GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har vÊrt en del trÄder forumet om lette telt den siste tiden, og jeg har fungert litt pÄ dette selv for egen del, og mÄtte regne litt pÄ vekt av utstyr i dag.

Konklusjonen er at jeg aldri kommer til Ä bli en dedikert lettpakker, men er en som likevel har litt fokus pÄ vekt og pakkevolum OG andre egenskaper pÄ turutstyret.

Min Þkte fokus pÄ vekt startet nÄr jeg begynte Ä dra pÄ telttur alene med to smÄ barn. Kun telt+soveposer+liggeunderlag veide alene 14.74 kg pÄ de fÞrste turene. Hvert liggeunderlag veide 1.8 kg og hadde samme dimensjonene som et Bamse Exteme nÄr de var rullet sammen. I tillegg kom klesskift, bamser, mat, kokeutstyr, etc. Omtrent alt skulle i eller utenpÄ sekken min.

I dag har jeg endt opp pÄ litt forskjellige lÞsninger ut fra ulike typer turer, noen eksempler pÄ dette:

- PÄ vinteren med pulk: Lite fokus pÄ vekta, mye fokus pÄ ikke fryse og komfort i teltet gitt sannsynlighet for en del telttid.

- VÄr/sommer/hÞst, ikke vÊrutsatt, samlet vekt telt+liggeunderlag+soveposer for 4 personer: 7.81 kg (trekk fra 1.4 kg nÄr vi er 3 personer)

- VÄr/sommer/hÞst, vÊrutsatt, samlet vekt telt+liggeunderlag+soveposer for 4 personer: 8.54 kg (trekk fra 1.4 kg nÄr vi er 3 personer)

- VÄr/sommer/hÞst, vÊrutsatt, samlet vekt telt+liggeunderlag+soveposer for 2 personer: 4.67 kg

- VÄr/sommer/hÞst, vÊrutsatt, samlet vekt telt+liggeunderlag+sovepose for 1 person: 3.27 kg

- Vinter, bÊre "lett" sekk, 1 person: telt som veier 2.1 kg og sovepose/liggeunderlag ut fra temperatur.

Noen av tankene og vurderingene mine:

Hvorfor ikke gÄ enda lettere? Jeg har nÄ valgt telt ut fra Þnsker rundt vekt, pakkevolum, komfort, og robusthet ++. F.eks. teltene for "vÊrutsatte" turer i vÄr/sommer/hÞst- sesong er testet til Ä tÄle minst 25 m/s og 29 m/s vind, mens det letteste teltet jeg har for 4 personer nok ikke tÄler i nÊrheten like mye vind. (men dette har et stort fortelt som gir Þkt komfort pÄ sin mÄte.)

PÄ soloturer betyr ikke komfort sÄ mye for min del, er vi flere sammen betyr det mer, og har jeg med barna betyr kos, komfort, og trivsel mye.

Etter Ä ha bÊrt en del for meg og barna, sÄ blir sekken for soloturer nesten lett uansett..

Jeg klarte fint Ă„ gĂ„ lange turer fĂžr med det (tunge) utstyret jeg hadde da. NĂ„ er kroppen nesten 10 kg tyngre en den gang, formen dĂ„rligere, og turutstyret mye lettere. Det er for meg ganske Ă„penbart hvor fokusert bĂžr settes inn om jeg synes det er tungt Ă„ bĂŠre egen kropp + det turutstyret jeg har nĂ„. 😅

Letteste er jo forresten Ä gÄ uten telt, da lander jeg pÄ 1,285 kg for sovepose og liggeunderlag. (Men da er man ogsÄ vÊrutsatt (regn/fukt).)

Hvordan tenker dere andre? Hvor hĂžyt teller kravet om lav vekt ift andre kriterier som komfort, robusthet, osv.?

