Gå til innhold
  • Bli medlem
IGNORED

Norsk ull - splittet fra "Hva har du kjøpt nå!"

Anbefalte innlegg

@fjellnina, hva mener du om mohair. Jeg bruker stort sett bare strikkede sokker (tynne og tykke alt etter formål) av mohair, riktignok ikke norske, men veldig gode og solide. Og hva med kashmirull? Vet ikke om noen i Norge driver med disse to da. Moskusull har jeg også hørt skal være veldig varmt og godt, men det må man nok plukke selv fra busker og kratt der moskusen går, og så få kardet og spunnet privat. Samboera mi har spunnet det for ei venninne som hadde samlet dette selv.

En annen god ting med norsk sau er fårikål. Tror det er nasjonalretten min - minst! 😁

;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • Svar 207
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dette var en morsom tråd å lese gjennom for en ivrig strikker. Ull er så mangt, men at norsk ull er av så sårlig kvalitet at vi må importere, tror jeg neppe stemmer. Etter hva jeg har forstått eksporteres det meste av norsk ull - av typen norsk hvit sau (den vanligste) - til England. En del brukes også her til lands, og en kjent stor fabrikk som produserer garn av norsk hvit sau er Rauma. Den ulla er ikke dårligere enn at det er selveste råmaterialet som Røros Tweed bruker i sine eksklusive ullt

Denne tråden har gått meg hus forbi, så jeg er litt sent ute. Jeg jobber i en garnbutikk og er mer enn snittet interessert i dyrevelferd og bærekraft. I strikkeverden har flere produsenter satt fokus på sporbarhet, åpenhet og etikk rundt produksjon etter at en stor andel forbrukere har blitt obs på dette. Gjelder ikke alle produsenter, så enkelte henger veldig etter. Tekstilindustrien er en versting i klimasammenheng, og årsaken er det at vi skal ha det så billig som mulig og vi skal ha nytt hel

Ja, jeg vet jeg er privilegert som har tilgang til rimelig og fersk fisk. Men jeg kjøper ikke direkte fra fiskebruket, det er den lokale butikken som henter den på fiskebruket og legger den i ferskvaredisken. Butikken kranglet med myndigheter i flere år før de fikk lov å hente fisk direkte på bruket for salg til kunder, normalt er ikke det lov. Fisken skal etter regelverket transporteres og distribueres gjennom flere ledd (grossister o.l.) før den kan leveres til butikker. Det er synd man ikke

Posted Images

8 hours ago, fjellnina said:

Etter hva jeg har forstått eksporteres det meste av norsk ull - av typen norsk hvit sau (den vanligste) - til England

Nesten all norsk ull sendes til England for vasking, men en del kommer tilbake til de norske garnfabrikkene.  Siden mange synes norsk ull er for grov til klesplagg, ender det meste av den opp som gulvtepper.

8 hours ago, fjellnina said:

ist, men ikke minst, står Hillesvåg bak villsaugarnet som brukes i Rav-genseren

Rav-genseren til Ulvang inneholder ikke villsaugarn, faktisk ikke norsk ull i det hele tatt.

Det er kun Feral-genseren som er strikket av villsaugarn (fra Hillesvåg). Det er et helt spesielt plagg, aldeles nydelig å ha på.
Den koster 3000.-, altså ca halvparten av en miljøskadelig Goretex-jakke full av plast, og varer mye, mye lengre. Med andre ord et ganske rimelig plagg sett ut fra hva man får.

Ulvang lager noen få plagg (gensere, luer, lester, knickers) i vanlig norsk ull, se hele utvalget her:

(Logg inn for å se skjult innhold)

Et hjertesukk: EU har nå definert saueull som risikoavfall. Det er ikke til å tro. Flere land velger derfor å subsidiere ødeleggelse av overflødig ull, i stedet for å støtte produksjon basert på ull. Det er en underlig verden vi lever i.

Endret av Bjørn J
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skogens Stønn: Så spennende med mohairsokker! Det må jeg prøve :). Personlig er jeg ikke så glad i mohair i gensere. Det klør skikkelig på meg ... Men sokker er jo noe annet. Er de holdbare? Kashmir er sånt jeg drømmer om :) Dyre saker. Virker litt skjørt, men det vet andre mer om enn meg. 

Bjørn J: Beklager navneglippen. Jeg mente Feral. I mitt hode heter modellen bare Rav 😊 Den ser veldig fin ut! Jeg har nylig bestilt litt av villsaugarnet genseren er strikket av. Gleder meg til å prøvestrikke! Jeg har også sansen for Ullvang, og skal se nærmere på produktene du linket til. Takk. Det du forteller om dumping av ull er jo bare tragisk!

Lenke til innlegg
Del på andre sider
fjellnina skrev (33 minutter siden):

Er de holdbare?

