GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Trenger Ä investere i ny turbukse for barmarkssesongen, men dette er en ting som interesserer meg midt i ... sÄ jeg aner ikke hva som finnes og fungerer bra. 

Utgangspunkt:

• Har en 15 Ă„r gammel tynn haglĂžfs-bukse, men gĂ„r stort sett i en NorrĂžna Falketind GTX bukse med glidelĂ„s langs hele yttersiden av bena.
  • Er/blir varm pĂ„ bena og det meste av "godt pustende"  bukser blir for klamme under bruk. Har derfor foretrukket bukser med lang glidelĂ„s som kan Ă„pnes helt uten netting under.

Noen som har gode bukser Ă„ anbefale en bukse-grĂžnnskolling ut fra overnevnte utgangspunkt? 😄

Endret av Terka
Annonse
Skrevet

Det er vel en viss fare for at du fÄr en bukse som knapt tÄler at du kommer borti en grein om du ikke skal bli klam under. SÄ lenge det ikke er shorts eller hele buksen er netting sÄ vil jo mengden fuktighet pÄ innsiden vÊre hÞyere enn pÄ utsiden siden det er en sperre der, i form av materialet, siden kroppen avgir vann for Ä kjÞle seg ned.

Men skjÞnner jo Þnsket ditt, jeg blir ogsÄ fort klam med bukse. Veldig glad i Lundhag buksene mine, men de har bare glidelÄs pÄ lÄret, med netting. Har kjÞpt en FÀllreven KEB som jeg ikke har prÞvd Ä bÊre sekk med enda, men den har glidelÄs bÄde pÄ lÄret og leggen, men ingen netting, sÄ det er et lite stykke ved kneet som ikke kan Äpnes. KEB virker mer solid enn Lundhag og puster nok sikkert litt mindre vil jeg tro, den har ogsÄ dobbelt lag over framsiden av knÊrne.

Jeg pleier Ä Äpne smekken nÄr jeg gÄr med sekk noe som gir litt mer gjennomstrÞming av luft i kombinasjon med glidelÄsene pÄ lÄret, det hjelper en del i hofteregionen.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har bÄde Keb og Vidda Pro og begge er for varme som sommerbukder synes jeg.
Har NorrÞna Falketind flex1 som er mye kjÞligere men slitestyrken kontra Keb er nok heller dÄrlig :)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Her er sammenlikning av noen NorrĂžna-bukser:

https://www.norrona.com/nb-NO/sammenlign/?products=1808-17|2411-19|2602-17|2616-18|

Falketind GTX som du bruker kjenner ikke jeg, men jeg vet at membranklĂŠr blir for klamt for meg til vanlig aktivitet.

Svalbard Flex1 er uten ventilasjonsglidelÄs for meg en vinterbukse (i likhet med Keb). Har ogsÄ Falketind Flex1 Windstopper (utgÄtt?) med ventilasjonsglidelÄser pÄ lÄrene uten netting som ogsÄ blir for varm pÄ sommeren for min del - men veldig fin hÞst/vÄr. PÄ sommeren gÄr det i Bitihorn. Enten Lightweight pants med ventilasjonsglidelÄser pÄ lÄrene uten netting, eller Zip off pants uten ventilasjonsglidelÄser men med ... zip off underdel :) Sistnevnte er vel i tynn Flex1, fÞrstnevnte i tynn bÞrstet nylon - og faktisk virker det som Lightweight pants er mest slitesterk. Jeg har brukt en Lightweight ganske sÄ mye i 3-4 Är nÄ, og den er fortsatt uten store slitasjemerker. Har hatt Zip off bukse rundt et Är tror jeg, og der er det tendenser til nupper, som betyr at stoffet er pÄ vandring...

Lykke til med buksejakten! :-) 

Endret av a_aa
Rot med sist- og fĂžrstnevtne fikset
Skrevet

Det er jo ikke lett, i dag finnes det bukse for alle mulige vĂŠrforhold men ingenting som passer til alt.. og man vil jo ikke ha for mye med seg.

Jeg prÞver Ä holde det enkelt. jeg har alltid med meg 3 ting. 1 bergans bukse som er vann/vindtett med litt lufteÄpninger, en treningsshorts som ogsÄ duger som badebukse, og en trimtex treningsbukse som ogsÄ duger som bukse inne i telt eller hytte. De 2 siste veier ingenting og tar liten plass i sekken. Jeg har vel ikke noen tro pÄ Ä finne noe som passer alle forhold.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har stort sett 2 bukser som benyttes pÄ tur. Den ene er skall og brukes stort sett kun hvis det er nÞdvendig. BÄde fordi den er tett, skal vare lenge og er sÄ tynn at dersom det er litt kjÞlig sÄ mÄ jeg ha superundertÞy eller lignende under vÄr og hÞst- 

Den andre (har jeg vel lagt bilder av her fÞr) er for meg den ultimate turbuksa (for mitt bruk i Finnmark), men jeg tror den kan bli litt vel varm pÄ den varmeste tiden sÞrpÄ. Det er egentlig en randonee-buske fra Helly-Hansen og har sÄ mange positive detaljer at jeg stadig leter etter ca maken sÄ jeg kan fÄ tak i en fÞr min gÄr helt i opplÞsning. Den har: 

