Gå til innhold
fraVaranger

Omnidawg omnifuel trøbbel

Anbefalte innlegg

Har brukt omnidawg/omnifuel oppsett en stund(tre år), helt til brennern kun brenner fint på veldig lav åpning av fuel ventil,

Brennern har utviddet drastisk, burner cupen ligger nesten plant med selve klokka,  så med en full turn på ventilen er det 25cm gull stikk flamme, og samme resultat med orginal flamme spreder. 

Brennern har blitt ubrukelig, noen andre som har opplevd det samme?

Ps. Venter ny brenner i posten🤔

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke hvor gammel din brenner er men så vidt jeg husker var det en produskjon som hadde noe feil legering i klokka. Det begynner dog bli en del år siden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har samme oppsett, men ikke opplevd det samme. Skjønte jeg deg rett, så har omnidawg utvidet den delen den ligger oppå så mye at omnidawg har falt nedover? Det har ikke skjedd med min.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ubernoob skrev (På 10.3.2020 den 13.36):

Jeg har samme oppsett, men ikke opplevd det samme. Skjønte jeg deg rett, så har omnidawg utvidet den delen den ligger oppå så mye at omnidawg har falt nedover? Det har ikke skjedd med min.

D stemmer, diametern har blitt større dær omnidawgen tetter imot brennern, og har trukket lenger ned i "trakta" noe som har endret egenskapen til brennern drastisk, 

Brenner ikke bra med orginal flammespreder heller

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Arcticpeak skrev (6 timer siden):

Har du prøvd å rense drivstoffslangen ved hjelp av den innebygde rensewiren?

Er d rensewire på omnifuelen? Slik som msr bruke?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er tydeligvis tyngdekraften blitt "smed"..

Jeg husker ikke hvor lenge jeg har hatt min silencer, men 6-7 sesonger kanskje, USD var i alle fall under 6kr.. Den er brukt til all koking for 4 personer i camp ca 10døgn i året siden jeg fikk den. Ser ut som det har tatt den halvveis til disaster..20200316_134724.thumb.jpg.6aebe9f40544158cad2535f41d61ec93.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en teori.

Når brenneren er i drift, utvider brennerklokken seg. Silenceren synker derfor ned. Når brennerklokken kjøles ned og krymper vil silenceren stå i og utvide klokken litt. Dette skjer litt og litt for hver gang silenceren står i når brenneren kjøles ned.

👍👍👍

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marius Engelsen skrev (1 minutt siden):

Jeg har en teori.

Når brenneren er i drift, utvider brennerklokken seg. Silenceren synker derfor ned. Når brennerklokken kjøles ned og krymper vil silenceren stå i og utvide klokken litt. Dette skjer litt og litt for hver gang silenceren står i når brenneren kjøles ned.

👍👍👍

Stemmer nok trolig det. Til å begynne med satte klokken seg fast hver gang etter bruk, det gjør den ikke lenger på samme måte, den vrir seg litt og ligger litt skjevt etter noen fyringer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marius Engelsen skrev (14 minutter siden):

Jeg har en teori.

👍👍👍

Jepp, men nå ser man resultatet av omnidawg over tid

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Arcticpeak skrev (På 12.3.2020 den 20.52):

Ja, det er rensewire inne i drivstoffslangen.

Jeg vet ikke om det er likt som på MSR, siden jeg aldri har hatt MSR.

Finner du noe bilde av rensewire du skriver om, jeg finner ikke på minn🤔

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det flere som har samme problem? 

Jeg har en MSR Dragonfly med dragon tamer fra BernieDawg som jeg har brukt problemfritt i ca 3 år. Etter at jeg så innlegget har jeg sjekket dragon tameren, og den ser helt i orden ut. Brenner supert. Jeg for varmer med rødsprit og lar flammen brenne ut før jeg starter primusen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nok fort som Marius Engelsen skriver. Jeg har selv alltid plukket ut stillebrenneren når jeg har stengt av brenneren (vipper den ut med multitool e.l.). Brennerklokken har beholdt original form og diameter. Kan anbefales til neste brenner😉

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
EspenBO skrev (59 minutter siden):

Er nok fort som Marius Engelsen skriver. Jeg har selv alltid plukket ut stillebrenneren når jeg har stengt av brenneren (vipper den ut med multitool e.l.). Brennerklokken har beholdt original form og diameter. Kan anbefales til neste brenner😉

Ja, kan være en så enkel løsning på problemet ;) 

Bare vær forsiktig slik at den ikke lander på teltbunnen eller dunjakken, og smelte hull 😑

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marius Engelsen skrev (På 9.4.2020 den 21.04):

Ja, kan være en så enkel løsning på problemet ;) 

Bare vær forsiktig slik at den ikke lander på teltbunnen eller dunjakken, og smelte hull 😑

Jepp d blir demontering av demper hver gang framover, kjøpte forresten quietsove demper til omnifulen samtidig som d kom nytt brennhode til omnien, og en quietstove cap til msr xkg'en min, begge funka bra:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marius Engelsen skrev (På 9.4.2020 den 21.04):

Det var jo selvfølgelig det den gjorde! :( Landet på bunnen av duken jeg hadde sydd til forteltet og lagde et perfekt rundt hull! Heldigvis ingen brann eller stor skade og lett å fikse.

