GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Annonse
Skrevet

Alle gassbrennere er stillegÄende, nÄr man sammenligner med bensinbrennere :blush:

Det er fristende Ä anbefale Optimus Vega, men denne er utrolig dÄrlig pÄ minimum. Det er enten maks eller medium, noe finjustering pÄ lav varme gjÞr at den bare slukker og sliter veldig. dessverre. 

CO utslipp med gassbrenner reguleres av hva du har oppÄ brenneren. Du fÄr knapt nok renere brenning enn med gass. SÄ CO utslipp blir fÞrst et problem nÄr du begynner Ä sette panner oppÄ, Ä da forholdet mellom kjele og brenner osv. Slike varmespredere Þker ogsÄ CO produksjonen ganske kraftig. 

Beste brenneren jeg har er en Kovea - Moonwalker. Den har helt suverene justeringsmuligheter. Primus sin Express spiser og Easyfuel 2 er ogsÄ veldig gode alternativer, men dyr. 

Skrevet

Du gjÞr vel ikke vel feil uansett hvilken velger ut fra de du nevner bÄde windpro og eagle skal vÊre gode justere fungere pÄ minium til matlaging og gode stÞtter til kjeler. Fordel med windpro er vel fÄr med stÞtte til snu boks sÄ den stÄr opp ned, pÄ eagle mÄ du stÞtte opp boks med noe hvis skal snu boks . Jeg har ikke brukt windpro kun eagle men brennerhodet pÄ windpro ser litt breiere ut og litt stÞrre forvarmingsbÞyle sÄ kanskje hakket bedre. Men regner med du fÄr bedre svar av noen som har begge eller testet de .

Co er vel som nevnt tidligere avhengig av avstand kjele fra brenner, stÞrrelse kjele og om bruker kjele med flux ring risikerer blir mer co .Men enklere med gass enn multifuel fÄ fullstendig forbrenning sÄ sjelden problem .

Skrevet
4 minutter siden, Geir Fossnes skrev:

Enn hva med Kovea Spider opp i mot MSR windpro II?

Er det noen av dere som bruker den?

MSR sin Windpro er vel noe av det bedre som er pÄ markedet, men jeg kjÞpte ikke denne pga litt kort slange. Jeg likte lengden pÄ slangen til Kovea Moonwalker bedre. Minuset med Kovea Spider er det smale brennerhodet. Som gjÞr at flammen blir veldig sentrert og ikke like godt egnet Ä lage mat med. 

Skrevet

MSR Windpro II er ypperlig den, men husk pÄ at den bÞr ha kokekar av litt stÞrrelse, dvs stor diameter. Jeg bruker den kun med en hÞy panne (Trangia Gourmet), som jeg bÄde kan steke i og koke opp Real-/kaffevann i. Dersom man hovedsaklig har tenkt Ä bruke vanlige smÄkjeler med 10-14 cm diameter, ville jeg valgt en annen brenner med smalere hode (de fleste). Jeg vil si at rundt 16 cm diameter for Windpro er minimum. Skal du derimot ha en som er skikkelig samkjÞrt med en litt stÞrre stekepanne, sÄ er vel Windpro II vanskelig Ä slÄ?

• Liker 1
Skrevet

Takk for innspill!

Da stÄr det mellom Spider og Windpro II.

1. GÄr de like stille pÄ minimum?
  2. Spider ser ut til Ă„ vĂŠre adskillig senere til oppvarming av vann?
  3. Windpro II gir bedre flammespredning og bedre varmefordeling i panna?
Skrevet
PĂ„ ‎16‎.‎04‎.‎2018 den 17.54, tshansen skrev:

MSR sin Windpro er vel noe av det bedre som er pÄ markedet, men jeg kjÞpte ikke denne pga litt kort slange. Jeg likte lengden pÄ slangen til Kovea Moonwalker bedre. Minuset med Kovea Spider er det smale brennerhodet. Som gjÞr at flammen blir veldig sentrert og ikke like godt egnet Ä lage mat med. 