Jeg synes det ja, men har egentlig ikke særlig greie på dette. Og dette er kjøpesokker, så det kan jo godt hende at det er blandet inn nylon for å gjøre de mer holdbare. Jeg synes de er gode å bruke da. Det sies vel at mohair er glattere enn ull slik at de ikke tar opp lukt og møkk like lett. Jeg kan i hvert fall gå i flere uker med samme par sokker uten at det begynner å lukte noe av dem og uten at de føles møkkete og slarkete.

;-)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 3 weeks later...

Denne tråden har gått meg hus forbi, så jeg er litt sent ute. Jeg jobber i en garnbutikk og er mer enn snittet interessert i dyrevelferd og bærekraft. I strikkeverden har flere produsenter satt fokus på sporbarhet, åpenhet og etikk rundt produksjon etter at en stor andel forbrukere har blitt obs på dette. Gjelder ikke alle produsenter, så enkelte henger veldig etter. Tekstilindustrien er en versting i klimasammenheng, og årsaken er det at vi skal ha det så billig som mulig og vi skal ha nytt hele tiden, såkalt fast fashion. Det har bygd seg opp til et dilemma. Om vi alle slutter å handle, så bukker stor industri og arbeidsplasser under, og med det en økonomisk krise. Om vi fortsetter på samme viset, hoper det seg opp med avfall, giftige kjemikalier og forurensing. I tillegg til elendige arbeidsforhold hos de som produserer klær(hvor mye får de egentlig av den t-skjorta du betaler 79,- for?) De som er fattige har ikke råd til å kjøpe den dyre kvaliteten som varer. De med penger skal ha årets farge i Makke-buksa si(selv om de har 10 par hjemme som ikke er nevneverdig slitte). Der utrolig vanskelig å få snudd trenden. Ansvaret ligger både hos produsent og forbruker. Ingen tekstilproduksjon kan være 100% miljøvennlig, på samme måte som ingen strømproduksjon kan være det. Likevel er det noen verstinger, og noen alternativer som er bedre enn andre. Bevisstgjøring hos forbrukere er et enkelt steg i riktig retning.

Poenget er egentlig at om man vil velge å fokusere på miljø, bærekraft og dyrevelferd så er det tre steg:
1. Handle så lite som mulig, reparer det man har i stedet.
2. Kjøpe brukt.
3. Om man skal kjøpe nytt, sjekk hva produktet består av og eventuelt hvordan det blir produsert. Legg heller litt ekstra penger i noe du vil ta vare på. Kjøp fleece av resirkulert polyester, kjøp ull som har fokus på dyrevelferd og miljø, kjøp for eksempel Tencel som er et mer bærekraftig alternativ.

Har samlet litt informasjon om ull og fibre for de som er interessert:
Superwash: Mest vanlige metoden er en prosess som innebærer giftig klorgass for å bryte ned fibrene før de påfører et lag med plast kalt Hercosett 125 for å forhindre at fibrene tover seg sammen. En så sterk kjemisk behandling at den er ulovlig i store deler av verden, inkludert Norge. På garnfronten har ikke-superwash fått en oppsving. Gjerne med fokus på merino(Sandnes Sunday, Knitting For Olive Merino o.l.)
Mulesing: En praksis hvor de skjærer av hudstykker på halepartiet på lam, uten bedøvelse, for å forhindre at fluer legger egg i hudfoldene. Forekommer i Australia, ble ulovlig i New Zealand i 2018. Er merinoen fra feks Patagonia er denne praksisen ikke nødvendig da disse fluene ikke finnes der.
Mohair: Mesteparten kommer fra Sør-Afrika. Det er flere rapporter om at det forekommer dyremishandling i form av hornfjerning med bruk av kjemikalier som spres til øynene og gjør de blinde,  dårlig klipping(hud fjernes og store sår) og det faktum at de klippes om vinteren(Mohairgeiter har ikke et naturlig lag med fettisolasjon under håret, så de fryser). Årsaken er ofte at arbeiderne blir betalt for per kilo ikke per time. For å få bukt med praksisen har de opprettet "South African Mohair Industry" som skal sikre en bærekraftig produksjon med fokus på dyrevelferd. Man får ikke være med på denne merkingen om man bryter med retningslinjene. Av ferdige klær vet jeg ikke om dette er merket, men jeg vet at garnprodusentene Filcolana og Knitting For Olive sitt mohair er underlagt dette.
Kasjmir: Litt av det samme som Mohair. Geitene har utviklet denne myke og varme pelsen for å isolere mot bitende vinterkulde da de ikke har noe isolerende fett. Etterspørselen er høy så de klippes hele året, og på vinteren fryser de ihjel. Vanligvis skal de kun kjemmes om våren da de naturlig mister "vinterpelsen". I tillegg er det så store mengder med geiter at de beiter i stykker landskapet de bor i da de river opp gress med røttene.
Alpakka: I fjor kom en rapport fra PETA som førte til at flere store kleskjeder(H&M, Esprit, Gap m.fl) brøt samarbeidet med den største alpakkaprodusenten i Peru, Mallkini. Dyremishandling under klipping var årsaken. I tillegg til at gårdene ikke har en miljøvennlig måte å kvitte seg med avfall(møkk). De samler det opp i hauger, lar det ligge før det brennes. Underveis tar regnvann det med seg til drikkevann og når det brennes så brenner det i dagevis noe som frigjør store mengder klimagasser.
Silke: Blir vanligvis produsert ved at silkeormer spinner kokonger av silke før de blir til møll. Under høstingen blir derfor ormene drept, omtrent 15stk per gram(Skal du strikke en genser for eksempel trenger du rundt 300-400gram noe som betyr 4500-6000 døde møll). Om man venter til de har blitt til møll så ødelegges kokongene i det de "klekkes". Dette ødelegger jo silketrådene i så måte at fibrene blir kortere og må spinnes sammen. Resultatet er en litt røffere silke, men likevel en bedre silke om man vil fokusere på dyrevelferd. Knitting For Olive sin silke feks er høstet på denne måten.

