Gå til innhold
  • Bli medlem

Tarp og varme


DROMEDILLA

Anbefalte innlegg

Jeg har flere ulike telt men har ikke prøvd tarp så mye annet enn med billig biltema presenning. Har lyst til å ta litt foto i vinter av nordlys osv samt være litt ute når vi er på tur, og har lekt litt med tanken på en tarp i stedet for å dra med meg lavvo eller lite telt for å sitte ute noen timer. Spørsmålet er om man klarer å holde varmen med en tarp og for eksempel en heat pal eller primus? Er ikke så kaldt her på Vestlandet, så det er ikke snakk om 20 minus liksom. Tenkte å sette den opp som et telt med åpning i begge ender eller med åpning i ene enden. Får jeg eventuelt plass til to med det oppsettet og hvor stor tarp til to? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å fyre i en tarp for å holde varmen kan du nok glemme. Det er bedre med godt liggeunderlag og gode varme og sovepose.

Har sovet lite ute selv, men har da brukt ett gammelt jerven trekk som er pustende (ikke vanntett) som beskyttelse. Vanntette ikke-pustende vindsekker blir en kondensfabrikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte ikke å sove i den i hovedsak men bruke den som ly når jeg eller vi sitter ute om natten for å ta bilder og/eller koser oss etter å ha kommet fram til målet når vi er på dagstur. Tenkte derfor å ha noe som veier lite og som er lett å ta med seg, og som man gjerne kan varme opp med en primus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tarp fungerer som ly for nedbør, men den gir ikke særlig ly for vinden. Da er det bedre å få seg en vindsekk eller fjellduk å være inni. Det er ikke noe poeng å fyre primus under en tarp for å holde varmen. Da må du i så fall lage et bål. Og da bør du ikke være spesielt redd for å få gnisthull i tarpen. Et bål vil sannsynligvis også hemme nattsynet ditt da. Så da går jo gjerne vinningen opp i spinningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Prebb skrev:

Tarp fungerer som ly for nedbør, men den gir ikke særlig ly for vinden. Da er det bedre å få seg en vindsekk eller fjellduk å være inni. Det er ikke noe poeng å fyre primus under en tarp for å holde varmen. Da må du i så fall lage et bål. Og da bør du ikke være spesielt redd for å få gnisthull i tarpen. Et bål vil sannsynligvis også hemme nattsynet ditt da. Så da går jo gjerne vinningen opp i spinningen.

Du kan vel sette opp tarpen som vist på disse bildene. Med åpningen bort fra vinden så vil du nok få en del varme fra en primus.

https://www.fjellforum.no/forums/topic/24159-ny-tarp/

https://www.fjellforum.no/forums/topic/38301-teknikker-ved-bruk-av-tarp-istedet-for-telt/

 

post-4220-0-09794100-1345156772_thumb.jpg

post-4220-0-68220600-1345156754_thumb.jpg

Endret av REs
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en del erfaring med nordlysbilder og uteliv. Med mindre du skal ha bål eller lignende med på bildene så er det greit å droppe alt av lys som tuller til nattsynet.

Hva fyring angår så synes jeg det er mye nyttigere med klær/sovepsoe/fjellduk som holder deg varm fremfor å fyre. Selv på telttur om vinteren der vi tetter til teltet med stormmatter osv og det faktisk holder litt lunk så lenge vi fyrer så gidder vi ikke bruke tid og energi på å fyre om natta. I stedet har vi klær/soveposer/fjellduk osv som holder oss varme uansett. Dette gjelder til og med når vi har -25 kuldegrader. Inne i teltet! 

At fyring med primus skal ha noe for seg inne i en åpen gapahuk eller lignende har jeg liten tro på. Du skal ha en god varmkilde og nær dere om dere er flere på tur for å ha noe effekt tror jeg. Bål med litt størrelse på er det eneste jeg kommer på som vil ha stor nok effekt lenge nok til at det er noe trivelig.

