Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva mener du om snøscootere?


Svein

Forutsett at du blir passert av en snøscooter som kjører lovlig. På en skala fra 1 - 5, hvor befinner du deg?  

77 stemmer

  1. 1. Forutsett at du blir passert av en snøscooter som kjører lovlig. På en skala fra 1 - 5, hvor befinner du deg?

    • 1. Jeg har overhodet ikke noe i mot snøscootere
      14
    • 2. Jeg lar meg ikke affisere om jeg blir passert, slår gjerne av en prat om han/hun stopper.
      20
    • 3. Jeg blir irritert der og da, men er likeglad etter at den har passert.
      14
    • 4. Jeg liker det overhodet ikke, blir mektig irritert og det ødelegger hele turopplevelsen
      19
    • 5. Jeg hater ALLE snøscootere og ønsker de pokker i vold
      11


Anbefalte innlegg

Hvem er det som bevisst kjører snøscooter for å forstyrre andre? Dess mer jeg ser av argumentasjonen din, dess mer blir jeg mot snøscootere! :):P

Dere som argumenterer for snøscootere her må egentlig beskyttes mot dere selv!

koffor i hele tatt ha en sånn her avstemning?? ser jo at det ikke gikk så bra sist gang heller. dette medfører jo bare lengere avstand mellom ski folk og scooter folk. trur egentli det er dere her inne som siter med sånne følelser mot scootere. i ALLE mine år på fjellet har jeg ikke møt en ski gåer som har hatt den opførselen og oppfatningen som dere har.

PATETISK

vist det finnes noen vettige moderatorer i dette forumet, vennligst steng denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 160
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Hvem er det som bevisst kjører snøscooter for å forstyrre andre? Dess mer jeg ser av argumentasjonen din, dess mer blir jeg mot snøscootere! :):P

Dere som argumenterer for snøscootere her må egentlig beskyttes mot dere selv!

"Hvorfor lar ikke scooterfolket meg ha det gøy på min måte? Jeg hyler ikke inn i ditt øre når du er på kino."

Denne kommentaren tyder på at enkelte mener at scooterkjøring er for å bevisst forstyrre andre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske hjemmesnekret språk på dette scooterforumet må jeg si.

Tilnærmingen til friluftslivet er også litt spesiell. Natur = "utenfor løypa".

Det scooterforumet du sikter til er desverre preget av litt for høy fjortisfaktor og dårlig språk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjiver og Polardegos:

Det er ikke alltid slik at lovverket stemmer med sunn fornuft. Mange har en svært ulik oppfatning enn lovverket når det gjelder scooterkjøring.

Tenk på alt det ulovlige "alle" gjør, laste ned mp3, kjøre litt for fort, smugle ei flaske sprit osv. Kan dere med hånden på hjertet si at dere aldri bryter loven?

selfølgelig kan dæm d, ikke vits å tru at så "hellige" folk som dæm to kan finne på noe sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen prøver å påstå at å sysle med scooter ikke er harry, da kommer jeg til å dævve av latter.

Det er synd på alle dere same- og scootertullinger.

fleste samer er vell egentlig i mot scooter kjøring. di mener jo selvsakt at di kan kjøre hele året med både scooter og annet kjøretøy. fordi di var her først. scootertullinger og samer e stor forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden kan ikke vi scooterfolk nyte det vi liker?!! Hvorfor kan vi ikke kose oss på scooter når dere får kose dere på ski?!

Det er så utrolig teit av dere å trakasere oss bare fordi vi liker noe annet enn dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er STOR forskjell på å bevisst kjøre snøscooter for å forstyrre andre, kontra uskyldig lek på god avstand. Nå er det selvsagt vanskelig for meg å vurdere situasjonen du opplevde når jeg ikke var der...

Jeg har stor respekt for miljøet. Derfor unngår jeg barmarkkjøring og områder med sårbart dyreliv. I tillegg er jeg såpass solidarisk at jeg prøver å ikke forstyrre andre. Forsøpling er også noe jeg hater, hender ofte at jeg plukker søppel etter skifolk som har tatt seg til rette på vår eiendom.

Først: Jeg hevder ikke at scooterfolk er onde, de mangler bare innsikt i hvilke konsekvenser aktiviteten medfører. I mitt tilfelle var det absolutt ikke noe forsøk på å forstyrre. Dette var "uskyldig lek på god avstand". Problemet er at det bråker noe jævlig at god avstand ikke er tilstrekkelig.

