Gå til innhold
  • Bli medlem

lavvoovn, valgets kvaler


Sovjetunionen

Anbefalte innlegg

Jeg skal investere i en lavvoovn som skal brukes i en tentipi lavvo 9bp. 

Valget står mellom

https://www.fjellsport.no/merker/frisport/frisport-3000-medium-ovn-grey

https://tentipi.no/products/eldfell-vedovn

https://www.hektapatur.no/sove-ute/telt/lavvo/lavvo-ovn/nortent-lavvo-ovn?gclid=Cj0KCQjwnf-kBhCnARIsAFlg490qgCOrTL51S4L1hkTIb027BGlLyZgrtEOMkzudFv_T4-wOPFtOC2oaAmyhEALw_wcB

Og jeg er jo interessert i å vite hvilke erfaringer folk her inne har gjort seg med de ulike ovnene.

For eksempel hvordan frisporten er på å holde på varmen, er det noen som har erfaring med det? Jeg vet at nortent sin er varm når det er brenne i den og kjølner ganske fort etter det. Eldfell har jeg inntrykk av at holder varmen en god del lenger (skal teste den til uka). 

Ideen min var opprinnelig at jeg ville kunne se inn i flammene, jeg ser dog at f eks Eldfell ovnen er veldig effektiv i bruk så det frister jo. Det ryktes også at en del bare fyrer med åpen dør når de skal ha bålkos, så det kan jo være en mulighet. Noen som gjør det ene eller det andre og har noen erfaringer? 

En annen ting med frisport var at jeg jo må kjøpe på en hel skoleklasse med piperør og jeg ser for meg at det blir utrolig stort volum å dra rundt på. Noen som har erfaring her? Tentipien blir jo over 3m høy så det blir mye pipe. Eldfellen har jo pipa i ovnskroppen så vidt jeg skjønner og nortent sin er jo to små sammenkrøllbare rør så det er det enkleste. 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde handlet WinnerWell i dag...

Og jeg ikke skulle hatt sån der ultramegsasuperlight sak i titan. Jeg har teste en del forskjellig og har brent opp minst tilsvarende 50 sekker ved i Helsport sin. Og har kompiser med andre ovner og med mindre du pakker inn ovnen i kleberstein så er det INGEN av disse som magasinerer varme. 

Men det har jeg noen kompiser som er på jakt med lavvo  i samme området hvert år som gjør (de bar opp restene av en større ødelagt klebersteinsovn et år) og de rapporterer om en ok effekt. Med mindre du skal cape så nære bilen at du drasser med deg massiv stein å pakke inn ovnen med så tror jeg rett og slett man må leve med at noen må slenge inn en kubbe i ny og ne. God gammeldags fyringsvakt der altså...

Alternativet er å gjøre som scooterfolket nordpå som ikke trenger slepe alt i pulken: 

https://www.fuglehundfolk.no/products/gulv-til-ice-hotel-6p?_pos=2&_sid=44dcd986d&_ss=r

 


 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (På 2.7.2023 den 22.27):

Jeg hadde handlet WinnerWell i dag...

Og jeg ikke skulle hatt sån der ultramegsasuperlight sak i titan. Jeg har teste en del forskjellig og har brent opp minst tilsvarende 50 sekker ved i Helsport sin. Og har kompiser med andre ovner og med mindre du pakker inn ovnen i kleberstein så er det INGEN av disse som magasinerer varme. 

Men det har jeg noen kompiser som er på jakt med lavvo  i samme området hvert år som gjør (de bar opp restene av en større ødelagt klebersteinsovn et år) og de rapporterer om en ok effekt. Med mindre du skal cape så nære bilen at du drasser med deg massiv stein å pakke inn ovnen med så tror jeg rett og slett man må leve med at noen må slenge inn en kubbe i ny og ne. God gammeldags fyringsvakt der altså...

