Gå til innhold
  • Bli medlem

Rødspritbrennere, hvorfor anvendes de fortsatt i 2022?


Anbefalte innlegg

Nils Einar Ljosland skrev (2 timer siden):

Her er et bilde av min Evernew dagstur brenner. Med matchende flaske og kopp. 20221201_095407.thumb.jpg.2c697f7ed9de66310c7fbd2dc82f5a57.jpg

Har tenkt litt på disse! Hvor mye alkohol bruker den pr 500ml? Har målt Trangia brenneren til 20ml pr 500ml kaldt vann fra springen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt inntrykk er at Evernew brenner bruker lite alkohol. Men, koppene som har spor under, og som er til å sette rett på brenneren er ikke 500 ml. De vanligste er i underkant av 300 ml, eller i underkant av 400 ml.

Har hatt litt problemer med Evernew brenneren, med tanke på å smelte en kopp snø. Ihvertfall hvis koppen er satt rett på brenneren. Kan være problemer med at brenneren blir så nedkjølt at den slukker.

Men, vann i flytende form.  Ingen problemer. 

Jeg har riktignok bare brukt den med Biltema Peisbrensel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare... skrev (3 timer siden):

Parafin/bensin/multifuel-brennarar er, og har alltid vore, veldig dyre i innkjøp i forhold til spritbrennarar og enkle gassbrennarar. Det avgjer valget for dei fleste som ikkje har bruk for brennar til vinterbruk.

Ryktene vil også ha det til at parafin/bensin/multifuel-brennarar er kompliserte å bruke og å vedlikehalde, noko som gjer terskelen tilsynelatande høg for dei som vil ha brennar for vinterbruk. Gassbrennarar og spritbrennarar vert av dei fleste rekna som vedlikehaldsfrie, sjølv om gassbrennarar med gamle pakningar neppe er det tryggaste i bruk.

Du vil ikkje ha totaktsolje i brensinbrennaren din. Det handlar ikkje om at du bare må renske brennaren oftare, problemet er at det er eit h... å rense brennaren etterpå.

Det er ikkje store forskjellen når det gjeld tilgjengelegheit på drivstoff her til lands. I min nærbutikk (coop) står gassboksar, alkylatbensin, raudsprit og tennvæske på same hylle.

Skrev et annet sted at 2T bensin handler om nøden etc. Står det mellom å bryte en større ekspedisjon (for de av oss som faktisk går sånne, gjelder definitivt ikke meg.) eller bruke vanlig blyfri så får det heller være med langtidsutsiktene til brenneren. Store investeringer kan jo hegne ved slike prosjekt. En brenner blir da som en «pølse i slaktetiden». Kan også bruke Diesel ved dysebytte på eksempelvis XGK. Ellers er jeg selvsagt 100% enig med deg. Til mitt bruk vil jeg faktisk ikke tillate noe annet enn T-4 i mine brennere. Til det blir nøden aldri stor nok. 
 

Når det gjelder det du skrev om hvermannsens syn på bensinbrennere så har du selvsagt helt rett. Overså dette argumentet fullstendig. Velger man eksempelvis Dragonfly så må man ofte ute med 2500-3000 kr om man ikke gjør et voldsomt Black Friday- kupp eller noe slikt. Et Trangiasett er lettere å bruke, krever null vedlikehold og man får kjeler og alt man trenger i 1/6 del av prisen på eksempelvis Dragonfly. Mange er også redd for brennere som går på flytende drivstoff. Var selv en av dem, nå er frykt byttet ut med stor respekt. 
Det er selvsagt også selvinnlysende at man til sommerbruk heller ikke trenger å velge annet enn mellom gass og rødsprit. Igjen blir prisnivå relevant, men i mindre grad enn med multifuel. 

Endret av Skaubjønn på truger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (51 minutter siden):


Det er selvsagt også selvinnlysende at man til sommerbruk heller ikke trenger å velge annet enn mellom gass og rødsprit. Igjen blir prisnivå relevant, men i mindre grad enn med multifuel. 

Det går helt greit å bruke spritbrenner om vinteren også, det er ikke slik at man må ha noe annet enn spritbrenner. Det gjør bare leirlivet litt mer behagelig med en som går på bensin. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (1 time siden):

Skrev et annet sted at 2T bensin handler om nøden etc. Står det mellom å bryte en større ekspedisjon (for de av oss som faktisk går sånne, gjelder definitivt ikke meg.) eller bruke vanlig blyfri så får det heller være med langtidsutsiktene til brenneren. Store investeringer kan jo hegne ved slike prosjekt. En brenner blir da som en «pølse i slaktetiden».

Eg ser ikkje kva slags ekspedisjon ein skal vera på, der det er tilgang til oljeblanda bensin når det er tomt for alt anna. Byrjar ein med totaktsbensin på brennaren for å fortsette, må ein uansett bryte ekspedisjonen dagen etterpå.

