Gå til innhold
  • Bli medlem

Pakkeliste MASSIV - spare vekt?


TheFlorux

Anbefalte innlegg

Walle skrev (8 minutter siden):

Beklager om jeg var uklar. 

Som @Ludden allerede har nevnt; ikke punkter blemmen ved å lage andre hull. 

Om blemmen allerede er punktert og det ikke er mye væske i den, så virker ikke nål og tråd trikset så bra som det gjør ved en "fersk" blemme.

Ser det nå - det eneste uklare her var vel oppi her er vel hodet mitt :) Tusen takk både @Ludden og @Walle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 3 uker senere...

TUSEN TAKK til alle som har bidratt til diskusjonen. I morgen går turen fra Jostedal til Sota Sæter og så er MASSIV i gang for min del. Sekken havnet på 7.6 kg totalt, hvilket ikke er aller verst. Jeg sender imidlertid noen medlidende tanker til de stakkarene som eventuelt blir sittende ved siden av meg på bussen hjem fra Haukeliseter.

En lærdom til neste gang er at jeg skulle sendt en pakke med rene klær til Haukeliseter for returen. I jakten på lavest mulig vekt har jeg én T-skjorte på og én med, samme med boxer og sokker. Kjenner allerede medfølelse for de andre på bussen..

Rent bortsett fra det er jeg klar for tur. Hvis noen er nysgjerrige kan de følge turen på https://florus.no som oppdaterer progresjon fra Garmin inReachen hvert 5. minutt.

Jeg tar én dag av gangen, og satser på at min nye hofte (2015) holder så langt som mulig. I verste fall får jeg dele opp turen over flere sesonger. Bra blir det uansett!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheFlorux skrev (3 timer siden):

Jeg sender imidlertid noen medlidende tanker til de stakkarene som eventuelt blir sittende ved siden av meg på bussen hjem fra Haukeliseter.

Se positivt på det, du får sikkert en toseter for deg selv 🤣
God tur👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheFlorux skrev (På 8.8.2022 den 16.40):

Kjenner allerede medfølelse for de andre på bussen..

Det er bare å fortelle dem at du er glad du fikk dusja og vaska klær før du tok bussen, for du skulle kjent hvor j... det lukta når du kom fram i går og at de hadde på seg romdrakter med oksygentanker når de desinfiserte rommet ditt i morges...

God tur! Blir artig å følge med på inReachen.

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheFlorux skrev (På 8.8.2022 den 16.40):

Jeg sender imidlertid noen medlidende tanker til de stakkarene som eventuelt blir sittende ved siden av meg på bussen hjem fra Haukeliseter.

En lærdom til neste gang er at jeg skulle sendt en pakke med rene klær til Haukeliseter for returen. I jakten på lavest mulig vekt har jeg én T-skjorte på og én med, samme med boxer og sokker. Kjenner allerede medfølelse for de andre på bussen..

Vask de i en bekk, vri de opp. Snurr de så raskt du klarer, så har du nok med velduftende garderobe. Jeg har med enten S2S sine såpeflak eller konsentrert flytende såpe. Har fungert utmerket på flere speiderleire, blant annet.

Lykke til og god tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har gått en tur som snart kommer under turrapporter.

Men jag var i god tid frame till bussen och i källaren mitt imot ´bakerie´finns en (ingång som snart saknar handtag)där finns möjlighet att tvätta av sig jag hade haft för dåligt väder för att tvätta kläder mer än det allra nödvändigaste ,men det käns bättre för dig själv när du iaf har tvättat av dig även om de smutsiga kläderna skulle på igen.

Sedan är nog de flesta som åker med bussen vana att det luktar lite om de flesta som stiger på bussen som har vandringskläder.

För övrigt så äts de mkt på bussen och det luktar dv från vinerbröd till chilicips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Megalep skrev (25 minutter siden):

God tur! Denne ruta drømmer jeg om å kunne gjøre en gang...

Er det ikke bedre å slutte å drømme og i stedet starte planlegginga med en gang da? Kjøp kart, gå gjennom ruta, planlegg dagsetapper og eventuelle andre ting du vil få med deg under veis...planlegging er nesten som drømming, bare at man får mer konkrete resultater ut av det.