Alternativet er å gjøre som scooterfolket nordpå som ikke trenger slepe alt i pulken: 

https://www.fuglehundfolk.no/products/gulv-til-ice-hotel-6p?_pos=2&_sid=44dcd986d&_ss=r

 


 

Etter å ha kikket lenge og vel og lest og ringt rundt og fandens oldemor og jeg har også en knapp på Winnerwell. Nærmere bestemt den her: 

https://www.speidersport.no/winnerwell/125985/ovn-l-winnerwell-nomad-view-cook-camping-l

Den ser ut til å ha god kapasitet, godt innsyn, har pipa bak og rister på sidene. Tror også den kan bli varm og god. 

Fikk testet Eldfellovnen på tur og den var veldig varm og god, ble faktisk alt for varmt til tider siden tre kubber =badstue. Veldig fin å kokke på på den måten av varmen var ok jevn. Det som irriterte meg litt med den var at pipa var foran, da kunne jeg ikke sitte foran, se flammen og lage mat samtidig. Jeg måtte rundt og på siden for å kokkelere, og rundt foran for å legge på og styre trekken hvilket var veldig upraktisk. Den har heller ingen rister osv til å sette gryter og tallerkner på hvilket jeg savna. Å sitte med døra åpen gav veldig god stemning da, men da måtte man sitte foran ovnen. 

Har prøvd en sånn ultralight titanovn også, nortent sin, men jeg tror ikke den klarer å fyre opp en lavvo med diameter på 5,3. Den sleit med å fyre opp en nortent gamme (og jeg fyrer som min far: hardt). 

Fordelen med Eldfell foran de andre er at man har plass til alt av rør inni. På Winnerwell må tre rør fraktes utenfor ovnskroppen. Ser for meg at det bli mye volum og potensielle bulker. 

 

Takk for mednerding, alltid hyggelig! 

Endret av Sovjetunionen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Espen Ørud Kjapt lavvospørsmål: Har du opplevd at ovnen forsvant ned i snøen når du fyrer på vinteren? Eldfell ovnen har noen smarte bein du kan putte trestokker under så den ikke synker ned. Winnerwell har fire spisse bein som jeg ser for meg at forsvinner ned i snøen når man får fyrt opp skikkelig. Erfaring med dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sovjetunionen skrev (17 timer siden):

@Espen Ørud Kjapt lavvospørsmål: Har du opplevd at ovnen forsvant ned i snøen når du fyrer på vinteren? Eldfell ovnen har noen smarte bein du kan putte trestokker under så den ikke synker ned. Winnerwell har fire spisse bein som jeg ser for meg at forsvinner ned i snøen når man får fyrt opp skikkelig. Erfaring med dette? 

Etter å ha brukt et par varianter av plate så bruker vi nuh en tynn treplate som er stor nk til å være under beina. Min Helsportovn har to "bøylebein". Vi bruker en tynn plate i samme materiale som jeg har laget primsunderlag av. Denne er ikke større enn at den går i samme trekket som oven. I tillegg bilir ikke helsportovnen supervarm under pga at vi bruker rista inni og fyrer oppe på denne så det blir noe avstand fra glør til bunn av ovnen. Så vi stabler gjerne en del ved under ovnen også (oppe på plata) så har ikke hatt noe problemer vinterstid. Tipper et par stokker hadde fungert like greit under helsportbeina, men føler at det blir mindre ustabilt med platen vi har benyttet...

Ca sånn her type plate som er et par/tre mm tykk: 

image.png.e6bd8cf248e2bfceb79bee6f28c655a7.png



Ellers så ser jeg du har funnet ut at "tokubbbers-grensa". Alt over 2 kubber gjør de fleste lavvoovner til et rødglødende monster som fort lager 50-60 grader i lavvoen...
image.png.df981002ed2442ad168ea89720f82424.png
 

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Lillebroren til denne ovnen er på vei nå (12"). Betalte ca. 4600kr. Linken er forhåpentligvis til 15"'en. Kommer nok til å kjøpe titanium pipe segmenter(36cm), to meter totalt, fra Pomoly for å slippe den skjøre "rullepipa" som følger med.

