Gå til innhold
  • Bli medlem

Jeg blir sprø! Pakking. Hytte til hytte om to dager.


malinmej

Anbefalte innlegg

Hei, Skal gå hytte til hytte om to dager. Noe vidde - Litt mindre høyfjell - noe "lavland". Ringebu - Hamar. Det er meldt plussgrader på dagtid. Turen går over fem dager. Til dels lange etapper. Har funnet sekk nå (Bergans helium). Sekken er da i boks. Men.. 

Jeg pakker og pakker opp og vurderer. Legger til, trekker fra. Jeg holder på å bli sprø. Selvfølgelig vil jeg pakke lettest mulig. 

Skal ha med i sekken (snakker kun bekledning her nå - går med sovepose ++ -vindsekk + alt mulig stæsj i sekken): 

Skallbukse og jakke

Lett dunjakke

Ullskift

Overtrekksvotter, langrennshandsker, ullvanter

Men her stopper det opp for meg. Valg: Skal jeg gå med softshell bukse (norrøna falketind) og sofshelljakke (som veier nesten en halv kilo) eller skal jeg gå jeg med langrennsbukse (swix med windstopper i front + fleece på overkroppen (+ lett vindjakke patatgonia)? Jeg går meg alltid varm. Klarer altså ikke å bestemme meg. Softshell eller vindjakke og fleece? Langrennsbukse eller turbukse? 

Hva går DU med? Hva foretrekker du av softshell / fleece / langrennsbekledning / tynn vindjakke - og hvorfor? 

 

Endret av malinmej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • malinmej endret tittelen til Jeg blir sprø! Pakking. Hytte til hytte om to dager.
Annonse

Jeg har gått omtrent samme turen, Øyerfjellet til Hamar. Fine løyper hele veien (sjekk skisporet.no for oppdateringer). Regner med du stopper på Gåsbu, da. det er lite snø ned til Hamar?
Det er ikke mye "høyfjell" etter Sjusjøen, kanskje litt mot Ljøsheim, og der fungerer vanlig skiantrekk greit.

Vi startet på morgen fra privat hytte liker ved DNT sin hytte i Djuposet. Gikk på nykjørte løyper til privat hytte på Sjusjøen. Dag. 2 skulle vi til DNT Målia, og videre ned til Hamar på dag 3.
Men med godt føre og og form, så tok vi hele etappen Sjusjøen - Hamar på dag 2.

 

God tur, den blir fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ville vel valgt softshellen fremfor swixen selv,  men om dere går fort i løyper hele vegen er kanskje swixen like greit. Turklærne er et tryggere valg, men du kan føle deg litt kvikkere swixoppsetter. Hvis du uansett har med skalltøy kan jo swixen være like grei.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (19 minutter siden):

Jeg har gått omtrent samme turen, Øyerfjellet til Hamar. Fine løyper hele veien (sjekk skisporet.no for oppdateringer). Regner med du stopper på Gåsbu, da. det er lite snø ned til Hamar?
Det er ikke mye "høyfjell" etter Sjusjøen, kanskje litt mot Ljøsheim, og der fungerer vanlig skiantrekk greit.

Vi startet på morgen fra privat hytte liker ved DNT sin hytte i Djuposet. Gikk på nykjørte løyper til privat hytte på Sjusjøen. Dag. 2 skulle vi til DNT Målia, og videre ned til Hamar på dag 3.
Men med godt føre og og form, så tok vi hele etappen Sjusjøen - Hamar på dag 2.

 

God tur, den blir fin.

Hei, takk for svar😊. Kult med nesten samme rute. Vi starter lenger nord enn det du gjorde. Ved Øksendalen. Ja, vi avslutter med Sjusjøen - Målia - (det er den lengste etappen - er per dd ikke kjørt opp siste ti dager, så dette er spennende). Så kjører vi til Gåsbu før hjem igjen med tog fra Hamar. Satser på det blir bra, ja👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

malinmej skrev (2 timer siden):

Men her stopper det opp for meg. Valg: Skal jeg gå med softshell bukse (norrøna falketind) og sofshelljakke (som veier nesten en halv kilo) eller skal jeg gå jeg med langrennsbukse (swix med windstopper i front + fleece på overkroppen (+ lett vindjakke patatgonia)? Jeg går meg alltid varm. Klarer altså ikke å bestemme meg. Softshell eller vindjakke og fleece? Langrennsbukse eller turbukse? 

Hva går DU med? Hva foretrekker du av softshell / fleece / langrennsbekledning / tynn vindjakke - og hvorfor? 

Bukse kommer litt an på, men på overkroppen kjører jeg nesten alltid lett vindjakke som utgangspunkt og evt. membranjakke og eller dunjakke i sekken ved behov.

