GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Arg, da var det gjort! Har nĂ„ offisielt blitt bitt av UL-basillen 😇😆

Sliter med en ting for Ä fÄ ned de 3 tyngste under et kg; sovepose. Har noen tips til sovepose som ikke koster en arm og en legg? Dette er mine kriterier:

• Comf Temp mĂ„ vĂŠre rundt 0 grader
  • Under 1 kg
  • Fra >180 lengde
  • Helst tĂ„le litt fuktig klima
  • Helst norsk butikk
  • Hadde vĂŠrt fint om det er bĂ„de hĂžyre og venstre pose Ă„ velge mellom

Har kikket en del, bÄde her pÄ forumet og ellers pÄ nettet men klarer ikke Ä bestemme meg. Det er pros and cons med det meste, sÄ nÄ spÞr jeg her.

Takker for alle gode tips!

Skrevet

Jeg har Mountain Hardware Ratio 32 som sommer/2 sesongs sovepose. Den veier 829g Du fÄr sjekke om den dekker temperaturomrÄdet ditt Fjellsport har tilbud pÄ den nÄ for 1.799.-. Ganske rimelig for en dunpose. Jeg bruker ogsÄ Mountain Hardware Ratio 15 som tre sesongs pose. Godt fornÞyd med begge.

Skrevet

Jeg har Warmpeace Viking 300 (Komf. +5) i long+wide utgave, denne veier 840 gram. Klarer du deg uten ekstra vidde og velger den lengste typen (opp til 195cm, jeg er 197cm og det gÄr fint for meg) sÄ havner du pÄ 705 gram. Litt usikker pÄ hvor mye den tÄler av fukt, men mener ytterstoffet er behandlet for Ä yte litt motstand. Dunet er ogsÄ av etisk type der leverandÞr er sertifisert. Selges hos Hekta PÄ Tur, de brukte vel ca. 4-5 dager pÄ Ä levere min pose.

Brukte den for fÞrste gang pÄ en 18 dagers tur som ble avsluttet forrige helg, veldig fornÞyd. Hadde pÄ et tynt lag ull noen av nettene nÄr temperaturen var mellom 0 og 5 grader. Posen har dog ikke varmekrage. Tar ogsÄ veldig liten plass nÄr den er komprimert.

Lang versjon ligger ute til 1899,-  http://www.hektapatur.no/sove-ute/warmpeace-viking-300

Skrevet
1 time siden, Dingsen skrev:

Fant Warmpeace Viking 300 til 1699,- satt ned fra 2399,- Synes denne er akkurat utenfor kriteriene mtp temp. Men 640 gram frister jo 1f642.png

Og Mountain Hardwear Ratio 32 Sherwood Regular til 1799,- Oppgitt til 829 gram med comf temp pÄ +3 grader. Ikke ille det heller. 1f642.png1f44d.png

Ja, her er dilemmaet. Mange bra poser men hvordan velge 1f914.png

Den prisen er nok for "short" utgaven som er beregnet til personer inntil 170 cm lengde er jeg redd.

Jeg har brukt en Helsport Alta tidligere som sÄvidt jeg husker har en komf. pÄ 0, og den er hakket varmere enn 300 posen, men nÄr jeg sammenligner vekt og volum pÄ de to posene og samtidig vet at jeg kan kompensere for det pÄ kalde dager (ned mot 0) med et tynt lag ull, sÄ er det ikke egentlig noe tema for meg, 300 "forsvinner" i sekken mens Alta tar "halve" volumkapasiteten, og er over dobbelt sÄ tung. 

Men, vis du skal bruke posen pÄ tider av Äret der temperaturen ofte er ned mot null kan den kanskje bli litt tynn.

• Liker 1
Skrevet

Samme konklusjon jeg har kommet til ang Helsport sine poser. Litt synd i grunnen at de ikke har noe lettere. Kan jo vÊre at de har gjort seg noen erfaringer vi ikke har fÄtt enda.

Men tror nok jeg ender opp med 300. Det ser pr nÄ ut som om den trekker det lengste strÄet.

Skrevet
4 timer siden, Truant76 skrev:

Den prisen er nok for "short" utgaven som er beregnet til personer inntil 170 cm lengde er jeg redd.

Du er inne pÄ noe...180 max. Etter Ä ha *virkelig* tenkt meg om sÄ tror jeg kanskje det blir litt kort nÄr jeg er 178. Og da er det opp i stÞrrelse og pris. Ny runde i tenke boksen.