I mine øyne er ikke denne debatten ski versus scooter. Denne debatten omhandler miljøvern. Om en og annen kjekk ung skikjører blir sint oppe i fjellheimen er det veldig synd for han, men helheten taper ikke på hans ulykke. Bakenforliggende for krangling oss imellom er bevaring av naturen som kommer alle til gode. Ja til og med deg Summit. Hvis biologisk mangfold og en rik fauna er viktig så burde både skifolk og scooterfolk plukke opp etter seg, men det er vel selvsagt. Kjernen i dette er støy. Grunnen til at du ser så få dyr på din scooterferd er at støyen skremmer dyr og de stikker av. Dyrene ser som regel deg før du ser dem. Ved gjentatte ganger stikker dyrene av for godt. Kort sagt fører støy til stress som igjen fører til at dyrene får problemer med pulingen. Dette går ut over bestanden på sikt (hvis den ikke har stukket av for lenge siden.) Nå som verdens natur er så på tilbaketog er deg rart av vi ikke prioriterer verning av de få gjenværende områdene bedre enn vi gjør. Husk at mange av dyrene som befinner seg i de aktuelle områdene krever store områder for å leve på.

Derfor unngår jeg barmarkkjøring og områder med sårbart dyreliv.

Jeg tolker det derhen at du kjører slalom mellom husene til snømusa når du er på tur. Det er bra Summit. Sånt liker vi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er nok dessverre intet fjell- og friluftsmenneske likevel. Prøv igjen.

Akkurat det vet jeg nok bedre enn deg. Jeg bor i en fjellbygd, fjellturer både til fots og på ski har jeg drevet med helt fra jeg kunne å gå. Scooter har blitt en "bihobby" etter at jeg slutta på ungdomskolen. Skal ikke se bort fra at jeg har hatt flere feltdøgn enn deg (uten scooter)....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Scooterfolk er uansett loosere, de er utrolig harry.
Det som er greit er jo det at utviklingen går fremover.

Det blir ikke færre skutre, det er teoretisk umulig.

Hvilken politiker skulle dere ha til å prøve seg på det stuntet?

Dere fører en tapende krig er jeg redd!

Bare se på statistikk over solgte sneskutre siste 40 år, skulle den plutselig snu og dale..... neppe!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Dette er miljøkriminalitet, men mest sier det noe om holdninger til naturen og totalt manglende respekt for fellesskapets arv. Jeg håper du blir arveløs.
Den kjøper jeg ikke.

Har gått på fjellet sikkert mere enn flere av dere her inne, og på flere steder.

Jeg er nøye med å ikke lage varige spor etter meg, og ikke hive søppel.

Ser ikke miljøkriminaliteten i å lage spor i sneen!!!

Skader ingen og intet.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Det som er greit er jo det at utviklingen går fremover.

Det blir ikke færre skutre, det er teoretisk umulig.

Hvilken politiker skulle dere ha til å prøve seg på det stuntet?

Dere fører en tapende krig er jeg redd!

Bare se på statistikk over solgte sneskutre siste 40 år, skulle den plutselig snu og dale..... neppe!!

Nei, du har så rett så rett. Det er bedrøvelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tolker det derhen at du kjører slalom mellom husene til snømusa når du er på tur. Det er bra Summit. Sånt liker vi!

Så du mener skifolket tenker på snømusa når de renner nedover også?

Det er vel egentlig at det er til irritasjon for enkelte mennesker som er det største problemet tenker jeg... Men det høres jo litt flott ut med naturhensyn osv :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Hvis noen prøver å påstå at å sysle med scooter ikke er harry, da kommer jeg til å dævve av latter.

Det er synd på alle dere same- og scootertullinger.

Hmmm..... denne var god!!

Scooter er forbundet med hobby, friluftsliv, rekreasjon, interesse, arbeid, motorinteresse, cross osv.

Er alle som driver med skuter harry? Da kan du si at de som driver med motorsport også harry, de som driver med båtliv harry.

Alle som bor i finnmark og troms er ikke samer, langtfra. trudde du viste bedre, du med bosted trondhjem. Men du har vell neppe vært nord for polarsirkelen?

Personlig synes jeg mere synd på alle skientusiaster som lar seg plage av å se ett skuterspor eller å høre skuterdur, eller enda verre se en sneskuter.

går selv på ski, og bryr meg overhodet ikke om jeg ser en skuter. Slik sett har jeg nokk en bedre tur enn deg, siden jeg ikke lar meg irritere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumentasjonen når stadig nye høyder!