Til nordlysfotograferingen så har jeg rett og slett nok klær på meg til at jeg ikke blir kald av å sitte rolig ute. Et godt tips er å kunne kamera og innstillinger godt slik at du trenger vottene av minst mulig. Og så bruker jeg en snorutløser. Den kan jeg ha inne i de tykke vottene. Det minimerer også kamerabevegelser på stativet ettersom du slipper ta på kameraet for ta bildet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bål er naturligvis fy, fy. Tenkte mer på en primus eller heat pal o.l. som ikke brenner så kraftig men som fortsatt gir god varme. Litt lys må jeg også ha for å stille inn kamera riktig og leke meg med ulike linser og innstillinger. Stativ og fjernkontroll er et must. Jeg bruker stort sett fjernkontroll som gjør at jeg kan ta bilder med intervaller. Har også en trådløs fjernkontroll. Da kan jeg rigge kamera og trekke meg tilbake for å så bare sjekke kameraet av og til, eller for å endre perspektiv, flytte kamera, bytte linse osv. Det er ikke alltid man er fornøyd med en gang. Jeg har gjerne med meg ett par ulike kamera på tur og ulike linser. Noen ganger liker jeg best å bruke ekstrem vidvinkel, andre ganger foretrekker jeg vanlig vidvinkel og andre ganger liker jeg å bruke tele linse. 

Jeg pleier naturligvis å kle meg godt når jeg skal være ute i mange timer. Bruker lag, på lag prinsippet, også har jeg som oftest en tykk dunjakke, pelslue, overtrekksbukse og varme hansker eller votter. Kan likevel bli litt kaldt å stå ute i mange timer, derfor hadde det vært greit med et lite skjul som er lett å sette opp og som jeg kan få litt lunk.  Trenger ikke å være 20 grader, men litt varmere enn den kalde luften utenfor. Derfor lurer jeg på om en tarp satt opp slik som REs viser over vil ha den effekten så lenge den settes opp med åpningen fra vinden. 

Endret av DROMEDILLA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, DROMEDILLA skrev:

Noen som har erfaring med å bruke vindsekk som telt? Har ikke brukt min så mye men ser for meg at det kan fungere. Kanskje ikke med oppvarming da. Noen kan man jo sette en stav inni. Kanskje noen kan spennes opp med barduner også?

Ja, men jeg hat satt den opp med åpningen mott ett tre/fjellvegg, eller mellom to trær. Jeg bruker exped bivybag du UL.

Det er ikke noe jeg ville sovet i under våte forhold, det blir mye kondens. Men som le/skjul for noen timer er det absolutt innafor.

På disse bildene blåser det kraftig bakfra, men jeg fyrer primus mens jeg ligger i åpningen. Ved primusfyring på denne måten er tabbemarginene veldig små, tenk nøye gjennom alt som kan flagre borti primusen, den må stå utenfor vindsekken selvfølgelig. Den gir bare litt varme til hender og ansikt, og tette vindsekker blir mye kondens i:

A430D109-9D33-4B53-9ED9-792902B966BF.thumb.jpeg.30cacc30ce538f75aa0733d5bee04b6a.jpegE7597741-15A6-4AF3-81ED-6102D7E15F73.thumb.jpeg.ebb5e2763591697e46ad203d826abb54.jpegD2F6A2E7-EF6F-4E1D-B92D-0BFD1A63D7F2.thumb.jpeg.05080504e72098a4d58eef552098d9ca.jpeg95D16CFC-0682-469D-A350-75BE3C91A166.thumb.jpeg.a6bc5225cc554f0b3cf20095e49ab6ff.jpeg

 

På denne måten blir kondensproblematikken mye mindre, men den kan ikke settes opp slik i mye vind: 

EEDDD035-CA66-4009-88B9-7C2789537D99.thumb.jpeg.746ed0752c42ab86a97462ac7a6eb802.jpegD7F83084-7C50-44E1-BE58-85E5A0E372C4.thumb.jpeg.54551266e783a0c18a8352a9cdc4b7fe.jpeg

 

