Gå til innhold
  • Bli medlem

Dun bukse


Trude Larsen

Anbefalte innlegg

Annonse

Sjekk ut Rab argon pant, Rab photon pant eller Mountain equipment compressor pant 😊. Kun førstnevnte som er i dun, men de andre er også bra. Selv har jeg Rab photon (forrige utgave med åpning foran). Knallfornøyd med den. Følger med pakkpose og pakker omtrent like liten som dun 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mountain Hardwear Absolute Zero pants kan kanskje være ett alternativ.  
https://www.mountainhardwear.com/p/mens-absolute-zero-pant-1898911.html?dwvar_1898911_color=742

Jeg har en tidligere versjon av denne uten bib’en, og den er varmere enn min WM Flight pants. Likeledes er den tykkere og tar mere plass i sekken, så WM Flight buksa blir for min del prioritert når sekk brukes. 

Rett og slett deilig og tylle seg inn i dun, det være seg dunsovepose, dunsokker, dunvotter, dunbalaclava, dunbukse eller dunjakke

I❤️Dun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (På 16.12.2020 den 3.19):

Mountain Hardwear Absolute Zero pants kan kanskje være ett alternativ.  
https://www.mountainhardwear.com/p/mens-absolute-zero-pant-1898911.html?dwvar_1898911_color=742

Jeg har en tidligere versjon av denne uten bib’en, og den er varmere enn min WM Flight pants. Likeledes er den tykkere og tar mere plass i sekken, så WM Flight buksa blir for min del prioritert når sekk brukes. 

Rett og slett deilig og tylle seg inn i dun, det være seg dunsovepose, dunsokker, dunvotter, dunbalaclava, dunbukse eller dunjakke

I❤️Dun

Joda, dun har sine bruksegenskaper, positive og negative. Men det som er ille er å ha sett på tv om hvordan fjærkre blir behandlet, levende dyr blir ribbet for dun, mens de skriker,flakser  og bærer seg, før de blir slengt tilbake på oppholdsrommet sitt frem til den nye duna har vokst ut igjen, og overgrepet med å plukke dun gjentar seg. Sånn går no dagan og livet til disse dyrene.

Nå kan man få kjøpt dunsoveposer mm som har ett sertifikat om at duna er plukket av døde dyr.

Jeg mener primaloft er ett meget godt alternativ til dun, spesielt i dette landet hvor det er så fuktig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fenrisfrøya skrev (11 timer siden):

Joda, dun har sine bruksegenskaper, positive og negative. Men det som er ille er å ha sett på tv om hvordan fjærkre blir behandlet, levende dyr blir ribbet for dun, mens de skriker,flakser  og bærer seg, før de blir slengt tilbake på oppholdsrommet sitt frem til den nye duna har vokst ut igjen, og overgrepet med å plukke dun gjentar seg. Sånn går no dagan og livet til disse dyrene.

Nå kan man få kjøpt dunsoveposer mm som har ett sertifikat om at duna er plukket av døde dyr.

Jeg mener primaloft er ett meget godt alternativ til dun, spesielt i dette landet hvor det er så fuktig.

Hei

Innlegg rapportert moderator.

Synes det er fint at man har egne og forskjellige meninger, men synst det er upassende å "dunshame" (er ikke et Oxford dictionary ord, fant det akkurat opp) trådstarter for å ønske å kjøpe en dunbukse til mannen sin.

Jeg er ikke primært på Fjellforum for å lese eller delta i etiske eller moral pregende diskusjoner vedrørende vareproduksjon. 
Da søker jeg heller andre fora der jeg finner faktabasert informasjon, som jeg finner mere interessant enn hjemmesnekret følelsesstyrt informasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (8 minutter siden):

Hei

Innlegg rapportert moderator.

Synes det er fint at man har egne og forskjellige meninger, men synst det er upassende å "dunshame" (er ikke et Oxford dictionary ord, fant det akkurat opp) trådstarter for å ønske å kjøpe en dunbukse til mannen sin.

Jeg er ikke primært på Fjellforum for å lese eller delta i etiske eller moral pregende diskusjoner vedrørende vareproduksjon. 
Da søker jeg heller andre fora der jeg finner faktabasert informasjon, som jeg finner mere interessant enn hjemmesnekret følelsesstyrt informasjon.

