Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellskisko - med eller uten gamasj?


langsua

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg lurer på hva folket her ville valgt av fjellskisko? Ser det finnes både med og uten gamasj? Har ikke tenkt å gå de mest ekstreme turene, men er ute på ski nesten hver dag, så blir mest hverdagsbruk. I fjor enten på rando eller langrenn, men nå ønsker jeg å gå til anskaffelse av fjellski også (har lånt det ved tidligere anledninger). Samt at jeg går med en drøm å være på tur i 1-2 uker i strekk også, trolig januar/februar. Så skoene skal helst kunne brukes til det. Da helst over vidder og relativt flate områder. Kommer ikke til å skulle sette utfor og prøve meg på telemarksvinger av noe slag. (er dame om det har noe å si.) har ikke kjøpt ski enda, men ser for meg at det ikke har like stor betydning for sko. Samt at det valget kommer nok til å være litt mer begrenset mtp at jeg vil ha ski uten stålkant.

 

Noen råd før jeg går til innkjøp?

Endret av langsua
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er særdeles fornøyd med fjellskisko med gamasjer (Alfa Outback APS) både til fjellskitur og skileik med unga, digg å kunne stole på at eneste stedet det kan komme snø ned i skoa er oppunder knærne!

Endret av moslien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også løse gamasjer og bruker samme gamasje til forskjellige skisko. Har dog ikke erfaring med faste gamasjer så kan hende jeg hadde vært fornøyd med det også. 

Jeg syns likevel det er veldig fleksibelt å kunne å bruke en og samme gamasje til et utvalg skisko og i tillegg brukes de også om sommeren til både fjellstøvler og lettere tursko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt sko med fast gamasj, Alfa Polar i syv år nå, og jeg kommer ikke til å tilbake til løs gamasj,  som jeg ser det er at du har alt i ett, du snører på skoen og så er gamasjen der,  :) Gammle røde Alfa polar.(mulig de finnes enda) hadde goretex gamasj. den har jeg subbe mye rundt i overvann uten å bli vått, En annen ting jeg virkelig liker at når jeg må ut av teltet så trer jeg bare sko på uten å snøre de men bare glider igjen gamasjen, fort og enkelt for korte oppdrag utenfor telt og gamme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også begge deler, men på overnattingsturer og turer i (høy)fjellet bruker jeg kun Alfa Outback APS. De holder meg helt enkelt varme og tørre, og er enkle å forholde seg til. Ingen hemper eller snorer som må knytes eller etterstrammes ila dagen. Tar dem bare på og så funker de. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Har begge deler. Veldig dyrt med fast gamasje, og egentlig best egnet til flerdagers turer i tøft vær. Er veldig fornøyd med Fjellreven sine gamasjer, som har en solid lærreim under skoen. Liker ikke disse tradisjonelle gamasjene med snorer, som er mye prakk. Outdoor Research har noe lignende til halve prisen, som helt sikkert er like bra: https://sportoutlet.no/klaer/smavarer/product/63994?c=57

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.