Gå til innhold
  • Bli medlem

Omnifuel II vs Omnilite Ti (Hvilken er best?)


Fuglstad

Anbefalte innlegg

Hei, 

 

Skal gå til anskaffelse av ny brenner for den kalde årstiden. 

Har sett en del på forskjellige og har kommet frem til at valget står mellom disse. 

Viktig for meg er: Effekt, holdbarhet og varmejustering. 

 

Har også sett på MSR men har gått bort fra disse da de får kritikk for dårlig varmejustering. 

 

Om dere har noen andre brennere dere anbefaler er jeg åpen for forslag.

 

Tusen takk! 

 

Mvh Tord 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Omnifuel II har en del mer effekt, så den vinner nok den saken.

Begge kan justeres på samne måte (god og presis).

Konstruksjonen er ganske lik på begge, så jeg har tro på at holdbarhet er i sanme klasse. 

Jeg kan i hvert fall gå god for Omnilite Ti. Dog har jeg bygd den inn i et Trangia 27 stormkjøkken, hvor effekten er mer enn god nok.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutes ago, sneakyowl said:

Omnifuel II har en del mer effekt, så den vinner nok den saken.

Begge kan justeres på samne måte (god og presis).

Konstruksjonen er ganske lik på begge, så jeg har tro på at holdbarhet er i sanme klasse. 

Jeg kan i hvert fall gå god for Omnilite Ti. Dog har jeg bygd den inn i et Trangia 27 stormkjøkken, hvor effekten er mer enn god nok.

Takker for godt svar. Virker som at de er ganske like utenom formfaktor og vekt som er litt mindre på Omnilite Ti. 

 

Vet du om man kan bruke MSR flasker på disse? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuglstad skrev (14 timer siden):

 

 

Har også sett på MSR men har gått bort fra disse da de får kritikk for dårlig varmejustering. 

 

 

Vel, MSR Dragonfly står ikke tilbake for de to nevnte hva gjelder varmejustering og er minst like driftsikker også. 
Jeg har både Omnifuel og Dragonfly. 

Endret av SnorreL
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuglstad skrev (3 minutter siden):

Takker for godt svar. Virker som at de er ganske like utenom formfaktor og vekt som er litt mindre på Omnilite Ti. 

 

Vet du om man kan bruke MSR flasker på disse? 

Gjengene passer, men Msr flaskene har "ned-dreid" kant ytterst slik at bare halve O-ringen på Primus pumpa ligger mot kanten på flasken. Så det går og er tett, men Primus flasken "tetter på en tryggere måte".

Omnilite TI er lettere, så skal du bære på den er det en fordel.

Pumpe og slange er 100% identisk, 0.35 flasken som i noen tilfeller følger med TI veier mindre. Men alle flaskene er å få kjøpt i løsvekt.

Flammen på Omnifuel er litt bredere siden brennerklokka er større. Det kan være en fordel på litt større kjeler (og bakdel på små).

Klokka på Omnilite kan skrues av, skal du "pirke" opp dysa er det lettere å skru av klokka fremfor å ta av flammesprederen. 

Omnilite TI er mest optimalisert på bensin, skal du bruke parafin/tennvæske kan det være Omnifuel er bedre. "Messingklumpen" nedrest der dysa sitter er kraftigere og har mer masse. Det betyr at drivstoffet nok blir varmet mer opp før det kommer ut av dysa. Dette betyr ikke noe for gass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som eier av Omnifuel og XGK, skulle jeg valgt en hadde det nok blitt MSR Dragonfly. Den er ca like snill som XGK på kullosen. 

Jeg syns Omnifuel er en topp brenner som virkelig sparker fra, men jeg har nok hengt meg litt opp i dette med kullos og vil prøve å begrense dette til et minimum uansett situasjon. Omnifuel er ingen versting, men omnilite har mindre effekt og større kullos produksjon(nesten det dobbelte av omnifuel). Når jeg gikk til innkjøp av ny brenner for vinterbruk landet valget på XGK pga kullos og driftsikkerhet.

Siden du ønsker en brenner med regulering så du kan lage mer avansert mat. Så tenker jeg å velge det tryggeste alternativet er smart, Dragonfly produserer ca halvparten av mengen kullos som en Omnifuel med flatbunnet kjele. Minuset med dragonfly er at den ikke kan brukes med gass og har sin egen dragonfly pumpe. Pumpen på dragonfly er anderledes enn de andre msr pumpene.

Dragonfly har shaker-jet da sitter det en rensenål inni brenneren som renser dysa bare ved å riste på den eller når den ligger i sekken eller pulken. På omnifuel/omnilite må dette gjøres manuelt med nål.

Fyres utelukkende på 4T-alkylatbensin. 

