Gå til innhold
  • Bli medlem

valgets kvaler.. hvilket hilleberg?


andremelst

Anbefalte innlegg

Har akkurat skaffet meg et Kaitum 2 selv, mye pga rette endevegger og 2 fortelt, samt vekten som jeg synes er akeptabel for enmannstelt på vinteren, eller tomanns på barmark, iom at det er to fortelt tror jeg det går helt fint som 2 manns på vinteren og.

Jeg hadde et gammelt Staika, som var suverent på mange måter, men noe overkill for helårsbruk, samt at vinterposen tar i endeveggene og jeg fikk litt klaus av å våkne med duken rett over nesen, hehe, en dag satt det en mus på duken rett ved ansiktet mitt da jeg våknet, snakker om sjokk! :)

Jeg fikk nettopp prøvd ut Kaitumen og er riktig imponert, jeg vil trekke fram:

-ekstremt effektiv ventilasjon, med de to store ventilene, de fungerer også som vindu, samt er store nok til at du kan stikke armene ut med en spade for å lette snøtrykket på duken i ruskevær.post-1466-0-28059900-1429649217_thumb.jp

-At man kan ta forteltene helt til side å velge 1/3, 2/3 eller full åpning, jeg falt for den, var litt skeptisk til at det kunne være litt "gimmicky" men allerede ved første oppsett innså jeg at om jeg tar forteltet tilside har jeg allverdens arbeidsrom til å lage en ypperlig kuldegrop,post-1466-0-04826600-1429649258_thumb.jp

Når den var gjort var det bare å trekke pulken inntil kanten og laste inn utstyret.post-1466-0-80485100-1429649315_thumb.jp

En dag var det også seriøs sol og varme, da var det digg å ligge med full åpning.post-1466-0-96050400-1429649480_thumb.jp

-Jeg var litt skeptisk til "lettvektstelt" i vinterfjellet, men teltet sto til fulle med ekeløv i 2 dagers uvær, opptil sterk kuling/ liten storm samt stor snetyngde.post-1466-0-22085100-1429649419_thumb.jp

Når man i tillegg kan bruke dobbelt stangsett så vet jeg ikke hva som skulle knekke teltet, det er vel menneskelig svikt om noe skulle gå galt.

 

Jeg får det for meg at vi kommer til å bli gode venner, Kaitumen og jeg :)

Lykke til med teltvalg!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, unna hadde vært godt valg, men at det ikke har vestibyle ødelegger for meg.. glad i å kunne lage mat i ytterteltet i dritt vær :)

Du som har hatt allak, liten plass i ytterteltet sier du, mener du som 2 manstelt da eller generelt? Ikke sett de "live" men ser for meg det går fint som 1 mans med sekken på ene siden og matlaging etc på andre? takker alle for kjempe input :)

 

Tenkte egentlig på generell basis. Som solotelt går det selvfølgelig greit, da en kan ha sekk og sko i ett fortelt og nærmest vie et helt fortelt til kokkelering. Men jeg har likevel funnet ut at god plass i teltet, og et stort fortelt, er en egenskap jeg verdsetter høyt. Og Allak med sine gode tre kilogram er i drøyeste laget for solobruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Javel. Takker alle for mye fine svar. Sliter ennå veldig med å velge mellom nallo 2gt og Allak. Høyden og at det er meget lett å sette opp alene liker jeg med Allak. Og fortelt og vekt er pluss med Nallo. Skal ikke være lett.. hatt begge teltene i handlekurv på fjellsport.. men tvilen til hva jeg skal ha holder meg stadig igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter ennå veldig med å velge mellom nallo 2gt og Allak. Høyden og at det er meget lett å sette opp alene liker jeg med Allak.

Det er riktig at Hilleberg sitt klipssystem gjer kuppeltelta deire lett å sette opp aleine, men det er ikkje lettare å sette opp enn eit tunneltelt. Nallo er også veldig lett å sette opp aleine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruken blir i høyfjellet her i Rogaland, krever nallo gt mye plass iforhold til allak? Tenker det er veldig lett å løfte allak litt rundt og finne en fin plass.

Men bunner mye ut i redsel for hengende duk da mitt nanok domus duo har gjort meg våt i fotenden flere ganger. Men har intrykk av at nallo er noe bedre der en nanok teltet mitt.

Med tanke på det også blir brukt på rypejakt i høy fjellet, og tur i høyfjellet resten av året, er nallo mer elle mindre like bra i vind? Tenker det til tider kan være vanskelig å finne le for vind. Store forteltet er et veldig stort pluss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil nok forbanne det skrå taket på Nallo. Vind ville eg ikkje bekymre meg for. Tunneltelt er godt nok i vind, sjølv om lydnivået kan vera noko høgare enn i kuppeltelt i sterk vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil nok forbanne det skrå taket på Nallo. Vind ville eg ikkje bekymre meg for. Tunneltelt er godt nok i vind, sjølv om lydnivået kan vera noko høgare enn i kuppeltelt i sterk vind.

Særlig på Hilleberg, som har utenpåliggende stangkanaler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha. Bestemte meg for å bestille allak, slå det opp hjemme i stuen og se hva jeg synes. Og bare eventuelt sende det tilbake og bytte hvis jeg ikke likte det.

Har vært på lager hele uken hos fjellsport, men var tomt nå.. skal jeg ta det som et tegn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil uansett ikke stå en lapp med "du valgt riktig!" på det teltet som dukker opp hjemme hos deg. Vurder grundig og bestem deg i løpet av sju pust som det heter. :wink:

 

Så kan du uansett selge det for en god pris og prøve noe annet etter en stund.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.