GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Dun bukse


Trude Larsen

Anbefalte innlegg

Annonse

Sjekk ut Rab argon pant, Rab photon pant eller Mountain equipment compressor pant 😊. Kun fĂžrstnevnte som er i dun, men de andre er ogsĂ„ bra. Selv har jeg Rab photon (forrige utgave med Ă„pning foran). KnallfornĂžyd med den. FĂžlger med pakkpose og pakker omtrent like liten som dun 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Mountain Hardwear Absolute Zero pants kan kanskje vÊre ett alternativ.  
https://www.mountainhardwear.com/p/mens-absolute-zero-pant-1898911.html?dwvar_1898911_color=742

Jeg har en tidligere versjon av denne uten bib’en, og den er varmere enn min WM Flight pants. Likeledes er den tykkere og tar mere plass i sekken, sĂ„ WM Flight buksa blir for min del prioritert nĂ„r sekk brukes. 

Rett og slett deilig og tylle seg inn i dun, det vÊre seg dunsovepose, dunsokker, dunvotter, dunbalaclava, dunbukse eller dunjakke

I❀Dun

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Walle skrev (PĂ„ 16.12.2020 den 3.19):

Mountain Hardwear Absolute Zero pants kan kanskje vÊre ett alternativ.  
https://www.mountainhardwear.com/p/mens-absolute-zero-pant-1898911.html?dwvar_1898911_color=742

Jeg har en tidligere versjon av denne uten bib’en, og den er varmere enn min WM Flight pants. Likeledes er den tykkere og tar mere plass i sekken, sĂ„ WM Flight buksa blir for min del prioritert nĂ„r sekk brukes. 

Rett og slett deilig og tylle seg inn i dun, det vÊre seg dunsovepose, dunsokker, dunvotter, dunbalaclava, dunbukse eller dunjakke

I❀Dun

Joda, dun har sine bruksegenskaper, positive og negative. Men det som er ille er Ä ha sett pÄ tv om hvordan fjÊrkre blir behandlet, levende dyr blir ribbet for dun, mens de skriker,flakser  og bÊrer seg, fÞr de blir slengt tilbake pÄ oppholdsrommet sitt frem til den nye duna har vokst ut igjen, og overgrepet med Ä plukke dun gjentar seg. SÄnn gÄr no dagan og livet til disse dyrene.

NÄ kan man fÄ kjÞpt dunsoveposer mm som har ett sertifikat om at duna er plukket av dÞde dyr.

Jeg mener primaloft er ett meget godt alternativ til dun, spesielt i dette landet hvor det er sÄ fuktig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

FenrisfrĂžya skrev (11 timer siden):

Joda, dun har sine bruksegenskaper, positive og negative. Men det som er ille er Ä ha sett pÄ tv om hvordan fjÊrkre blir behandlet, levende dyr blir ribbet for dun, mens de skriker,flakser  og bÊrer seg, fÞr de blir slengt tilbake pÄ oppholdsrommet sitt frem til den nye duna har vokst ut igjen, og overgrepet med Ä plukke dun gjentar seg. SÄnn gÄr no dagan og livet til disse dyrene.

NÄ kan man fÄ kjÞpt dunsoveposer mm som har ett sertifikat om at duna er plukket av dÞde dyr.

Jeg mener primaloft er ett meget godt alternativ til dun, spesielt i dette landet hvor det er sÄ fuktig.

Hei

Innlegg rapportert moderator.

Synes det er fint at man har egne og forskjellige meninger, men synst det er upassende Ä "dunshame" (er ikke et Oxford dictionary ord, fant det akkurat opp) trÄdstarter for Ä Þnske Ä kjÞpe en dunbukse til mannen sin.

Jeg er ikke primÊrt pÄ Fjellforum for Ä lese eller delta i etiske eller moral pregende diskusjoner vedrÞrende vareproduksjon. 
Da sÞker jeg heller andre fora der jeg finner faktabasert informasjon, som jeg finner mere interessant enn hjemmesnekret fÞlelsesstyrt informasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Walle skrev (8 minutter siden):

Hei

Innlegg rapportert moderator.

Synes det er fint at man har egne og forskjellige meninger, men synst det er upassende Ä "dunshame" (er ikke et Oxford dictionary ord, fant det akkurat opp) trÄdstarter for Ä Þnske Ä kjÞpe en dunbukse til mannen sin.

Jeg er ikke primÊrt pÄ Fjellforum for Ä lese eller delta i etiske eller moral pregende diskusjoner vedrÞrende vareproduksjon. 
Da sÞker jeg heller andre fora der jeg finner faktabasert informasjon, som jeg finner mere interessant enn hjemmesnekret fÞlelsesstyrt informasjon.