Nei totakstolje har ingenting på brennaren å gjera, heller ikkje i nøden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare... skrev (2 timer siden):

Eg ser ikkje kva slags ekspedisjon ein skal vera på, der det er tilgang til oljeblanda bensin når det er tomt for alt anna. Byrjar ein med totaktsbensin på brennaren for å fortsette, må ein uansett bryte ekspedisjonen dagen etterpå.

Nei totakstolje har ingenting på brennaren å gjera, heller ikkje i nøden.

Vil du heller konkludere med at det er bedre å velge diesel «i nøden»? Forutsetningen er da selvsagt at man har en brenner som kan kjøre på dette + riktig dyse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik Jørgensen brukte vanlig bilbesin på hele padleturen han gjorde fra nordkapp, norskekysten, svenskekysten og hele finskekysten.

Det gikk fint for hans del. Men mengden aromater i bilbensin er ikke helsefremmende om det brukes i teltet. Til utendørs bruk om sommeren er det sikkert helt greit om 4T alkylatbensin eller parafin/tennvæske ikke er tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang vita bandet film.

Tiden det tar att smälta snö på MF och sprit är stor samt när du ska fylla på bränsle så får man vänta tills kall isf för att pumpa upp mer tryck i brännsleflaskan.Är man på en sån längre tur blir det ju väldigt många timmar men kanske mindre betydelse om man åker före det ljusnar och det är mörkt många timmar mer än man orkar sova.

Till och med på sommaren kan man ju få fylla på med bränsle om man lagar mat till flera personer.

Om man ej är van att skruva med div utr kan det kanske vara ett mer pålitligt alt största underhållet kan väl vara att rensa hålen någon gång om man är ute i månader och en extra brännare väger ju ej mkt, vid nästan full brännare brukar det brinna lite sämre och då blir det ju mer oren förbränning och mer CO men jag endast anv ute och då är resultatet längre tid innan maten blir klar.även utv reglering av lågan kan vara bra men alt manuell reglering ok vid kortare turer

Endret av Håkan S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (25 minutter siden):

Ang vita bandet film.

Tiden det tar att smälta snö på MF och sprit är stor samt när du ska fylla på bränsle så får man vänta tills kall isf för att pumpa upp mer tryck i brännsleflaskan.Är man på en sån längre tur blir det ju väldigt många timmar men kanske mindre betydelse om man åker före det ljusnar och det är mörkt många timmar mer än man orkar sova.

Till och med på sommaren kan man ju få fylla på med bränsle om man lagar mat till flera personer.

 

 

Man kan ha med 2 spritbrennere, slik at man ikke behøver å vente på at den skal bli kald før man fortsetter snøsmeltingen. 
 

:)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likse skrev (8 minutter siden):

Man kan ha med 2 spritbrennere, slik at man ikke behøver å vente på at den skal bli kald før man fortsetter snøsmeltingen. 
 

:)

Det der var en god idé. Den løsningen har aldri falt meg inn. 👍 Og med to brennere har man jo også muligheten til å lage litt mer avansert mat (koke to ting samtidig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare... skrev (6 timer siden):

Eg ser ikkje kva slags ekspedisjon ein skal vera på, der det er tilgang til oljeblanda bensin når det er tomt for alt anna. Byrjar ein med totaktsbensin på brennaren for å fortsette, må ein uansett bryte ekspedisjonen dagen etterpå.

Nei totakstolje har ingenting på brennaren å gjera, heller ikkje i nøden.

Tja, jeg kjørte ca 2 liter med alkylat totakt gjennom min Whisperlite for en del år siden. Grunnen var at jeg rotet med noen kanner. Det merket jeg ikke noe til på noe tidspunkt. Byttet til T4 når jeg oppdqaget feilen og livet gikk videre.  Diesel er et ekstremt mye dårligere valg enn 2T for den som måtte lure på det. 

Endret av SnorreL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (9 minutter siden):

Tja, jeg kjørte ca 2 liter med alkylat totakt gjennom min Whisperlite for en del år siden. Grunnen var at jeg rotet med noen kanner. Det merket jeg ikke noe til på noe tidspunkt. Byttet til T4 når jeg oppdqaget feilen og livet gikk videre.  Diesel er et ekstremt mye dårligere valg enn 2T for den som måtte lure på det. 

111'en skal vel kunne brenne diesel har jeg hørt, men hvor bra det brenner aner jeg ikke (har ikke prøvd, og kommer heller ikke til å prøve). Men at 2T ikke sotet var nytt for meg. Jeg har ikke prøvd det heller, så her har jeg vel trodd på en av disse uslitelige mytiske sannhetene antar jeg. Jeg vet imidlertid ikke om jeg ville prøvd alkylat (med elle ruten olje) i en brenner beregnet for parafin, men da tenker jeg mest på brannfaren. Men det går kanskje bra det også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (32 minutter siden):

Tja, jeg kjørte ca 2 liter med alkylat totakt gjennom min Whisperlite for en del år siden. Grunnen var at jeg rotet med noen kanner. Det merket jeg ikke noe til på noe tidspunkt. Byttet til T4 når jeg oppdqaget feilen og livet gikk videre. 