• Liker 1
Annonse
Skrevet (endret)

Litt vanskelig Ä sammenligne siden du har oppgitt vekt for tur med forskjellig antall personer. Men hvis vi tar utgsngspunkt i at du oppgir 2 kg forskjell pÄ tur alene med og uten telt, sÄ klarer jeg ikke Ä se hvordan de ekstra 2 kiloene skal bli sÄ uhÄndterbart at det Þdelegger en tur. En ekspedisjon hvor man makser ut grensen sin og gjerne skulle hatt mat ... sÄ blir det noe litt annet. 7 kilo ekstra for en tremannstur kan jeg imidlertid se begynner Ä merkes. Men hvor langt gÄr man da liksom? For enten er barna sÄ store at de fint kan bÊre en god bit utstyr selv, eller sÄ er de sÄ smÄ at det ikke er mange meterene man gÄr...

Jeg setter kvalitet/robusthet, komfort og pris hÞyest. Vekt er ikke uinteressant, men gitt min mÄte Ä gÄ tur pÄ (noen timer gange for helgetur, en uke med noen timer gange daglig) sÄ tenker jeg lite pÄ det. Jeg har ingen problemer med Ä ta med meg et telt pÄ 5 kilo pÄ en helgetur hvis jeg fÞler for det. Sekken bikker sjelden 20 kilo uansett.

For mange virker det som vekt og vektbesparelser har blitt en hobby i seg selv. Og nÄr man vet hva det koster Ä presse ut de siste grammene av et telt eller en jakke, sÄ blir det en veldig dyr hobby. Folk mÄ selvsagt fÄ ha de hobbyene de vil, men det er noe annet enn Ä komme seg ut pÄ tur. Man ser der samme en rekke steder. Syklister som betaler x-antall 10-tusener for Ä presse sykkelen sin fra 8kg til litt under 7kg. NÞdvendig for en som sykler TdF, men totalt unÞdvendig for en hobbysyklist.

Jeg vet ikke helt hva jeg prÞver Ä si her. For vekt er jo med i det hele. Bare pass pÄ at det ikke er Ä spare vekt for vekten sin skyld som er mÄlet. Alt med mÄte, og kjennes sekken grei ut pÄ ryggen sÄ spiller det ikke noen rolle hva vekta viser. Eller om teltet er for «tungt» for et tomannstelt i fÞlge noen mer eller mindre uskrevne regler.

Endret av Olav Nilsen
  • Liker 4
  • Takk 4
Skrevet (endret)

Jeg setter nok komfort pÄ tur og robusthet foran vekt. NÄ er ikke jeg noen super lettpakker heller da. Men det er litt avhengig av hva slags tur jeg skal pÄ. Er det en tur hvor planen er Ä gÄ mange hÞydemeter i godvÊr, sÄ prÞver jeg nÄ og fÄ vekta sÄ lav jeg klarer. Men standard turene mine nÄ ikke denne typen, men heller fisketurer. Til sommeren er planen en oppmot 2 uker pÄ Hardangervidda. Da kommer et robust og heller litt tungt telt i forhold til mange her inne inn som teltet jeg foretrekker (reinsfjell pro 2). FÞrste dagen med mye mat og en lang etappe vet jeg da at kommer til Ä bli litt hat, men derifra er ikke mÄlet og dekke veldig store avstander dag for dag, men heller flytte seg en ca 2-4 timer nÄr jeg flytter camp i hyggelig tempo. Da syns jeg ikke vekta blir sÄ ille, samtidig som jeg med visshet vet at om vÊret skulle bli crap sÄ har jeg en plass og vÊre uten at jeg trenger Ä tenke for mye og at jeg har det komfortabelt. Mye av vandringa jeg gjÞr er jo bare med fiskestanga og en overfylt fiskevest i hÄp om store vanndyr med prikker pÄ.

Endret av tklami
  • Liker 4
  • Takk 1
Skrevet

@Terka jeg var/er der du er. Barn pÄ tur krever tiltak. Med barna har jeg, enn sÄ lenge, holdt meg i skogen, og da prÞver jeg meg med tarp/myggnetting ogsÄ med dem. Sekker blir tung nok med to eller tre smÄ som gjerne skal ha med bÄde det ene og det andre. 

