Gå til innhold
  • Bli medlem

Klesløsning/-system til fjellvandring om sommeren?


andynb

Anbefalte innlegg

Tidligere har jeg ofte brukt netting og skallbekledning over og under ved omtrent alt av vær hvis jeg er på flerdagers telttur i fjellområder. Det er ganske robust, men blir vel klamt om sommeren. Kjøpte meg ei lett vindjakke for å bøte på dette, og begynte etter hvert å revurdere hele kles-systemet mitt. To hovedpunkt var å bruke lettere ytterklær ved oppholdsvær (med vanntett skallbekledning i sekken), og å se klærne og sovesystemet i sammenheng. Det første øker komforten ved at det føles lettere og mindre klamt, mens det andre letter sekken ved at man kan gå for tynnere sovepose.

 

På min neste fjellvandringstur med telt tenkte jeg å gå for følgende

 

Overkropp:

Undertøy: Langerma nettingtrøye

Mellomlag: Patagonia R1 fleecegenser

Vindjakke: Arcteryx Squamish

Skalljakke: Norrøna Falketind paclite

Varmejakke: Lyngen Primaloft 60

 

Bein:

Boksershorts syntet

Stilongs tynn ull

Arcteryx Gamma Rock softshellbukse

Bergans Anatomic Dermizax skallbukse

 

Sove: Quilt med 0 C komfort-temp.

 

Tanken er å gå i nettingtrøye og vindjakke, og softshellbukse, når det er mulig, mens resten av plaggene brukes når været krever det. Varmejakke til pause og camp. Kan sove i langt undertøy, softshellbukse, fleecegenser og varmejakke, som gjør at posen (Quilt med 0 C komfort) sannsynligvis er mer enn varmt nok.

 

Det er jo ikke store mengder klær, men leker med forskjellige kombinasjoner av plaggene jeg har, som totalt dekker behovet, og prøver å få antall plagg til et minimum. Jeg er ofte varm nok når jeg går. Diskuterer med meg selv: Kan stillongs og/eller fleecegenser sløyfes? Jeg kan sove i softshellbuksa om nødvendig. Er varmejakka overflødig? Skalljakka kan fungere delvis som pauseplagg. Kan stillongs byttes ut med en 3/4 løpetights, som også kan fungere som ytterplagg? Skallbuksa kunne godt vært bytta med noe lettere, men har bare potte tette bukser ellers. Kravet mitt er grei komfort og sikkerhet med det været som måtte komme - alt fra kald regn og vind, til sommer og sol.

 

Hadde vært interessant å høre andres løsninger på dette, og evt. tips til løsninger for mitt system.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å tenke bekledningen en uansett har med på tur inn i sovesystemet har eg brukt lenge, bare å anbefale! Har slitt litt med rikelig av varme kle for overkroppen, men lite som dekker for hofte/rumpe, som kan være utsatt når en sover ... 
 

Denne er genial (godt nok til jenter, men hva...), gir varme på kveldene og i soveposen!
http://www.houdinisportswear.com/no/sleepwalker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overkropp:

Mellomlag: Her ville jeg hatt en litt tykkere ullgenser (ikke veldig tykk)

 

Bein:

Boksershorts ville jeg hatt i ULL

Stilongs trenger jeg ikke om sommeren (har aldri fått bruk for det selv ved 0 grader)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@RAS: Et varmeskjørt er sikkert effektivt - og man investerer i varme på de mest nødvendige plassene. Praktiserte noe lignende på vintertur før ved å legge ekstra klesplagg under hofta, men har ikke hatt så stort behov nå som jeg har downmat. Prioriterer du varmeskjørt sommer/høst også?

 

@Lompa: Ja, sårbarheten til et kles-sove-system slik jeg ser det er nettopp det at deler av sovesystemet blir brukt mens man går... har en ny dunquilt som er flott på mange måter, men spent på hvordan det er å legge seg fuktig i den.

 

@famjsv: Stillongsen kan kanskje legges igjen - da blir det eventuelt soving i softshellbukse ved behov. Blir det forferdelig vær burde skallbuksa i tillegg gi nok beskyttelse. Hvordan ser du for deg en noe tykkere ullgenser passer inn? R1-fleecen er nokså fleksibel fordi den ikke er så tykk, har en glidelås ned til magen, og puster fint. Det gjør at den kan brukes som aktivitetsplagg. Jeg hadde faktisk vurdert en tynnere genser framfor R1 nettopp for å kunne bruke under marsj (fordi JEG ofte er varm nok så lenge jeg har vindbeskyttelse når jeg går).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@andynb: Om det ser ut til å kunne bli kjølig er det med - ferdes dog mest på høgfjellet. Fint å ha på kveldene og som reserve, om bukser o.l. skulle ha behov for tørking...

Fuktig kle og dun er en dårlig løsning... Mye fuktighet kan vris ut av kle om en tar ordentlig tak. Ull er super, men tørker langsomt og holder på utrolig mye fuktighet. Bruker selv mye ull, men på slike turer bare innerst, og ellers bruker jeg syntetisk som er enkelt å få "tømt" for vann og ellers tørker raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag syns det verkar vara ett väl fungerande system, skulle jag lämna något hemma av detta så skulle det bli värmejackan.

