Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan treffer teltere sine likesinnede?


Fjellfilmeren

Anbefalte innlegg

Ja, hvordan treffes egentlig likesinnede teltere? Etter å ha flyttet litt rundt i Norge de siste 7 årene, stiller jeg meg det spørsmålet.

Syklister har diverse treningsgrupper, konkurranser, og klubber å treffes i. 

Klatrere har klatrevegger hvor man møtes og introduseres for nye venner ved at man må sikre hverandre. I tillegg har de konkurranser og arrangementer.

Skikjørere, snowboard entusiaster, og splitboard brukere har topptur grupper og guidede turer, gjerne med DNT eller tilsvarende. Flere Facebook grupper fører også folk sammen.

Men teltere da? Disse asosiale samfunnets utskudd som søker naturens vakre landskap, stillheten, og de fredelige kvelder. Hvordan treffes teltere? Har vi en arena å møtes på?

Jeg skulle likt å fått meg noen nye vandrevenner som primært vandrer for å se vakre landskap. Men jeg merker meg at vi som oftest vandrer alene og utenfor klubber og andre sosialt aksepterte minglesteder. Noen forumtreff finnes jo, men de er gjerne i nord-norge eller på østlandet. Kjekke folk det også, men man skulle jo gjerne treffe litt mer lokale folk.

Vi som telter er jo gjerne slik at vi har uskrevne regler som sier at vi ikke skal slå opp telt ved siden av hverandre. Har du tatt nordenden av vannet, så må jeg ta vestenden, østenden, eller sørenden. Unntaket er åpne buer og koier, her er det tillatt å overnatte litt i nærheten av hverandre. Skal man som vennsøkende telter ligge på lur ved en koie for å treffe folk?

Jeg er spent på forumets meninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen forumtreff finnes jo, men de er gjerne i nord-norge eller på østlandet. Kjekke folk det også, men man skulle jo gjerne treffe litt mer lokale folk.

Siden du la "hodet lagelig til hogg";

 

Felles for disse treffene er jo at noen arrangerer de, gjerne ut fra et perspektiv at man skal møte likesinnede, som man kanskje kan gå turere med.

Så hva med å kjøre igang ett treff i nærheten av der du bor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...  Ser ut til at du er dømt å trø alene, ihvertfall om du begrenser det til Møre og Romsdal   :-? 

Kjedelig at det ikke er flere fra nærområdet ditt som er gira på å finne seg turvenner.

Neste steg blir kanskje å eventuelt hive seg med på DNT arrangerte turer?

 

 

Endret av Walle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du allerede har flyttet litt rundt, hvorfor ikke flytte til bare litt mer, til f.eks. Østlandet? ;)

Men er jo mange teltere i Møre og Romsdal. Fortsett å spam forumet med forslag om å møtes på tur, så tror jeg du vil få napp etter hvert. Er jo mange her på forumet som holder til i Møre og Romsdal.

Skal også sies at noen av de jeg er på de lengste teltturene med, bor ca. 500km nord for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel funnet flest på forum, noen her og noen på forum med helt andre temaer enn tur. Og så dukker det opp noen via-via kjentfolk innimellom, særlig folk som vil på tur med barn. Tinder ser også ut til å være en mulighet, men man skal bla gjennom ganske mange profiler for å finne et telt. (Og så bør man vel være single i tillegg til teltglad for å lete akkurat der)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merk at denne tråden ble lagt inn i "Fjellvandring" og ikke i "Turfølge" forumet. Folk som vil teste en fjelltur sammen med meg må gjerne ta kontakt, men først og fremst er dette noe jeg genuint lurer på. Hvordan møtes teltere?

@virrma Tviler på at venninnene til kona blir begeistret om bildet mitt kommer på Tinder :grin: Men jeg tester ut Turvenn appen så smått. Stor overvekt av folk som søker nærhet der også dog.

@Grimner Jeg har et inntrykk av at turfolk i M&R hovedsakelig går dagsturer. Det merker vi på besøkstallet på hyttene våre også, jeg er med i lokale DNT foreningen. Folk går toppturer, til fots eller på ski. Ikke nødvendigvis tarp og furubål. Mitt førsteinntrykk av naturen her oppe når jeg først flyttet hit signaliserer også litt av bakgrunnen til at det kanskje har blitt slik: Fengslende landskap.