Hva er " hjemmesnekret fĂžlelsstyrt informasjon"?

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

FenrisfrĂžya skrev (14 timer siden):

Jeg mener primaloft er ett meget godt alternativ til dun, spesielt i dette landet hvor det er sÄ fuktig.

Til bekledning er jeg faktisk enig. DunklÊr tÄler for lite kroppsfukt etter min mening, og en Arcteryx Atom LT + en Arcteryx Atom AR er like varm som min NorrÞna Trollveggen 850 Down jacket, veier det samme og pakkvolumet blir totalt ganske likt. De er ogsÄ mer anvedelige/fleksible, tÄler mer, lettere Ä vaske og tÄler mye bedre kroppsfukt enn dunjakken. Selv en sÄ tykk dunjakke blir fort tynn og slapp nÄr jeg bruker den som pauseplagg, da jeg produserer litt svette.

SÄ dette med fukt er noe Ä tenke pÄ nÄr man skal velge isolasjonsbukse, dun komprimeres ogsÄ lett.

—————

NÄr det gjelder gode isolasjonsbukser, er Anna buksen fra forsvaret ett godt alternativ. Kombinert med en annen foret skibukse eller tilsvarende over blir det veldig varmt! (Og man kan ta av innerbuksen om man smelter :) )

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

  • 3 uker senere...

Gode forslag. MĂ„ sef ikke vĂŠre dun. Selv om jeg er mer for organiske produkter en all den plastikken. men er ute etter d varmeste alternativet. Kroppsfukt tror jeg ikke blir et stort problem, der han er hofteopperert 4 ganger og begrenser seg hvor mye han kan springe rundt 🙈

Men drar han med pĂ„ tur selv om 😊 sĂ„ utfordringen er Ă„ holde hoftene varme sĂ„ han ikke stivner til og stikker hjem đŸ€ŁđŸ˜©Â 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Jeg har selv lett for Ä fryse nÄr jeg tar en pause. Jeg bruker Anna-buksen som jeg kjÞper billig fra et sÄkalt overskuddslager. Det gÄr fint Ä ta to utenpÄ hverandre, de er lette Ä ta pÄ og av.(jeg har skiftet ut knappene med glidelÄser). Absolutt et alternativ Ä vurdere.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Trond Monkvik skrev (12 timer siden):

Jeg har selv lett for Ä fryse nÄr jeg tar en pause. Jeg bruker Anna-buksen som jeg kjÞper billig fra et sÄkalt overskuddslager. Det gÄr fint Ä ta to utenpÄ hverandre, de er lette Ä ta pÄ og av.(jeg har skiftet ut knappene med glidelÄser). Absolutt et alternativ Ä vurdere.

Enig i at dette er verdt et forsÞk. Det er fullt mulig Ä fÄ tak i en sÄnn for et par hundrelapper (inkl porto). Dun/primaloft kan sikkert vÊre varmere per gram, men Anna gruser dem pÄ varme per krone!

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Har ogsÄ sydd inn en slik anna bukse med glidelÄser i sidene, sÄ trang at den gÄr under turbuksa. ok Ä gÄ med nÄr det er kaldt, og den beskyttes bedre mot fukt fra f.eks busker og lyng.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Etter Ä ha lest gjennom trÄden her, hÄper jeg da alle tips om eventuell mer "miljÞvennlig" bekledning eller impregnering og blir rapprotert til moderator @Walle,,,,, (advarsel om ironi her). Veldig mange poster her handler om at noen spÞr om rÄd om et spesifikt produkt, sÄ fÄr de i tillegg tips om andre produkter og hvorfor de eventuelt er bedre. Jeg har lest flere poster om bekledning, hvor andre brukere har tipset om at de for eksempel foretrekker bomullsplagg i stedet for membramklÊr grunnet miljÞfaktor, uten at trÄdstarter opprinnelig har spurt om dette. At @FenrisfrÞya kommer med et innspill om etiske perspektiver rundt det Ä velge "rett" dun om man Þnsker det, synes jeg er helt innenfor. Hadde hun/han skrevet "du er en j.... idiot som velger dun" og sÄ videre, hadde jeg vÊrt tilbÞyelig til Ä skjÞnne det.

  Som lest ovenfor her, har og trÄdstarter ogsÄ kjÞpt en syntetisk Anna bukse. Jeg har selv lÊrt mye her inne og gÄtt mange "aha" opplevelser om ting jeg kanskje ikke har tenkt pÄ, som har vÊrt med pÄ Ä gjÞre rett valg. Mulig det traff et Þmt punkt siden du elsker dun som du selv sier over her, men jeg tenker at Ä rapportere innlegget pga det blir helt feil.

 

Takk for meg, og god mandag!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.