Et siste punkt da jeg er totalt uenig i mye PETA står for, hovedsaklig det at de mener vi ikke bør bruke produkter fra dyr i det hele tatt og heller anbefaler bomull og verst av alt syntetiske plastfibre. Jeg orker ikke å gå inn på produksjon av bomull, lin og syntetiske fibre, da dette allerede ble alt for langt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skogens Stønn skrev (16 minutter siden):

Mens ulla i mohair-sokkene mine kommer fra de samme som strikker sokkene i England:

Ja, jeg mente vel egentlig at det er de som er den største produsentnasjonen. Mohair blir også produsert i Norge av norske mohairgeiter, slik som Telespinn. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av Kristian J. Vabø
      Sitter og å vurderer denne selv nå.. føler meg "influenced" og føler på en liten skam over at jeg har latt meg påvirke på denne måten 

Men veldig i tvil, har jo Fiskars X7 fra før...så kanskje best å la være.
    • Av Memento mori
      Da hadde du flaks😂 på 
       har de en score på 0.4 av 10 mulig gitt av 3139 stk. Posten har 4,7 gitt av 16 stk. 
      Er på grensen til artig å lese alle kommentarene postnord får på denne siden og på «boikott postnord?» på face.
      Mange er frustrert over at de gjør avtaler og faktisk ikke kommer, så mye av dette er nok skrevet i sinne🔥

• Av Memento mori
      Jeg pleier å legge nye telt i et kar med vann et par timer. Da trutner trådene som det er sydd med. Gå også over alle knuter på barduner og pluggfester. På noen Helsporttelt bør du knytte om festen til plugger. Slik det kommer er de lett å miste. 
      Litt siliconspray på glidelåser for bedre funksjon. 
      En flaske med impringnering på sømmer og litt på taket kan også være lurt på mange telt.  
      Pleier også å sette rephylsa innpå repleddet og ha tape på hver side. 
      Lykke til med nytt telt😀
    • Av Humle
      Da jeg kom hjem i går, lå det 3 stk pakker til meg i postkassa, som jeg ble ferska med av Hun-som-må-adlydes mens jeg åpna dem i
      furtebua mi...

Konemor blir direkte muggen noen ganger når man kjøper nytt turutstyr...vel....når sant skal sies er det jo egentlig fullt i furteboden, så en viss forståelse for at det reageres har man jo. Og man er jo ikke altid overstrømmende positiv selv når nye sko og handvesker dukker opp...klin like de ørten andre parene som står i skapet og aldri blir brukt...

I alle fall, sånne reaksjoner er jo ikke moro, når man har gått og siklet rundt postkassen i en ukkes tid i forventning og lengsel etter det nye utstyret som er på sin langsomme ferd gjennom et langstrakt land...

Så jeg tenkte at en tråd her hvor man kan skryte litt av nye ting man har ervervet seg, samt sladre om hvor man har kjøpt det og til hvilken fantastisk tilbudspris som forsvarte kjøpet av din ørtende jaktkniv, eller gamassjer med grønn glidlås isteded for sort som du gadde tre av fra før...gjør seg...så post hav du har brukt dine surt ervervede penger på til turutsyr, eller gi utrykk for din beundring, missunnelse eller hva som helst over andres kjøp...

Mine kjøp var:
      1 stk Molle bag til Nalgene flaska mi med Ollicamp space saver krus - Ebay- 11 $
      1 stk 16gb minnekort - Ebay 7$
      1stk rødspritbrenner (trangia-kopi) med kjelstativ som passer i solo kokesettet mit.10$
      Alt inkludert frakt fra Hong Kong!
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.