Det er mye lettere å regulere temperatur når mann går med vindjakke ettersom den isolerer minimalt i seg selv. Bare juster hvor mye du har under, og vipps er du happy camper. De tørker raskere, veier mindre og tar mindre plass enn softshell. 

Buksevalget er nok mindre "kritisk". På turer som går over flere dager velger jeg som regel en variant i turbuksekategorien, men det er kanskje vel så mye av gammel vane. De langrennsbuksene er gode å gå i, og det har jo litt å si når mann skal gå langt, men har du ca. samme Swix-bukse som meg, så er det en lomme som akkurat får plass til en telefon e.l. 
Håndlommer og kanskje en ekstra lomme eller to er ganskje kjekt på tur, og vel fremme på hytta så er det ingen tvil om at turbukse er å foretrekke over langrennsbukse. Membran, om så bare på fremsiden er ikke noe stas som innendørsbekledning.

Ikke at jeg er anti softshell, men straks mann skal bære med seg alt mann trenger for flere dager, så er det sjelden ønskelig å ha for mye overlappende funksjonalitet, for det betyr som regel at du må bære mer. Softshell har etterhvert blitt så utvasket og misbrukt begrep at det i seg selv knapt sier noe nyttig om egenskapene til ett plagg, men felles for det aller meste som kalles eller markedsføres som softshell er at det kombinerer en eller annen form for ytterjakke-egenskaper (vind-/vannavvisende) med en eller annen grad av mellomlagsegenskaper (isolasjon). Ettersom disse lagene ikke kan brukes hver for seg, er du mer fastlåst mtp. hvordan du kan regulere temperatur og hvordan den totale massen av klær kan kombineres til ønsket behov. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (10 timer siden):

Bukse kommer litt an på, men på overkroppen kjører jeg nesten alltid lett vindjakke som utgangspunkt og evt. membranjakke og eller dunjakke i sekken ved behov.

Det er mye lettere å regulere temperatur når mann går med vindjakke ettersom den isolerer minimalt i seg selv. Bare juster hvor mye du har under, og vipps er du happy camper. De tørker raskere, veier mindre og tar mindre plass enn softshell. 

Buksevalget er nok mindre "kritisk". På turer som går over flere dager velger jeg som regel en variant i turbuksekategorien, men det er kanskje vel så mye av gammel vane. De langrennsbuksene er gode å gå i, og det har jo litt å si når mann skal gå langt, men har du ca. samme Swix-bukse som meg, så er det en lomme som akkurat får plass til en telefon e.l. 
Håndlommer og kanskje en ekstra lomme eller to er ganskje kjekt på tur, og vel fremme på hytta så er det ingen tvil om at turbukse er å foretrekke over langrennsbukse. Membran, om så bare på fremsiden er ikke noe stas som innendørsbekledning.

Ikke at jeg er anti softshell, men straks mann skal bære med seg alt mann trenger for flere dager, så er det sjelden ønskelig å ha for mye overlappende funksjonalitet, for det betyr som regel at du må bære mer. Softshell har etterhvert blitt så utvasket og misbrukt begrep at det i seg selv knapt sier noe nyttig om egenskapene til ett plagg, men felles for det aller meste som kalles eller markedsføres som softshell er at det kombinerer en eller annen form for ytterjakke-egenskaper (vind-/vannavvisende) med en eller annen grad av mellomlagsegenskaper (isolasjon). Ettersom disse lagene ikke kan brukes hver for seg, er du mer fastlåst mtp. hvordan du kan regulere temperatur og hvordan den totale massen av klær kan kombineres til ønsket behov. 

Personlig refererer jeg til "softshell" som jakker av samme materiale som buksene. Et alternativ til bomullsjakkene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På flerdagersturer bruker jeg nesten alltid det mest «røffe» plagget jeg kan få bruk for. Dvs. skallbukse med lange lufteglidelåser, og en skalljakke eller helt vindtett vindjakke. Blir det for varmt åpner jeg alle glidelåser eller hiver av meg jakken og evt på med ett mellomlag (fleece). Jo mindre klær jeg har med, jo mindre er det å bære, jo mindre sekk kan jeg ha og det er mindre å tørke/rydde/henge opp.

Heller litt for varm enn grusomt kald (og bekymret) hvis det blir kuling.

En sjelden gang kan jeg ta to jakker, da kan de evt. kombineres og tilsvarer en tyngre jakke.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer deg nok fint unna med å ikke ha med to bukser på tur! Vekt spart : ) Soft-shell fungerer rikelig bra nok. I vinter har jeg nesten kun brukt Norrøna Svalbard Flex1 softshell-buksen min. Det er ikke noen lufteåpninger i den, men det har jeg ikke savnet enda heller (jeg er en ganske varm type). Varmen regulerer jeg ved å gå med/uten longs i ull og ellers avkledning på kroppen (lue, hansker, jakke, ullskjorte av osv.)