MEN: NÄr jeg er alene prÞver jeg Ä gjÞre det sÄ enkelt som mulig. Jeg fisker kun i fjorden og ikke pÄ telttur, ikke er jeg sÊrlig interessert i foto, og ikke kan jeg navnet pÄ stort mer enn gran og furu. Sopp og bÊr fÄr stÄ i fred (bortsett fra multer), ikke jakter jeg og jeg er heller ikke pÄ jakt etter ekstremsporten. Derimot er jeg pÄ jakt etter nuet. Flyten fra A til B, det Ä stoppe og bare vÊre i stillheten, nyte fargespill som bare jeg fÄr se. Kjenne at jeg er, kjenne at jeg bruker kroppen. 

Og hva trenger jeg til det? Ikke mye - og det er der min pakkefilosofi kommer inn. Sekken skal vÊre slik at jeg komfortabelt kan vÊre pÄ tur. Samtidig sÄ sÞker jeg Ä vÊre sÄ minimalistisk som mulig. Og jeg stiller spÞrsmÄl ved et par etablerte «norske» sannheter. Som at Helsport (og til nÞds Hilleberg) er det eneste som duger. Eller at det er nÞdvendig med nordpolbrukt utstyr for Ä takle norske sommerfjell. Eller at telt med gÄstaver som stenger er tull. Eller at osv. 

Sammenstilt med en slunken lommebok for personlig turutstyr (eller egoistisk som kona kanskje ville kalt det) sÄ kjÞpes kun utstyr som reduserer vekt, kommer pÄ salg og helst ikke bÞr vÊre bomkjÞp. Da blir man lettpakker da. 

• Liker 4
  • Takk 2
Skrevet (endret)

Samme situasjon mtp smĂ„barn pĂ„ tur. Opp til tre stk. NĂ„ begynner de heldigvis Ă„ kunne bĂŠre litt mer selv, men fremdeles bĂŠrer jeg mesteparten. Å fĂ„ plass til alt er av og til utfordrende, men pĂ„ neste tur skal jeg prĂžve meg med en stĂžrre sekk (feil tanke i en lettvektsverden!?). Blir vel bare Ă„ ta med enda mer "kjekt Ă„ ha"...

Kun kortere turer, sÄ fokus har ikke vÊrt vekt (selv om det stregt tatt burde vÊrt mer av det). Men av en eller annen grunn fÄr jeg meg ikke helt til Ä velge SL/UL-varianter. Tenker nok litt i retning holdbarhet/slitestyrke, men mistenker at det er min skepsis som er utfordringen. Ingenting med mitt bruk som tilsier at jeg ikke kan velge lett, men ser jo for meg barn som snubler i barduner, slenger seg ned pÄ liggeunderlaget, eller vÄte dunsoveposer (kalde barn)! Hadde nok gÄtt fint om jeg bare hadde prÞvd vil jeg tro...

Regner med fokuset flytter seg litt nÄr barna (og meg) blir stÞrre og turene lengre, men pr nÄ er det leirkos og holdbare valg som gjeder.

(sparte forresten ca 1 kg vekt pÄ soveposfronten da jeg fikk meg en wp300 til jul av samboer. Min fÞrste tanke var; flott! NÄ kan jeg bÊre et enda tyngre telt!).

Endret av esphojo
  • Takk 1
Skrevet

Jeg tenker at lav vekt ikke nÞdvendigvis stÄr i motsetning til komfort og robusthet. Jeg tror de fleste som forsÞker Ä fÄ en lav vekt, gjÞr det nettopp av komfort-hensyn - men da med fokus pÄ at selve vandringen skal vÊre mest mulig komfortabel. Man kan ogsÄ velge utstyr i materialer som gjÞr lette produkter sterke og robuste - men dessverre er prisene da ofte gift for sparekontoen.

