Gå til innhold
  • Bli medlem
IGNORED

Garmin Inreach mini - ny modell

Anbefalte innlegg

Frank Sørensen skrev (5 timer siden):

Denne har jeg hatt i et år, kjøpt i norge for 3500.

Bruker den KUN som nødsender, og eventuell kort oppdatering hjem.

image.jpg

77105325-7550-487E-85E1-B5A6F6D41E7A.jpeg

Hei @Frank Sørensen

Jeg lurer på:

1. Hva er det som koster 129 kr?
  2. Er dette alt du betaler i løpet av ett år?
  3. Hvilket abonnement har du?

;-)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • Svar 112
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Redningshelikopteret har 15min beredskap. Fra de får oppdraget til de skal være i luften går det maksimalt 15 min. Jeg mener å huske at det er det samme for ambulansehelikopter, men de har ikke vinsj (i sør-Norge) og kan derfor bare plukke opp folk om de kan lande. De kan forsåvidt lande og hekte på redningsmann i en line, men de tar ikke på seg noen alpine redningsoppdrag med denne løsningen. Hvor lang tid HRS/HRN bruker å sette i gang oppdraget fra de får beskjed av Garmin/inreach er ikke go

Eg syns planen til Garmin nesten er sjokkerande billig faktisk. Viss ein berre tenker litt over kva ein faktisk betalar for:  (Logg inn for å se skjult innhold)  Nettverket kosta omlag 30 milliarder berre i produksjon og oppskyting. For å bruke desse satellittane som svevar rundt i verdsrommet så kostar det meg 140kr kvar månad eg skal ut på ein lenger tur. For ei tid vi lever i!

Kanskje litt OT, men relevant nok for tråden nå som det begynner å bli snakk om batteritid, egen GPS utenom, etc. Som en ren nødmeldingsenhet synes jeg en Nødpeilesender virker tryggere og mer pålitelig. (Ocean Signal har jeg). - Programmeringssertefikatet fra programmerer kontrolleres og godkjennes av Nasjonal Kommunikajonsmyndighet (nkom) for å sikre at enheten faktisk ER helt riktig programmert og registrert. - Den er ikke avhengig av ett kommersielt drevet nettvert slik inreac

Posted Images

@Skogens Stønn

veldig bra omtale av enheten syns jeg.

jeg har bare lest (siden jeg har bestilt) her er prisene. 

(Logg inn for å se skjult innhold)

"trikset" er og lage mange forhåndefinerte meldinger da det ikke koster noe ;)

så langt jeg har skjønt er det prisene under + 220 kr får "aktivering av abb " og 275 i året får og kunne aktivere per 30 dag. (så 2000 kr får 12 mnd og 1560 får år abb) så brukere du den mindre enn 7 mnd i året lønner det seg og bruke "aktiver" under bruk...men blir vel litt som og si att man leier bil ved behov og velge og ikke kjøpe bil.... da blir man sittende hjemme pga man ønsker jo ikke bruke penger på og leie bil ;) (enda det er mere lønsomt og leie bil de gangen man trenger) 

inreach.thumb.png.c275542ab1b9094b4293a58ffdfdec67.png

Alle abonnementene faktureres månedlig. Abonnementene ovenfor gjelder kun for private enkeltkunder. Abonnementene inkluderer eventuell mva. Hvis du bruker flere tekstmeldinger, sporingspunkter eller plasseringsping enn det som er inkludert i abonnementet ditt, blir du belastet for overforbruket. For tjenesteabonnementer som omfatter ubegrenset antall tekstmeldinger eller mengde sporing, kan overføringshastigheten for meldinger bli redusert etter perioder med mye bruk. Overføringshastigheten for SOS-meldinger påvirkes ikke. Alle årsabonnementer blir belastet kr 219,99 i aktiveringsgebyr. Det koster ikke noe å bytte til et årsabonnement med mer inkludert, men det koster kr 274,99 å bytte til et årsabonnement med mindre inkludert.

Freedom-abonnementer koster kr 274,99 årlig. Abonnementer uten binding gjelder for minst 30 dager. Hvis du bytter Freedom-abonnement, gjelder en ny minstegrense på 30 dager. Det koster ikke noe å bytte mellom Freedom-abonnementer. Det koster ikke noe å stoppe tjenesten midlertidig i en måned av gangen. Brukeren beholder tilgangen til inReach-data lagret i Garmin Explore™-portalen mens kontoen er suspendert. Det valgte abonnementet fornyes automatisk hver måned med mindre brukeren endrer kontovalgene i Garmin Explore™-portalen.

