Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen som bytter til Hilleberg mesh innertelt sommerstid?


pcv1

Anbefalte innlegg

Annonse
1 time siden, Blaser skrev:

Jeg har noe i denne duren da.  Men valgte bort Unna og kjøpte Helsport Mil LT 1.   Årsaken er at man kan åpne begge langsidene.  

Skjønner ikke hvorfor man kan gjøre denne oppgraderingen på Unna!

20180527_070505.jpg

Enig, det hadde glatt gjort unna til tidenes telt ❤️

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

På tur med mesh innertelt i Allak👍

Mesh innerteltet skapte en illusjon av større telt når dørene i ytterduk ble lukket. Var veldig lett å se igjennom netting, synes jeg.  

Det var en positiv opplevelse i den varmen som har vært nå. Men jeg har ikke prøvd det i mye vind ennå. 

C5D39D3F-70E7-48C2-AECB-77D8BFCD114B.jpeg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
5 hours ago, Marius Engelsen said:

Lurer også på erfaringene med Red Label med mesh innertelt og vind. Blir det guffent og trekkfullt, eller er det lunt nok med duken tett mot bakken?

 

Nå har ikke jeg erfaring med Unna med mesh men på generelt grunnlag så er jo Mesh å foretrekke når det er skikkelig varmt og lite risiko for at det blir guffent.

  

On 6/19/2018 at 7:05 PM, Blaser said:

Jeg har noe i denne duren da.  Men valgte bort Unna og kjøpte Helsport Mil LT 1.   Årsaken er at man kan åpne begge langsidene.  

Skjønner ikke hvorfor man kan gjøre denne oppgraderingen på Unna!

20180527_070505.jpg

 

Det du ser etter er vel da Hilleberg Rogen eller Allak 2.

 

For min del er det at Niak og Unna kun har en enkelt inngang/utgang bare en fordel, at man kun har en inngang gir et mindre fotavtrykk og lavere vekt. Forrige teltet mitt hadde to innganger og to vestibyler og det var en av de tingene som irriterte meg med det, for hva skal man egentlig med to innganger i et telt hvis man er en person? Det gjorde det bare vanskeligere å sette opp teltet samt finne gode teltplasser.

Endret av Gabs88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (41 minutter siden):

For min del er det at Niak og Unna kun har en enkelt inngang/utgang bare en fordel, at man kun har en inngang gir et mindre fotavtrykk og lavere vekt. Forrige teltet mitt hadde to innganger og to vestibyler og det var en av de tingene som irriterte meg med det, for hva skal man egentlig med to innganger i et telt hvis man er en person? Det gjorde det bare vanskeligere å sette opp teltet samt finne gode teltplasser.

Kan bare svare for hvorfor Helsport MIL 1 LT har denne løsningen: modulbasert konstrusjon.

Litt av poenget med Helsport MIL 1 LT, som var utviklet som et konsept for militær bruk, var at hver enkelt soldat skulle ha sitt eget telt, og at disse kunne kobles sammen i større enheter hvis man var et lag samlet. Det var vel derfor tenkt som en form for modernisering/fornying av den gamle éndukeren som man kunne slå sammen til en syvduker for knappetelt osv. ut fra hvor mange man var i laget.

MIL 1 LT-konseptet besto av selve teltet, en kort kobling for å ha mellom to telt, en lang kobling med dør for å ha mellom to telt, fortelt og tarp. Jeg har alle bortsett fra tarpen.

Flere oppsett kan sees i denne posten av @Knappetelt, samt et bilde av oppsettet med en tarp, som ikke er inkludert i katalogen fra 2016.

IMG_1869.JPG.72424a848346680a5f2339dc1bf

En PDF over MIL-katalogen til Helsport fra 2016 kan finnes her.

bilde.png.49f80460ece2252b59ed07a26141e916.png

I tillegg har man jo muligheten til å ha bare ett fortelt på MIL 1 LT, da forteltene er løse. Da har man muligheten til å ha en inngang direkte ut i friluften, og en ut i forteltet, som fort blir lite å krype gjennom dersom det er litt bagasje osv. der. Jeg har i alle fall gjort det, å ha bagasjen i "bakteltet", og inngangen på andre siden.