Det er dessverre litt vanskelig å argumentere for en statistisk sammenheng (som sannsynligvis eksisterer). Jeg kjenner ikke årsakene til at det er slik. Men det er rimelig å anta at mange scooterkjørere generelt er for usiviliserte til å kunne sette pris på naturen, så derfor velger de å forstyrre den når de ikke har noe annet å finne på. Det å være bosatt i Troms eller Finnmark kan være rimelig grunn til slike fritidsproblemer, men jeg skal ikke uttale meg sikkert om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører i oppmerket scooterløype.

Har faktis hatt en stygg opplevelse når jeg møtte en dame på ski. Hun prøvde å stikke meg med skistaven men heldigvis kjørte jeg unna henne da jeg paserte henne så skistaven var ikke lang nok til å treffe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Hvordan kan dere idet hele tatt kjøre scooter i terrenget?

Det er da et soleklart forbud mot motorferdsel i utmark. Unntakene er kun for nyttekjøring.

Det finnes da oppmerkede løyper?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har oppmerket scooterløype som går inn i sverige(jepp det er i nord-land) å den fungerer veldig bra for begge parter. Vet om folk som går på ski der å de har ingenting imot at det kommer en scooter eller 40 kjørende. Løypen er med i den prøve ordningen flere komuner er med på. 2års prøvetid å hvis det funker bra blir den permanent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Det er dessverre litt vanskelig å argumentere for en statistisk sammenheng (som sannsynligvis eksisterer). Jeg kjenner ikke årsakene til at det er slik. Men det er rimelig å anta at mange scooterkjørere generelt er for usiviliserte til å kunne sette pris på naturen, så derfor velger de å forstyrre den når de ikke har noe annet å finne på. Det å være bosatt i Troms eller Finnmark kan være rimelig grunn til slike fritidsproblemer, men jeg skal ikke uttale meg sikkert om dette.

Hmmm.... Her kommer den igjenn, den gamle diskusjonen. ER FRILUFTSFOLK KLOKERE ENN GJENNOMSNITTET!

Så nå påstår du at du/dere er mer sivilisert? Mulig, jeg vet ikke om jeg vil være så sivilisert at jeg ikke liker motorisert ferdsel.

Hvis definisjon på sivilisert er å henge seg opp i gamle tradisjoner med ludvigsekk og nikkersene på så værsågod. Begynner å ligne litt på søringtendenser med friluftsliv som statushobby, de er siviliserte de?

Hvis det er definisjon på sivilisert, så vil jeg heller være en barbar.

Tror du virkelig vi kjører skuter for å forstyrre naturen? Hvor snever går det an å bli?

Det er flere kategorier sneskuterførere:

- Polardego: Bruker skuter til ved og annet arbeid på gården.

(selv om han unnskylder seg så godt han kan)

- Familiefolk som bruker skuter for friluftsliv, rekreasjon og isfiske.

- Ungdom / folk som bruker til turer, rekreasjon, hobby, lidenskap osv.

- Ungdom / folk som bedriver cross motorsport.

Det er sikkert flere kategorier

Selv så havner jeg i nummer to og tre.

Ingen av disse kjører skuter for forstyrre naturen, snodigste resonnemanget jeg har hørt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt om oppmerka scooterløyper. Det finnes vel bare i Nord-Norge?

Men hvorfor finnes det idet hele tatt?? Motorferdsel i utmark er uansett strengt forbudt.

Motorferdsel i utmark er ikke strengt forbudt når det i oppmerkede løyper!! Fatt nå det!! Det er jo derfor det finnes løyper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke at scooterkjøring kan tillates for fornøyelsen og rekreasjon. Loven om motorferdsel i utmark er klokkeklar på dette. Det gies kun dispensjasjon for nyttekjøring, etter søknad. Så jeg mener at det høres ut til at dere har ett problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye usaklige kommentara her må jeg si...fjellet er for alle.Og det var jo og håpe at man en gang kommer til en løsning som kan fungere for begge parter(og dyrene da!).Men så vidt jeg ser det her er det ett par ski-folk som skulle tatt medisinen sin og lagt litt lengere i senga før de postet innlegg.Er jo tåpelige noen av innleggene som er kommet inn her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.