Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppgradert 2022 Exped Orion.


Marius Engelsen

Anbefalte innlegg

Jeg har sett at Orion har fått oppgraderinger igjen.

Tidligere har Exped Orion Extreme oppgradert stengene fra TRX airlite 9,1 mm til DAC Featherlite NSL 9mm (på samme tid brukte Orion UL DAC Featherlite NFL 9,3mm).  Usikker på forskjellen mellom NSL og NFL, men det er sikkert veggtykkelsen og vekt?

Gårsdagens modell er tilrettelagt for dobbelt stangsett, regner med at det samme gjelder for den nye.

Dagens Orion Extreme modell leveres med 2stk DAC Featherlite NSL 9,6mm og en stk 10,25 mm.

Andre forbedringer er:

5cm ekstra høyde:

5cm ekstra liggelengde

dobbelt barduneringspunkt på endene ved dørene

Brattere vegger

Større dører

Glidelås i yttertelt plasser slik at den nås lettere.

NB! Økt vekt i følge spesifikasjonene: 300 gram mer. (Eller så ha de oppgitt gamle modeller noe nøkternt. For mitt «gamle» veier 3,4 kilo med alt - altså omtrent som oppgitt på nyeste).
 

Hva tenker dere om nyeste utgave? Noen som har sett den/prøvd den?


Nyeste modell:

A7CEB3A0-E64F-46C8-88DD-36BD33BB5CB3.jpeg.ad39abb64b7933cd87fce96054cb12e7.jpeg82164F31-3970-4A8E-A926-CB61E8914313.jpeg.84ddcb37f3f56861eeacfb2749711de9.jpeg

 

forrige modell:

6B0BED37-B68F-4E64-B3BB-19A8B580E10B.thumb.jpeg.962f466c83246cc233636dd8b858f8bd.jpeg

79074963-DADC-40F8-817A-180C971038F6.jpeg

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Blindgjenger skrev (53 minutter siden):

Oj, øker fra 130 til 140cm takhøyde på III-erne. Det nærmer seg ballsal, det. Må vel bli mer vindfang også?

Det er godt poeng. Orion extreme 2 er rikelig høyt nok i gammel utgave synes jeg.

Kanskje derfor de har supplert med tykkere stenger, for å kompensere for økt vindfang? Sterkere stenger gir ofte en god del ekstra stabilitet, så jeg tipper at det blir mer stabilt selv med økt høyde.

De 5 cm ekstra i liggelengde i 2-manns settes nok pris på av lange folk.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes de ser veldig snope ut, men blytung for et tomanns da. Omtrent like tung som allak 3 og abisko dome 3. Spent på om designet til orion med nye stenger vil stå bra i dårlig vær. Og så lurer jeg litt på hvorfor ikke heller satse på forbøyde stenger og litt lavere takhøyde for mindre vindfang med god plassutyttelse? 

Håper noen på forumet klikker på kjøp-knappen og kommer med detaljert tilbakemelding 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 21.8.2022 den 21.16):

Lurt å sjekke hva dere får om dere skulle kjøpe nytt telt i dag.

Jeg slo til på tilbud på ett telt nylig i tro om at det var nyeste modell. Men det var det ikke, og det stod ikke opplyst i annonsen.

Hvis det er Orion som tråden omhandler du refererer til så er nyeste modell er ikke tilgjengelig før tidlig i desember, ifølge importøren Utedepot.
Exped oppgir "mid November" på sine sider.
Oppgraderingen har vært kjent lenge, siden april 2021. Vurderer light versjonen selv. 

 

Endret av Kingfisher
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kingfisher skrev (4 timer siden):

Hvis det er Orion som tråden omhandler du refererer til så er nyeste modell er ikke tilgjengelig før tidlig i desember, ifølge importøren Utedepot.
Exped oppgir "mid November" på sine sider.
Oppgraderingen har vært kjent lenge, siden april 2021. Vurderer light versjonen selv. 

 

Ja, de sa omkring oktober til meg. 10000kr veil pris for Orion 2 extreme.

Men jeg synes 6000kr var såpass bra pris for Orion Extreme 2, at jeg allikevel er fornøyd med 2021 modellen.  For meg som bare er 170 høy er det veldig veldig god plass og komfort, og litt lettere enn den nye utgaven.

Virker som det tåler svært mye vind, om det er riktig bardunert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ramla over denne på Youtube. Misfornøyd eier.... Vet at Orion Extreme også vant vindtest i 2009 utført av det tyske bladet Outdoor.  Uansett artig video. PS: Ser nå at Engelsen er aktiv i kommentarfeltet under videoen på Youtube. 

 

Endret av SnorreL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (3 timer siden):

Ramla over denne på Youtube. Misfornøyd eier.... Vet at Orion Extreme også vant vindtest i 2009 utført av det tyske bladet Outdoor.  Uansett artig video. PS: Ser nå at Engelsen er aktiv i kommentarfeltet under videoen på Youtube. 

 

Ja, det stemmer.

Han er på Fjellforum også.

Dette er 3 manns utgaven på videoen, han skriver på bloggen sin at 2 manns utgaven stod støtt i ruskevær og regn med 20ms middelvind og 30ms i kastene. Samtidig sier han at det er eneste gangen dette har skjedd, og ingen tenger knakk på 3manns utgaven.

Eller så ser jeg også på flere andre videoer på Youtube at Orion står veldig bra i vinden.
 

Jeg synes det ser ut som at teltet som kollapser har uheldig bardunering. Enten litt feil vinkel (for mye ut til sidene, eller for mye nedover), eller de er slakk nok til at de tillater at stengene kan presses inn.

Jeg har for sikkerhets skyld forlenget mine barduner og har 10 meter bardunsnor liggende i pluggposen, men teltet virker meget solid det lille jeg har prøvd det.

Jeg tenker å prøve det på vinteren også, selv om jeg har solid tunneltelt til de tøffeste vinterturene.

 

 

1A70F527-9123-40A0-94F9-BA62D9D75030.jpeg

AA77E02C-4256-458B-B9E4-6C3EA4D82B1E.jpeg

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kingfisher skrev (På 24.8.2022 den 8.37):

Hvis det er Orion som tråden omhandler du refererer til så er nyeste modell er ikke tilgjengelig før tidlig i desember, ifølge importøren Utedepot.
Exped oppgir "mid November" på sine sider.
Oppgraderingen har vært kjent lenge, siden april 2021. Vurderer light versjonen selv. 

 

Den nye ytterdøren er søren ikke dum! Man kan lufte meget godt uten at regnet kommer inn, og om man bruker teltet på vinteren kan man spa snø opp langs kantene og la den bli der når man går inn/ut av teltet. På den måten slipper man å ødelegge snøkanten med døren slik man ofte gjør.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.