sett er det tidssoner de oppdaterer. Jeg vet ikke helt hvorfor de trenger oppdatering, men tipper det er fordi det kan endre seg i forskjellige land rundt i verden, for eksempel at de begynner/slutter å bruke sommertid eller endrer hvilken tidssone de vil tilhøre.

Gpsmap-serien har eksistert veldig lenge, og det sier meg at de har truffet godt med dette produktet. Selv bruker jeg Garmin Montana 600-serien (berøringsskjerm, kun av/på-knapp) hele året, med og uten votter, hanske, skjermen fungerer til og med under vann, så jeg er ikke bekymret for at den ikke skal virke. Det er en helt annen teknologi enn skjermene som brukes på mobiltelefoner. Men det er selvfølgelig en smakssak om man foretrekker knapper eller berøringsskjerm.

En liten demo av berøringsskjermen på Montana 680:

 

Tusen takk for denne, veldig nyttig! Siden jeg ser etter brukte produkter, er det topp å utvide søket litt også etter andre modeller. Og takk for intel angående oppdateringer. Synes det er veldig irriterende når eldre produkter blir ubrukelige på grunn av oppdateringer, så dette er godt å høre.

Skjermen du har virker veldig funksjonell, takk for demo! Veldig nyttig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luesveis skrev (18 timer siden):

Garmin gpsmap 66i har inreach-funksjonalitet, altså mulighet for satelittkommunikasjon uavhengig av mobildekning, mulighet for å sende SOS-meldinger, med mer.    For bruke inreach trengs det abonnement, som ikke er helt billig. 

Jeg kjøpte en brukt 66i i sommer, fornøyd med den, den er god og solid.

66i har fast batteri, og lades med USB-kabel, for eksempel fra batteribank som man tar med seg på tur.

 

Ja, den virker veldig god. Jeg har et problem med USB-ladingen, bare. Og at den også er ganske dyr brukt. Det er litt dobbelt: min far er lenge ute, uten dekning og uten lademuligheter. USB-lading kan derfor være en ulempe. Samtidig har han vært utfor minst ett tilfelle i livet hvor det kunne gjort stor forskjell om noen i området hadde hatt satelittkommunikasjon tilgjengelig. Så disse behovene stanger litt mot hverandre med denne modellen. Men den ser strålende ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rayun skrev (17 timer siden):

Kjøpte en 62s for mange år siden og har brukt den regelmessig siden den gang og den er på ingen måte utdatert. Bruker AA batterier. 
Tror ikke du skal være engstelig for å kjøpe brukt (om den er behandlet med vanlig omsorg) om dette føles greit for giver og mottaker av gaven. 

Mottaker er stor tilhenger av brukte gaver, og det er jeg også. Mange jager det nyeste utstyret, så det er bare vinn-vinn at andre er tilfreds med det som blir avlagt. Har funnet en aktuell 64st, en 60cxs og en 60cx til omtrent samme pris. 64 er kanskje den nyeste og dermed mest for pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hjertesmil skrev (17 minutter siden):

64 er kanskje den nyeste og dermed mest for pengene.

Her kan du se hvilke funksjoner den har: https://www.garmin.com/nb-NO/p/140024 Jeg hadde fint kunne brukt denne på tur.

hjertesmil skrev (19 minutter siden):

Samtidig har han vært utfor minst ett tilfelle i livet hvor det kunne gjort stor forskjell om noen i området hadde hatt satelittkommunikasjon tilgjengelig

Jeg foretrekker å ha denne som en egen enhet adskilt fra GPS-en, rett og slett fordi jeg vil være sikker på at den har nok strøm hvis jeg må bruke den. GPS-en vil jo brukes hele tiden og da kan det være så som så med hvor fulladet den er. Når man trykker på SOS-knappen på en inReach vil den sende posisjon hvert 10 minutt til å begynne med, og man vil også sende meldinger fram og tilbake. Da tappes batteriet fort.

Har man inReach og GPS i samme enhet bør man etter min mening i hvert fall ha med seg en egen liten batteribank som kun skal brukes i nødtilfelle. Det er i hvert fall verdt å tenke igjennom akkurat dette.

Jeg vil tippe at man får tak i en inReach Mini (altså forrige versjon) til en relativt fornuftig pris, og velger man billigste abonnement trenger det på ingen måte å bli dyrt i drift.

 

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hjertesmil skrev (9 minutter siden):

Det er litt dobbelt: min far er lenge ute, uten dekning og uten lademuligheter. USB-lading kan derfor være en ulempe. Samtidig har han vært utfor minst ett tilfelle i livet hvor det kunne gjort stor forskjell om noen i området hadde hatt satelittkommunikasjon tilgjengelig. Så disse behovene stanger litt mot hverandre med denne modellen. Men den ser strålende ut.