Kovea spider har ikke sÄÄÄ dÄrlig spredning pÄ brennerhode. Utformingen av brennerhode fordeler varmen mer enn man skulle tro. Har brukt denne til matlaging uten problemer. Har en Firemaple som tilsynelatende har ett stÞrre brennerhode, men spredningen av flammene er dÄrligere, sÄ Kovea Spider vinner faktisk her syns jeg.

Men Windpro blir litt i annen liga nÄr det kommer til varmespredning. Den er uten tvil noe av det bedre til matlaging. Har BRS brenneren som er helt lik.

Skrevet
PĂ„ 18.4.2018 den 6.53, Geir Fossnes skrev:

Spider ser ut til Ă„ vĂŠre adskillig senere til oppvarming av vann?

Jeg aner ikke noe om forskjellen (mistenker at vi snakker om smÄtterier), men betydningen av hvor fort det gÄr er sterkt overdrevet - for min del i alle fall. Om det tar 3 eller 6 minutter med den ene eller andre gassbrenneren spiller ingen rolle i praksis - du tilpasser deg det uansett. Som regel skal du jo bruke vannet til noe etter at det er varmt, og det betyr det at du mÄ ha litt forberedelsestid pÄ Ä finne fram kopp/skÄl, kniv/spork, kaffe, te, Real, potetmos, bacon, rÞmme, krydder, whatever. GÄr det veldig fort Ä varme vannet, bÞr du gjÞre deler av dette fÞr du fyrer opp, mens om det tar litt lengre tid gjÞr du alt mens vannet varmes - og sÄ kan du slappe av noen sekunder eller knipse et bilde eller hva som helst om vannet ikke er klart samtidig med deg. Tanken pÄ at "Fanken, jeg burde ha kjÞpt en raskere gassbrenner - sitter jo bare her og venter og tvinner tommeltotter!" kommer ikke til Ä sneie innom hodet, er min spÄdom ;)

(Faktisk tar jeg av og til med spritbrenner, som generelt er veldig stille og betydelig langsommere enn hvilken som helst gassbrenner, nÄr jeg virkelig vil roe ned tempoet.)

• Liker 2
Skrevet
On 15/04/2018 at 11:01 PM, Geir Fossnes said:

1. StillegÄende.

2. Brenner fint pÄ minimum.

3. Fungerer med snudd gassboks.

4. Lavt CO utslipp.

Jeg har brukt Primus EasyFuel II i Ärevis, og er storfornÞyd. Den tilfredsstiller de 3 fÞrste punktene med glans. CO-utslipp aner jeg ikke, men det har stÞrre betydning hvilke kjeletyper du bruker, og hvor tett du plasserer en eventuell vindskjerm. En ting jeg setter stor pris pÄ med denne brenneren er at det er enkelt Ä modifisere en Trangia bunndel slik at den kan tres nedpÄ brenneren, og det gir en supereffektiv vindskjerm og svÊrt rask oppkoking.

s_1407_6631.jpg

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, BjĂžrn J skrev:

en supereffektiv vindskjerm og svĂŠrt rask oppkoking.

Like viktig som raskheten er det at du bruker betydelig mindre gass pr oppkokt liter - en god vindskjerm er verdt sin vekt i gass og vel sÄ det :D 

• Liker 1
Skrevet

Noe som ikke er nevnt her er den nye generasjonen MSR windburner med slangelĂžsning

Jeg har den uten slangelÞsning.   Denne er meget bra, men designet gir hÞy CO...sÄ her mÄ man ha lufting.  

• Liker 2
Skrevet
9 timer siden, tshansen skrev:

Lurer pÄ hvordan den gjÞr seg som ren varmekilde til varming i telt 

Dette er en virkelig versting nÄr det gjelder kullos, og mÄ for all del ikke brukes inne i telt. Rundt 2000 ppm om jeg husker rett. Samme nivÄ som whisperlight med ETA kjele og jothunspann. Ligger en test pÄ nettet ang dette, uten at jeg fant den i farten.

