Gå til innhold
  • Bli medlem

Alternativer til Thermos (utskilt)


DryasAnne

Anbefalte innlegg

On 4/13/2016 at 9:28 PM, Grimner said:

TS: Hvis du skal bruke taggen "Lettpakking", så skal du ikke lure på ståltermosen. Du skal fjerne ståltermosen, fortrinnsvis med dynamitt.

Hva Jerven Fjellduk Orginal angår: hva bruker du den til? Uten å vite bruksområdene er det ikke lett å si hva den skal erstattes med - eller om det er nødvendig.

hva skal jeg bruke istedet for termosn??

Når jeg vil h

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er lite som kan erstatte en ståltermos (om man skal ha termos), men du kan muligens vurdere å kjøpe en mindre? En halvliter er oftest nok. Da veier både termosen og innholdet halvparten av en stor en.. (Og hvis du uansett bare fylte den halvfull, vil en mindre, full termos holde bedre på varmen enn en stor, halvfull en.)

Et annet alternativ er en lett brenner med et lite kokekar. Da slipper du å bære rundt på vannet også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skilte dette ut fra et emne som omhandlet Fjellduk.

Jeg har selv en slik drikkekopp og mener den har et merkelig design. Hvorfor er egentlig lokket delt?

Den holder så dårlig på varmen at vi kan ha varm drikke i den kl 09 - så er den akkurat litt lunken til kl 12 - for ungene. Men tett - det er den.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere Lifeventure kopper, de holder varmen 4-6 timer alt etter som. Men 2 av de jeg har er ikke tette, ikke fra de var ny en gang, de går over gjengene på lokket når jeg skrur de til. Den første jeg kjøpte er tett, de to neste var ikke det (hadde de stående så lenge ubrukt at det var for sent å klage). Den nyeste har en omdreining ekstra med gjenger i lokket og er tett.

Poenget med todelt lokk er å kunne slippe ut trykket før den åpnes. Og du kan også f.eks ha teposer der.

Lifeventure koppen er genial til rett i koppen/havregrøt også fordi du kan spise rett fra den 

Har en Thermos Light & compact 0.35 den holder vannet drikkevarm nesten ett døgn om den er full. Er drikken ferdigblandet trengs ikke ekstra kopp, men skal jeg ha noe som skal blandes ut er koppen som er det greit å ha en større kopp ved siden av. Men den medfølgende må være med fordi den er en del av isolasjonen. Veier faktisk mindre enn en Lifeventure kopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Det er vel ikke noe reelt alternativ, til en god thermos. Men det er alternativ, hvis du ønsker mulighet for varmt drikke på turen. Alt fra en enkel bålkjele, til små lette kokeapparater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lifeventure

Jøss, overasket over at folk har dårlige erfaringer med disse. Tror ikke noen av de jeg kjenner med sånn kopp har hatt noen problemer (5-6 stk)

Eneste gangen jeg har opplevd at den lakk var da jeg helte i vann også en pose chai-te (masse melkepulver og kanel i de), skrudde på lokket og ristet som en gal. Enten var det pulver som satt seg i ventilen så den ble stående åpen eller også reagerte det nesten kokende vannet med alt det fine pulveret og startet å koke på nytt og laget damp/ mer overtrykk. Ble mildt sagt litt grisete. Etter det har jeg alltid rørt ut pulver og vann før jeg setter på lokket.

Når jeg normalt har i kaffepulver og kokende vann må jeg enten ha lokket av eller vite at jeg ikke skal drikke av den på minst en time for innholdet er fortsatt tilnærmet like varmt. Selv med lokket av er kaffen varm i hvertfall 45 minutter. (Jeg hater for varm drikke og vil heller ha kald kaffe enn kokende)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Lompa skrev:

Det er lite som kan erstatte en ståltermos (om man skal ha termos), men du kan muligens vurdere å kjøpe en mindre? En halvliter er oftest nok. Da veier både termosen og innholdet halvparten av en stor en.. (Og hvis du uansett bare fylte den halvfull, vil en mindre, full termos holde bedre på varmen enn en stor, halvfull en.)

Et annet alternativ er en lett brenner med et lite kokekar. Da slipper du å bære rundt på vannet også..

