Gå til innhold
Tom42

Hvorfor bruker ikke alle en kvistbrenner?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
13 minutter siden, Sponon skrev:

Jeg har kjørt Bushboxen (XL i titan) ganske hardt over flere timer i strekk. Minimalt med deformering på selve boxen, men grillristen (som er i stål) har en tendens til å bue ganske godt dersom den ikke er festet skikkelig. Dog ikke et problem for jeg bøyer den tilbake med hendene når den er blitt kald. us, hehe. 

Samme kan skje med Grillristen til Folding Firebox brenneren.  Har ikke sett at den buer seg så veldig for den modellen, men noe deformering har jeg erfart med den største risten de leverer (bredere enn selve ovnen). Sikkert fordi jeg ikke hadde fulgt produsentens anbefaling om:

"[...]        to not add the grill plates until you are ready to put the meat directly on the grill. This helps take the heat out of the plate and prevents warping. Most people will put the plates on the firebox while they are getting the fire going and leave it there. Not a good idea."

Så kanskje det samme rådet er verdt å følge for Bushboxen.

Endret av zimwalker

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Sponon skrev:

Veldig fornøyd med denne saken fra Bushcraft Essentials. Titan, og foldbar. 

Gir også fra seg en god del varme :) 

32DE0582-62E4-4897-8E12-2DBF0BC00A5D.jpeg

FDF28792-A026-4E1A-93B5-3DAE93E0AF85.jpeg

7756B99C-3A06-49A1-AC9C-6594B3CB6CE6.jpeg

787EE470-CC54-4B5F-AC7B-310609D30B5E.jpeg

9AF9EDDE-074D-449C-B2F1-62513A46FD88.jpeg

02E95C72-0421-48F8-994F-0C9CE4D32AD5.jpeg

Jeg er så fornøyd at jeg har tre stykker. En XL i rustfritt stål, det samme i titan, og en mindre versjon også i titan. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjølv om eg har begynt å teste ut litt andre ting ser ikkje så mange grunnar til å bruke noko anna i dei fleste situasjonar. 

Om ein ser vekk frå Silverfire og Solostove type ting, så synest det er eit stort pluss om ovnen er foldbar. Null fikling. Klar på 2 sek.

Eg har to Firebox Nano, ein standard og ein titanium og dei settast saman saman til det han kallar Overkill mod.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mer kvistbrenner. Vi har ved et par anledninger kappet kubber i passe lengde som innmaten og kløyvet de i to eller fire (avhengig av størrelse) med kubbe/turkniv og brukt halvdelene eller kvartdelene i brenneren og stappet never og småkvist mellom. Da oppnår vi en "lengebrennemodus".

Har fungert utmerket når man skal lage flere stekepanner med noe på rad og kaffe etterpå f.eks. Kan anbefales!

Ca sånn:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider