Gå til innhold

Anbefalte innlegg

1 time siden, Hedda Kavring skrev:

Hei, er det noen som har prøvd å tørke saft? erfaringer? 

Ikke prøvd selv, men det selges jo frysetørret saft/leskedrikker, så det er vel mulig. Er usikker på om det vil funke med vanlig varmetørking da det sannsynligvis bare vil ende opp som sirup.
Det finnes jo pulversaft på markedet, men ofte er de søtet med søtningstoffer andre enn sukker siden disse er langt søtere per volum. Noe som i grunnen ødelegger hele poenget med å ha saft med på tur. Det finnes dog sportsdrikke i pulverform. REAL har noen som smaker ok+, og har innebygget flaske/blandepose i innpakningen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
26 minutter siden, Prebb skrev:

Ikke prøvd selv, men det selges jo frysetørret saft/leskedrikker, så det er vel mulig. Er usikker på om det vil funke med vanlig varmetørking da det sannsynligvis bare vil ende opp som sirup.
Det finnes jo pulversaft på markedet, men ofte er de søtet med søtningstoffer andre enn sukker siden disse er langt søtere per volum. Noe som i grunnen ødelegger hele poenget med å ha saft med på tur. Det finnes dog sportsdrikke i pulverform. REAL har noen som smaker ok+, og har innebygget flaske/blandepose i innpakningen.

Nestea (tror jeg) har nok sukker pr 100g til å gi en elefant diabetes.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
43 minutter siden, Humbug skrev:

Nestea (tror jeg) har nok sukker pr 100g til å gi en elefant diabetes.

Fast inventar i sekken! Det er sikkert 100% unødvendig å ta sukkertilskudd selv om man yter hardt, men når man nærmer seg metning så gjør det noe med motivasjonen. Sunt eller ikke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar! vi eksprimenterer med tørkingen nå, og ser at det gir effekt av å ha det i ovnen. Har troen på at vi hvertfall får noen klissete sukkerflak. Kommer med fler oppdateringer ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke tørket saft, men diverse annet.  Alt går jo å tørke, og jeg går ut fra at du tar utgangspunkt i ublandet saft. Uansett er det mye væske som skal bort. Jeg tipper at du ender opp med en seig "lefse" og at utfordringen blir å få det til å løses seg opp i vann igjen nogenlunde effektivt. Men det er jo bare å prøve! Jeg leser gjerne en rapport om hvordan det går! :)  

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 timer siden, Prebb skrev:

Det finnes dog sportsdrikke i pulverform. REAL har noen som smaker ok+, og har innebygget flaske/blandepose i innpakningen.

Jeg kjøpte inn en god del av Real sine, og syns de smaker bra, men irritere meg grønn over posesystemet til Real. Umulig å blande uten å søle, og har mye volum som er helt unødvendig. 

Tror som Skjult lenke - logg inn for å se den at du får en seig klump til slutt ikke ulikt den som blir på toppen av saftflasker som har blitt brukt en stund. 

Til saft bruker jeg solbergtoddy. Relativt billig og kan kjøpes i en vanlig butikk. Går fint å blande i kaldt vann. Smaker som vanlig Solbergsaft syns jeg som ikke drikker saft til vanlig.

41578EAD-9544-4AF2-8E52-5D07D720A043.thumb.jpeg.55b8411322dbb7b2defdb7f80ab08186.jpeg

Kommer 10 poser i pakka. 

FD7F8864-9406-4438-8CE2-B0ED8FA2F333.thumb.jpeg.a0ccceda4d9e019a8585be385d375fe5.jpeg

Har brukt disse i ca 10 år. Tar ikke med pappen på tur, bare posene. En pose veier 37 gram og gir ca 140 kcal. Spesielt smelta snø syns jeg ikke smaker spesielt bra.  Men har ikke med isbor for vann slik som Skjult lenke - logg inn for å se den selv om det står på ønskelista. 