@Walle Jeg sitter i styret i den lokale DNT foreningen, er med i hyttekomiteen for DNT hytta Reinsvassbu, og diller som redaktør for det lokale medlemsbladet. Men det er ikke noe særlig med folk på min alder som er med der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Martin Gjellestad Enig med ditt inntrykk av at det fleste her på Sunnmøre går mest på toppturer/dagsturer. Jeg tar gjerne en topptur eller to selv, men er veldig glad i type furuskog og bål friluftsliv. Jeg holder til i Ålesund, lite furuskog å finne:)

Tror her på forumet er en bra plass for teltere å møtes, hvert fall en god start. Etter jeg begynte å "blogge" (hater det ordet) litt om turene mine har jeg kommet i kontakt med flere likesinnede turfolk, det har vært utrolig kjekt. Så i den moderne verden er del vel på internett teltere treffes:)

Ps.Som sagt, jeg holder til i Ålesund. Fikk ikke med meg den forumtreff-tråden din http://www.fjellforum.no/topic/36802-lettpakkertreff-i-møre-og-romsdal/ Jeg stiller gjerne neste gang om det passer i forhold til jobb (Jobber turnus).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mulig at lettpakking blir litt for snevert som tema for en gruppetur i Møre og Romsdal. Kanskje du må gå bredere ut for å få til en gruppetur? 

Ikke uenig i den. Det er nok mange av oss som ikke er spesielt opptatt av dette med vekt. Så lenge vi når et greit kompromiss mellom kostnad (inkludert gjenbruk av teltet man fikk til komfirmasjonsgave), greit nok utstyr for å ha det komfortabelt i camp og lav nok vekt til å slepe lasset rundt i marka på et noenlunde fornuftig vis er vi langt på vei fornøyd. Blir fort litt kleint da å melde seg på noe lettpakkergreier som fort kan høres ut for å være ei greie for de helt spesielt interesserte fjellgeitene som liker å løpe på tur og sluke mil som om de gikk birken. Selv om det kanskje ikke var slikt ment og det helt sikkert er trivelige folk å finne der også.
-----


Når det gjelder mine turvaner er jeg gjerne alene på tur. Friheten med å kunne endre rute etter eget forgodtbefinnende (turen blir til mens jeg går), rytmen gjennom dagen, gå videre eller ta en hviledag, fyre bål eller drite i det. Alt dette er utelukkende opp til meg selv og kompromisser er helt unødvendige. Det er er av elementene med friluftslivet som gir meg frihetsfølelse. Spesielt på de lengste turene er dette ting jeg verdsetter.
De jeg allikevel ender opp med å dra på tur sammen med er gjerne folk jeg kjenner fra helt andre settinger. Folk jeg har vokst opp med, blitt kjent med via jobb eller andre steder og fra før vet jeg trives godt over gjennomsnitt i selskapet til mer eller mindre uavhengig av interesser. Folk som tilfeldigvis også har en sovepose liggende i skapet hjemme. 
For å bli kjent med ->denne<- telteren er det i alle fall greit å bli kjent med ->denne<- kollegaen, naboen eller vennens venn først og så oppdage at man begge liker teltlivet sekundært til det. Kanskje har man også en omtrent lik oppfatning av hva som utgjør en fin tur og kan ha noen flotte helgeturer sammen.
Jeg søker med andre ord sjelden venner for å telte med men det hender jeg telter med venner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok de to overstående har ett godt poeng i at et lettpakkertreff blir snevert. Særlig når vi mer eller mindre har fått etablert at antallet teltere i Møre og Romsdal på Fjellforum ikke er så høyt i utgangspunket.

Nå har det vært flere treff med "tema" rundt Oslo. Vi har hatt teltere på hengekøyetreff og wokpanner i jern på lettvektertreff uten at det har vært dårlig stemning av den grunn, så "Turtreff i M&R (med mulighet for overnatting)" favner videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, her er mine tankar. For meg er ikkje telting ein eigen aktivitet. Telting er bare ein måte å overnatte på tur. Og då er det særleg 2 grunnar til å telte. Det eine er å kunne vera i område utan andre overnattingsmoglegheiter, det andre er å få vera åleine. I det siste tilfellet, vert problemstillinga i tråden heilt irrelevant ;)
Om eg skulle reise på telttur i lag med nokon, ville det vera turfolk eg kjenner frå før. Å treffe slike skjer helst innanfor slekt/familien eller annan dagleg omgangskrets.
Slik lettpakketrådane her på forumet har utvikla seg, virkar "lettpakke" i treff-annonsering direkte avstøtande på meg, sjølv om det skulle vera i nærområdet. Det har nok mest med å gjera at tittelen på treffet vert så utstyrorientert at det rett og slett er lite freistande å vera med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studentmiljøer er nok ganske unike når det gjelder å finne mennesker med lignende interesser som en selv. Når hundrevis av nye studenter samles, og kanskje halvparten har få eller ingen kjente er terskelen lav for å bli kjent med folk. Da jeg begynte på NTNU i 1997 fikk jeg veldig raskt turvenner gjennom idrettslaget, klassen, venners venner etc. Studentkoiene gjorde det også lett å komme seg på tur. Når man ikke lenger er student må man nok litt mer aktivt oppsøke miljøer med likesinnede. DNTs gruppeturer eller Røde kors hjelpekorps er gode steder for å finne turvenner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@afeMuligens teltere var feil ord å bruke ja. Man telter jo for å nå et mål som du sier. Vandrere høres ikke ut som noe jeg vil identifisere meg med dog, selv om jeg nok er det primært sett.