Dette er det jeg tenker; jeg har lyst til Ä ta meg en tur over Hardangervidda nÄ i sommer og har egentlig pose til turen, fiber som veier 1,8 kg (+at den er noen Är) og vil derfor gjerne ha en ny mer effektiv samt gÄ ned i vekten.

Skrevet

Min erfaring er at disse soveposene som veier nesten ingen ting og som nesten kan pakkes ned i sidelommen pÄ sekken er at de sjelden holder hva de lovet. De fleste blir kalde nÄr temperaturen kryper ned mot nullpunktet og noen blir kalde lenge fÞr. Hvis du skal ha en sÄnn pose som holder sÄ koster den "en arm og et Þye". Men det hjelper litt hvis du har en lakenpose inne i soveposen og gjerne ogsÄ et trekk pÄ utsiden. Ta gjerne litt godt i nÄr det gjelder oppgitt temperatur og pris, sÄ unngÄr du Ä ligge ute og angre pÄ at du ikke la til noen hundrelapper til nÄr du kjÞpte den.

• Liker 4
Gjest Turlyst
Skrevet

En ulempe med soveposer med lav fylltetthet av dun (200-300/400 gram), er at kalde punkter kan oppstÄ. En superlett sovepose har gjerne en lettere konstruksjon, som i stÞrre grad muliggjÞr at duna flytter seg. Sikkert ikke noe stort problem, bare man er klar over at det kreves litt vedlikehold nÄ og da.

• jo hĂžyere fylltetthet i kammerne, jo mindre er problemet
  • en avansert konstruksjon holder duna bedre pĂ„ plass enn en enkel konstruksjon
Skrevet

Jeg lÊrte ett nytt ord da jeg var pÄ jakt etter dunpose. Cuin. Og det er visst termen for tetthet av dun i posen. HÞyt tall betydde hÞy kvalitet og hÞy pris. Jeg kjÞpte en western Mountenering pose med en cuin pÄ 800 , og den kostet meg nesten 7 store ,  men den veier bare rundt 800 gram , selv om den holder meg varm til godt under null. Likevel regner jeg den ikke som en vinterpose , da hadde vekten bikket kiloen. Min erfaring er at kombinasjonen lett , varm og billig er en vanskelig kombinasjon .

Skrevet
1 minutt siden, RElling skrev:

Jeg kjÞpte en warmpeace 600 og er MEGET fornÞyd.  1100g kommer an pÄ stÞrrelse pÄ posen

Det var den jeg opprinnelig hadde tenkt Ä kjÞpe, men sÄ fant jeg ut at vi er sÄ sjelden pÄ tur tidlig vÄr/sen hÞst at den antagelig kunne bli litt varm for min del i de periodene vi er mest pÄ tur (jeg er varmekolbe nÄr jeg sover). SÄ da ble det 300'en og sÄ beholder jeg Alta hvis det skulle bli en tur i kaldere perioder.

Ang. "cold spots" sÄ er det vel anbefalt Ä riste dunposene nÄr du lufter dem slik at du fordeler dunet jevnt pÄ nytt.

Skrevet

Etter et par dager med surfing pĂ„ nettet og noen telefoner... endte jeg opp med Helsport Vestfonna pĂ„ 1,2 kg đŸ˜Č đŸ€”

Jaja, blir sikkert bra det ogsĂ„ 😄😄😄

Tusen takk for all hjelp, gode rĂ„d og tips! â˜șïžđŸ‘

• Liker 2
Gjest Mareng
Skrevet (endret)
15 timer siden, Anund Wigen skrev:

Jeg har Warmpeace 300 i reg, er 1,80 og har utmerket plass.

Jeg er 170, ikke en millimeter mer.

Jeg prĂžvde bĂ„de short og reg. Short gikk jo akkurat pĂ„ en mĂ„te, men coldspots pĂ„ fĂžttene oppstĂ„r om jeg ikke lĂ„ 100% rett og med bena helt samlet. Med regular hadde jeg god plass og plass til noen klĂŠr i soveposen om jeg vil ha en ferdig oppvarmet genser til morgenen, og en fiberpute i hodetrekket (haglĂžfs apus pillow👍)

Anbefaler Ä prÞve om man er i grenseland. Bestill begge, returner den som ikke passet.