For meg er turene mine oftest sÄ korte at jeg har god kontroll pÄ vÊret, og jeg kansellerer om det meldes "sikkerhetstruende" vÊr - sÄ strengt tatt trenger ikke utstyret mitt Ä vÊre av det mest robuste slaget. Stort sett forsÞker jeg Ä holde utstyret lett, men ikke alltid som fÞrstepri - feks er ryggsekkene mine "normalvektige" og komfortable. Det hender ogsÄ at jeg legger opp til Ä bÊre litt ekstra utstyr for Ä ha det ekstra komfortabelt i leir, men da er gjerne det utstyret ogsÄ i den lette enden av vektskalaen.

Stort sett er vekt en parameter som jeg alltid vurderer ved turutstyr. For tungt, sÄ blir det uaktuelt nÊrmest uansett. :)

• Liker 3
  • Takk 1
Skrevet
11 timer siden, a_aa skrev:

Jegï»ż tenker at lav vekt ikke nĂždvendigvis stĂ„r i motsï»żetning til komï»żfort og robusï»żtheï»żtï»ż.

Etter 10 Är som lettpakker vet jeg at lav vekt og komfort er mulig. Utstyret holder ogsÄ veldig bra. Det er ikke evigvarende, men til normalt bruk holder det mange Är. 

Men det er meget dyrt for bra utstyr og ikke spesielt populÊrt Ä skrive om dette. De fleste som uttaler seg har ikke eid noe slik selv meget bra lettpakkerutstyr, og da blir det nesten hÄplÞst Ä diskutere emne. 

Hvis du ikke tester utstyret i dÄrlig vÊr, hvordan kan du da lÊre noe? 0B4B2ACA-A56A-48F4-BAAE-C19F4F340682.thumb.jpeg.710b7a1abbb2df6178ddae1132ab75f4.jpeg

Bilde av Duplex som blÄste ned i meget hard vind. Vinden snudde 90 grader og jeg fikk all belasting pÄ en plugg. A46A9C21-47D5-43E8-B1B1-8DE2BE64A9C5.thumb.jpeg.dcb0c8f9243dbb0424a3fa54e71061ee.jpeg

Den sto i tÊla bakke, og mÄtte rettes i skrustikke, store krefter med andre ord. 

Ikke noe redd for vind med dette teltet pÄ 616 gram, men det blÄser gjennom pga mesh om du ikke setter det lavere pÄ ene siden. 

Hvor grensa til stupid-light gÄr, vet du fÞrst nÄr du har vÊrt der, ikke fÞr. 

• Liker 6
  • Takk 2
Skrevet
5 timer siden, Memento mori skrev:

Hvis du ikke tester utstyret i dÄrlig vÊr, hvordan kan du da lÊre noe? 

Min tilnÊrming er Ä teste turutstyr i nÊromrÄdet, maksimalt en time unna hjemmets lune rede (gjerne i hagen) - og de testene mÄ vÊre gjort fÞr man drar pÄ mer ordentlige turer med utstyret. Men selv om jeg eksempelvis vet at den tynne tarp-ponchoen min tÄler overraskende mye vind, at soveposen tÄler kuldegradene den skal og at bivybagen takler regn ypperlig - sÄ dropper jeg turer der vÊrmeldingen sier at det blir dÄrlig vÊr. (Egentlig er det vel omvendt; jeg drar pÄ tur nÄr det er meldt godt vÊr :)) Ikke bare gir det meg ekstra margin mot Ä komme i nÞdsituasjoner, men personlig synes jeg turene blir mye mer trivelig i pent vÊr. Kan jo skjÞnne at noen vil sette stor pris pÄ mestringsfÞlelsen ved Ä klare seg fint pÄ langtur i stormen, men der er altsÄ ikke jeg - jeg vil heller unngÄ den :) 