Du kan følge ham på turen og dermed få et førsteinntrykk av hva du nå skal i gang med her:

Bloggen: https://florus.no/

Levende sporlogg (halter litt, typisk etter halvgått dagsetappe): https://florus.no/kart/

Jeg følger med hver dag. Denne turen skal jeg nok gå (er i hvert fall på lista, så hvis jeg nu lever lenge nok og helsa holder...), men jeg har (minst) én annen langtur jeg skal gjøre unna først (muligens 3, men planlegger aldri mer enn en om gangen).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (28 minutter siden):

Er det ikke bedre å slutte å drømme og i stedet starte planlegginga med en gang da? Kjøp kart, gå gjennom ruta, planlegg dagsetapper og eventuelle andre ting du vil få med deg under veis...planlegging er nesten som drømming, bare at man får mer konkrete resultater ut av det.

Du kan følge ham på turen og dermed få et førsteinntrykk av hva du nå skal i gang med her:

Bloggen: https://florus.no/

Levende sporlogg (halter litt, typisk etter halvgått dagsetappe): https://florus.no/kart/

Jeg følger med hver dag. Denne turen skal jeg nok gå (er i hvert fall på lista, så hvis jeg nu lever lenge nok og helsa holder...), men jeg har (minst) én annen langtur jeg skal gjøre unna først (muligens 3, men planlegger aldri mer enn en om gangen).

Følger tankegangen din, men med to (relativt) små barn er det å dra av gårde 3-4 uker for seg sjøl ganske uaktuelt. Og for meg er mye av poenget med MASSIV (og John Muir Trail, som er en annen drøm) det å være ute over lang tid, sammenhengende. Det er ganske få av MASSIV-strekkene jeg ikke har gått før på en eller annen annen tur, liksom. Å dele opp turen og ta litt nå og litt da blir ikke det samme. Det er det å loffe avgårde i 3-4 uker som lokker. Jeg har et håp om at det kan være realistisk gjennomførbart når jeg blir pensjonist 😅 (evt når ungene er ganske mye eldre). Karta har vi 🙂 

skal sjekke lenka!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Megalep skrev (26 minutter siden):

Følger tankegangen din, men med to (relativt) små barn er det å dra av gårde 3-4 uker for seg sjøl ganske uaktuelt. Og for meg er mye av poenget med MASSIV (og John Muir Trail, som er en annen drøm) det å være ute over lang tid, sammenhengende. Det er ganske få av MASSIV-strekkene jeg ikke har gått før på en eller annen annen tur, liksom. Å dele opp turen og ta litt nå og litt da blir ikke det samme. Det er det å loffe avgårde i 3-4 uker som lokker. Jeg har et håp om at det kan være realistisk gjennomførbart når jeg blir pensjonist 😅 (evt når ungene er ganske mye eldre). Karta har vi 🙂 

skal sjekke lenka!

Jeg kom meg på tur i 16 dager i sommer, uten ungene, for første gang. De er 7 og 10 år. Jeg tok permisjon uten lønn fra jobben, så hadde jeg ferie med de når jeg kom hjem.

(16 dager =to arbeidsuker fri+ helgen før).

Ikke alle som kan får det til, men jeg klarte det heldigvis :)

3-4 uker hadde ikke gått, pga. min kone jobber turnus.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Megalep skrev (41 minutter siden):

Følger tankegangen din, men med to (relativt) små barn er det å dra av gårde 3-4 uker for seg sjøl ganske uaktuelt. Og for meg er mye av poenget med MASSIV (og John Muir Trail, som er en annen drøm) det å være ute over lang tid, sammenhengende. Det er ganske få av MASSIV-strekkene jeg ikke har gått før på en eller annen annen tur, liksom. Å dele opp turen og ta litt nå og litt da blir ikke det samme. Det er det å loffe avgårde i 3-4 uker som lokker. Jeg har et håp om at det kan være realistisk gjennomførbart når jeg blir pensjonist 😅 (evt når ungene er ganske mye eldre). Karta har vi 🙂 

skal sjekke lenka!

Han som jeg lenka til har jo barn (men de er sikkert en del eldre enn dine). Han har til og med fått besøk av kona og dem under veis. Barna dine kan selvfølgelig ikke være aleine, men du har kanskje familie som vil trå til for å la deg gjennomføre en drøm eller to? I hvert fall når barna er 10-12 år? Og som sagt er det mulig å møtes under veis. Ruta krysser vel så vidt jeg kan se flere steder der man kommer til med bil. Bare noen tanker fra meg da.

Megalep skrev (41 minutter siden):

Jeg har et håp om at det kan være realistisk gjennomførbart når jeg blir pensjonist

Nei, ikke tenk dette. Denne planen har jeg hørt mange som har hatt, men den går svært sjelden i oppfyllelse. Jeg har passert 63 og kjenner litt på dette. Togene går - som det heter.

