Gå til innhold
  • Bli medlem

Kano-muligheter rundt Oslo nå?


virrma

Anbefalte innlegg

Snuppa ønsker seg på kanotur til helga, og siden jeg er en meget oppoffrende mamma vil jeg gjerne oppfylle det ønsket. ;) Jeg har ikke vært i skogen siden en stund før påske, så jeg lurer på hvordan forholdene er rundt omkring. Er det for tidlig og is overalt eller finnes det gode alternativer? Vi vil ikke padle hele dagene, altså, men gjerne et stykke fram til en leirplass. Jeg har kanotralle og får til litt bæringer, men det skal mest være en kosetur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Isen har gått manga steder men ikke helt nord i Nordmarka.  Er f.eks is på Mylla og vann i det området enda.

Lenger syd er vist bl.a Øyungen, Gåslungen, Rottungen, Bjørnsjøen, Elvann, Langvann, Helgern og Trehjørningen isfrie. Men er et stykke å drasse kano inn utenom Øyungen.

LIllmarka er alt isfritt men er ikke så egnet for kano.

Østmarka har vel alle vann vært isfrie minst en uke. Da f.eks padle fra Mønevann og innover Fløyta, geitsjøen osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Østmarka innover fra Mønevann er åpent som det sies, har observert masse kanoer innover der i påsken. Padler man forbi Røyrivann og inn i naturreservatet får man som regel være i fred og naturen der er veldig fin. Litt trilling til Mønevann og en litt slitsom bæring mellom Røyrivann og Nordre Krokvann, ellers veldig enkle distanser mellom vannene. Anbefales!

 

Jeg har også blitt fortalt at Fjorda/Velmunden er nærmest isfri nå, og at man regner med at det er helt isfritt i løpet av helga der. Det er riktignok litt lenger unna enn Oslomarka, men et fint kanosted.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble en riktig fin tur i Hurum. Fint område vi aldri har besøkt før og årets første (og andre og tredje) bad gjennomført. Vi ble overrasket av mygg, litt ubeleielig siden vi sov ute og ikke hadde myggmiddel. Søndag fikk vi koselig besøk av Imp-familien, det var stas.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har sjekket padleforholdene i Nordmarka (Oslo) i helgen? Er det isfritt også i høyden nå? @TarjeiSkrede så du hadde en tur til fots fra Stryken.

 

Litt avhengig hva du tenker som høyde. Men tenker du vannveien fra Nord så er hvertfall Mylla islagt enda, minus 100m råk ved utløpet. Mulig noen andre råker og men ikke kanoføre.

Var innom Fiskeløysa innenfor Stryken på lørdag. Der var isen borte på ca 1/3-1/4 av vannet.

Så tipper det fremdeles går noen dager før alle vann er isfrie. Er meldt kjøligere igjen med litt kuldegrader om natta i høyden. Så Kan nok fort være 7-10 dager til isen går på de fleste vann.

Litt lengre sør er vel slikt som Elvann, Langvann, Trehjørningen, Helgern, Bjørnsjøen isfrie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har sjekket padleforholdene i Nordmarka (Oslo) i helgen? Er det isfritt også i høyden nå? @TarjeiSkrede så du hadde en tur til fots fra Stryken.

 

Som borgern sier så er det vel fortsatt is på Mylla, men det var ikke noe is på noen av vannene jeg passert på turen min. Med unntak av noe is på Nordre Djupdalstjernet, kunne ikke se noe på Manntjernet. 

Sandungen, Hakloa, Bjørnsjøen og Fortjernet er isfrie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan følge med på isen på Mylla her http://www.hinsch.no/mylla/index.php

Foreløpig er den ganske så hvit så den har noen en del dager igjen før den går. Kaldere nå og med litt nattefrost så går smeltingen sakte.

Vannveien videre vil jeg og tro har en del is, spesielt i sydvikene, foreløpig. Men har ikke vært i området på en god stund. Tipper på åpent vann fra Aklangen-Katnosa og videre nedover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.