MC TOMOUNT Tent Stove Titanium 15inch Wood Burning Stove Folding Portable for Camping Hunting 9.84ft Pipes Included https://a.co/d/igBYjj9

Endret av Nikke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Winnerwell Fastfold Titan mye, sammen med Nortent 4 og Luxe Hexpeak. Nortent blir litt for stort for den ovnen når det er bikkjelaldt. Luxe teltet funker om jeg forer jamt med god ved.

Vurderer å annskaffe enten Frisport 6000 (med eller uten glass) eller Winnerwell Nomad View L sammen med NORTENT Lavvo 6 PC eller Frisport Exteme 8. 

Valgets kval. 

Jeg holder en knapp på Frisport ovn, på grunn av størrelse og Nortent lavvo fordi jeg allerede har flere grønne telt😶

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Utenfor skrev (På 4.12.2023 den 16.12):

Har brukt Winnerwell Fastfold Titan mye, sammen med Nortent 4 og Luxe Hexpeak. Nortent blir litt for stort for den ovnen når det er bikkjelaldt. Luxe teltet funker om jeg forer jamt med god ved.

Vurderer å annskaffe enten Frisport 6000 (med eller uten glass) eller Winnerwell Nomad View L sammen med NORTENT Lavvo 6 PC eller Frisport Exteme 8. 

Valgets kval. 

Jeg holder en knapp på Frisport ovn, på grunn av størrelse og Nortent lavvo fordi jeg allerede har flere grønne telt😶

Jeg vurderer å kjøpe en slik winnerwell  Fastfold titan, og ser de kommer i ulike størrelser. Hvilken størrelse har du i din , som blir litt for liten i Nortent 4 i kalde dager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Etter anbefalt innbrenning av ovn og pipe hjemme, da utendørs, er i skrivende stund første tur lagt til nærområdet for testing oppsettet, samt prøve å lage noen gode rutiner. Første erfaring er gjort, og det blir ikke mer gran som ved, med mindre lengden på pipa øke(nå 2,30m). Fikk jaggu et lite hull i taket i forteltet pga gnist. Lett å lappe.

Når det er sagt, -10 ute, og +15 inne. Ut i kulda og ta bilder, inn i varmen til julemarsipan og ei kald ei. Dette kan man bli glad i. Blir kjekt å ha med barnebarn på tur med slik kos. Etter neste tur kommer det nok en fyldig rapport med bilder/video. @Sovjetunionen

20180913115857_IMG_9657.JPG

20180913125742_IMG_9705.JPG

Endret av Nikke
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikke skrev (På 26.12.2023 den 22.16):

Etter anbefalt innbrenning av ovn og pipe hjemme, da utendørs, er i skrivende stund første tur lagt til nærområdet for testing oppsettet, samt prøve å lage noen gode rutiner. Første erfaring er gjort, og det blir ikke mer gran som ved, med mindre lengden på pipa øke(nå 2,30m). Fikk jaggu et lite hull i taket i forteltet pga gnist. Lett å lappe.

Når det er sagt, -10 ute, og +15 inne. Ut i kulda og ta bilder, inn i varmen til julemarsipan og ei kald ei. Dette kan man bli glad i. Blir kjekt å ha med barnebarn på tur med slik kos. Etter neste tur kommer det nok en fyldig rapport med bilder/video. @Sovjetunionen

20180913115857_IMG_9657.JPG

20180913125742_IMG_9705.JPG


veldig kult prosjekt.

Jeg har bestilt en lettvekts stålovn fra Kina med stove Jack pipegjennomføring, og har plukket meg ut et av tunnelteltene mine for å kopiere prosjektet ditt Nikke, og ser frem til en utvidet turrrapport med bilde og videoserie av teltprosjektet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.