Endret av Mareng
Skrevet
PĂ„ 27.7.2017 den 10.45, Truant76 skrev:

Det var den jeg opprinnelig hadde tenkt Ä kjÞpe, men sÄ fant jeg ut at vi er sÄ sjelden pÄ tur tidlig vÄr/sen hÞst at den antagelig kunne bli litt varm for min del i de periodene vi er mest pÄ tur (jeg er varmekolbe nÄr jeg sover). 

Ang. "cold spots" sÄ er det vel anbefalt Ä riste dunposene nÄr du lufter dem slik at du fordeler dunet jevnt pÄ nytt.

Mi erfaring er at dette funkar ned til ei viss mengde fyll, sÄ fÄr ein cold spots nesten uansett.  

Eg synes ogsÄ at for at dunposar skal bli for varme, skal det meir forskjell i fyllet til enn med syntet. Fordelen med dun er jo nettopp at den regulerar betre, og eg synes at mine dunposar funkar over eit breiare spekter av temperaturar enn "tilsvarande" komforttemp i synt.

Sommarposen foretrekker eg dog i synt, nett pga dei nemnde kuldepunkt og fordi eg ofte drar an med meg ut til bÄlet, sett meg i an i pause ved behov osv, kort sagt gir han juling. 

• Liker 1
  • 3 uker senere...
Skrevet
PĂ„ 27.7.2017 den 14.03, Dingsen skrev:

Etter et par dager med surfing pÄ nettet og noen telefoner... endte jeg opp med Helsport Vestfonna pÄ 1,2 kg 1f632.png1f914.png

Jaja, blir sikkert bra det ogsÄ 1f604.png1f604.png1f604.png

Tusen takk for all hjelp, gode rÄd og tips! 263a.png1f44d.png

Hei. Har du fĂ„tt prĂžvd posen? Vurderer Vestfonna Lady selv 😅 Og kanskje Kvitbreen.

Men er litt usikker pÄ om jeg skal ha dun eller syntet, synes syntet er sÄ tunge i forhold. Har sett litt pÄ Mountain Equipment og Mountain Hardware ogsÄ.

Kunne vel mest tenkt meg dun, men er litt usikker tilfelle de "kollapser" pga fukt.Â đŸ€”

Gjest Turlyst
Skrevet
11 minutter siden, Turjente93 skrev:

Hei. Har du fÄtt prÞvd posen? Vurderer Vestfonna Lady selv 1f605.png Og kanskje Kvitbreen.

Men er litt usikker pÄ om jeg skal ha dun eller syntet, synes syntet er sÄ tunge i forhold. Har sett litt pÄ Mountain Equipment og Mountain Hardware ogsÄ.

Kunne vel mest tenkt meg dun, men er litt usikker tilfelle de "kollapser" pga fukt. 1f914.png

Dun pakker mye mindre enn syntet og veier mindre. Jeg har bare dunposer til mitt bruk. Hvis du har budsjett til det ville jeg valgt dunpose med et ytterstoff som tÄler endel fukt. Jeg bruker mine fra mai til november, samt mars/april. Jeg har bÄde Mountain Equipment og Rab. Rab er litt romsligere enn Mountain Equipment. Rab har ogsÄ impregnert dun.

Skrevet
3 timer siden, JanRH skrev:

Dun pakker mye mindre enn syntet og veier mindre. Jeg har bare dunposer til mitt bruk. Hvis du har budsjett til det ville jeg valgt dunpose med et ytterstoff som tÄler endel fukt. Jeg bruker mine fra mai til november, samt mars/april. Jeg har bÄde Mountain Equipment og Rab. Rab er litt romsligere enn Mountain Equipment. Rab har ogsÄ impregnert dun.

Hvilke poser anbefaler du da? Ser i fĂžrste omgang etter en vinterpose, sĂ„ fĂ„r de andre posene komme senere 😅.  Er 165 hĂžy. Fryser lett. Kunne nok tenke meg en damemodell, etter det jeg har hĂžrt sĂ„ er de isolert litt ekstra de stedene damer fryser?  Skal bĂŠre selv i sekk, dessverre altfor sjeldent snĂž her pĂ„ vinterstid til at pulk er mulig. 

Tar gjerne imot anbefaling/tips pÄ bÄde dun og syntet. 

Gjest Turlyst
Skrevet

Bruker  @Sovjetunionenkan svare bedre enn meg. Hvor tykk er avhengig av hvor kaldt det kan bli der du skal pÄ tur. Siden du skal bÊre i sekk kan dun vÊre Ä foretrekke da en syntetisk vintersovepose fort blir stor og tung - vil ta 1/3 av sekken. En tykk vintersovepose i dun blir fort kostbar. Fint om den ogsÄ  kan brukes hÞsten og tidlig vÄr, slik at du fÄr valuta for pengene. Vil anbefale en sovepose som ikke blir for romslig da det blir mer tomrom Ä varme opp.