Det finnes ikke mange halvliters ståltermoser som holder godt på varmen, og hvis de i tillegg fylles bare halvveis så har du sannsynligvis en kopp "pisselunka" vann når du stopper og tar frem matpakken.

Jeg sverger til en lett gassbrenner og en lett turkjele. Her i landet er ikke vannmangel det første vi tenker på når vi er på tur.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutes ago, REs said:

....Jeg sverger til en lett gassbrenner og en lett turkjele. Her i landet er ikke vannmangel det første vi tenker på når vi er på tur.

Det er ikke så delikat å begynne å smelte råtten snø i skogen i mars da. Plukke ca 1 kg nedfall og gammel forurensing ut av kjelen etter å ha kokt opp en halvliter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, 7homas skrev:

Det er ikke så delikat å begynne å smelte råtten snø i skogen i mars da. Plukke ca 1 kg nedfall og gammel forurensing ut av kjelen etter å ha kokt opp en halvliter ;)

Delikat med råtten snø? Det er da bare snø som smelter, at det kan ligge litt grums på toppen, er da ikke noe problem. :) Bare fjern de øvere centimeterene med den stygge snøen og ta den "rene" under. Da trenger du ike å "grave" ut dritt. Og hvis du tenker på tungmetaller, så bør du være forsiktig med alt vann i Norsk natur. Isolerte turkopper, kan aldri erstatte en god thermos. Men at de fyller en funksjon og kan brukes i enkelte tilfeller, tviler jeg ikke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er et problem så kan jo vannet siles gjennom et tøystykke, en sokk eller lignende.

Litt krydder i kaffen er visst veldig inn for tiden. Ref. omsetningen på byenes kaffebarer. Du trenger bare vite hvilken farge snø du bør unngå.

Det du ikke ser har du ikke vont av. radiaktiv.jpg Oops-Smiley-300x225.jpg

 

"Si ja til atomkraft, få morsommere barn."

Endret av REs
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dette er utskilt fra annen tråd og lettpakking blir nevnt så mangler kanskje litt kontekst? Er det sommer eller vinter? På sommeren ville jeg bare droppet termos og kokt vannet når en trenger det. På vinteren er termos grei å ha. En nalgene flaske med isolasjonstrekk veier kanskje litt mindre enn en termos, men den holder ikke i nærheten like godt på varmen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 16.4.2016 at 11:43 AM, Tiur3 said:

Delikat med råtten snø? Det er da bare snø som smelter, at det kan ligge litt grums på toppen, er da ikke noe problem. :) Bare fjern de øvere centimeterene med den stygge snøen og ta den "rene" under. Da trenger du ike å "grave" ut dritt. Og hvis du tenker på tungmetaller, så bør du være forsiktig med alt vann i Norsk natur. Isolerte turkopper, kan aldri erstatte en god thermos. Men at de fyller en funksjon og kan brukes i enkelte tilfeller, tviler jeg ikke på.

Den koppen jeg snakker om er jo en termos. En liten en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 15.4.2016 at 1:08 PM, Kjell Iver said:

Jeg har selv en slik drikkekopp og mener den har et merkelig design. Hvorfor er egentlig lokket delt?
....

 

On 15.4.2016 at 4:32 PM, Omnilite said:

.....Poenget med todelt lokk er å kunne slippe ut trykket før den åpnes. Og du kan også f.eks ha teposer der.
Lifeventure koppen er genial til rett i koppen/havregrøt også fordi du kan spise rett fra den
.....

Husket ikke helt hvordan det så ut under der forrige uke, men brukte koppen nå i helgen så jeg fikk sjekket.

Poenget med todelt lokk er å slippe luft inn ettersom innholdet avkjøles og volumet av gass + væske i beholderen minsker etterhvert som gass går over til væskeform. Uten en ventil som slapp luft inn i beholderen når det ble undertrykk ville man slitt med å få av lokket når væsken ble kald.

Dette med undertrykk har jeg forøvrig opplevd med en 1,5l (?) ståltermos hvor ytter- og innerdelen av lokket delte seg da jeg prøvde å skru av lokket. Undertrykket var sterkere enn limet som holdt de to delene av lokket sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk. SUkk. Sukk.