IMG_2729.thumb.PNG.c4591dde720deecc7969595e76f5ea5d.PNG

• Takk 1
Skrevet

men utover CO er dette den beste brenneren.  Trenger ikke vidskjerm og er hyper effektiv.  brukte 2 min og 50 sek pÄ Ä koke opp 0,5 L vann.

Skrevet
17 minutes ago, Blaser said:

men utover CO er dette den beste brenneren.  Trenger ikke vidskjerm og er hyper effektiv.  brukte 2 min og 50 sek pÄ Ä koke opp 0,5 L vann.

Best pÄ hvilken mÄte? At den ikke skal brukes i telt er skikkelig dÄrlig. SÄ vidt jeg skjÞnner kan man ikke bruke andre kjeler/panner pÄ den. DÄrlig. Og de kjelene som fÞlger med kan vanskelig brukes pÄ andre brennere, ser det ut for. DÄrlig. Singelutgaven (uten slangebrenner) er alt for hÞy og ustabil - dÄrlig.
Den har sikkert mange gode egenskaper ogsÄ, men for meg er det langt unna den perfekte brenneren. CO-problemet er det verste.

Skrevet

Brennerdelen pÄ Windburner minner av utseende litt om en katalytovn for bensin, tror det var en Coleman, som fattern hadde om bord i bÄten da jeg var guttunge rundt 1980. Den ble tatt pÄ land og stuet bort etter at han leste en artikkel om at de kunne gi hÞye kullosverdier. Egentlig litt rart, for katalytisk oksidasjon (link) skal i teorien gi fullstendig omdanning av hydrokarboner til karbondioksid og vann, i hvert fall sÄ lenge prosessen gÄr som den skal (urenheter kan sikkert pÄvirke negativt).

Aner ikke om det er noe som helst katalytisk virkemÄte pÄ Windburner, den mÄ i sÄ fall vÊre ganske modifisert, siden man normalt mÄtte drive med forvarming og skikkelig effekt tok gjerne 5-10 minutter Ä oppnÄ. Passer dÄrlig for koketidsrekorder ;) 

Sorry for litt off topic, her :blink: 

Skrevet
54 minutes ago, a_aa said:

Brennerdelen pÄ Windburner minner av utseende litt om en katalytovn for bensin, tror det var en Coleman, som fattern hadde om bord i bÄten da jeg var guttunge rundt 1980. Den ble tatt pÄ land og stuet bort etter at han leste en artikkel om at de kunne gi hÞye kullosverdier. Egentlig litt rart, for katalytisk oksidasjon (link) skal i teorien gi fullstendig omdanning av hydrokarboner til karbondioksid og vann, i hvert fall sÄ lenge prosessen gÄr som den skal (urenheter kan sikkert pÄvirke negativt).

Aner ikke om det er noe som helst katalytisk virkemÄte pÄ Windburner, den mÄ i sÄ fall vÊre ganske modifisert, siden man normalt mÄtte drive med forvarming og skikkelig effekt tok gjerne 5-10 minutter Ä oppnÄ. Passer dÄrlig for koketidsrekorder ;) 

Sorry for litt off topic, her :blink: 

Jeg har en Kovea Fireball portabel gassvarmeovn,  ogi likhet med Windburner har den heller ikke Äpen flamme, men et metallnett som glÞder og avgir varme. Jeg vet ikke om det er samme prinsipp Windburner bruker, men det er fullt mulig Ä lage mat pÄ Fireballen :) . Om det kalles katalytovn aner jeg ikke, jeg tror katalytovner har en liten pilotflamme under bruk.
Men vanlige gass- og parafinbrennere avgir ganske lite CO nÄr de brenner Äpent med ren flamme uten kjele pÄ. Det er nÄr man bruker kjele og/eller vindskjerm at CO-verdiene kan Þke dramatisk. Om brennere av typen Fireball og Windburner avgir mye CO uten kjele vet jeg ikke.

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.