Endret av Faun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, Faun said:

Som eier av Omnifuel og XGK, skulle jeg valgt en hadde det nok blitt MSR Dragonfly. Den er ca like snill som XGK på kullosen. 

Jeg syns Omnifuel er en topp brenner som virkelig sparker fra, men jeg har nok hengt meg litt opp i dette med kullos og vil prøve å begrense dette til et minimum uansett situasjon. Omnifuel er ingen versting, men omnilite har mindre effekt og større kullos produksjon(nesten det dobbelte av omnifuel). Når jeg gikk til innkjøp av ny brenner for vinterbruk landet valget på XGK pga kullos og driftsikkerhet.

Siden du ønsker en brenner med regulering så du kan lage mer avansert mat. Så tenker jeg å velge det tryggeste alternativet er smart, Dragonfly produserer ca halvparten av mengen kullos som en Omnifuel med flatbunnet kjele. Minuset med dragonfly er at den ikke kan brukes med gass og har sin egen dragonfly pumpe. Pumpen på dragonfly er anderledes enn de andre msr pumpene.

Dragonfly har shaker-jet da sitter det en rensenål inni brenneren som renser dysa bare ved å riste på den eller når den ligger i sekken eller pulken. På omnifuel/omnilite må dette gjøres manuelt med nål.

Fyres utelukkende på 4T-alkylatbensin. 

Jeg har vel snart fyrt like mye fritidsparafin/tennvæske i min Dragonfly som alkylatbensin. Den fungerer fint slik også. Dagens pumpe har bedre plast enn den originale. Jeg har fremdeles pumpen fra 2004, men den utviklet en sprekk og ble erstattet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faun skrev (På 3.10.2022 den 22.39):

Når jeg gikk til innkjøp av ny brenner for vinterbruk landet valget på XGK pga kullos]

 

 

 

XGK er den som har høyest kullosproduksjon når kjelen ikke står på.

Så hvis man lufter godt når man har kjele på, men lukker godt igjen mens man kosefyrer i innerteltet, så er kanskje ikke XGK det beste valget allikevel 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

XGK er den som har høyest kullosproduksjon når kjelen ikke står på.

Så hvis man lufter godt når man har kjele på, men lukker godt igjen mens man kosefyrer i innerteltet, så er kanskje ikke XGK det beste valget allikevel 🤔

Det er sant, xgk produserer mer uten kjele enn de andre. De gangene det har vært vindstille og det har foregått koking i teltet med dørene og alt av ventiler oppe, det er de gangene jeg har fått de største utslagene på co-alarmen.

Jeg får teste litt til vinters å se hvordan xgk funker til kosefyring. Har omnifuel som backup, viser xgk å være dårlig til kosen så får omnifuel ta den jobben 😅

Gode rutiner og lufting må til uansett hva man bruker.  

En uerfaren person med feil brenner og kjele, dårlige lufte rutiner, kanskje er forbrenning litt ufullstendig pga dårlig vedlikehold, i et slikt scenario kan ting skje veldig fort. Så mitt syn vil fortsatt være at brenner som xgk og dragonfly er noe mer idiotsikre enn en del andre. Men det er mine tanker om det.

Nivåene er forholdsvis lave under kosefyring med alle disse brennerene, og hoved fokuset mitt ved valg av brenner er ikke kosefyringsegenskapene. Da hadde jeg valgt en stillebrenner som whisperlite, men den kommer ikke inn døra på teltet mitt 😅

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsettet er kult. Men er det tatt høyde for å opprettholde samme høyde mellom kjelebunn og brennerhode som kjelestøttene ville gitt? Eller kommer kjelen nermere i trangian?

Slik jeg har forstått det så er avstanden mellom kjelebunn og brennerhode viktig mtp hvor mye kullos en brenner produserer.

Kjelene med varmeveksler der varmeveksler ringen ble stående oppå kjelestøttene så ut til å gi mindre kullos enn når varmeveksler ringen kom utenfor kjelestøttene. Dette tror jeg har med økt avstand til brennerhode og flammes kjøles ikke ned like fort.

Jeg vet ikke, men det er slik jeg har tydet testene som er utført. Men igjen ingen regel uten unntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjelene kommer en del lenger unna nå enn før. Jeg lagde dette etter en kjip tur i mye vind hvor det var nesten umulig å forvarme brenneren. Blir sikkert dårligere effekt, men stødig og vindsikkert.Bruker ikke kjelesettet til Trangia.

IMG_8501.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Mange flotte svar her og interessante vinklinger. 

Jeg endte opp med å gå for Omnifuel II da jeg fikk tak i denne ny for 1399 med flaske.