• Liker 4
  • Takk 1
Skrevet

Noen ganger kommer stormen mens en er pÄ langtur og ikke fÄr inn noen vÊrmld feks. Tenker ikke sÄ mye pÄ mestringsfÞlelsen nÄr det kommer dÄrlig vÊr, men nÄr det kommer sÄ vil jeg heller kunne tÄle vÊret som kommer enn Ä gi opp en tur som en kanskje har venta pÄ i mange mnd. PrÞver selvfÞlgelig Ä fÄ sÄ gode vÊrutsikter som mulig pga sikkerhet og den slags, men er ikke alltid mulig. OgsÄ er det nÄ sÄnn i dette landet at om en ikke kan ta en lengre tur bare fordi det er meldt litt ruskevÊr, sÄ kan en risikere at det ikke blir noen tur den sommeren, bare siden vÊrmld sa at det ikke blir godvÊr. 

Setter det selvfÞlgelig litt pÄ spissen her. Men jeg tar heller en tur og hÄper vÊrmeldinga er feil om det er en tur over flere dager i fjellterreng, enn Ä droppe turen

• Liker 1
  • Takk 1
Skrevet
PĂ„ 24.6.2018 den 12.16, Terka skrev:

Hvordan tenker dere andre? Hvor hĂžyt teller kravet om lav vekt ift andre kriterier som komfort, robusthet, osv.?

Har lagt ut en egen trÄd om pakklisten min for sommerens tur, som i grunn er litt talende for mitt stÄsted.

Jeg velger utstyr slik at det skal vĂŠre trygt og komfortabelt nĂŠr sagt uavhengig av vĂŠrmeldingen.

For Ä ta det tyngste fÞrst: Jeg doblet teltvekten fra 2016 til 2017 da jeg skulle gÄ i omtrent samme terreng - netting og lufting under duken ble for trekkfullt en vÄt og blÄsete sommernatt i 7 grader pluss. Jeg kunne sikkert begrenset vektÞkningen til noen hundre gram dersom jeg var villig til Ä velge et tresesongers telt i stedet for et firesesongers telt. Men det var jeg ikke. Eller jeg kunne spart et kilo pÄ Ä velge et enpersons telt. Men Ä utruste seg med bÄde én, to- og trepersoners telt blir litt i meste laget for min bruksfrekvens. SÄ da ble det dobbelt sÄ mye telt. 

Nr 2 pÄ vekten er sekken - her bruker jeg "tungsekk" pÄ ca 2 kg. Sikkert et kg mer enn alternativer som Helium, Exos eller Levity. Til gjengjeld er stoffet solid nok til at jeg ikke bekymrer meg for Ä stappe den hardt med kjeler, frysetÞrket mat og annet. Og den er stabil nok til Ä bÊre 20 kg + komfortabelt, nÄr andre (som ikke bÊrer like mye selv) skal vÊre med pÄ tur. En kan jo gjerne ha flere sekker, men jeg har altsÄ ikke nÄdd det antall bruksdÞgn i Äret til at jeg synes det er pÄ sin plass.

Og ja, jeg bruker bensinbrenner i stedet for gass. Ryker pÄ ca 400 g der. Men jeg har masse fleksibilitet, kan fylle pÄ akkurat det jeg trenger mellom turene og trenger ikke en boks "i reserve" (min 230 g). 

Jeg konkluderer vel med at jeg klarer meg greit med den vekten sekken er pÄ nÄ (ca 15 ink mat). Det er smÄting Ä spare pÄ Ä legge igjen en termokopp (-250 g og farvel kaffe til fÞrste rast), legge igjen lokket til sekken (150 g, men mÄ Äpne hovedrom oftere), legge igjen et ekstra klesskift (450 g). 

Men til poenget @Memento mori drar opp - det er sikkert alt for mye synsing mht hva ting tÄler. Men jeg vil heller kunne reise pÄ tur der jeg vil, nÄr jeg kan, enn Ä operere med sikkerhetsmarginer. For andre er det annerledes - og som sykkelnerd ser jeg helt klart gleden ved Ä oppnÄ lettere vekt med dyre alu-legeringer, titan, karbon og annet snacks. Dersom Ä komme ned i 5kg vekt fÞr mat gir deg noe ekstra motivasjon til Ä stikke til skogs/fjells er det helt topp! Men inntil vekten blir et problem for meg vil det vÊre andre prioriteringer som gjelder.