Endret av svingen
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Erlend Gudvangen Bjørkeng skrev (14 timer siden):

Det vet jeg ikke. Kunne ikke se at det skulle medføre noen kostnad... 

kan  jo ringe Garmin og spørre...

Phone number: 47 69799430 
Monday – Friday from 9:30 am – 6:30 pm
Central European Time (GMT / UTC+1)

Jeg har ringt og spurt. Det medfører ikke noen ekstra kostnad å bytte mellom enhetene. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skogens Stønn skrev (8 timer siden):

Hei @Frank Sørensen

Jeg lurer på:

1. Hva er det som koster 129 kr?
  2. Er dette alt du betaler i løpet av ett år?
  3. Hvilket abonnement har du?

;-)

Hei @Skogens Stønn 

(ble litt klam her på nicket ditt🤣)

Jeg har Contract Safety, og dette er månedlig på 12 måneders binding.

Førstegangs registrering kom i tillegg på første faktura, pålydene 219.99kr

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 1 month later...

Lånar tråden lite. Er det noen her som har hatt problemer med batterilevetiden på sin mini? Jeg oppdaget igår når jag kom til fjellet at min Inreach var urladet, til tross for at jeg ladet den fullt to dager för. Jeg mener at den var avslådd hele tiden etter lading. 

Idag har jeg ladet den fullt og ser at den har spis 25% batteri på 6 timer - den er skrudd på men BT og tracking er av. Sist jeg brukte den ofte brukte den ca 20% på en 8-timers dag i fjellet med logpunkter hver 5.e minutt og sending av data hver 30.e. (Har sluttet å bruke Extended tracking siden det er buggigt og ikke altid får med seg alle punkter).

Lenke til innlegg
Del på andre sider
knaper skrev (1 time siden):

Lånar tråden lite. Er det noen her som har hatt problemer med batterilevetiden på sin mini? Jeg oppdaget igår når jag kom til fjellet at min Inreach var urladet, til tross for at jeg ladet den fullt to dager för. Jeg mener at den var avslådd hele tiden etter lading. 

Idag har jeg ladet den fullt og ser at den har spis 25% batteri på 6 timer - den er skrudd på men BT og tracking er av. Sist jeg brukte den ofte brukte den ca 20% på en 8-timers dag i fjellet med logpunkter hver 5.e minutt og sending av data hver 30.e. (Har sluttet å bruke Extended tracking siden det er buggigt og ikke altid får med seg alle punkter).

Min mini blir i alle fall ikke utladet på 2 dager avslått.

vedr. "Idag har jeg ladet den fullt og ser at den har spis 25% batteri på 6 timer - den er skrudd på men BT og tracking er av."

Hva er BT ?

Hadde du den inne ?  Regner med at Mini prøver å søke etter satelitter og det blir jo vanskelig inne

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Blaser skrev (23 minutter siden):

Min mini blir i alle fall ikke utladet på 2 dager avslått.

vedr. "Idag har jeg ladet den fullt og ser at den har spis 25% batteri på 6 timer - den er skrudd på men BT og tracking er av."

Hva er BT ?

Hadde du den inne ?  Regner med at Mini prøver å søke etter satelitter og det blir jo vanskelig inne

Bluetooth

Lenke til innlegg
Del på andre sider
knaper skrev (3 timer siden):

Min har ligget avslått i ei uke siden sist jeg brukte den, og den er nå på 87%. Jeg husker ikke hva den var når jeg slo den av, men jeg tror kanskje den var 92% _før_ jeg startet turen sist jeg brukte den. Jeg tviler på at den har mistet mer en et par % i løpet av uka.

Jeg vet ikke hvordan det er med den nye modellen, men min (fastvare 2.80, maskinvare 4.0) må man huske å slå på og så av etter bruk hvis man bruker "extended tracking". Hvis ikke er den ikke avslått. Extended tracking er tracking der den sender posisjonen over satellitt med faste intervaller og så slår seg av. Hvis jeg ikke slår den på og deretter av vil den fortsette å være i Extended tracking mode til batteriet er tomt. Den våkner da ved slutten av hvert intervall og slår på GPS for å få posisjon. Hvis posisjonen har flyttet seg siden sist vil den sendes, hvis ikke vil det slå seg av og vente til neste intervall er slutt (den vil uansett sende posisjonen hver 4. time selv om det er samme posisjon tror jeg). Dette vil bruke batteri siden den som minimum må ta et GPS-fix ved slutten av hvert intervall. Er den innendørs tipper jeg den suge ekstra mye batteri fordi det er vanskelig å få en fix, og den holder antakelig på til den eventuelt gir opp, sikkert etter flere minutter.

