GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Hilleberg Allak, fotenden eller hodeenden mot vinden?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei

Jeg har et Hilleberg Allak som jeg skal bruke for fÞrste gang pÄ vinterstid. Jeg begynte da Ä sjekke hvilken side Hilleberg anbefaler at skal vÊre mot vindretningen.

De sier at telte skal settes opp med fotenden mot vinden, men da kommer de to teltĂ„pningene mot vinden. Ser for meg da at hele telte fylles med luft og tar av 🙈

Det kan da umulig vÊre sÄ lurt... eller er det andre grunner til at Hilleberg anbefaler fotenden mot vinden? For meg synes det Ä vÊre mer naturlig Ä ha hodeenden mot vinden.

Se manual side 3. https://docs.hilleberg.net/pitching/Hilleberg-Instructions-Allak-2018.pdf

Eller YouTube - Rough weather pitching hopp til 1:20 ca

Endret av Dortase
Annonse
Skrevet
Dortase skrev (28 minutter siden):

Hei

Jeg har et Hilleberg Allak som jeg skal bruke for fÞrste gang pÄ vinterstid. Jeg begynte da Ä sjekke hvilken side Hilleberg anbefaler at skal vÊre mot vindretningen.

De sier at telte skal settes opp med fotenden mot vinden, men da kommer de to teltĂ„pningene mot vinden. Ser for meg da at hele telte fylles med luft og tar av 🙈

Det kan da umulig vÊre sÄ lurt... eller er det andre grunner til at Hilleberg anbefaler fotenden mot vinden? For meg synes det Ä vÊre mer naturlig Ä ha hodeenden mot vinden.

Du mÄ jo forankre teltet skikkelig, uansett hvilken vei som er mot vinden :-)

Hodeenden er litt bredere enn fotenden, sÄ jeg tipper at de anbefaler fotenden mot vinden fordi vindens kraft mot teltet er proporsjonal med teltdukens projiserte areal mot vinden (eller: mindre areal mot vinden, mindre krefter fra vinden som pÄvirker teltet.)   Det er en anbefaling for ekstremforhold, men man skal jo alltid forankre som for storm.

(Jeg lÊrte en lekse da jeg var pÄ tur med Allak-teltet for noen uker siden i Maridalsalpene, pÄ en myr mellom to koller.   Det var meldt liten kuling, men som vanlig nÞyde jeg med med Ä ta med snÞplugger bare til bardunene, for det blÄser jo ikke skikkelig i skogen i lavlandet.   SnÞpluggene ble satt skrÄtt ned i snÞlaget pÄ ca 40 cm (ikke gravd ned), jeg regnet med det ville holde. UtpÄ morgenen kom det en skikkelig vindkule som tok tak i teltet nedenfra, og flyttet teltet med meg inni en meter.   Tre av snÞpluggene mot vinden hadde blitt dratt opp.   Teltet hadde vinden skrÄtt inn mot hodeenden, forÞvrig, men det spilte nok liten rolle, nÄr forankringen uansett var for dÄrlig.)

• Liker 1
  • Takk 1
Skrevet

Ja, det med areal tenkte jeg ikke pÄ :) 

Jeg har 10 snÞplugger av beste ebay kvalitet, sÄ hÄper det holder nÄr de blir gravd ned som T-anker, Hvis ikke mÄ jeg grÄte litt Ä kjÞpte Hilleberg sine...

Skrevet

Jeg ville satt hodeenden mot vinden. Du fÄr da le i begge inngangene, det vil vel i de aller fleste tilfeller vÊre av stÞrre betydning enn 120 vs 130cm bredde/vindfang.

Skulle dog gjerne sett at hilleberg hadde et bardunfeste/pluggfeste midt pÄ hodeenden da denne presses noe inn i kraftig vind. Mener jeg sÄ at de har dette pÄ allak3.

Skrevet
Dortase skrev (9 minutter siden):

Jeg har 10 snÞplugger av beste ebay kvalitet, sÄ hÄper det holder nÄr de blir gravd ned som T-anker, Hvis ikke mÄ jeg grÄte litt Ä kjÞpte Hilleberg sine...

De holder sikkert, om det ikke er veldig dÄrlige snÞforhold og mye vind.   Du mÄ ha skikkelig feste for bÄde teltet og bardunene: minimum 12 fester pÄ Allak 2.   Du trenger ikke bruke bare plugger, du kan bruke ski, staver, grener, o.l  Og med Allak (og Soulo) sÄ har du muligheten til Ä feste de parvise bardunene separat.     