Jeg prøvde også en tur i år med Norrøna Svalbard Heavy Duty-buksen, men det var mindre suksess. Med våt snø som lett fester seg til stoffet ble den fort fuktig. Dette er ikke et problem på softshell-buksen siden snøen ikke fester seg.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (11 timer siden):

Bukse kommer litt an på, men på overkroppen kjører jeg nesten alltid lett vindjakke som utgangspunkt og evt. membranjakke og eller dunjakke i sekken ved behov.

Det er mye lettere å regulere temperatur når mann går med vindjakke ettersom den isolerer minimalt i seg selv. Bare juster hvor mye du har under, og vipps er du happy camper. De tørker raskere, veier mindre og tar mindre plass enn softshell. 

Buksevalget er nok mindre "kritisk". På turer som går over flere dager velger jeg som regel en variant i turbuksekategorien, men det er kanskje vel så mye av gammel vane. De langrennsbuksene er gode å gå i, og det har jo litt å si når mann skal gå langt, men har du ca. samme Swix-bukse som meg, så er det en lomme som akkurat får plass til en telefon e.l. 
Håndlommer og kanskje en ekstra lomme eller to er ganskje kjekt på tur, og vel fremme på hytta så er det ingen tvil om at turbukse er å foretrekke over langrennsbukse. Membran, om så bare på fremsiden er ikke noe stas som innendørsbekledning.

Ikke at jeg er anti softshell, men straks mann skal bære med seg alt mann trenger for flere dager, så er det sjelden ønskelig å ha for mye overlappende funksjonalitet, for det betyr som regel at du må bære mer. Softshell har etterhvert blitt så utvasket og misbrukt begrep at det i seg selv knapt sier noe nyttig om egenskapene til ett plagg, men felles for det aller meste som kalles eller markedsføres som softshell er at det kombinerer en eller annen form for ytterjakke-egenskaper (vind-/vannavvisende) med en eller annen grad av mellomlagsegenskaper (isolasjon). Ettersom disse lagene ikke kan brukes hver for seg, er du mer fastlåst mtp. hvordan du kan regulere temperatur og hvordan den totale massen av klær kan kombineres til ønsket behov. 

Dette var akkurat det svaret jeg trengte for å bestemme meg. Så bra innspill. Dette med overlappende funksjonalitet - helt riktig. Jeg måtte bare ha litt bekreftelse / dytt på det. Tusen hjertelig takk. Det blir norrøna bukse og droppe softshell-jakke til fordel for en superlett vindjakke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (42 minutter siden):

Du kommer deg nok fint unna med å ikke ha med to bukser på tur! Vekt spart : ) Soft-shell fungerer rikelig bra nok. I vinter har jeg nesten kun brukt Norrøna Svalbard Flex1 softshell-buksen min. Det er ikke noen lufteåpninger i den, men det har jeg ikke savnet enda heller (jeg er en ganske varm type). Varmen regulerer jeg ved å gå med/uten longs i ull og ellers avkledning på kroppen (lue, hansker, jakke, ullskjorte av osv.)

Jeg prøvde også en tur i år med Norrøna Svalbard Heavy Duty-buksen, men det var mindre suksess. Med våt snø som lett fester seg til stoffet ble den fort fuktig. Dette er ikke et problem på softshell-buksen siden snøen ikke fester seg.

Takk. Jeg tar med en gore tex paclite (200 g) skallbukse jeg kan ha utenpå i tilfelle regn eller styggevær. Så da blir det Norrøna flex jeg går i. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

På flerdagersturer bruker jeg nesten alltid det mest «røffe» plagget jeg kan få bruk for. Dvs. skallbukse med lange lufteglidelåser, og en skalljakke eller helt vindtett vindjakke. Blir det for varmt åpner jeg alle glidelåser eller hiver av meg jakken og evt på med ett mellomlag (fleece). Jo mindre klær jeg har med, jo mindre er det å bære, jo mindre sekk kan jeg ha og det er mindre å tørke/rydde/henge opp.

Heller litt for varm enn grusomt kald (og bekymret) hvis det blir kuling.

En sjelden gang kan jeg ta to jakker, da kan de evt. kombineres og tilsvarer en tyngre jakke.

Takk for innspillet ditt. Jeg har fått litt "dytt" her til å ta noen beslutninger som gjør at jeg kutter litt på pakkingen. Det er bra! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

malinmej skrev (25 minutter siden):

Takk. Jeg tar med en gore tex paclite (200 g) skallbukse jeg kan ha utenpå i tilfelle regn eller styggevær. Så da blir det Norrøna flex jeg går i. 

Jeg slår likevel et lite slag for at den ekstra buksen er unødvendig vekt i sekken:) Sjansen for regn er ikke spesielt stor (men sjekk værmelding så tett opp mot avreise som mulig), og soft-shell holder både snø og regn og vind greit ute med mindre det virkelig bøtter ned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.