Då var du langt heldigare enn meg, det var full stopp på min Nova lenge før 2 liter var gått gjennom. Dysa vart svart og ugrei i lange tider etterpå, sjølv om eg vaska og pussa heile brennaren om att og om att. jevnleg.

Men han gjekk seg heldigvis rein att etter kvart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (8 minutter siden):

111'en skal vel kunne brenne diesel har jeg hørt,

Mange som trur dei har brukt diesel på 111 i militæret, fordi dei har brukt same som på dieselbilane. Men i militæret, vert det brukt parafin på bilane. Nettop for å bruke same på alt.

Eg kjenner ikkje til nokon brennar eg ville brukt diesel på. Men forutsetningen for kommentaren min lenger oppe, var at brennaren faktis takla det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare... skrev (18 minutter siden):

Mange som trur dei har brukt diesel på 111 i militæret, fordi dei har brukt same som på dieselbilane. Men i militæret, vert det brukt parafin på bilane. Nettop for å bruke same på alt.

Eg kjenner ikkje til nokon brennar eg ville brukt diesel på. Men forutsetningen for kommentaren min lenger oppe, var at brennaren faktis takla det.

Vet at enkelte kjører Dragonfly og XGK på diesel, men jeg vet ikke hvordan det går i lengden. En ting er jo om man KAN kjøre greit på dette for en begrenset tidsperiode: typ 1 mnd. Noe helt annet er hvordan brenneren takler lengre tids bruk av skitne drivstoff. Med henblikk på «-i nøden» situasjoner er det jo førstnevnte kategori som er av interesse. MSR skal kunne klare dette uten å klappe sammen over en helg. Det er jo noe de reklamerer med mener jeg. Kan brenneren kjøre på diesel virker det litt smått underlig om ikke den også kan gå på blyfri…? 
 

Uansett så er det selvsagt kun T4 som gjelder 99.99 prosent av tiden. Også dét er MSR relativt tydelige på. Primærdrivstoff er «white gas». Det sies vel på den måten mellom linjene. De KAN kjøre på X,Y,Z, men er egentlig tiltenkt X.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (48 minutter siden):

111'en skal vel kunne brenne diesel har jeg hørt, men hvor bra det brenner aner jeg ikke (har ikke prøvd, og kommer heller ikke til å prøve). Men at 2T ikke sotet var nytt for meg. Jeg har ikke prøvd det heller, så her har jeg vel trodd på en av disse uslitelige mytiske sannhetene antar jeg. Jeg vet imidlertid ikke om jeg ville prøvd alkylat (med elle ruten olje) i en brenner beregnet for parafin, men da tenker jeg mest på brannfaren. Men det går kanskje bra det også?

Jeg tror 111C skal kunne kjøre på diesel. MSR XGK går også på diesel.

Bensin krever større dyseåpning enn parafin for å gi samme effekt, og multifuel brennerene jeg har kjørt på begge deler har jo gått fint med samme dyse (111C og 111T. XGK II skiftet jeg dyse på, ikke prøvd parafindysen med bensin på tanken der).

Spørsmålet er hva som skjer om man fyrer en 111-bråk parafinbrenner på bensin? 111-bråk bensinbrenner er jo tilnærmet lik, eneste forskjellen er at den har ett stk. mindre stigerør opp i brennerhodet, så bensinen får litt mindre forvarming i brenneren før der går ut i dysen. Sånn jeg har oppfattet det.

Jeg tenker å prøve, kanskje. En desiliter bensin har jo nok krefter til å flytte en bil temmelig langt, så det bør helst gå bra når man holder på med sånt…

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (3 minutter siden):

Det står i brukermanualen brenneren leveres med. Leste den ganske nøye før jeg tok den i bruk. Husker ikke at jeg leste noen god tilgrunngivelse utover at de anbefalte «white gas».

Dette skyldes antageligvis at luft/brennstoff forholdet er optimalisert for bensin i design. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (1 time siden):

Lese, ikke bare skrive, jeg nevnte det i mitt innlegg nummer fire. ;-)

Ja, se der gitt! Ja nei, jeg hopper elegant over en mengde kommentarer og innlegg i diskusjoner og deler av diskusjoner der jeg selv ikke har involvert meg (det er jo en kommunikasjon mellom deg og en annen), men jeg leser nok adskillig mye mer enn jeg skriver selv ja. Men som her hvor du har svart spesifikt på et av mine innlegg (eller hvor jeg nevnes som @Skogens Stønn) så vil jeg nok med 99,99998 % sannsynlighet lese hva som skrives da. At jeg i snitt går glipp av rundt 0,00002 % skyldes formodentlig Heisenbergs usikkerhetsrelasjon.

😉

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.