Skrevet
Luesveis skrev (1 time siden):

Du mÄ jo forankre teltet skikkelig, uansett hvilken vei som er mot vinden :-)

Hodeenden er litt bredere enn fotenden, sÄ jeg tipper at de anbefaler fotenden mot vinden fordi vindens kraft mot teltet er proporsjonal med teltdukens projiserte areal mot vinden (eller: mindre areal mot vinden, mindre krefter fra vinden som pÄvirker teltet.)  

Vindmotstand = projosert areal x vindhastighet^2. Eller var det feil?

Og det projiserte arealet vil vÊre helt likt fra fotende og hodeende, uansett hvilke ende som er spissest, for projisert areal er stÞrrelsen av arealet teltet opptar nÄr man «tar bilde av det»?

HÞrte bare dette pÄ podcasten uteliv, har ingen kunnskaper ellers. Men hvis dette stemmer, sÄ mÄ det vÊre andre faktorer som bestemmer hvordan vinden pÄvirker fra hodeende vs. fotende. Eks. bardunering?

đŸ€”đŸ€”

• Liker 2
Skrevet
Marius Engelsen skrev (23 minutter siden):

Og det projiserte arealet vil vÊre helt likt fra fotende og hodeende, uansett hvilke ende som er spissest, for projisert areal er stÞrrelsen av arealet teltet opptar nÄr man «tar bilde av det»?

HÞrte bare dette pÄ podcasten uteliv, har ingen kunnskaper ellers. Men hvis dette stemmer, sÄ mÄ det vÊre andre faktorer som bestemmer hvordan vinden pÄvirker fra hodeende vs. fotende. Eks. bardunering?

đŸ€”đŸ€”

Men blir det ikke da mer aerodynamisk da med fotenden? FÞler dette begynner bli litt nerdete nÄ...

Skrevet

Mer aerodynamisk med lukkede dÞrer, sÄ om du ikke skal inn eller ut av teltet er det bare Ä sette opp med fotenden mot vinden.

Jeg liker Ä sitte med Äpen dÞr i le for vinden, sÄ det blir hodet mot vinden for meg. 

Skrevet
Marius Engelsen skrev (34 minutter siden):

Du har helt rett, jeg lente meg for mye pÄ dÄrlig hukommelse og svak forstÄelse.

Fra "Hvorfor er det sÄ kaldt Ä vÊre vÄt?" av Randulf Valle (samme mann som stÄr bak Uteliv-podcasten):

72. Hvor sterke krefter utsettes teltet for i vind?

Å beregne kraften et telt utsettes for i sterk vind, er en vanskelig Ăžvelse.  Men som alltid er det nyttig Ă„ se til fysikken for Ă„ fĂ„ et rent kvalitativt bilde av hvilke faktorer som pĂ„virker den totale kraften.  Da er formelen for luftmotstand et godt utgangspunkt.  Den sier fĂžlgende:

F(D) = 1/2 * p * V^2 * A * C(D)

F(D) er kraften teltet utsettes for, p er tettheten til lufta, V er vindhastigheten, A er projisert areal for teltet i vindretningen, og C(D) er motstandstallet for teltet.  

Motstandstallet C(D):

Motstandstallet sier noe om hvor godt teltet er konstruert, rent aerodynamisk.  Et telt med helt loddrett vegg mot  vinden vil utsettes for sterkere krefter enn et telt hvor duken stiger gradvis fra bakken til toppunktet.  [...] Dette betyr at det for teltkonstruktÞrene er svÊrt mye Ä hente pÄ Ä tenke aerodynamikk under utvikling av telt.

Det projiserte arealet vil vÊre det samme sett rett forfra og rett bakfra, som du sier.  Men siden teltet er spissere i fotenden enn hodeenden, lurer jeg pÄ om motstandstallet er lavere med vinden mot fotenden (eller bedre aerodynamisk profil den veien), slik at luftmotstanden (som er proporsjonal med motstandstallet) blir mindre, og at det er bakgrunnen for Hillebergs anbefaling?

Er det en fysiker i salen? :-)

• Takk 1
Skrevet

Jeg hadde nok satt hodeenden mot vinden i dette tilfellet, pga det som nevnes lenger opp ang teltÄpningene.
Og sÄ er det litt mer avanserte tanker som tar over,  og da tenker jeg at det kan gi en bedre "flow" over hele teltet med hodeenden mot vinden, som kanskje vil gi mindre turbulens og blafring/stÞy pÄ motsatt side. Kraftig turbulens og mye blafring river og rÞsker godt i barduner, plugger og duk det og...

Hvilken vei anbefaler de Ä sette Staika? Det er vel likt begge veier, sÄ der burde det vel ikke spille noen rolle..?

Har selv lyst pÄ Staika eller Allak etterhvert, og nÄ ble jeg egentlig i tvil om hvilken vei jeg hadde lagt i et slikt telt. Liker Ä ha hodet der Äpningen er, men i Allak er jo det "feil vei"..