Dette med av/på er også grunnen til at hvis jeg slår den på i Extended tracking, så må jeg la den slå seg av selv og ikke bruke av-knappen. Bruker jeg av-knappen slås sporinga av også. En kilde til forvirring i starten, men greit nok når man vet det.

Dette kan være annerledes i nyere modeller, jeg aner ikke.

Det er forøvrig ikke tracking/logging som koster batteri. Det er GPSen og satellittkommnikasjon. Om tracking er slått av eller på betyr bare om du lagrer sporet eller ikke. Så lenge inReachen er påslått vil også GPSen være påslått og suge av batteriet, og da er kanskje ikke 25% på 6 timer mye for en enhet som er så liten og dermed har et lite batteri. Jeg synes faktisk det høres lite ut.

;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, ok. Da er det nok bare så at jeg ikke skrudde den av når jeg trudde at jeg hade gjort det. :) Inatt, i definitivt avslått tilstand, har den bare spist 1% av batteriet. 

Jeg hade en del problemer med Extended tracking når jeg brukte det som mest. Det var to-tre ganger som den ikke slo seg på igjen, etter at Extended tracking hade startet. Jeg er litt usikker på om jeg slo den av etter start av tracking eller om jeg lot den slå seg av av seg selv - uansett så gjorde jeg likedant hver gang. For det meste fungerte det men ibland ville den ikke slå seg på og sende neste punkt, til tross for at det var tydligt att en tracking var aktiv når jeg slo den på igjen. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
knaper skrev (9 timer siden):

til tross for at det var tydligt att en tracking var aktiv når jeg slo den på igjen

Ja, men dette betyr ikke at Extended tracking var aktiv før du slo den på. På min er det i hvert fall sånn at hvis jeg først har satt den i Extended tracking-mode, så kommer Etended tracking på når jeg slår den på uavhengig av om jeg slo den av selv eller jeg lot den slå seg av automatisk. Eneste forskjellen på de to er at hvis jeg slo den av selv vil den slutte å sende posisjon mens hvis den slo seg av automatisk vil den fortsette å sende posisjonen.

Som sagt synes jeg dette var forvirrende til å begynne med, for det hendte jeg slo på inReachen for å sende en melding, be om værvarsel m.m. Når jeg var ferdig lo jeg den av igjen og forventet at Extended tracking ville fortsette som før. Det gjorde den ikke. Det var først når jeg lot den bli stående på til den slo seg av av seg selv at Extended tracking fortsatte å sende posisjon. Jeg hadde den med på langtur og det gikk flere dager før jeg oppdaget hvordan det hang sammen. Det står så vidt jeg kan se ingen ting om dette i bruksanvisningen. Det burde det absolutt gjøre.

;-)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, det är sant att just det inte bevisar något. Nu minns jag inte heller vad Inreachen viste når jag slo den på, det var trots allt litt over 18 måneder siden. 

Jeg var på langtur når den betedde seg sånn her. Det var nemmlig dag 13 og 19 som den ikke sendte punkter etter den förste. Alle andre dager fra dag 1 hade jeg samme rutine og det fungerte da godt. Så enten har jeg gjort noe annet enn det jeg alltid gjorde ellers, eller så var det en bug med Inreachen.

Äsch, jeg skjönner jo hvordan dette höres ut. :) 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan tenkes at det er andre ting som påvirker dette også. Jeg vet for eksempel ikke hva som skjer hvis man finner ut at man skal lade den mens den står i Extended tracking-mode. Når man lader slår jo enheten seg på, og slår man den da av vil vel Extended tracking slå seg av også. Det sikreste er alltid å slå den på og så la den slå seg av selv, aldri slå den av manuelt så lenge man vil at den skal sende posisjoner i Extended tracking. Hvis man slår den av må man slå den på igjen og så la den slå seg av selv.

Jeg har aldri hatt noen bug med min, i hvert fall ikke som jeg har oppdaget.

;-)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.