Gå til innhold
  • Bli medlem

andynb

Aktiv medlem
  • Innholdsteller

    67
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om andynb

Nylige profilbesøk

862 profilvisninger
  1. Sier meg enig med de andre her; noen 60 cm slynger, halvannet sett med kiler (med dobbelt på midten), og så noen få kamkiler til å begynne med. Kamkilene "sparer" du så lenge du kan opp taulengden til du virkelig trenger dem - og da er de deilige Ellers vil jeg råde deg til å kjøpe litt av gangen utover det grunnleggende racket slik at du faktisk kjenner etter hva du virkelig har lyst på basert på hvor/hvordan du klatrer. Regner med studentbudsjettet ditt automatisk regulerer dette... Dersom du har én eller flere faste klatrepartnere er det jo mulig de har komplementært utstyr, selv
  2. @LarsM: Ja, du har rett i at tauet strekker seg mer ved større belastning; min utregning var ikke riktig, men det er ikke sikkert konklusjonen var så langt unna sannheten. Tauet vil riktignok yte mer motstand jo mer det strekker - det vil fungere som en slags fjær med økende kraft for større utslag og ikke som en konstant kraft som for eksempel tyngdekraft. Altså fallkreftene vil uansett bli større. Hvis vi antar (igjen ;-)) at tauet oppfører seg som en fjær med konstant stivhet k, hvor F=kx, så vil tauet ta opp energi tilsvarende E=0.5kx2 for et gitt strekk x. Massens bevegelsesenergi er E=mg
  3. @Oliver: kanskje ikke det er du som må presisere, men tauprodusenten. Det jeg mente var å presisere spesifikt hva som var problemet med å klippe begge halvtau inn i samme sikring. Eksempler på dette kunne være taudrag, taukutt, økt belastning på sikring og klatrer, osv. Ut av disse fakorene kan jeg kun skjønne at fallkrefter kan være av direkte relevans for en tauprodusent. Mener tauprodusenten at fallkreftene blir for store ved å bruke halvtau som tvillingtau (begge i samme sikring)? - jeg spør retorisk. Produsenter av klatretau oppgir tauenes UIAA Impact force - den maksimale krafta mål
  4. Oliver: jeg tror det er nyttig om du presiserer litt. Er spørsmålet ditt hvorvidt det i praksis er et problem at det å klippe inn begge halvtauene i en sikring øker belastninga på sikringen? Det selvfølgelige svaret er "det kommer an på" (hehe), men i så fall kan man ta noen spesifikke situasjoner og gjøre noen antagelser som utgangspunkt for en diskusjon. For eksempel vil jo en bombe hex og en microcam gi forskjellige svar på det spørsmålet...
  5. En klassiker er å parkere på spranget, og gå til Rondvassbu, videre til Dørålseter, Bjørnhollia, tilbake til Bjørhollia. Kan telte hvor som helst og "løpe" opp på Storronden, Rondeslottet eller Høgronden - alle flotte. Selv om du sa tur/retur samme sted er en fin mulighet å parkere på spranget eller Otta, tog til Hjerkinn og så gå Rondane nord til sør. I nord er det flatere og åpnere, mens i sør kommer tindene; hver sin sjarm. Da får dere sett mye!
  6. Foruten fordelene med full rapellengde, mindre taudrag og to forskjellige tauløp som teoretisk kan redusere sannsynligheten for taukutt, er det som du nevner, redusert belastning på sikringskjeden. To tau klippa inn vil doble kreftene ved fall siden "fjæra" er dobbelt så stiv, dersom alt ellers er likt. Hvorvidt dette er et problem vil avhenge av om (den øverste) sikringen er solid eller ikke. De minste sikringene tåler bare noen få kN, og jeg ser ikke hensikten i å doble kreftene på disse ved å feste begge tau. I tillegg vil man potensielt øke slakken i ett av tauene dersom vinkelen fra nest
  7. Synes ofte det er overraskende lite snø å se over Dovre vinterstid fra E6 i alle fall (er det generelt lite snø i de traktene?), og for et par uker sida var det ikke snø å se annet enn mot toppene og i noen skyggepartier. Jeg tror ikke du skal regne med noe særlig snø. I slutten av august er det nok bart hele veien opp til toppen av Snøhetta med mindre det er kommet noe nytt; snøen ligger nok igjen i nordhellinga. Var på toppen i fjor høst - sent i september - og da var det knedypt med fersk snø mot toppen (og piskende fokk). Det er mulig å gå den såkalte Snøhettatraversen helt bort til V