Skulle gjerne sett dette vinddilemmaet med Allak blitt testet fysisk.. Er det noen som kan stille med vindtunell og et Allak? :P 

PS: Det er en egen gruppe pÄ Facebook for Hilleberg-eiere, kanskje ta opp dilemmaet der?

BÄde Bo og Petra Hilleberg er begge medlemmer, kanskje de kommer med noen gode svar.
Form-drag-and-skin-friction-ratio.svg

• Takk 1
Skrevet

Uten Ä vÊre fysiker, men jeg hadde en gang tre roverspeidere som pÄ vinterkurs under stormen "Ole" satte opp teltet og la seg med hodet mot vinden. De fikk relativt kjapt beskjed om Ä snu seg andre veien i teltet, siden snÞen bygde seg opp og presset den delen av teltet ned - sÄnn sette gjÞr de det neppe en gang til. Det kan jo vÊre en fordel at man vÄkner med duken presset mot fÞttene og ikke nese og munn... NÄ var det riktignok ikke et Hilleberg Allak... men et Helsport Fjellheimen Xtrem,  sÄ det kan jo hende Hilleberg Allak ikke presses ned pÄ samme mÄte, men jeg forstÄr godt at Hilleberg ikke anbefaler folk Ä legge hodet mot vinden. 

Skrevet

Av praktiske grunnar, sett eg alltid opp eit telt med Äpningen i le. Ikkje bare for at teltet ikkje skal fyllast med luft med fare for Ä reise nÄr eg Äpnar glidelÄsen, men ogsÄ for at regn ikkje skal blÄse inn i teltet nÄr glidelÄsen er Äpen. Eg skal kunne ha teltÄpningen Äpen, sjÞlv om det er bÄde regn og vind.

Dersom aerodynamikken tilseier at teltet mÄ settast opp med Äpningen mot vinden, er teltet feilkonstruert for mine behov.

Skrevet
Kristian J. VabĂž skrev (9 timer siden):

Hvilken vei anbefaler de Ä sette Staika? Det er vel likt begge veier, sÄ der burde det vel ikke spille noen rolle..?

Har selv lyst pÄ Staika eller Allak etterhvert, og nÄ ble jeg egentlig i tvil om hvilken vei jeg hadde lagt i et slikt telt. Liker Ä ha hodet der Äpningen er, men i Allak er jo det "feil vei"..
Form-drag-and-skin-friction-ratio.svg

Staika skiller seg jo fra Allak ved at dÞrene stÄr diagonalt, og det har 140 cm bredde pÄ innerteltet hele veien (Allak smalner av ca 10 cm) (i tillegg til en del andre forskjeller). Det betyr at det blir likt uansett hvilken ende du legger hodet i, og du vil alltid ha en dÞrÄpning i le for vinden. (Og du vil alltid kunne fÄ litt gjennomtrekk om sommeren med begge dÞrene Äpne, sÄ lenge det er bevegelse i lufta)

20200226_103519.jpg.132d03bf80e87b82d4632df7cb9b2fe9.jpg

• Liker 2
Skrevet
ASI skrev (6 timer siden):

Uten Ä vÊre fysiker, men jeg hadde en gang tre roverspeidere som pÄ vinterkurs under stormen "Ole" satte opp teltet og la seg med hodet mot vinden. De fikk relativt kjapt beskjed om Ä snu seg andre veien i teltet, siden snÞen bygde seg opp og presset den delen av teltet ned - sÄnn sette gjÞr de det neppe en gang til. Det kan jo vÊre en fordel at man vÄkner med duken presset mot fÞttene og ikke nese og munn... NÄ var det riktignok ikke et Hilleberg Allak... men et Helsport Fjellheimen Xtrem,  sÄ det kan jo hende Hilleberg Allak ikke presses ned pÄ samme mÄte, men jeg forstÄr godt at Hilleberg ikke anbefaler folk Ä legge hodet mot vinden. 

Min erfaring med bÄde Fjellheimen Xtrem og Hilleberg Soulo (lillebroren til Allak) er at Soulo presses ned minimalt. Kanskje gÄr det bort 7-8 cm av snÞ og vind som legger seg der. Soulo er forÞvrig som Allak smalere i fotenden enn hodeenden, men jeg har mange ganger sovet med hodet i fotenden. Enten fordi jeg oppdaget etter Ä ha slÄtt opp teltet at det skrÄr ned mot hodeenden, eller fordi jeg har med hund som sover pÄ beina mine og da er det fint om det er litt bedre plass der. FÞles ogsÄ litt lundere i fotenden pÄ teltet. Kanskje det skyldes at trekk kommer inn under dÞra fordi man ikke kaster snÞ over pÄ samme vis der.

