Gå til innhold
  • Bli medlem

Råd til nybegynner alene på tur


kamphare

Anbefalte innlegg

Gikk nylig til innkjøp av fjellski til en planlagt tur i påska. Reisefølget måtte så melde avbud og jeg fant nytt følge til en ny tur førstkommende helg - som også måtte avlyse.

Det hadde vært synd å ikke få brukt skiene, så jeg vurderer å ta en tur alene nå til helga. Jeg har ikke gått en slik tur på ski før, så er litt nervøs. Tenkte å hoppe på toget til Kongsvoll og gå inn til Reinheim ved Snøhetta og bli der en natt eller to, da jeg gikk denne ruta i Oktober så det virker greit å finne frem dit.

Leste at denne ruta er markert "til og med påske", så kanskje det er noe merker å finne og? 

Jeg lurte på om noen har noen andre turer å anbefale en nybegynner. 

Om jeg skulle surre og ikke finne frem, hva kan jeg forvente av temperatur på natta? 

Eventuelt, hvor dårlig ide er dette, og burde jeg la være?

På forhånd: Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må ikke legge ut på tur i fjellet, uten å kunne kart og kompass! Om det er en merket løype, eller ikke, er ikke vesentlig. Ved dårlig vær/sikt, ser du ikke hverken sporet, eller merkingen. Og været skifter raskt i fjellet.

Er du aleine (og uerfaren), bør du kanskje finne noe mer egnet tur for nybegynnere, så du har en rettrett mulighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter @Tiur3 her. Det er mange fjell/skogsområder du kan få testet utstyret ditt uten å være så eksponert som i din foreslåtte tur. Uten å vite hvor du kommer fra så finnes de helt sikkert både nord og syd for Kongsvoll.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier ikke noe om du har telt og turerfaring ellers? Har du telt og ellers godt vinterutstyr og kan navigere vil jeg si det er gjennomførbart. Da har du mulighet til å slå leir om været slår seg vrangt. Er du avhengig av å nå frem til hytta og mangler vinterutstyr ellers er det ikke forsvarlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare vert i dette område om sommeren, men jeg kan godt se for meg at det kan bli en tøff tur hvis været blir dårlig.

Når det er sagt så har jeg god erfaring med å gå på tur alene, både sommer og vinter. 

Hvis det er merket / kvistet løype som skulle være klar til påske, så står nok kvistingen fremdeles. Hvordan sporet er vil nok avhenge av hva slags vær det har vert i påsken og den siste uken. 

Mange vil sikkert være uenige med meg, men jeg vil si at hvis du har lyst til å ta denne turen alene, så skal du gjøre det. Det er bare noen punkter du bør sjekke før du bestemmer deg.

- Sjekk værmeldingen for dette området og ikke gå hvis det er meldt dårlig vær, vind eller nedbør.

- Ta med utstyr for en ufrivillig overnatting ute, Klær, minimum et ekstra sett utenom skallbekledning. fleece eller ull, sovepose, vindsekk eller telt, kokeutstyr og mat, og ikke glem spaden.

- Ikke beregn for lange dagsetapper, 3 -5 timer burde være greit avhengig av hvor erfaren du er. Kart og kompass må du ha med og gjerne en gps. 

- Hver sikker på at du vet hva det innebærer å grave deg ned i snøen hvis du får problemer. Det tar flere timer å lage en brukbar snøhule for overnatting, noe kortere tid for å lage en nødbivuvakk. Ved graving av snøhule så er det en fordel om du har en regnbukse å trekke utenpå klærne. hvis det ikke er veldig kalt så blir du søkk våt av å grave snøhule.

Jeg vet ikke hvor lang erfaring du har med friluftsliv, men hvis du har drevet med dette i noen år så vet du sikkert hvor grensene går for hva du klarer eller ikke klarer. Kunnskap og erfaring er mye viktigere enn muskelstyrke og kondisjon.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar! Jeg skrev ikke så mye om utstyret så jeg forstår at det er vanskelig å gi råd. 

Jeg har telt og utstyr til å kunne være ute på natta og er ikke helt avhengig av å nå frem til hytta, er mest at det er det ønskede målet. 

Tar selvfølgelig med kart og kompass. Det er dette jeg er mest nervøs for da jeg har gjort generelt lite navigering og aldri aleine på tur. Så lenge det er sikt skal det gå helt fint da man går rett mot snøhetta i største deler av turen (og jeg gikk denne turen sist i Oktober) - er bare litt spent på egenskapene mine til å finne frem dersom det skulle være vanskelig å se.

Ser an værmelding og går bare om det ser bra ut. Langtidsvarselet per nå (for Søndag 03.04 - Tirsdag 05.04) sier overskyet og ganske uforandret med rundt -5 grader og 5-10m/s vind.

Jeg har veldig lyst til å gå en slik tur og få prøvd skiene. Hvor jeg gjør det har ikke så mye å si, men ønsker å gjøre det sikrest mulig. Av denne grunn har jeg tenkt på Kongsvoll - Reinheim, da jeg gikk nøyaktig denne i Oktober. Men jeg ville høre her om noen tror jeg gjør en feilberegning og tar med stor takk i mot alt av forslag til andre turer. Jeg bor på Hamar, så kommer meg enkelt til Rondane eller Dovre.

Jeg er nybegynner på ski og ønsker å lære meg å kunne gå slike turer. Ville derfor høre med dere erfarne folk her først, som også en gang har startet et sted.

Igjen, takk så mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er merket med stikker fra Kongsvoll til Reinheim, men det er vanvittig lite snø. Jeg gikk innover der i palmehelga, og jeg måtte gå i sikksakk mellom bare flekker. Det blir derfor liten glede av skiene på den turen, og nye ski kan fort få riper man ikke ønsker.. Vet at et par stykker syklet veien inn til Snøheim her om dagen. De måtte bare bære syklene over et par snøfonner..

Tror jeg ville satset på et annet område, hvis ikke det kommer noe snø med det første..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mulighet er å ta toget til Finse, og så bruke det som utgangspunkt for å gå dagsturer. DNT-hytta ligger like ved stasjonen. En annen mulighet er å ta bussen til Filefjell, og så gå inn til Sulebu. Det er ikke lange turen, og da har du et fint utgangspunkt for dagsturer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

7 minutter siden, Lompa skrev:

En mulighet er å ta toget til Finse, og så bruke det som utgangspunkt for å gå dagsturer. DNT-hytta ligger like ved stasjonen. En annen mulighet er å ta bussen til Filefjell, og så gå inn til Sulebu. Det er ikke lange turen, og da har du et fint utgangspunkt for dagsturer.

Takk for informasjonen, blir fort litt mindre attraktivt med skitur om det ikke er snø.

Filefjell og Finse høres bra ut! Skal sjekke det ut litt nærmere. Takk så mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har muligens tenkt på det allerede, eller gått der før, men om været andre steder er dårlig så hvorfor ikke hoppe av toget på Ringebu eventuelt noe lenger opp. Skaff deg skyss opp på fjellet og gå hjemover igjen. Kjempefint turterreng og når du kommer ned mot Friisveien kan du også nyte bålrøyk i øynene. Du kommer deg vel helt til Gåsbu eller deromkring og da er du vel bare et steinkast hjemmefra. Det er vel noe lenger enn en rekker på en helg, men med en oval helg burde det vel gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.