Jeg har bare prøvd slikt oppsett i regnvær og når det er veldig bløtt i marken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ligget en del under tarp og også fyrt primus for varme en gang. Det var i fjor vår da jeg knakk en av teltstengene til Stetind teltet mitt tre plasser samtidig. Jeg var på en alenetur i kayaken min ved noen vann ikke langt fra her. Jeg hadde planlagt å ligge i telt, og vet ikke  helt hvorfor jeg stappet tarpen også opp i kayaken. Men der og da ble den det som gjorde at jeg ikke måtte dra hjem igjen . Jeg merket godt at det var temperatur forskjell under tarpen når jeg sprengfyrte med en 111 bråkebrenner   jeg hadde med. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Fjällräven sin windsack 1, den er for liten til å ha det koselig på tur som et telt, og den er sikkert like tett som @Mareng sin bivybag. Den er imidlertid genial på toppturer da den veier 200g og tas lett med i sekken. På vindsekker er det veldig viktig at du har hull til hodet, og ev armer. Har en annen vindsekk som ikke har det, og den er mer eller mindre pensjonert pga dette.

Til å sitte på jakt eller fotopost hadde jeg valgt en isolert fjellduk fra f.eks. jerven. Det blir kanskje klamt å sove i den uten lufting, men den er super å kombinere med tarp for nedbørsbeskyttelse så kan du ha glidelåsene åpen for ventilasjon. Et annet alternativ er Hilleberg sine vindsekker. De er todelte med en pustende (og ikke vanntett) side, og en vanntett side. Disse fungerer bra som (nød)bivuakk, men jeg kjenner jeg er fristet til å anskaffe meg en som soveposebeskytter for uteovernattinger kombinert med vindsekk på pauser.

Tarpløsninger der du setter opp tarpen som et telt er jo et alternativ, men fremdeles går det mye fuel og varme ut i ingenting om formålet er å spare et ekstra plagg. En primus bruker fort 2dl i timen eller mer på høy effekt. For 1L bensin får du med deg både dunjakke og vindsekk og de varer i flere dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha lunk i en fjellduk når du skal sitte på "nordlysvakt" så setter du deg på en sånn stol (https://sc01.alicdn.com/kf/HTB1mp1XLXXXXXXDXFXXq6xXFXXXC/folding-double-camping-chair-with-three-legs.jpg), trekker fjellduken over deg og denne (om du vil ha hodet ut en glidelås er det ok), og så setter du en gravlykt under stolen.

 

(https://www.jernia.no/produktkatalog/hjem-og-hage/dekor-og-interiør/lys-og-servietter/stearinlys/bolsius-gravlys-med-lokk/p/58015079?utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=BOLSIUS+GRAVLYS+MED+LOKK)

Du kommer ikke til å fryse noe særlig i hvert fall...

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/25/2017 at 12:00 PM, REs said:

Du kan vel sette opp tarpen som vist på disse bildene. Med åpningen bort fra vinden så vil du nok få en del varme fra en primus.

https://www.fjellforum.no/forums/topic/24159-ny-tarp/

https://www.fjellforum.no/forums/topic/38301-teknikker-ved-bruk-av-tarp-istedet-for-telt/

 

post-4220-0-09794100-1345156772_thumb.jpg

post-4220-0-68220600-1345156754_thumb.jpg

Flott oppsett, men jeg personlig ville heller gått for et billig festivaltelt (200kr på biltema). Et slik telt veier faktiskt ikke mye hvis man bytter ut glassfiberstengene (omtrent halve vekta av 1,5kg) med aluminium, og et manglende innertelt betyr jo lite siden man ikke skal overnatte i det uansett. Det er superlettvint å sette opp og ingen stor sorg hvis det skulle få en rifte eller to.

Endret av Bjørnar Madshus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok som han før her gått for ett av de teltene du allerede har og bare latt innertelt bli igjen hjemme. Raskere og sette opp enn en tarp som skal fungere skikkelig.