Jeg ser ikke helt problemet med USB-lading?  Istedenfor å ha med løse batterier, har man med USB-kabel og batteribank.   Det blir muligens litt tyngre, men det finnes batteribanker i forskjellige størrelser, så det går an å finne en å ta med en som har passe kapasitet ut fra hvor lang turen er og forventet strømforbruk (pluss en del margin...).

Selv kjøpte jeg Inreach-enhet etter å ha vært i nærheten av en alvorlig situasjon i høyfjellet for noen år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luesveis skrev (28 minutter siden):

Jeg ser ikke helt problemet med USB-lading?

Når du må lade blir det fort krøkkete å bruke GPSen samtidig siden batteribanken må ligge i sekken og GPSen være tilgjengelig i hånda.

Man skal aldri forsøke å lade et LiION-batteri som er under 0 grader. Batteriet vil da ødelegges.

Hvis man skal "ta med en som har passe kapasitet ut fra hvor lang turen er og forventet strømforbruk" blir det fort mange batteribanker hjemme i skuffen.

Det er de tre tingene jeg klarer å komme på og selv tar jeg med mange batterier (jeg har 8 stykker, men kan kjøpe enda fler om behovet melder seg). Bortsett fra disse er vel USB-lading veldig greit. En fordel er jo også at man kan få ladet opp hver gang man er på et sted med strøm tilgjengelig, for eksempel ei DNT-hytte. Men det kan jeg også gjøre med batteriene mine.

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Eneste grunnen til at jeg er skeptisk til oppladbare batterier, er levetiden. Ikke før utlading, men før syrelekasje.

Når jeg tar ut batteriene fra GPS'n, så har jeg ingen bekymringer. Men min 20+ år gamle gps mottaker hadde kanskje begynt å lekke? Usikker. Men jeg tar ikke sjangsen.

Men selvfølgelig er dagens oppladbare batterier mye bedre enn 1990 tallets.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hjertesmil skrev (2 timer siden):

Mottaker er stor tilhenger av brukte gaver, og det er jeg også. Mange jager det nyeste utstyret, så det er bare vinn-vinn at andre er tilfreds med det som blir avlagt. Har funnet en aktuell 64st, en 60cxs og en 60cx til omtrent samme pris. 64 er kanskje den nyeste og dermed mest for pengene.

Peis på med 64st hvis kompasset skal brukes, det er bedre på 64st enn 60csx. Ellers dekker jo begge preferansene. Batteriene varer litt lenger på 60csx og den har vel en anelse tregere skjerm når man scroller kart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 60 Cx. Faktisk har jeg 2. Har brukt dem siden de kom på markedet og det begynner å bli mange år siden. 

De fungerer fortsatt utmerket. Bruker dem sommer som vinter og til lands og på sjøen. Har brukt dem med alle typer batterier som passer, både oppladbare og vanlige batterier. Aldri hatt noe problem med noe typer. 

Så du kan tygt handle hvilken som helst modell som kommer etter denne ut fra hva du ønsker den skal inneholde. Sist jeg handlet en brukt 60 Cx til en kompis ga vi 5-600 på Finn. Så du finner helt sikkert en nyere modell mellom det og ny pris når du leter eller setter opp varsel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har 64 st tid ilägg  om att den I alla fall min ej fung med universal uppladd utan bara med Garmin org som bara är på 2x 1000 mah samt att de laddar ut om de sitter kvar i GPS fast den är avstängd.

Körde med en tunn 5000 mah PB och en kabel till GPS.

Alkaline fungerar bra.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellfant skrev (8 minutter siden):

Det ligger en Garmin GPS 64s på Finn.no til kr 2200,- er det en ok pris?

På Garmin sine sider (under eldre modeller) er den oppgitt med pris 3599 ,- (https://www.garmin.com/nb-NO/p/140022), så etter min private vurdering er dette helt på kanten hvis det ikke følger med noe ekstra. Men jeg ville kanskje gitt det hvis jeg skulle ha en GPSMAP 64s og den framstår som spiller ny. Er den i henteavstand sparer man jo porto, så det er jo også noe man må ta med i betraktning.

Jeg vet ikke hvilken du har sett på, men det er en GPSMAP 64s der til 1700,- også, og som har Topo Norway Experience V4 kart. Det gjør den vel i praksis til en 64st hvis jeg ikke har misforstått noe: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=290603639

Det ligger også en 64st til 2000 kr der: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=289987620

og en 64st til til 2000 kr: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=290187957

Vet ikke om du ble noe klokere av dette da.

;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.