Uansett, jeg setter alltid opp teltet slik at jeg kan Äpne dÞren uten at det blÄser rett inn. Ser Allak er likt konstruert og hadde gjort det samme der. BlÄser det rett inn kan man fÄ snÞ pÄ alt og det er generelt ubehagelig. Virker mye smartere med Staika sine diagonale dÞrer.

Skrevet
Kristian J. VabĂž skrev (13 timer siden):

Skulle gjerne sett dette vinddilemmaet med Allak blitt testet fysisk.. Er det noen som kan stille med vindtunell og et Allak? :P 

Jeg har Allak og jobber ved NTNU, kanskje jeg mĂ„ ta en telefon bort pÄ StrĂžmningsteknisk laboratorium og se om de vil donere litt labbtidÂ đŸ€Ł

https://www.ntnu.no/ept/lab/aero

• Liker 1
  • Hehe 2
Skrevet
Dortase skrev (5 minutter siden):

Jeg har Allak og jobber ved NTNU, kanskje jeg mĂ„ ta en telefon bort pÄ StrĂžmningsteknisk laboratorium og se om de vil donere litt labbtidÂ đŸ€Ł

Si fra hvis du vil ha assistanse i forsþket, jeg sitter i elektrobygget og kjeder meg om dagene 😃

• Hehe 1
Skrevet
Terka skrev (4 timer siden):

Staika skiller seg jo fra Allak ved at dÞrene stÄr diagonalt,

20200226_103519.jpg.132d03bf80e87b82d4632df7cb9b2fe9.jpg

Det var jo mye lurere enn pÄ Allak... jaja en kan ikke tenkte pÄ alt nÄr en kjÞper.

MĂ„ bli tuntelt neste gang.... eller det er vel ikke sĂ„ glad i vind inn fra siden 😞

Skrevet (endret)
foroll skrev (18 minutter siden):

Si fra hvis du vil ha assistanse i forsþket, jeg sitter i elektrobygget og kjeder meg om dagene 😃

Der sitter jeg ogsÄ... verden er ikke stor.

Endret av Dortase
Skrevet
Dortase skrev (31 minutter siden):

Det hadde jo faktisk vÊrt sykt kult Ä testet noe sÄnt, og hvertfall fÄ sett resultater av en slik test :D 

Her er det noen som tester sine telt i DAC sin WindLab, sÄ kan jo vÊre Hilleberg ogsÄ gjÞr det. IsÄfall hadde det vÊrt artig Ä sett de filmene!
Og kan jo ikke unngÄ Ä legge merke til formen pÄ fÞrste teltet, og illustrasjonen jeg postet tidligere i trÄden.. Var jo noen som ville ha drÄpeformet telt :P 

Spilleliste med flere videoer og flere telt:
https://www.youtube.com/watch?v=XMjSv_-jnmI&list=PL8T-3wKDGe73_mSXHgrSFG3uBtrreRlA6

Skrevet
foroll skrev (1 time siden):

Soulo er forÞvrig som Allak smalere i fotenden enn hodeenden, men jeg har mange ganger sovet med hodet i fotenden. Enten fordi jeg oppdaget etter Ä ha slÄtt opp teltet at det skrÄr ned mot hodeenden, eller fordi jeg har med hund som sover pÄ beina mine og da er det fint om det er litt bedre plass der. FÞles ogsÄ litt lundere i fotenden pÄ teltet. Kanskje det skyldes at trekk kommer inn under dÞra fordi man ikke kaster snÞ over pÄ samme vis der.

Uansett, jeg setter alltid opp teltet slik at jeg kan Äpne dÞren uten at det blÄser rett inn. Ser Allak er likt konstruert og hadde gjort det samme der. BlÄser det rett inn kan man fÄ snÞ pÄ alt og det er generelt ubehagelig. Virker mye smartere med Staika sine diagonale dÞrer.

Eg har aldri tenkt over at Soulo har ulik breidde i endane, og eg har alltid plassert hovudet mitt i Þverste enden og Äpningen i le, utan tanke pÄ kva veg figuren i Hillerg sine figurar ligg.

Allak som tomannstelt, satt opp med begge Äpningane i le, er eit av svÊrt fÄ tomannstelt, der begge personane har kvar sin likeverdige inngang i vind. Dei fleste andre toinngangstelt har alltid ein inngang i mot vinden. Og tomannstelt med inngang pÄ langsida, er det godt med kvar sin inngang. Med inngangen pÄ kortsida, har begge same tilgang til inngangen i le.

Ettersom me har sÄ ulike tankar om kva som er smartast, skal me vera glade for at det er sÄ mange ulike modellar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.