Gå til innhold
  • Bli medlem

Er det nødvendig å fyre i teltet?


Fiskepadde

Anbefalte innlegg

Annonse
Likse skrev (15 minutter siden):

Man fyrer jo ikke når man sover, så jeg kan ikke tro at det er nødvendig å fyre når man er våken heller. 

Jeg har bare observert at «de fleste» som holder på med denne typen tur gjør det. Personlig har jeg null erfaring med lengre turer med ski og pulk på vinterstid så er ut av nysgjerrighet jeg spør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det holder med å fyre i teltet når jeg smelter snø egentlig.

I praksis blir det sånn at jeg smelter snø i forteltet for å ha varmt vann til frokostkaffen, havregrøt og dagens marsj, så står den gjerne på mans jeg spiser.

På kvelden etter camp er etablert fyrer jeg opp igjen for å varme vann/smelte snø til middagen/frysetørket, da står den gjerne på mens jeg spiser.

Men ellers brukes den fint lite. Så svaret er at jeg ikke fyrer mye for varme i teltet, men det er godt med en liten lunk på morgen og kveld når mat skal spises og klær skiftes.

  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du fyrer i teltet så blir det varmt mens du fyrer, men varmen forsvinner med en gang du stenger av primusen. 

Det er viktig at du passer på at det kommer friskluft inn hvis du fyrer. primusen brenner opp oksygenet og produserer CO2 og senere CO når oksygennivået blir for lavt. Jeg har vert med og åpne en campingvogn hvor det lå to døde mennesker og en død hund. Her var det tette ventiler og den lille gassflammen i kjøleskapet som var årsaken. Alle var døde av CO forgiftning.

Den eneste gangen jeg har fyrt primus i teltet var da jeg var i forsvaret. Da brukte vi 7 duks knappetelt, men sivilt så har jeg sovet i telt i temperaturer ned mor -20 og aldri fyrt unntatt når jeg laget mat og tørket klær. Men da stod primusen i kuldegropa i forteltet, ikke inne i teltet. 

 

Rolf_og_telt.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det er ikke nødvendig. Jeg sørger for å ha klær/sovepose/underlag som gjør at jeg klarer meg fint uten. Her etter en natt hvor det hadde vært nede i -25 innvendig i teltet.

17834227_10154214919000194_3303967212191144665_o.thumb.jpg.1723f2cade478866671a78119c334dd2.jpg

Når madammen er med på tur hender det vi kosefyrer noe før f.eks man skal ut av sovepose og over i tøyet eller omvendt. Ellers veldig lite fyring for varmen sin del. Som nevnt over så medfører fyring i telt både fare og noen utfordringer. Det er viktig å være obs på disse. Samtidig er du helt nødt til å ha utstyr som tåler de temperaturerer du utsettes for uten fyring som en sikkerhet. Både fordi man kan miste mulighet for fyring pga feil eller uhell og fordi man ikke både kan være fyringsvakt OG sove samtidig slik at man får noen utfordringer med logistikken der når man er alene....

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke nødvendig. Det er "digg" å fyre litt for varme i teltet uten å måtte pakke seg fullstendig inn, men denne varmen er supermidlertidig, og forsvinner samme minuttet du skrur av brenneren. Om det er kommet mye frosset kondens i innerteltet og teltet skal stå noen dager kan det være en liten komfort-boost å fyre litt i innerteltet for å smelte isen nok til at den kan skrapes av uten å skape snøstorm i innerteltet.

Min regel er å aldri legge meg ned når det fyres i teltet, så da blir man eventuelt bare sittende der og se på brenneren.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fyrer så godt som alltid i teltet, men blir ikke sittende å se på brenneren. Velger heller å lese bok, høre podcast, skravle med evt turfølge osv. 

Jeg liker å ha det komfortabelt i teltet. Fint at man kan velge selv såklart.  

Gjorde et unntak fra å alltid fyre i teltet senest i går. Stakk ut i skauen i går kveld etter pinnekjøttlag og overnattet i mitt lille Unna. Da gadd jeg ikke fyre. Bare hørte litt podcast i soveposen og så natta. 

 

 

A683F22D-5174-4284-B4FA-F193C07D5646.jpeg

Endret av SnorreL
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/19/2022 at 9:27 AM, SnorreL said:

Jeg fyrer så godt som alltid i teltet, men blir ikke sittende å se på brenneren. Velger heller å lese bok, høre podcast, skravle med evt turfølge osv. 

Jeg liker å ha det komfortabelt i teltet. Fint at man kan velge selv såklart.  

Gjorde et unntak fra å alltid fyre i teltet senest i går. Stakk ut i skauen i går kveld etter pinnekjøttlag og overnattet i mitt lille Unna. Da gadd jeg ikke fyre. Bare hørte litt podcast i soveposen og så natta. 

 

 

A683F22D-5174-4284-B4FA-F193C07D5646.jpeg

Enig, går fint å fyre konstant med alkylatbensin i forteltet på mitt Keb Dome på dagtid. Sist lå jeg to dager rundt null og brukte 2.5 liter på min Whisperlite. Uten hodepine eller ubehag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fyrer gjerne «for kråkene» mens det spises og selvfølgelig når det smeltes snø. Ekstravarme i teltet da er velkomment. Synes også det er kjekt å få tørka innertelt for kondens/frost før det pakkes ned. 
 

På sosiale turer har det vel ofte hendt at vi har hatt med ganske mye ekstra bensin for kosefyring. Å kunne sitte i bare ullundertøyet og spille yatzy e.l. etter en kald dag kan være ganske digg. Husker vi målte 30 grader oppunder taket en gang. Rydder da unna poser og løse ting, har brenneren på brennerplate med inn i innerteltet, og følger med. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.