Skjult lenke - logg inn for å se den har dere et system for å knuse/blande det ut igjen? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei! Nå er vi fullt med igang med tørkeprosessen og er svært postivt overrrasket. Vi brukte lerums solbærsirup som er ganske tykkflytende og den har etter noen timer nå lagt seg i tynne, store flak. Tenker å blande med varmt kokende vann og ta med som kveldskos til Abisko ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
11 minutter siden, Hedda Kavring skrev:

Hei! Nå er vi fullt med igang med tørkeprosessen og er svært postivt overrrasket. Vi brukte lerums solbærsirup som er ganske tykkflytende og den har etter noen timer nå lagt seg i tynne, store flak. Tenker å blande med varmt kokende vann og ta med som kveldskos til Abisko ;)

Kan du kjøre desse i prosessor å få pulver mon tru? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av QueenVinter
      Hei! 
      Jeg og samboer er såvidt turvant (vi gikk Gaustadtoppen og noe på Hardangervidda i fjor sommer), har telt og hengekøyer. Vi ønsker å gå tur i sommer, som må være tilgjengelig fra Oslo med kollektivtransport (tog/buss), og gjerne over 4-5 dager. Vi får gått en del km hver dag så lenge terrenget ikke er for tøft. Jeg fryser veldig lett og hadde satt pris på sannsynlighet for plussgrader (i fjor snødde det en natt), samt litt variert terreng. Er det noen som har gode tips? Jeg setter stor pris på alt, da ut.no er en stor jungel å lete seg frem i! 
    • Av Annajoh
      Hei! Jeg er ikke en veldig erfaren fjellvandrer, og synes det er vanskelig å finne frem til turer som kunne vært morsomme å gå. Jeg har vel egentlig kun gått gaustatoppen og besseggen av de «kjente» fjellturene, men går mye dagstur og har teltet en del i oslomarka. Jeg ønsker tips til fjellturer man kan gjøre uten guide, fra middels+ til krevende, men uten klatring. Helst med en flott utsikt! Turene bør gjerne innenfor en halv dags kjøretur (fra 3-6 t) fra Oslo, da jeg og min søster håper på å få tatt noen helgeturer i løpet av sommeren. Gjerne noen litt kjente topper! Noen som har noen gode tips? Setter stor pris på det!
    • Av Frans
      Hei, litt ny frilufts nyter her.
      Jeg har en vanlig panne fra hjemmet jeg ikke er redd for. Hadde det gått å bruke denne til bål ?
      Eller må man han spesial panne for å lage mat på bål?

Er det noe man skal holde seg unna (eks teflonpanner eller annet)

mvh Noob  
    • Av fjellkaren
      Litt depressiv tittel kanskje, men tanken er god!
      Jeg filosoferte litt i helga over hva jeg vil ha med meg av turer og friluftsliv før jeg dør. Noen har kanskje kommet til en alder der en må prioritere med ulik grad av strenghet, andre tenker kanskje ikke så mye over det. Kanskje det trengs litt bevissthet rundt at livet består av mange kompromisser og prioriteringer? Så det kan være en morsom tankeøvelse
      For å avgrense litt tenker jeg turmål i Norge. Kan også krydre tråden med dine flotteste tur-opplevelser du har hatt i livet frem til nå. 
      Så da blir spørsmålene:
      1. Hva er dine 5 flotteste turmål du har hatt frem til nå i livet?
      2. Hva er de 5 viktigste turmål du skal gjøre før du dør?
      Jeg skal selvfølgelig svare selv også, men legger det inn som et innlegg i tråden.
    • Av Nicolai Strand
      Hei! Det kan godt hende at teltet spesifikt har blitt besvart før! Men jeg skriver no en gang om dette. Holder fjellheimen pro om vinteren. Tåler den storm, liten storm eller sterk kuling, med andre ord hva er bristepunktet? Har noen erfaringer med teltet. Har hørt eneste forskjellen mellom ekstremutgaven og pro er stormmattene. Går det ikke an å bare legge snø rundt og litt oppover teltveggen?
      Takk for svar på forhånd!
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Milrab Milrab

Skitt Fiske

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.