(og det ironiske PS her: Jeg vurderer Ä benytte de 2800 jeg ikke bruker pÄ Ä spare et drÞyt kg pÄ sommersekken til Ä kjÞpe meg en vinterpose som skal erstatte min snart 30 Är gamle Ajungilak Tyin - sÄnn at jeg fÄr et kilo mindre Ä dra pÄ vinterstid :D)

• Liker 4
  • Takk 1
Skrevet

Mange fine innspill og betraktninger her. 👍

Jeg har erkjent at mitt "behov" varierer veldig.

Med barna pÄ 8 og 10 Är har jeg nÊrturer her vi bor hvor dem fÄr ta med venner, jeg bÊrer "ubegrenset" og barna "Þver" pÄ Ä bÊre allt av sine ting sÄ lenge de orker. Vi gÄr ogsÄ lengre turer, og i  sommer er en av planene Ä gÄ en 3 dagers tur i Jotunheimen pÄ ca 34 km og med en innlagt overnatting pÄ en totusenmeteters topp.  Alle mÄ gÄ med breutstyr ila en av dagene, og det mÄ bÊres med de andre dagene. >> Skal vi fÄ til dette sÄ forventer jeg Ä bÊre mesteparten og la ungene gÄ med lettest mulig sekk.

FB_IMG_1529990406629.jpg.2be8dcba2dee600f2ca9507510486077.jpg

IMG_20171228_203012_669.thumb.jpg.a817f5322f48a66fab699558653aaf48.jpg

Alene sÄ gÄr jeg pÄ allt fra helgeturer med 45 liters sekk, til turer hvor man ogsÄ har med fullt sett med klatreutstyr og utstyr for bre/is. PÄ fÞrste type turer er det lett Ä holde sekken komfortabel, mens pÄ sistnevnte turer sÄ blir det fokus pÄ Ä fÄ ned vekten pÄ sekken nok til at det er gjennomfÞrbart.

Noen turer er for Ä nyte "idyllen" og andre er for Ä kjenne pÄ elementene. Ikke nÞdvendigvis teste utstyret, jeg stoler pÄ det utstyret jeg har, men for Ä utfordre min egen komfortsone.

IMG_20171015_103842_723.jpg.9071e3186744347b26ed0ec8d6876422.jpg

Jeg har ogsÄ en opp med fire kneoperasjoner i det ene kneet, som innimellom nÄ synger som Olga Marie. Da er det merkbart nÄr jeg sparer noen kilo pÄ ryggen.

Jeg tror jeg har mye Ă„ gĂ„ pĂ„ ift hva annet jeg pakker i sekken.. đŸ€Ł Men med pĂ„ tur sammen med barn sĂ„ prioritertes ekstra klesskift og andre ting som gir trivsel ganske sĂ„ hĂžyt.

IMG_20180122_134817_186.jpg.7bc45a095a4e18c2d7dfadec8863cb85.jpg

Igjen, takk for gode kommentarer og innspill (og fortsett gjerne).

Jeg ser ihvertfall at jeg kan bli mer bevisst ift hva/hvor mye jeg tar med meg pĂ„ tur selv om vekt ikke kommer Ăžverst pĂ„ prioriteringslista. â˜ș

• Liker 4
Skrevet

Litt morsomt innlegg av Magnus Devold i dag :P

Syns det passer godt inn. Selv om det ikke var ment seriÞst sÄ fikk det meg til Ä reflektere litt over det Ä vÊre godt forberedt. Erfaring er undervurdert. Og det Ä gÄ overkill blir i mine Þyne fort et bilde pÄ dÄrlig forberedelse. Selv om det er bedre enn "underkill", da.

• Hehe 4

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.