Hvis du først skal gå for tarp så kjøp billig fra ali som er alufolie belagt på innsiden. Den reflekterer varmen best ned igjen. I tillegg er den helt suveren som beskyttelse for sola på sommeren. Gir mange timer ekstra søvn når man telter steder uten skygge !! tung da, min 3x3m veier vel over 800 gram

https://www.aliexpress.com/item/3F-ul-Gear-Silver-Coating-Anti-UV-Ultralight-Sun-Shelter-Beach-Tent-Pergola-Awning-Canopy-210T/32696044268.html?spm=2114.search0104.3.2.pkqeMW&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_4_10152_5000015_10151_10065_10344_10068_10342_10343_51102_10340_10341_5130015_10609_10084_10083_10304_10307_10302_5080015_10312_10059_10313_10314_10534_100031_10604_10103_10605_10594_5060015_10142_10107,searchweb201603_32,ppcSwitch_4&algo_expid=41ce7860-1baa-487e-86ab-df0cca0cadec-0&algo_pvid=41ce7860-1baa-487e-86ab-df0cca0cadec&rmStoreLevelAB=5

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med de der gapahuk løsningene som finnes på markedet. Og som ble ganske godt dokumentert i et innlegg ifbm. Julekalenderen? Flere av de har en vegg framom som kan lukkes for å fyre litt. Le for vinnen og enkelt å sette opp hvor som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med @Prebb at det er greit å ha plass til hodet og armer ut fra en vindsekk om du først skal kjøpe noe nytt. Jeg synes også at det er greit at den er så stor at sekken går inni om det er skikkelig ruskevær. Da kan man ta av hansker og ordne med utstyr, gnagsår, lunch mv. mens man sitter helt isolert fra omverden

Exped Bivybag duo UL har god plass til 2, 3 personer hvis det er snakk om livet eller snakk om små barn. Den har plass til å ta ut både armer og hodet, kan brukes som en ponco. Jeg bruker den til pauseplagg på omtrent hver eneste topptur og den veier kun 285 gram, bare 5 gram mer enn fjellreven windsack 1 og god plass til en person ekstra.

Skal du prøve med gravlykt og stol må du passe på, men der er mulig å få til om man bruker hodet. Ett sekunds kontakt med metalldekselet gir i beste fall ett digert hull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For drøye to år siden var jeg på en kjapp tur opp til et fjell der det kom en skikkelig byge med vind og nedbør på toppen ("Hvor har du vært på tur i dag"). Jeg rakk akkurat å sette opp Hilleberg 10 UL-tarpen min før bygen kom. Den har jeg modifisert med ekstra fester ("Tips og triks med tarp og telt ...") for å kunne sette den opp enkelt på den måten som @REs viser ovenfor.

Det morsomme var at da bruttern kom fra regn og vind inn i ly og le under tarpen, var han overbevist om at det var noe helt spesielt med den - det var jo skikkelig varmt under der!

Men selvsagt er det ikke noe magisk med Hilleberg-tarpen, det er en god silnylon-duk. Lufttemperaturen var nok ikke vesentlig høyere der enn utenfor (13-14 pluss). "Magien" besto kun i en kraftig reduksjon av den kjølende effekten av vind og nedbør. Og det er da slett ikke å forakte, selv om det ikke alltid er tilstrekkelig :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, DROMEDILLA skrev:

Noen som har erfaring med fjellduken original og endestykker? Hvor mange er det plass til i et slikt "Telt"? 

Hvis du bruker endestykker og løfter opp ene langsiden er opning og avstand mellom stengene 145 cm. Teltendene har faste stormmatter og på bakveggen fester du den med glidelås. Så svaret er 2-3 personer kan sitte trekkfritt med utsikt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mareng skrev:

Enig med @Prebb at det er greit å ha plass til hodet og armer ut fra en vindsekk om du først skal kjøpe noe nytt. Jeg synes også at det er greit at den er så stor at sekken går inni om det er skikkelig ruskevær. Da kan man ta av hansker og ordne med utstyr, gnagsår, lunch mv. mens man sitter helt isolert fra omverden

Exped Bivybag duo UL har god plass til 2, 3 personer hvis det er snakk om livet eller snakk om små barn. Den har plass til å ta ut både armer og hodet, kan brukes som en ponco. Jeg bruker den til pauseplagg på omtrent hver eneste topptur og den veier kun 285 gram, bare 5 gram mer enn fjellreven windsack 1 og god plass til en person ekstra.

Skal du prøve med gravlykt og stol må du passe på, men der er mulig å få til om man bruker hodet. Ett sekunds kontakt med metalldekselet gir i beste fall ett digert hull.