Metallringen på OmniLite Ti Silencer er sikkert satt der for å forhindre dette problemet med omnidawg, men fra en vurdering på fjellsport:

"Jeg brukte OmTi i utekjøkken morgen og kveld nær hele sommern for ikke å tilføre varme inne.
Denne vedvarende bruk resulterte i at flammesprederen sank sammen i høyden og este ut på midten.
Som en 70 åring på vei mot solnedgangen :)
"

737937_silencer.jpg.bc712bc0fd5f6c23edd8cdcfa3277c7f.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av Chris B.
      Etter en tur i fjor forsvant brenselflaska mi med tilhørende pumpe. Derfor er jeg dessverre nød til å kjøpe en ny. Problemet er at jeg finner ingen butikk som kun selger pumpe, kun brenner med flaske/pumpe sammen. Jeg trenger både pumpe og ei flaske så kan godt være pakke, men brenner har jeg. Brenneren er en primus omnifuel. Noen som kan hjelpe? 
    • Av Stian86
      Hei
      Jeg har en ca 10 år gammel Omnifuel, har byttet O-ringer og vedlikeholdt den etter behov. Tenkte jeg skulle ta en grundig service på den nå pga dårlig effekt og pumpe som lader trykk dårlig. Så jeg demonterte alt som kunne demonteres , men jeg åpnet den "bittelille" skruen på den "metallvinkelen" tok løs den og dro ut den svarte "plastmutteren" som man skrur slangen på brenneren til. Når jeg dro ut den så fant jeg bare rester av blå gummi vet ikke om det er en pakning eller o-ring som har sittet der. Noen som kan hjelpe meg, nå lekker ihvertfall pumpa/flaska som ei sil. Hvilken pakning/O-ring. På de "sprengskissene" jeg har sett er ikke denne delen demontert. Legger ved et bilde så dere skjønner hvor jeg mener.

Er det forresten noen som har eller har link til manual/tegninger på Onifuel v1, kan ikke finne den på primus sine hjemmesider. 

• Av Fjellfilmeren
      Hei
      Jeg har noen 10 år gamle bensinflasker til Omnifuel som jeg tenker nok burde hatt nye o-ringer til tetting. Vil vanlige o-ringer fra biltema fungere eller trenger jeg spesialgummi for å håndtere bensinens virkninger?
      Man skal jo ikke ha bensin på vanlige plastflasker f.eks., da bensinen kan virke etsende.
    • Av Memento mori
      Skjult lenke - logg inn for å se den Sendte meg dette bilde av Berniedawg fra Omnifuel montert inn i en XGK. 

Dette ser jo ut til fysisk og passe, og virker også. Siden jeg har begge primusene og har Berniedawg til begge tok jeg litt mål.

Høyde på klokka uten føtter er lik.
      X=xgk O=omnifuel.

Diameter er lik.

3 mm lengere bein på Omnifuel 

Slik ser Berniedawg for xgk montert i xgk

Slik ser Berniedawg for omnifuel i Omnifuel 

Jeg har min i en trangia adapter for Nova.

Her er Berniedawg for xgk montert i omnifuel. Sitter greit nok, men siden beina er litt korter, sitter den ikke like bra/rett over tid vil jeg tro. Men det går. 
      Så disse passer omhverandre og omnifuel passer bedre i xgk enn omvendt. 
      Hvordan CO blir påvirket av dette og at beina stikker litt ned i åpningen til noen av luftehullene, vet jeg ikke. Men med stillebrenner skal det vel ikke være noe forbrenning på innsiden uansett. 
    • Av Nordhauk
      Var på telttur/isfiske i kalde og nydelige vinterforhold utenfor Tromsø i helga. Helgas valg av brenner var min samboers Primus Omnifuel, som hun fikk i julegave for to år siden. I går kveld, etter bytte av bensinflaske, oppstod et akutt problem som vi ikke fant ut av. De første 10-15 pumpene gikk som normalt, men plutselig var det null motstand i pumpa. Med ett lå selve pumpearmen helt løs og "slarka". Ved å vende pumpa opp eller ned, gled pumpearmen helt "viljeløst" frem og tilbake uten motstand. Forsøkte å demontere alt som kunne demonteres på pumpa, men fant ingenting annet som kunne tyde på noe gærnt, enn små avleiringer av noe som kunne minne om grafitt inni røret. 
      Erfaringer, tips mottas med takk! 
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Milrab Milrab

Skitt Fiske

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.