- "Dobbelt stoff", men mesh som innerstoff der man er mest utsatt for Ä bli klam mot buksa. Dette gjÞr ogsÄ at den ikke blir for kald Ä ha pÄ og jeg bruker den uten stillongs fra tidlig vÄr til sen hÞst. Dette kan bli litt varmt pÄ de beste sommerdagene, men da har den:
- GlidelÄs fra hofta og ned uten netting i slik at det kompenserer for at den er litt varm pga dobbelt stoff, men ogsÄ sikrer god lufting nÄr man Þnsker.
- Hel smÞyestol pÄ ryggdelen. Her gÄr beltet "skjult" hele ryggdelen og dermed slipper man at buksa henger "sikksakk" mellom smÞyestolene pÄ ryggen. Beltet gÄr Äpnet med vanlig smÞyestol fra hofta og frem slik at man kan henge kniv pÄ beltet osv som vanlig.
- "SnÞskjÞrt" med krok i beina. Med skjÞrtet over lave fjellsko og kroken i lissene har jeg aldri problemer med bÞss og blader i skoene, til tross for at vi under jakta vasser mye i terrenget utenom stier.
- Gode stikklommer med behagelig stoff i (jeg har store hender og mange bukser fÄr jeg knapt henda nedi lommene pÄ)
- Veldig romslig passform - jeg hater tighte klĂŠr
- Orange - jeg er ikke sÄ fan av "militÊrgrÞnne" eller sorte turklÊr

Er ikke sÄ ofte jeg er foran kameraet, men det skal vel finnes et par bilder med innslag av bukse: 

Skrevet

Tolker jeg det riktig hvis jeg forstÄr det som at du er pÄ leting etter noe annet enn skallbukse? 

I sÄ fall, litt farget av at jeg trives med FjÀllrÀvenbukser:wink: ville jeg ha sett nÊrmere pÄ Abisko Light Trekking. Den er tynnere i stoffet enn Keb, og burde derfor vÊre svalere og puste bedre. I tillegg sÄ har den ventilasjon i sidene. 

https://www.fjallraven.se/fjallraven-herr-abisko-lite-trekking-tr-m-dusk-f82890r/?sku=7323450512033

• Liker 1
Skrevet

Fjellreven er ikke sÄ veldig luftig. 

NorrÞna Bitihorn Lightweight med glidelÄslufting, uten mesh, er den mest luftige jeg har. TÄler mer enn det ser ut som. 

• Liker 3
Skrevet

NorrÞna FjÞrÄ syntes jeg er Älreit nÄr shorts er akkurat litt for kjÞlig. Veldig god bevegelse og lufting med netting i lÄrene.
Bakdelen med denne er latterlige, smÄ lommer.

• Liker 1
  • Takk 1
Skrevet
4 minutter siden, whistler skrev:

Ja, er vel ment for at sykkelfolket ikke skal fÄ gnagesÄr pÄ nÞttene av nÞklene.
Men jĂŠvli deilig shorts sett bort i fra de latterlige lommene :)

Skrevet
Akkurat nÄ, tubbs skrev:

Ja, er vel ment for at sykkelfolket ikke skal fÄ gnagesÄr pÄ nÞttene av nÞklene.

Enig. Meget behagelig. Jeg klarer Ä se bort fra de latterlige lommene nÄr jeg ser pÄ totalen ;-)

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, tubbs skrev:

Tror jeg har lĂžsning @Terka :)
SÄ disse nÄr jeg var en svipp nedom midtÞsten. Mye brukt i varmen der nede.
Selges i endel butikker i Oslo og omegn har jeg hĂžrt :)

druser.jpg

Klin umulig Ă„ klyve oppover bratt steinrĂžys med disse @tubbs, de hekter seg opp hele tida. 😁

• Hehe 1
Skrevet
1 time siden, whistler skrev:

NorrÞna FjÞrÄ syntes jeg er Älreit nÄr shorts er akkurat litt for kjÞlig. Veldig god bevegelse og lufting med netting i lÄrene.

Kom pĂ„ at jeg har et par av disse liggende ifbm stisykling. 🙈😄 ..mĂ„ bsre vente litt til jeg passer inn i dem igjen. 🙈🙄

1 time siden, tubbs skrev:

Bruker aldri bukselommene pĂ„ turbukser/sykkelbukser, sĂ„ det gĂ„r greit. 😄  

• Liker 2
Skrevet

Var ute og kikka etter shorts til barna i dag, men ble Vikafkell Ulriken 3 JR bukser fra en outlet pÄ fem i stedet sÄ da raska jeg med en Ulriken 3 herrebukse til meg ogsÄ.

