Jump to content

Hører Hilleberg Niak hjemme over tregrensa?

Terje78

Recommended Posts

Annonse
44 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Det du prøver å skille mellom er selvstående telt (Niak), og frittstående telt (Unna).

Jepp. 👍 Poenget var at der er noen forskjeller innenfor det vi putter i samlebetegnelsen "kuppelelt". Omtent som betegnelsen "frittgående høns". 🙂

363910780_burhns-frittgende-hner-kologiske-egg.jpg.37f4ef5e06c0eeb0405267bb132805e0.jpg

70169548.jpg.55f56b0e85beb258fab30b8979300173.jpg

• Like 7
  • Haha 1

6 timer siden, Terje78 skrev:

Som å bo i en kjempecaps😂👍

Ja, det var skikkelig dumt med den capsen. Gjorde at man kunne ha døra helt oppe selv i regn.
Er jo ikkeno som er mere koselig enn å ligge flere dager i regnvær å glo rett i duken på innerteltet? 🤔

• Like 1

34 minutter siden, tubbs skrev:

Ja, det var skikkelig dumt med den capsen. Gjorde at man kunne ha døra helt oppe selv i regn.
Er jo ikkeno som er mere koselig enn å ligge flere dager i regnvær å glo rett i duken på innerteltet? 🤔

Nei, det er jo en veldig smart konstruksjon. Kunne med fordel ha blitt brukt i noen varianter på flere telt. Skal ikke så veldig mye til for å hindre vann på innertelt, hvis vindretningen spiller litt på lag da. Helt enig i at det er noe helt annet å se ut enn å glane i veggen😊

• Like 1

• 4 years later...

Gammel tråd. Har brukt Niak noen år nå, til soloturer sommer, og reinsjakt på høsten. Alltid med en hund eller 2. Har aldri brukt teltet som base, da jeg pakker sammen om morran og går videre, men til mitt bruk har det fungert suverent. Det er ikke superlett, heller ikke tungt, samtidig som det er greit å finne et sted å sette opp det. Siden jeg har telt i sekken når jeg går klarer jeg også som regel å finne noe ly når telt settes opp. Likevel har vi hatt overnattinger som har vært greit værutsatte, men med god sikring av telt har det aldri føltes utfordrende. Om noe, så blir teltet litt kaldt når det blåser stiv kuling og temperaturen kryper under 0.  

Alt i alt veldig fornøyd med Niak. Jeg har plass til sekk og hund i innerteltet. Kløven til hund ligger i vestibylen, og jeg opplever ingen problem med å fyre der.  Lett å sette opp så lenge man finner et sted man er fornøyd med å sove. Vi telter mye i steinur og da er formen toppers.  Unna er et mer stormsikkert alternativ, men også til en annen vekt.  Ulempen med Niak er at skjørtene er så høye at jeg ikke ville brukt det uten innertelt. Samtidig er det ikke mange gram å spare på å droppe inner heller. Det er nok bedre å kutte den vekta på sideflesket i stedet. 

• Like 4