Den virket genial. Min vindsekk har bare to vinduer og ikke åpning til armer. Du må også sitte eller ligge for å dekke til hele deg. Er det flere slike vindsekker som kan brukes som poncho? Noen erfring om Helsport ly kan brukes til dette?

1 time siden, a_aa skrev:

For drøye to år siden var jeg på en kjapp tur opp til et fjell der det kom en skikkelig byge med vind og nedbør på toppen ("Hvor har du vært på tur i dag"). Jeg rakk akkurat å sette opp Hilleberg 10 UL-tarpen min før bygen kom. Den har jeg modifisert med ekstra fester ("Tips og triks med tarp og telt ...") for å kunne sette den opp enkelt på den måten som @REs viser ovenfor.

Det morsomme var at da bruttern kom fra regn og vind inn i ly og le under tarpen, var han overbevist om at det var noe helt spesielt med den - det var jo skikkelig varmt under der!

Men selvsagt er det ikke noe magisk med Hilleberg-tarpen, det er en god silnylon-duk. Lufttemperaturen var nok ikke vesentlig høyere der enn utenfor (13-14 pluss). "Magien" besto kun i en kraftig reduksjon av den kjølende effekten av vind og nedbør. Og det er da slett ikke å forakte, selv om det ikke alltid er tilstrekkelig :) 

Helt klart har vinden mye å si. Sitter man bak en tue er det alltid mye varmere enn på andre siden der det blåser. 

33 minutter siden, kvakko skrev:

Hvis du bruker endestykker og løfter opp ene langsiden er opning og avstand mellom stengene 145 cm. Teltendene har faste stormmatter og på bakveggen fester du den med glidelås. Så svaret er 2-3 personer kan sitte trekkfritt med utsikt

Kan man sove flere stykker i denne også tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk for en helsport extreme flex. Det er kanskje den tyngste av alle fjelldukene med 2,7 kilo inkludert iolasjon, armer, hette og trekk, men den tåler også mest kulde, og du kan ta av både armer, hette, isolasjon, og bruke den som en vanlig fjellduk, vindsekk og tarp. Isolasjonen er også fin å bruke hvis man vil få litt ekstra varme i bunnen av telte,  også tror jeg isolajonen alene (men også sammen med duken) kan bruke som soveposetrekk. Jeg kommer sannsynligvis til å bruke den mest uten isolasjon, men til kvelder med natt og nordlysfoto er det kjekt å ha den ekstra varmen. Skal jeg på pulk tur tar den ikke så mye ekstra plass i bagasjen med isolasjonen på. Den var på tilbud til 1500 kroner hos Helsport. Ordinær pris er 3200. Dette er en modell som de skal slutte å selge. Sannsynligvis pga. folk vanligvis vil ha en lettere duk. Til den prisen er det uansett et godt kjøp. Den koster omtrent det samme som Helsport pro varianten,  men der får du får du ikke isolasjon på kjøpet. Ser at Extreme med isolasjon er på tilbud til et par hundrelapper mer enn flex, den er også isolert. Isolasjonen på den kan imidlertid ikke tas av, noe som er et minus på sommeren for eksempel. Den er også relativt tung med 1700 gram, men den veier likevel et kilo mindre enn flex. 

Ellers tenkte jeg å kjøpe en presenning på biltema til 59 kroner for å lage et tarp telt. Da får jeg testet ut om det fungerer som krypinn. Trenger ikke å være redd for svihull da den er så billig. Har tenkt å ta med meg en 3kWh parafinovn. Jeg burde klare å få litt varme med den hvis jeg klarer å lage åpningen litt lav. Vurderer også magasinet sin gapahuk til 350 kroner. Med beskjedne 1,5 kilo kan den være fin som ly på kortere turer på ski. Spesielt på fjellet med mindre muligheter til å knyte fast en tarp i busker og trær. Har naturligvis med meg vindsekken når vi er flere, men gapahuk eller tarp er mer sosialt da vindsekken min er helt lukket. Er det bare meg klarer jeg meg med fjellduken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.