  8. Det første du kan vurdere er i alle fall å kjøre ulike ruter fram og tilbake - bare så det er nevnt! Kan jo hende det er lett å bare kjøre E6...Hvor kjent er du langs veien? Strekninga Oslo-Trondheim enten E6 Gudbrandsdalen, eller R3 Østerdalen. Kjører du Gudbrandsdalen kan du stoppe på buldrefeltet på Stange (Kolomoen, etter Tangen). Spredt furuskog med et lass at granittblokker i forskjellige størrelser. Kan være artig uansett om man er klatrer og har klatresko eller ikke. Fin lønsj- og lekeplass. Strekninga Ringebu-Hjerkinn kan kjøres E6 eller - mitt foretrukne valg - over Venabygdsfje
  9. Hei. Frekvensen av vinterturer de siste åra talte imot nyanskaffelser (særlig i det prissjiktet), så jeg endte opp med å være økonomisk fornuftig fortsatte bare med mine Crispi Sydpolen . Nå er ikke jeg helt stødig på alle bindingstypene, og måtte jo lese denne tråden om igjen for å huske diskusjonen, men hvorfor passer ikke Huskyene dine inn i Voile eller Cobra?
  10. Tidligere var grusveien fra Hjerkinnhus mot Snøheim åpen for biltrafikk fram til noen km fra Snøheim, men dette opphørte for noen år sida. For å forstyrre reinen mindre, men likevel sørge for transport, er det satt opp skyttelbusser flere ganger om dagen i sommersesongen. Se [Hidden Content] .
  11. Det går an å ta buss til Ås i Tydal, så gå nordover til Storlien i Sverige, og ta toget hjem igjen. Det er meldt regn i helga for dette området, så det kan være en idé å se sørover. Tog til Hjerkinn og så litt vandring/telting/topptur rundt Snøhetta med retur samme vei er mulig. Meldt bedre, men litt vind. Oppdal er tilgjengelig med tog, og det er flere topper i nærheten, men hvis du vil inn til Trollheimen tror jeg det blir knot med offentlig transport.
  12. Jeg har en del erfaring med jervenduk alle sesonger, eier selv en extrem, men har ikke brukt den på mange år. Hvorfor? For det første veier den 2 kg. Hvis du tenker bruk inne i telt, får du mye lettere poser som er like varme. 170 g/m2 vattering er ikke all verden sammenligna med tre-fire-sesongs poser. Den rektangulære formen gir mye ekstrea materiale (vekt) som du ikke trenger i en sovepose (sammenlign med mummi-form), i tillegg til ekstra luft og tomrom. For én person er den veldig stor; jeg har mange ganger sovet, enn trangt, med en annen person i samme jervenduk. Tettinga i halsen bli
  13. Hehe, trådstarter spør om tips til klokke, og så diskuteres det som vanlig hvorvidt trådstarter egentlig vil ha klokke i det hele tatt Som nevnt kan kan se på sola for å finne klokkeslettet. Med kompass og korreksjon for lengdegrad klarer jeg å treffe innafor ca 15 minutter, men det er en annen diskusjon. Hva ønsker du av funsjoner på klokka? De klassiske friluftslivsklokkene (f.eks.Casio G-Force), kalles ofte ABC-klokker, da de har Altimeter (høydemåler), Barometer (Trykkmåler), og Compass (kompass). Høydemåleren er bare en trykkmåler som regner om til høyde. Den typiske treningsklok
  14. Jeg gjør det samme som du foreslår; jeg kverner kokmalt hjemme og tar med porsjoner. Bruker bare frysepose som jeg slår knute på etter fylling av hver porsjon, og får 2-3 porsjoner per pose. Jeg er selv over snittet interessert, og i fare for å være blasfemisk kan du jo kjøre en blindtest på å koke kaffe på helt nymalt og f.eks 2 dager gammel malt kaffe, og sjekke om det er stor forskjell for deg. I hvilken grad du smaker forskjell kan jo indikere hvor nøye du trenger å være på potte lufttett beholder. PS. Jeg sier ikke at nymalt kontra gammelmalt er uten forskjell, men usikker på hvor
  15. Hva slags barfotsko bruker du? Jeg har selv et godt utvalg av minimalistfottøy som jeg bruker til hverdag og fjells. Jeg har brukt Vibram Fivefingers sine terrengmodeller til løpeturer i skog, samt til korte toppturer (1-2 timer), og for en liten stund sida prøvde jeg VFF Lontra på en helgetur i fjellet. Har du føtter som er vant til minimalistfottøy, går det nok veldig fint i en del terreng uten ankelstøtte, hvis sekken ikke er veldig tung. For min del er det andre ting en "støtte" som gjør at jeg evt. velger støvler framfor lette sko; stivere såle for å unngå såre fotsåler, høyt skaft fo
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.