Skrevet
2 timer siden, Turjente93 skrev:

Hvilke poser anbefaler du da? Ser i fÞrste omgang etter en vinterpose, sÄ fÄr de andre posene komme senere 1f605.png.  Er 165 hÞy. Fryser lett. Kunne nok tenke meg en damemodell, etter det jeg har hÞrt sÄ er de isolert litt ekstra de stedene damer fryser?  Skal bÊre selv i sekk, dessverre altfor sjeldent snÞ her pÄ vinterstid til at pulk er mulig. 

Tar gjerne imot anbefaling/tips pÄ bÄde dun og syntet. 

Er enig med @JanRH!

Hvis du skal ha en damepose som isolerer skikkelig blir det fort gigantiske poser i fiber. Har imidlertid ei venninne med en fiberpose (hun er vegetarianer), den er superstor og mÄ bÊres utenpÄ sekken. 

Til norsk vinter har jeg en pose som holder ned til -29 for menn. Da regner jeg med at den holder til -18/20 for meg. Husk at det er comfort temp som er veiledende temp for damer, ogsÄ for dameposer. Man trenger ingen desidert damepose, ingen av mine venninner har det. Dameposene er litt ekstra foret pÄ rompa fordi vi damer vissnok skal fryse med der enn andre steder, dette kan lett fikses med en ekstra ullbokser eller to. Jeg har skrevetet langt innlegg om dette med dameposer her inne et sted (skal finne det senere), men kortversjonen er: nei, du kan kjÞpe deg akkurat den posen du vil. 

De jentene jeg drar pÄ tur med har alle kjÞpt supervarme vinterposer i dun, som vi bruker stort sett hele Äret. Den eneste gangen jeg bruker en annen pose, er sommerstid i lavlandet, ellers funker vinterpose fra 15 til -20 uten problemer. Om du er en frysepinn ville jeg gjort det samme, regner med at du ogsÄ fortrekker litt for varm vs litt for kald. 

Jeg har mont bell down hugger 800 exo, anbefales pÄ det varmeste! Varm, lett og liten. 

Skrevet
12 minutter siden, Sovjetunionen skrev:

Er enig med @JanRH!

Hvis du skal ha en damepose som isolerer skikkelig blir det fort gigantiske poser i fiber. Har imidlertid ei venninne med en fiberpose (hun er vegetarianer), den er superstor og mÄ bÊres utenpÄ sekken. 

Til norsk vinter har jeg en pose som holder ned til -29 for menn. Da regner jeg med at den holder til -18/20 for meg. Husk at det er comfort temp som er veiledende temp for damer, ogsÄ for dameposer. Man trenger ingen desidert damepose, ingen av mine venninner har det. Dameposene er litt ekstra foret pÄ rompa fordi vi damer vissnok skal fryse med der enn andre steder, dette kan lett fikses med en ekstra ullbokser eller to. Jeg har skrevetet langt innlegg om dette med dameposer her inne et sted (skal finne det senere), men kortversjonen er: nei, du kan kjÞpe deg akkurat den posen du vil. 

De jentene jeg drar pÄ tur med har alle kjÞpt supervarme vinterposer i dun, som vi bruker stort sett hele Äret. Den eneste gangen jeg bruker en annen pose, er sommerstid i lavlandet, ellers funker vinterpose fra 15 til -20 uten problemer. Om du er en frysepinn ville jeg gjort det samme, regner med at du ogsÄ fortrekker litt for varm vs litt for kald. 

Jeg har mont bell down hugger 800 exo, anbefales pÄ det varmeste! Varm, lett og liten. 

Takk for svar! :) Ja bedre Ä vÊre for varm, for da kan man jo bare lufte litt! Du har ikke opplevd at dunposen kollapser? Synes det er mange som har dunposer her inne og virker som om de fleste er veldig fornÞyd. Med tanke pÄ vekt er jo det best for meg egentlig, blir nok av annet som veier i sekken og er ikke noe gÞy med for tung sekk!

Da skal jeg kikke litt, men du anbefaler TComf pÄ rundt -15 da eller? 

Skrevet
7 hours ago, Turjente93 said:

Hei. Har du fÄtt prÞvd posen? Vurderer Vestfonna Lady selv 1f605.png Og kanskje Kvitbreen.

