Gå til innhold
  • Bli medlem

Duo International Wobblere - noen erfaringer med fjellfiske?


HugoK

Anbefalte innlegg

Hei. 
 

Jeg har kjøpt inn noen wobblere fra Duo. Synkende og flytende fra 7 gram og opp mot 25 gram og fra 6 cm til 9 cm. 
 

Har noen erfaringer med slike for fjellørreten? Jeg tenkte å teste på høyfjellet i Njardarheimen og i noen dype og kalde storørretvann i Rogaland. Det hadde vært kjekt å få andres erfaringer i tillegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først av alt, duo wobblere er wobblere. De er ikke så veldig forskjellige fra andre merker, og feks Rapala wobblere vinner langt flere konkurranser enn Duo. Men Duo lager kvalitetswobblere med veldig gode instruksjonsvideoer på hvordan man skal bruke dem, og hva forskjellige stangbevegelser gjør med wobbleren under vann. Så jeg kjøpte meg et sett av dem selv.

 

Og når det kommer til wobblere så kan de være veldig effektive til tider, men de vil aldri ha den samme kasteavstanden som en sluk har. Og det vises feks i forskjellige tester, bladet Villmarksliv kjører hvert år tester på ørretsluker og wobblere og hadde i fjor en samletest med alt slags testvinnere de hadde hatt tidligere år, i vektklasse 7-12 gram.

 

Nå har jeg ikke bladet tilgjengelig, men vinneren var denne:

image.png.eae98eb0a0b7cd2eb5caec5b36cce1c5.png

Andreplassen gikk til Sølvkroken Aura Flake.

image.png.49a5eafe526eb4ad4fef71327930e2f2.png

Tredjeplass:

image.png.7b972b8444ccb6ec08ea577752927862.png

 

Du fant ikke en wobbler før du kom på 4, det var en Rapala Countdown i Regnbuefarger, så måtte du ned på 7 plass for å finne neste.

 

image.png.0d92dfc2fd3eb46c9522a606856db4d6.png

 

Men man kan jo også være litt kritisk her og påpeke at wobblere krever litt mer innsikt i hvordan de fungerer, for at man skal få gode resultater. Men det blir ikke helt rett det heller, for det største problemer med alle wobblere er kasteavstand. Sluk tar rett og slett mer fisk fordi du kan få dem lengre ut.

 

Det sagt så har jeg som sagt noen Duo wobblere selv om erfaringen er god, fisker stort sett med Realis 77SP, Realis 100SP og Spearhead Ryuki 95S. Og i de tilfellene hvor man faktisk klarer å kaste der fisken står så gir wobblere mer storfisk enn det man får på sluk. Wobblere har gjerne den ekstra piffen man trenger for å trigge de store til hugg. Og det viste vel Villmarksliv også, for snittstørrelsen tatt på wobbler lå over halvkiloen.

 

Så jeg har noen faste fiskeplasser hvor jeg gjerne tar med meg wobblerskrinet. Og på enkelte dager hvor sluk har vert helt håpløst så har jeg hatt gode resultater med wobblere. Spesielt da SP wobblere som kan fiskes svært tregt i et enkelt område. (SP står for suspending, så du kan slutte og sveive og de står helt stille i vannet.)

 

Så må man jo også snakke om båt, for wobblere kan jo være ekstremt effektive hvis man kommer nære nok. Så hvis du har båt tilgjengelig til å dorge eller kaste fra så kan wobblere igjen være minst like effektive som sluk og gjerne det som trengs for å få svært treg ørret til å bite. Og de aller største ørretene tas ofte på wobbler fra båt.

 

Så for min del så er wobblere en del av repertoaret, jeg fisker med sluk, spinner, flue og dupp, mark og wobbler. Og alt har sin plass, og etter å ha brukt dem en stund så får du gjerne en god magefølelse på når wobbler er riktig verktøy. Eller når det ikke er det.