Hva er " hjemmesnekret følelsstyrt informasjon"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fenrisfrøya skrev (14 timer siden):

Jeg mener primaloft er ett meget godt alternativ til dun, spesielt i dette landet hvor det er så fuktig.

Til bekledning er jeg faktisk enig. Dunklær tåler for lite kroppsfukt etter min mening, og en Arcteryx Atom LT + en Arcteryx Atom AR er like varm som min Norrøna Trollveggen 850 Down jacket, veier det samme og pakkvolumet blir totalt ganske likt. De er også mer anvedelige/fleksible, tåler mer, lettere å vaske og tåler mye bedre kroppsfukt enn dunjakken. Selv en så tykk dunjakke blir fort tynn og slapp når jeg bruker den som pauseplagg, da jeg produserer litt svette.

Så dette med fukt er noe å tenke på når man skal velge isolasjonsbukse, dun komprimeres også lett.

—————

Når det gjelder gode isolasjonsbukser, er Anna buksen fra forsvaret ett godt alternativ. Kombinert med en annen foret skibukse eller tilsvarende over blir det veldig varmt! (Og man kan ta av innerbuksen om man smelter :) )

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Gode forslag. Må sef ikke være dun. Selv om jeg er mer for organiske produkter en all den plastikken. men er ute etter d varmeste alternativet. Kroppsfukt tror jeg ikke blir et stort problem, der han er hofteopperert 4 ganger og begrenser seg hvor mye han kan springe rundt 🙈

Men drar han med på tur selv om 😊 så utfordringen er å holde hoftene varme så han ikke stivner til og stikker hjem 🤣😩 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv lett for å fryse når jeg tar en pause. Jeg bruker Anna-buksen som jeg kjøper billig fra et såkalt overskuddslager. Det går fint å ta to utenpå hverandre, de er lette å ta på og av.(jeg har skiftet ut knappene med glidelåser). Absolutt et alternativ å vurdere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trond Monkvik skrev (12 timer siden):

Jeg har selv lett for å fryse når jeg tar en pause. Jeg bruker Anna-buksen som jeg kjøper billig fra et såkalt overskuddslager. Det går fint å ta to utenpå hverandre, de er lette å ta på og av.(jeg har skiftet ut knappene med glidelåser). Absolutt et alternativ å vurdere.

Enig i at dette er verdt et forsøk. Det er fullt mulig å få tak i en sånn for et par hundrelapper (inkl porto). Dun/primaloft kan sikkert være varmere per gram, men Anna gruser dem på varme per krone!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også sydd inn en slik anna bukse med glidelåser i sidene, så trang at den går under turbuksa. ok å gå med når det er kaldt, og den beskyttes bedre mot fukt fra f.eks busker og lyng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest gjennom tråden her, håper jeg da alle tips om eventuell mer "miljøvennlig" bekledning eller impregnering og blir rapprotert til moderator @Walle,,,,, (advarsel om ironi her). Veldig mange poster her handler om at noen spør om råd om et spesifikt produkt, så får de i tillegg tips om andre produkter og hvorfor de eventuelt er bedre. Jeg har lest flere poster om bekledning, hvor andre brukere har tipset om at de for eksempel foretrekker bomullsplagg i stedet for membramklær grunnet miljøfaktor, uten at trådstarter opprinnelig har spurt om dette. At @Fenrisfrøya kommer med et innspill om etiske perspektiver rundt det å velge "rett" dun om man ønsker det, synes jeg er helt innenfor. Hadde hun/han skrevet "du er en j.... idiot som velger dun" og så videre, hadde jeg vært tilbøyelig til å skjønne det.

  Som lest ovenfor her, har og trådstarter også kjøpt en syntetisk Anna bukse. Jeg har selv lært mye her inne og gått mange "aha" opplevelser om ting jeg kanskje ikke har tenkt på, som har vært med på å gjøre rett valg. Mulig det traff et ømt punkt siden du elsker dun som du selv sier over her, men jeg tenker at å rapportere innlegget pga det blir helt feil.

 

Takk for meg, og god mandag!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.