Kunne vel mest tenkt meg dun, men er litt usikker tilfelle de "kollapser" pga fukt. 1f914.png

Jeg mener dunkollaps stort sett er en ikke-sak for de fleste dÞdelige. Det er en reell sak om man skal gÄ laange turer eller vÊre i fuktig klima, men til normal bruk er det ikke det man bÞr tenke pÄ.

5 minutes ago, Turjente93 said:

En stor undersÞkelse blant amerikanske langdistanse-turgÄere viste at flere skulle Þnske de hadde gÄtt for 10 F temp og ikke 20 F. Skulle jeg hatt én pose til 3-sesongsbruk hadde jeg gÄtt for en dunpose(ville personlig gÄtt for quilt, men det er en annen diskusjon) pÄ rundt 10 F som tilsvarer ca 12-13 kalde celsiusgrader. Det virker ogsÄ vÊre casen her pÄ forumet, ref Viking 300 vs 600. Flere er fornÞyde med 300, men sett et par som har oppgradert til 600 da de syntes 300 var litt for kald.

Skrevet
3 minutter siden, Turjente93 skrev:

Takk for svar! :) Ja bedre Ä vÊre for varm, for da kan man jo bare lufte litt! Du har ikke opplevd at dunposen kollapser? Synes det er mange som har dunposer her inne og virker som om de fleste er veldig fornÞyd. Med tanke pÄ vekt er jo det best for meg egentlig, blir nok av annet som veier i sekken og er ikke noe gÞy med for tung sekk!

Her er den trĂ„den der jeg skrev om dameposer😊. 

Ja, jeg ville kjÞpt det som minimum. Heller litt for varm enn litt for kald. Jeg nerdet rundt veldig lenge da jeg kjÞpte pose og problemet er at de fleste poser er laget sÄnn at herretemp (t lim) er ideell for sesongen. Dvs at herretemp ligger pÄ -16, mens dametemp ligger pÄ -8 til -10. Hvis du er en frysepinn blir det alt for lite. Det kan derfor hende du sliter litt med Ä finne pose nÄr du begynner Ä lete.

Her vil jeg slĂ„ et slag for Mont Bell, jeg har ingen sponsoravtale med de eller noe, men de har KNALLBRA poser med stretch (hvilket gjlr de supergode Ă„ sove i, aldri mer klaustrofobi i posen❀). De har ogsĂ„ poser i flere str hvilket gjĂžr at du kan kjĂžpe deg en som passer til din lengde (sĂ„ slipper du Ă„ bĂŠre pĂ„ masse ekstra vekt). De kjĂžrer lett stoff og god kvalitet dun hvilket gjĂžr posen mer komprimerbar og lettere enn andre poser med samme komf temp. De har ogsĂ„ mange poser, sĂ„ det er lett Ă„ finne en i riktig temperatursjikte. Jeg har hatt min i kanskje 30 netter og digger den.

Ut over Mont Bell kan du ta en kikk pÄ roberts.pl eller cumulus, men det er det andre her pÄ forumet som vet mer om. 

Billigversjonen er den fiberposen til venninna mi, den koster vel 2600 ish, det er en mountain hardwear pose.

Skrevet
14 minutter siden, Thomas E skrev:

Jeg mener dunkollaps stort sett er en ikke-sak for de fleste dÞdelige. Det er en reell sak om man skal gÄ laange turer eller vÊre i fuktig klima, men til normal bruk er det ikke det man bÞr tenke pÄ.

En stor undersÞkelse blant amerikanske langdistanse-turgÄere viste at flere skulle Þnske de hadde gÄtt for 10 F temp og ikke 20 F. Skulle jeg hatt én pose til 3-sesongsbruk hadde jeg gÄtt for en dunpose(ville personlig gÄtt for quilt, men det er en annen diskusjon) pÄ rundt 10 F som tilsvarer ca 12-13 kalde celsiusgrader. Det virker ogsÄ vÊre casen her pÄ forumet, ref Viking 300 vs 600. Flere er fornÞyde med 300, men sett et par som har oppgradert til 600 da de syntes 300 var litt for kald.

Å anbefale en pose med comf temp pĂ„ 6 grader til norsk vinterbruk er vel litt sprekt?? 😂

Er ellers enig ift dunkollaps. Veldig uenig ift Ă„ velge kaldere fremfor kaldere, hvis hun er en frysepinn vil det vĂŠre langt mer behagelig Ă„ ha en varm pose😊

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.