Gå til innhold
  • Bli medlem

Bunnduk - eller ei?


Revseggi

Anbefalte innlegg

Annonse

Har ikke selv erfaring med footprint/bunnduk, men mener at det ikke er veldig nødvendig hvis hensikten er å spare bunnduken på teltet for slitasje/punkteringer. Det går som oftest bra så lenge man velger teltplass litt med omhu; unngå spisse steiner og røtter. Dette gjelder både for vår, sommer og høst.

 

Det sagt, så er det nok enklere å bytte ut en footprint/bunnduk enn å lappe bunnduken på teltet ved slitasje. Ellers er det jo mange som bruker en slik for å få gulv i forteltet, slik at sekk etc. holder seg tørrere, og at man har et tørt sted å ha på seg skoene.

 

Har sett at andre har opplevd redusert kondens ved bruk av bunnduk, så det vil jo også være et aspekt man kan ta hensyn til, særlig på våren og høsten.

 

Fra Helsports "Spørsmål og svar"-side:

2. Trenger jeg en “footprint” til teltet mitt?

Bunnen på teltene våre lages av de beste materialer som er å oppdrive og de gjør helt klart jobben. En ”footprint” er derfor ikke absolutt nødvendig, men de beskytter bunnduken mot skade, og øker livslengden på den.  

 

En annen god grunn, og kanskje den største grunnen til å bruke footprints er at det minimerer kondensen i teltet og beskytter utstyret ditt fra fukt. Om du skal på tur der du vet at det er fuktig eller til en plass med store temperaturforskjeller mellom dag og natt kan vi anbefale bruk av footprint.

 

Vær imidlertid forsiktig så du ikke får sand mellom footprint og bunnduk, da dette kan føre til mer skade. Særlig på gamle bunnduker kan det være bra å bruke en footprint, ettersom det er vanskelig å re-impregnere de. 

 

 

Se forøvrig tråden Footprint/ekstra bunn til teltet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke helt poenget. Spesielt om det også dekker bakken i forteltet. Jeg vil ha forteltet uten bunn så det går an å ha uhell med vann, mat og drivstoff der uten at jeg må vaske rundt hele teltet etterpå. Likeledes er det veldig greit med et ledig areal jeg kan sette fra meg varme stekepanner, våte sko og annet jeg ikke vil ha helt inn i teltet.
På veldig vått underlag som f.eks. der det er leiregrunn og regnvann ikke drenerer unna så greit så sparer du deg for en hel del kondens og vann/gjørmesøl fra bakken i tillegg til at det sparer bunnduken i innerteltet for noe slitasje. Summa sumarum anser jeg det for et nisjeprodukt for de med spesielle behov/preferanser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk så langt for gode råd, erfaringar, trådar og lenker!

 

Bortsett frå å hindre slitasje, var planen med footprint å få eit tørt området i forteltet til hunden. (Han er litt pysete og likar ikkje å ligge ute i regnet.) Men det er mykje regn her vestpå, så det spørs vel kor tørt dette området blir om det høljar ned. Som Ståle Sæter likar eg å har eit "vått-området" i forteltet der ein kan sutle på, då kunne eg jo eventuelt rulle inn delen av footprintet i forteltet om dagen.

 

Kjenner eg meg sjølv rett blir vel footprintet forlatt når eg får kjenne vekta på sekken. 447g, det er eit godt stykke bacon det!   :wink:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har med ekstra bunn noen ganger. Det på turer hvor det ligger an til regn. Ekstra bunn på mitt telt dekker bare innertelt ikke fortelt.

Men hovedgrunn til at jeg bruker det er at jeg har "amerikanske" kuppetelt hvor en normalt slår opp innertelt først. Med ekstra bunn kan jeg slå opp telt med yttertelt først, evt bare bruke bunn og yttertelt uten innertelt.

Så sparer det litt slitasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker bunnduk av og til og jeg synes det kan være svært praktisk fordi man da får gulv i forteltet, med gulv i forteltet blir det mindre rusk som blir med inn i innerteltet, og man får utnyttet arealet i forteltet bedre fordi man kan oppholde seg der uten å ha noe å sitte på.

Ulempen er selvsagt at det veier litt mer.

På mitt Hilleberg Keron så slår jeg opp bunnduk, innertelt og yttertelt samtidig fordi bunnduken og innerteltet er festet i ytterteltet. Bunnduken medfører derfor ikke noe ekstra stress å sette opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.