https://vikafjell.ppdemo.no/vikafjell-ulriken-pant-s-man-901-dark-grey.html

For et par hundrelapper sĂ„ er den grei Ă„ teste ut som erstatning for den gamle haglĂžfs buksa. Null glidelĂ„slufting da, men veldig tynt stoff. FĂ„r satse pĂ„ at den holder frem to FjĂžrĂ„ buksene passer igjen, eller jeg finner en bra bukse med lufting og som tĂ„ler mitt bruk. 😂

Noen som har erfaring med disse? 

https://www.klikk.no/helse/trening/tester/test-av-turbukser-vi-har-testet-softshellbukser-3522229

Skrevet
6 timer siden, Espen Ørud skrev:

Den andre (har jeg vel lagt bilder av her fÞr) er for meg den ultimate turbuksa (for mitt bruk i Finnmark), men jeg tror den kan bli litt vel varm pÄ den varmeste tiden sÞrpÄ. Det er egentlig en randonee-buske fra Helly-Hansen og har sÄ mange positive detaljer at jeg stadig leter etter ca maken sÄ jeg kan fÄ tak i en fÞr min gÄr helt i opplÞsning. Den har: 

- "Dobbelt stoff", men mesh som innerstoff der man er mest utsatt for Ä bli klam mot buksa. Dette gjÞr ogsÄ at den ikke blir for kald Ä ha pÄ og jeg bruker den uten stillongs fra tidlig vÄr til sen hÞst. Dette kan bli litt varmt pÄ de beste sommerdagene, men da har den:
- GlidelÄs fra hofta og ned uten netting i slik at det kompenserer for at den er litt varm pga dobbelt stoff, men ogsÄ sikrer god lufting nÄr man Þnsker.
- Hel smÞyestol pÄ ryggdelen. Her gÄr beltet "skjult" hele ryggdelen og dermed slipper man at buksa henger "sikksakk" mellom smÞyestolene pÄ ryggen. Beltet gÄr Äpnet med vanlig smÞyestol fra hofta og frem slik at man kan henge kniv pÄ beltet osv som vanlig.
- "SnÞskjÞrt" med krok i beina. Med skjÞrtet over lave fjellsko og kroken i lissene har jeg aldri problemer med bÞss og blader i skoene, til tross for at vi under jakta vasser mye i terrenget utenom stier.
- Gode stikklommer med behagelig stoff i (jeg har store hender og mange bukser fÄr jeg knapt henda nedi lommene pÄ)
- Veldig romslig passform - jeg hater tighte klĂŠr
- Orange - jeg er ikke sÄ fan av "militÊrgrÞnne" eller sorte turklÊr

@Espen Ørud, er det denne? 

https://www.friflyt.no/test-av/test-helly-hansen-verglas-randonee

Skrevet (endret)
48 minutter siden, Terka skrev:

Det ser veldig sĂ„nn ut ut fra beskrivelse. Si fra om du finner den til salgs noe sted. Jeg skal ha minst 2 stk 😉

(Er pÄ mobil med minimal dekning. Sjekker bedre senere i kveld....)

Endret av Espen Ørud
Skrevet
22 timer siden, a_aa skrev:

Svalbard Flex1 er uten ventilasjonsglidelÄs

Oops. Der tok jeg feil, beklager! Den nye Svalbard-modellen har fÄtt glidelÄs (gammelnorsk: "X-open side zip ventilation with mesh") pÄ lÄret, ser jeg nÄ :) Og "innvortes" lommer.

Skrevet
3 timer siden, Terka skrev:

Klin umulig Ă„ klyve oppover bratt steinrĂžys med disse @tubbs, de hekter seg opp hele tida. 😁

Nja, der har jeg sett det motsatte, men det har ofte handlet om motivasjon :D

Skrevet
4 timer siden, Terka skrev:

3 timer siden, Espen Ørud skrev:

Det ser veldig sĂ„nn ut ut fra beskrivelse. Si fra om du finner den til salgs noe sted. Jeg skal ha minst 2 stk 😉

(Er pÄ mobil med minimal dekning. Sjekker bedre senere i kveld....)

Joda, det ser riktig ut og har kjÞrt et aggressivt sÞk pÄ nett i 30 minutter nuh og har bare funnet 1 variant i XL og den var selvsagt sort. Ser den har eksistert i bÄde blÄ, orange og gul tidligere. Jeg har hatt denne orange utgaven: 

https://www.snowinn.com/skibutikk/helly-hansen-verglas-randonee-pant/53339/p

Jeg er evig takknemlig dersom noen skulle finne disse for salg i XL en plass....! 

Skrevet

Fullstendig OT, men for en fantastisk (elendig) oversettelse:mrgreen:

"Et lett og komfortabelt skalleturer for de eventyrene utenfor banket banen.

De tre kvartssidder og bunnforsterkninger ble forespurt av vÄre profesjonelle fjellguide testere.
...
Vedlagt snĂž gaiter
...
Harness og pakke kompatibel design

Ballistiske nylonbenbunnforsterkninger

Ergonomisk kutt pÄ knÊr og rygg del artikulasjon
...
Rask tĂžrrmalmforing
..."

"Pakke kompatibel"? Plass til "pakka"?:shock:

• Liker 1
  • Hehe 5

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.