Nå begynner det å demre HVOR sær jeg er :-)

La oss ta en vanlig forsommertur for, en vanlig onsdag i juni....

Starter ved Hølstøen, demningen i vestenden, sånn i ti tida om morran. Ti grader, lett reinyr.

Har pakket så lett jeg bare kan, men jeg syns jeg må  ta med meg min Nikon d7200, Tokina 12-28 og Nikkor 18-140 på denne turen. Skal jo i hjertet av Trollheimen sjø. Og så må voffen ha mat for dagen. Har med 12 kakuskiver som vanlig m brunost og salami.

Etter tre timers vandring på subbe myrsti  er vi ved Trollhøttbekken oppom Kjerkholsetra. Tar oss en lang lunsj her.

Så vader vi over bekken, krafser oss opp bratte Sauberga og etter halvanna time er  vi våte av svette i Acclima tynnulla, sola steker på 18 grader, ingen som helst bekk å finne oppi her.

Etter en hvile bestiger vi Bolmen på 1251 moh, muligens en Trollheimstind litt ukjent for de fleste :-)

Det blir to timers rast her, må jo ta bilde av alle de fine fjella sjø. Neådalssnota, Snøhetta, Snota, Saksa, Ruten åååh så herlig!

Går nedatt te Litjrindvatnet. Krysser Rinda og går stien utover igjen til Helgetunsetra. Er der i åtte tida.

Sliten no, daue sliten, og varmt i ulla og varmt i været, aftenssola steker :-)

Enno er det nesten tre tima hjem på en litt fastere myrsti.

Ved parkeringa i 22 tida, er det godt med den siste koppen VARM te - lady grey, søt - fra STÅLtermosen. Har igjen ei kvart brødskiv, men det er bare en time å kjør heim, til varm grandis ;-)

Jeg skulle kanskje vurdert å overnatte på disse turene mine, men jeg er så inni hampen mørkredd og livredd for ulv og bjønn og andre lyder.....

Og vann er det overalt, bare ikke på de mest kritiske plassene, fra jeg forlot bekkene nedi myrene og til topps.
 
Det er vel derfor jeg har prøvd meg på å dra med kokeutstyr, men alltid slutta med det, det er bare varme te på STÅLTERMOS som funke for meg :-)

IMG_8286snot.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Hvis du ikke endrer steder, hvor du stopper for hvile. Kan du jo også fylle tomme plast flasker med vann (ved siste vannklide), bære det derfra og til stedet du ønsker å ha rast. Da slipper du å bære på vann/veske på det mest av turen. Kun bæring på korte strekk. I slike tilfeller du nevner bærer jeg med meg 1 (el.2) stk tomme (1/2 L plastflasker) og fyller dem inne i terenget, når det begynner å nærme seg en "rast" tid. (Hvis det er varmt og jeg er på jakt, bruker jeg å sikre meg drikkevann for hundene). Mitt minste komplette kokeapparat fra Esbitt, veier kun 150 g, uten esbitt tabletter. Og en tom cola plastflaske veier ca 20 g. Tror mitt Esbit apparat (m/kjele og lokk) er utgått av produksjon, er nok bare det sammenleggbare de har igjen, samt andre som veier mer. Men det er mange lette kokemuligheter, hvis det ikke er mulig å benytte bål. Det hender også jeg kombinerer foranstående og bærer med meg en tom stål-thermos og fyller den opp først etter oppvarming av vann inne i terrenget. Da bærer jeg noen mindre vekt, i begynnelsen og kanskje den tyngste delen av turen. Men dette er avhenig av sted og tur.

Hunden din trenger da ikke mat, i terrenget. Du kan fore før turen og etter turen. Stående fuglehunder kan vekselvis galoppere og trave 5 - 10 ganger så langt pr. dag (8 - 10 timers jaktsøk), som du og din hund går på en lang tur. Og de klarer seg greit med foring i forkant og etterkant. På en tur med overnatting, kan da hunden din bære sin egen mat og vann for dere begge.

Ellers er jo valget, en stor nok thermos og som er fylt opp hjemme. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.