@Eksilbergenseren Ja jeg kjenner meg igjen i det du sier. Jeg opplevde å ha fått bedre og flere turvenner under studietiden i Bergen på få år, enn det jeg har fått på mange år her oppe i nord. 

Men hva er et aktivt miljø for fjellvandrere? Jeg føler ikke at fellesturer med DNT er noe jeg identifiserer meg med. 10-50 stk på tur i tur og orden? Det er ikke min greie, selv om jeg har turleder-grunnkurs, og jeg vil tro flere andre teltere og vandrere tenker det samme. Her i Molde er ikke generasjon 20-40 så veldig aktiv i DNT heller, så kanskje det er derfor jeg tenker slik.

Endret av Martin Gjellestad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at teltere/vandrere treffes gjennom venner hovedsaklig. Fjellforumtreff er også en flott måte å treffe likesinnede på, men det er kanskje ikke så ofte en klarer å få det til pga geografien. Jeg synes det er fantastisk å bli kjent med mennesker som deler min interesse for naturen, og som en  kan dele gleden og entusiasmen  med. Alder og kjønn er egentlig helt ubetydelig, så lenge man er enig at livet ute på tur er noe av det aller beste.Jeg har ikke vært med på noen arrangerte turer i regi av DNT, men det hadde sikkert vært greit det også...men jeg tenker at det kanskje kan bli litt "styr" med såpass mange på tur. Jeg synes det er utrolig trivelig å være sammen med likesinnede på tur, i tillegg til at jeg også finner gleden i å være på tur sammen med hunden;)  Det en vil når en slenger ut et forslag om tur til en venn, er jo å  få svaret "Ja! Når drar vi? Men i den virkelige verden er det jo så sørgelig mange ting som skal klaffe ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teltere møtes vel gjerne i klatreveggen, i sykkeløypa eller i skibakken de også. For teltere er jo ofte noe av dette også. Telting er jo ikke en interesse i seg selv, det er jo bare en måte å overnatte på. Turen er jo interessen.

PÅ tur, så innbiller jeg meg at de fleste som velger telt, gjerne slår av en kjas og en prat, men helst vil ha teltplasen sin for seg selv. Sånn tenker ihvertfall jeg:) 

Jeg jobber med mennesker til vanlig, så på fjellet liker jeg å være litt asosial. Jeg drar ikke til fjells for å treffe nye venner. 

 

Endret av Fenriken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har også inntrykk av at bi-interesser som klatring, sykling, skikjøring osv. har gode og tilrettelagte møteplasser.

Men hva med oss hikers? Langdistansevandrere, vandrere, fjellfanter, hytte til hytte, landskapsfotografer. Vi som går lange turer primært for å oppleve naturen. Har vi en arena overhodet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært noe det!

Men jeg kjenner veldig mange friluftsfolk som ikke vet hva Fjellforum er, og jeg har sett forsvinnende få fra mitt lokalområde her.

I tillegg sitter det nok langt inne å bli med på en ukeslang telttur med vilt fremmede. Hva om kjemien ikke er der? Det blir en lang og awkward uke ;-)

Det blir på en måte derfor ikke det samme som når sykkelfantomene og skihuene helt uformelt inviterer hverandre til å "kjøre noen fete linjer" og "hoppe litt i skauen" på dagsturer. 

"Jeg skal telte den dalen så hardt!"

Mja.

Endret av Martin Gjellestad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en natt eller to i ei helg kan da ikke være verre enn hva en standard amerikaner opplever på en date? (Og her bruker jeg "date" som en metafor på et møte mellom to ukjente, likeverdige, ikkeprofesjonelle mennesker - ikke som "sjekkemøte". )
Nordmenn er generelt ikke spesielt gode på å "bli kjente" med andre og det blir ikke bedre når man beveger seg utenfor de mest vanlige arenaene. Men ja - lista er nok høyere når turen (og den påtvungne tiden man er sammen dersom kjemien slår krøll mer enn klaffe) er lenger. Det kan man jo motvirke gjennom å starte smått og jobbe opp. Sånn som man gjerne gjør ellers også. En topptur på en søndag er antakelig adskillig lettere for å få igang et beskjentskap. Det er mulig man må investere noen dagsturer for å få en teltturkamerat, liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.