;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (1 minutt siden):

 

Nei, ikke tenk dette. Denne planen har jeg hørt mange som har hatt, men den går svært sjelden i oppfyllelse.

;-)

Enig der. De fleste menn i min familie når aldri pensjonsalder. «Man må ville det man kan, før man ikke kan det man vil»

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, Marius Engelsen said:

«Man må ville det man kan, før man ikke kan det man vil»

Godt sagt. Jeg har planleggingen inne, tid som en bibliotekar, formen er sånn omtrent der den skal være med mye rom i toppen, men viljen slår mellom +100% og -100%. Med en posjon flaks får jeg lurt meg selv over dørstokken på ett eller annnet tidspunkt.

Sagt på en annen måte: når Monsen er på villspor liker jeg turen, men er grønn av misunnelse når han hopper ut av helikoperet og kan gå rett på tur.

MASSIV ser ut som en hyggelig tur. Tyinkrysset er omtrent halvveis, så der er det mulig å spare vekt på proviant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grimner skrev (18 minutter siden):

Godt sagt. Jeg har planleggingen inne, tid som en bibliotekar, formen er sånn omtrent der den skal være med mye rom i toppen, men viljen slår mellom +100% og -100%. Med en posjon flaks får jeg lurt meg selv over dørstokken på ett eller annnet tidspunkt.

Sagt på en annen måte: når Monsen er på villspor liker jeg turen, men er grønn av misunnelse når han hopper ut av helikoperet og kan gå rett på tur.

MASSIV ser ut som en hyggelig tur. Tyinkrysset er omtrent halvveis, så der er det mulig å spare vekt på proviant.

Er det ikke flere turristhytter og selvbetjente hytter langs ruta? Kanskje dyrt, men med litt planlegging kan det i hvert fall lette sekken betydelig om man benytter seg av noen av mulighetene, selv om man ønsker å gå med telt (jeg tenker hytter på en sånn tur, skal jeg gå med telt vil jeg helst tenke ruter helt utenom allfarvei).

Et triks for å håndtere dørstokkmila er å med en gang bestille noe som koster litt og som vil bli helt bortkastede penger om man ikke drar. Noe med datostempel. Det kan vær flybillett/bussbillett, eller opphold på et hotell (uten refusjonsmulighet selvsagt), eller noe annet i den retningen. Bare bestill det uten å tenke noe særlig på det, så ordner resten seg helt av seg selv (som oftest).

Sist jeg gjorde det var for et par-tre år siden da jeg sto på toppen av Norges lengste zip-line (Flåm) og hadde bestemt meg for at de greiene der, de turte i hvert fall ikke jeg å ta (2018, mener det var det året den åpnet, da er det jo faktisk 4 år siden - tida går). Det fikk bli fottur ned. Så snudde jeg ryggen til og dro kortet gjennom betalingsterminalen. Når jeg oppdaget at det kostet 700 kr (tror jeg det var), så var ikke valget vanskelig lenger. Det ble zip-linen, og utrolig flott utsikt på turen. Vanvittig flott.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange betjente og selvbetjente hytter å handle inn fra underveis på MASSIV, ja :) 

Minsten er bare fem år, jeg er ikke klar for å være borte tre-fire uker fra han (eller storebroren forøvrig) helt ennå. Og er litt i tvil om gubben er villig til å kjøre dem land og strand rundt for å møte meg underveis 😅 Men mye skjer med åra, ser jo at vi er i en helt annen situasjon nå enn for bare to-tre år siden mtp fleksibilitet.

Jeg er lærer og har sånn sett mye tid å ta av om sommeren, likevel går det ei grense for hva jeg synes jeg kan stå for mtp å bruke av feriebudsjett (penge- og tidsmessig) aleine "bare" på meg. Men nå er vi i en ganske hektisk og økonomisk trang fase av livet, med små barn og påbygg/oppussing/renovering av heimen. Det høres helt nyyydelig ut med de 16 dagene, @Marius Engelsen !

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bästa chansen är före man börjar jobba efter en utbildning i ungdomen sedan kan de dröja till det blir stugtur när man börjar kunna jobba mindre eller direkt vid pension,om man har kontorsjobb kanske ok att vänta.

Jag träffade 2st i ca 25 års åldern som gått Masiv från Breheimen till Haukeliseter de tältade i ett HS ringstind sl2 och köpte lite mat och gas på vägen.

Men framför allt vänliga och trevliga de kom från Trondheim vi sågs 1 dag före Litos och sedan samma buss ner till Oslo.

Deras bästa tips för en lyckad tur var halvhöga kängor kombinerat med trailskor för att undvika skavsår.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.