Men til trådens tema: jeg har ikke Hilleberg mesh innertelt selv, men ser absolutt fordelene med et slikt på varme sommerdager, særlig i myggsesongen! Dog ville jeg nok vært litt betenkt med kun å pakke med meg et slikt innertelt hvis værmeldinga var litt usikker mht. vind, avhengig av hvor tett ned til bakken man får ytterteltet. Men heller ikke der har jeg erfaring med Hilleberg-teltene.

Endret av Måssåbjønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, Måssåbjønn said:

Kan bare svare for hvorfor Helsport MIL 1 LT har denne løsningen: modulbasert konstrusjon.

Litt av poenget med Helsport MIL 1 LT, som var utviklet som et konsept for militær bruk, var at hver enkelt soldat skulle ha sitt eget telt, og at disse kunne kobles sammen i større enheter hvis man var et lag samlet. Det var vel derfor tenkt som en form for modernisering/fornying av den gamle éndukeren som man kunne slå sammen til en syvduker for knappetelt osv. ut fra hvor mange man var i laget.

MIL 1 LT-konseptet besto av selve teltet, en kort kobling for å ha mellom to telt, en lang kobling med dør for å ha mellom to telt, fortelt og tarp. Jeg har alle bortsett fra tarpen.

Flere oppsett kan sees i denne posten av @Knappetelt, samt et bilde av oppsettet med en tarp, som ikke er inkludert i katalogen fra 2016.

IMG_1869.JPG.72424a848346680a5f2339dc1bf

En PDF over MIL-katalogen til Helsport fra 2016 kan finnes her.

bilde.png.49f80460ece2252b59ed07a26141e916.png

I tillegg har man jo muligheten til å ha bare ett fortelt på MIL 1 LT, da forteltene er løse. Da har man muligheten til å ha en inngang direkte ut i friluften, og en ut i forteltet, som fort blir lite å krype gjennom dersom det er litt bagasje osv. der. Jeg har i alle fall gjort det, å ha bagasjen i "bakteltet", og inngangen på andre siden.

 

Jo, er klar over det, det blir samme konseptet som Nemo(?) sitt Gore Tex telt til militærbruk. Latterlig dyrt telt som koster 20-30 000 kroner hvis jeg husker riktig.

 

Men det jeg sliter mer med å forstå er hvorfor en enkeltperson eventuelt har lyst til å ha to dører. To dører kan jo være greit hvis man er to i samme telt men det er jo ikke spesielt viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (2 minutter siden):

Men det jeg sliter mer med å forstå er hvorfor en enkeltperson eventuelt har lyst til å ha to dører. To dører kan jo være greit hvis man er to i samme telt men det er jo ikke spesielt viktig.

Jeg synes som nevnt at det var kjekt med en "fri" inngang på ene sida av teltet, slik at jeg slapp å klatre over pikkpakket i det andre forteltet, da MIL 1 LT er relativt lavt. Så med trangt fortelt var det et pluss for meg at bagasjen kunne ligge beskyttet fra regnet i forteltet, mens jeg brukte den andre inngangen til å bevege meg inn og ut av teltet.

Om det er nødvendig eller ikke blir en smakssak, tenker jeg. Med to innganger kan man jo også bruke den som ligger i le dersom vinden har snudd og dratt med seg regn gjennom natta. Så for min del er det kjekt med to innganger, selv om det ikke strengt tatt er nødvendig. Veier ikke akkurat særlig mye mer med to innganger kontra én på teltet jeg har, så fordelene veier opp for ulempene for min del.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (På 22.5.2023 den 13.16):

 

Men det jeg sliter mer med å forstå er hvorfor en enkeltperson eventuelt har lyst til å ha to dører. To dører kan jo være greit hvis man er to i samme telt men det er jo ikke spesielt viktig.

Fordelen er (gjennom)lufting.  På Mil teltet kan man ha begge åpene og få lufting.  Man kan også velge hvilken side man vil sette på side duken for å skape oppbevaringsplass som er under tak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.