Gå til innhold
  • Bli medlem

Primus Omnifuel- Vedlikehold


banan

Anbefalte innlegg

Hei,

Har en primus omnifuel fra ca 2009. Brukte denne med bensin sist, ca 2011-2012. Nå tenkte jeg å ta den i bruk igjen med gass. Burde jeg skifte o-ringer som sitter «oppi» gjengene(den du skrur på gassboksen?

Er det eventuelt flere o-ringer etc som burde skiftes. 

Ser det finnes rep.set for en 3-400 kroner, men synes det er unødvendig om det kun er o-ringer jeg trenger….

Noen som vet hvor en kan kjøpe løse o-ringer som kan passe?

Er det mer å tenke på før jeg fyrer opp:-) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skrudde i stykker min i går kveld.

Brennerhus, dyse, flammespreder og justeringsspindel(fjernet o-ring på spindel) ble lagt i en blanding av varmt vann, sitronsyre og zalo.

Skrubbet ren med gammel tannbørste, piperenser innvendig og litt stålull på et par flekker.

Skylte igjennom slangen med bensin, smurte oringer med silikonfett før montering, skylte igjennom brennerhuset før jeg monterte justeringsspindel og dyse.

En eller annen grunn liker jeg ikke denne brenneren på gass, syns den trives best på bensin.

Du får sikkert kjøpt oringer løst, men de i repkitet passer og er av riktig kvalitet. Den inneholder også ny flammespreder, dyser, silikonfett, forvarmingsfilt etc.

20220924_233924.thumb.jpg.a29b64feb5f72f559fa7164110c2b5f3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en visuell inspeksjon, ser alt helt og fint ut så er det like greit å ikke reparere noe før du har testet litt mer.  
Test: Skru på gassflaske, og senk alt sammen ned i ei bøtte med vann, ingen bobler? Alt OK

La den tørke litt, og testfyr utendørs.

Ingen lekkasjer noe sted da heller? Da er vel alt OK.

Stor forskjell på hvor holdbare pakningene er.   Har en 50 år gammel blå-boks brenner som fortsatt er tett med originalpakninger.  (Glemte den helt et snaut år på hytta, og det hadde ikke minka i boksen, alt virka som det skulle.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

banan skrev (1 time siden):

Takk for svar begge to!

Hvor mange O-ringer er det snakk om, og eventuelt vedlikehold, om jeg kun skal bruke den med gass?

En O-ring på spindelen (liten) og én på ventilen (stor) om du bare skal kjøre på gass. Resten er i pumpa.

Trenger ikke overtenke på smurning av f.eks den på ventilen, du kan like godt bruke 'Lypsyl' altså lebepommade som det heter på fint.

Det som kanskje er viktigst er å stenge på ventilsiden først, la brenneren kjøle seg ned, så stenge spindelen. Da sitter ikke den fast neste gang.

Min Omnifuel er omtrent like gammel som din, den er brukt minst 1 uke i året, mest på gass, men jeg har ikke skrud eller byttet noe som helst på den. Så lenge det ikke har vært trøbbel, har jeg ikke sett grunn til å demontere noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Min er fra 2003… brukes høst og vinter med bensin. ikke hatt service da jeg ikke har tenkt på det. Kun skiftet filt som var brent opp. 
 

kom over en tråd der de anbefalte årlig service. Da skrudde jeg ut deler og de var fine. Smurte da bare o ringer og lærpakning opp med silikonfett og satse det holder en stund til (har alltid med rep sett på tur) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.