Med underställ, mellanlager, vindjacka och skaljacka bör man tåla allt vad sommarfjället kan ge av kyla, blir förhållandena en enkelt gång i livet för kalla för detta kan man svepa sovepåsen om sig.

På natten bör du ha god marginal med en quilt för noll grader, om du inte är väldigt kall när du sover.

Har själv brukt en Haglöfs LIM 100 sovepåse i sommarfjället under flera år (limit temp +6 grader), detta året bytt ut till en Enlightened Equipment Revelation (tempgräns +10 grader, icke EN-testad). Hittills har jag inte fått några problem med kyla trots att den gamla säcken fått med sig minusgrader många gånger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går sjelden med noe mellomlag på overkroppen. Selv på vinteren er det stort sett netting og skall med mindre det er kaldt og mye vind, eller nedkjøring i lengre perioder. Nettingen holder ikke på mye fuktighet, og mellomlaget utsettes ikke for mye svette. Hvorfor tenker du dobbelt opp ull over og under, @Larsdx ? Da vil jeg i så fall ha tre plagg som kan brukes under skallbuksene, som virker overkill. Jeg vurderte jo å derimot sløyfe ett av dem :-)

@LightDan : Enig i at varmejakka kan revurderes. Quilten er sikkert mer enn varm nok, men den er lett nok (<500 g) til at det ikke gjør noe om den er litt for "tung", synes jeg. Er spent på hvor langt ut på senhøsten/vinteren jeg kan bruke den hvis jeg forsterker med f.eks. dunjakke og andre plagg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@LightDan : Enig i at varmejakka kan revurderes. Quilten er sikkert mer enn varm nok, men den er lett nok (<500 g) til at det ikke gjør noe om den er litt for "tung", synes jeg. Er spent på hvor langt ut på senhøsten/vinteren jeg kan bruke den hvis jeg forsterker med f.eks. dunjakke og andre plagg.

Enda nackdelen (för mig) med en varmare quilt är egentligen de gånger jag har myggnät som inte täcker allt av kroppen. Då blir det för varmt med quilten helt på och för många myggbett med delar av kroppen utanför quilten.

Den stora fördelen med quilten är ju att man kan reglera omkretsen så att isolerande lager som dunjacka inte komprimeras som i en sovepåse.

Om du är "normalvarm" i sovepåse klarar du antagligen i varje fall ner till -15 med dunjacka och ordentligt med kläder på ben och fötter när du använder denna quilten.

Ja, ordentlig mössa och halsduk behövs också då. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntet är genialt alternativ vid denna typen av bruk. Blöta underställ i syntet kan vridas och skakas ur och den sista resten av fukt torkar med kläderna på kroppen på ca en halvtimma.

Helt perfekt om man vill ha så lite back-up kläder som möjligt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en del nyttig lesing på Skurka sin blogg angående klesvalg. Teksten er farget av at han som regel er på tur i mye varmere og tørrere klima enn det man vanligvis har i norske fjell, men han forstår det og har betraktninger rundt klesvalg i kaldere og våtere vær også.

Jeg har brukt syntetisk netting (Brynje super termo) som eneste plagg under skalljakka det siste tiåret i det meste av vær mellom pluss og minus 20, oftest med mellomtung til tung sekk (>15 kg). Jeg synes det fungerer fint så lenge det ikke er kaldt (minusgrader) og sterk vind; da vil jeg ha ei tynn trøye i tillegg. Jeg opplever igrunn ikke at brynja føles våt, og når jeg har fått satt opp teltet og ordna alt inni er den i praksis tørr. Hvis jeg skifter trøye før jeg legger meg er det ikke fordi brynja er våt, men fordi den ikke er så behagelig som ei glatt trøye i ull eller syntet.

Jeg tror det for min del bånner i at jeg ikke bruker klær på en slik måte at jeg ender opp med klissvått mellomlag, fordi jeg bruker mellomlag ved aktivitet først når det er minusgrader. Null grader med regn og sterk vind vil vel være beste kandidat for å gjøre mellomlaget mitt vått, hvis jeg opplevde som så kaldt at jeg måtte bruke mellomlaget under gange. Jeg har vært ute i en del forskjellig vær, men ikke alt som fjellet har å by på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det for min del bånner i at jeg ikke bruker klær på en slik måte at jeg ender opp med klissvått mellomlag, fordi jeg bruker mellomlag ved aktivitet først når det er minusgrader. Null grader med regn og sterk vind vil vel være beste kandidat for å gjøre mellomlaget mitt vått, hvis jeg opplevde som så kaldt at jeg måtte bruke mellomlaget under gange. Jeg har vært ute i en del forskjellig vær, men ikke alt som fjellet har å by på.

 

Jeg snakker ikke om mellomlag, men en ekstra nettingtrøye eller vanlig ulltrøye. Bruker aldri mellomlag når jeg er i bevegelse, på sommerturer har jeg kun en lett dun eller fiberjakke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.