 

 

Endret av Gabs88
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt svar. Min bekymring er jo å ikke ta med nok på fjellturen, hva om jeg mangler en farge eller noe. 🫣

 

Denne samlingen er nok ikke komplett uten dyre japanske wobblere. 🤓 Om ei stund må nok vannet med Rogalands største ørret testes med wobblere fra land. 

 

 

49A02948-4048-49C9-BE5E-190DE7E65ED8.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får jeg litt lyst til å kritisere slukboksen din her.. :P

 

Det var det mye jeg ville ha kuttet eller byttet ut. Jeg ville feks ha redusert antallet spinnere til under 10. Og i min mening trenger man maks 3 stk 7 grams skjesluker som Sølvkroken Spesial Classic, resten burde være 12 grams for maksimal kastelengde.

 

Og enkelte ting jeg så absolutt ville ha lagt til, som feks litt utvidet utvalg av Atomsilda i 12 og 20 gram.

 

Men for å holde seg til temaet, Wobbler er fantastisk når du når ut til fisken. Jeg så en absolutt kjempeørret (3-4 kg) svømme en meter fra land for nå på torsdagen, og hvis jeg kunne ha valgt hva som helst for å kaste etter den så ville jeg nok ha gått for en Realis Rozante 77 SP. :) Rozante og Spearhead er absolutte vinnere hvis du feks fisker i et innløp, i en elv eller fra båt, hvor kasteavstanden ikke blir et problem.

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enkelt ville jeg bare tatt med duo wobblerne og gjort egne erfaringer i dine vann. 
De funker til tross for begrenset kastelengde også i fjellvann.

Men de kaster lengre enn ett fluekast😂 Og noen fluefiskere får jo også fisk 😉

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutes ago, Jofa19 said:

Helt enkelt ville jeg bare tatt med duo wobblerne og gjort egne erfaringer i dine vann. 
De funker til tross for begrenset kastelengde også i fjellvann.

Men de kaster lengre enn ett fluekast😂 Og noen fluefiskere får jo også fisk 😉

Av og til.. :)

 

Men ja, de kaster helt greit. Og min erfaring er at kastelengden tilsvarer ligger i samme området som spinnere. Og spinnere kan jo som kjent være ekstremt effektive.

Noe av dette handler også om å tilpasse kasteteknikken, jeg kaster både spinnere og wobblere med en 10 fots 4-16 gram stang og med wobblere bør man ha mye line hengende ned fra stangtuppen når man kaster. Og man bør også kaste tregt og jevnt for så å gi wobbleren en snert på slutten.

 

Veldig mye av lengden avhenger av hvordan wobbleren ender opp med å ligge i luften så et jevnt tregt kast har en tendens til at den ligger fint i luften og skjærer i gjennom i fra starten av. Mens hvis den spinner i luften blir det korte kast i stedet.

 

Kan også nevne at Spearhead Ryuki er helt ufattelig god når man kaster i fra klipper, sluk fungerer ofte svært dårlig når man står høyt oppe. Men Spearhead Ryuki 80S og 95S oppfører seg helt fantastisk når man står høyt opp å kaster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk testet Duo Beach Walker Axcion 85 i dag. Du verden for en flott wobbler. Jeg kastet lengre enn med Sølvkroken Spesial 18 grams med den på enden av min 0.10mm PowerPro. Den fløy og fløy ut helt dit ørreten stod i dag. 😃

Ikke fjellvann, men et av Stavangers bynære vann. 
 

IMG_7877.thumb.jpeg.a967f9ca9ba3a314a803fab7c41e6864.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har begynt å bruke en del Axcion Slim, samt Bay Ruf Seek, Bay Ruf Seek HW og Pressbait 85. Alle 8.5 cm lange. Merker dette er de wobblerene jeg bruker mest for tiden.

Gir de fleste av fordelene wobblere har samtidig som man får latterlig gode kasteavstander.. Klarte kunststykket å treffe en stein på størrelse med en fotball på ca 120 meters avstand med en Press Bait 85 for et par dager siden.. xD (Eneste steinen som stakk opp av vannet, og selvfølgelig smeller den rett inn i akkurat den...)

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.