 

Men så var jeg på fjelltur i helgen og fikk problemer med brenneren nesten umiddelbart.
Valgte å fyre på gass, med riktig dyse og det hele. Instruksjonene fulgtes til punkt å prikke.
Men etter kun 1 minutt med fyring sluttet Primusen å fungere helt. Prøvde å skru av dysen, rense med nål og det meste.
Men det kom ikke noe trykk ut av brenneren i det hele tatt, selv med alle ventiler skrudd til max. Virker som at noe er tett mellom gassboksen og selve brenneren.

Syns dette er for dårlig og tenker reklamasjon. Hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutes ago, Fuglstad said:

Men det kom ikke noe trykk ut av brenneren i det hele tatt, selv med alle ventiler skrudd til max. Virker som at noe er tett mellom gassboksen og selve brenneren.

Syns dette er for dårlig og tenker reklamasjon. Hva tenker dere?

Overhode ingen ekspert og andre her har sikkert mange tips  å komme med. Kjøpte min i fjor og den stoppet ikke, men jeg slet litt med effekten og følte meg litt usikker på brenneren.

Det var viktig å vaske igjennom alle delene samt flaska før bruk:

  • litt bensin i flaska, riste og helle ut,
  • bensin på flaska, skru av slangen fra brenneren og flush slangen
  • samme opplegget, men uten dyse og flush igjen.

Dette for å fjerne evt. rusk fra produksjon, du kan sikkert også sjekke filteret på pumpa nå som du kanskje har fått noe rusk der?
Effekten fikk jeg opp ved å fyre opp brenneren, la den bli god og varm så slukke. Deretter etterstram dysa.

Håper du finner ut av det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Thøger Amundsen said:

Overhode ingen ekspert og andre her har sikkert mange tips  å komme med. Kjøpte min i fjor og den stoppet ikke, men jeg slet litt med effekten og følte meg litt usikker på brenneren.

Det var viktig å vaske igjennom alle delene samt flaska før bruk:

  • litt bensin i flaska, riste og helle ut,
  • bensin på flaska, skru av slangen fra brenneren og flush slangen
  • samme opplegget, men uten dyse og flush igjen.

Dette for å fjerne evt. rusk fra produksjon, du kan sikkert også sjekke filteret på pumpa nå som du kanskje har fått noe rusk der?
Effekten fikk jeg opp ved å fyre opp brenneren, la den bli god og varm så slukke. Deretter etterstram dysa.

Håper du finner ut av det :)

Heisann,

Takk for godt svar! :)

Gjelder dette også for gass og ikke kun bensin?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutes ago, Fuglstad said:


Gjelder dette også for gass og ikke kun bensin?
 

Nja, det vet jeg ikke, men deler av overføringen er jo det samme, slangen og brenneren. Så ville prøvd å flushe slangen og brenneren.

Du kan løsne mutteren foran effektjusteringen på brenneren slik at du kan skru denne helt ut og rengjøre den også. Tenker at har du gjort alt det og du med bensin får flow hele veien så må du se på gassboksen. Noen bokser har smalere eller dypere "tapp" for ventilen. Ikke alle brennere er kompatible med alle bokser. Har du en Primus gassboks skal jo denne selvsagt fungere, men det kan likevel være noe feil med den enkelte boksen. 

Endret av Thøger Amundsen
Skriveleif :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken gassboks brukte du?

Coleman/Campingaz har en tendens til å ikke virke på en del brennere. Det er en forskjell i ventilen som gjør at nålen i ventilen ikke dytter langt nok ned, slik at gassen ikke kommer ut av boksen (eller max flow ikke oppnås).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har nettopp hatt den rareste opplevelsen..

Ringte Primus som var veldig behjelpelige, og ville gjerne se en video av problemene jeg hadde med brenneren. Da skulle de få noen eksperter til å se på det og evt. sende nye deler eller en ny brenner.

 

Rigget opp kamera og gjorde meg klar til å spille inn. Skrudde på den samme gassboksen som jeg brukte på fjellet og vridde på regulatoren. Og da kom det plutselig masse gass. Tente på den og lot den brenne i et minutt, tok så å slukket den for å skru den på igjen. INGEN PROBLEMER.


Altså hva er dette for noe? Er den nå i orden, eller vil jeg få de samme problemene på nytt igjen utendørs?

Jeg har ikke rørt brenneren siden jeg kom hjem fra fjellet for 2 uker siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faun skrev (På 24.10.2022 den 16.34):

Intet nytt. Primus Omnifuel kommer til tider med produksjonsrester i systemet.

Det samme var også for Optimus Nova, da produksjonen flyttet til Kina. Og det er egentlig for dårlig og dårlig kvalitetskontroll!!

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.