Gå til innhold
  • Bli medlem

Lette ekspedisjoner


Larsdx

Anbefalte innlegg

Se forsøksvis svar overfor. For mange depoter på NPL, med unntak av Børgefjell stort sett på mer eller mindre merkede stier og muligheter for husrom nesten hver natt. 

Da er nok vi uenige på hva som må til for at noe skal være en ekspedisjon. For meg så holder det at turen på en eller annen måte innehar et element av grensesprengende. Enten i form at turen i seg selv, eller for de som gjennomfører den.

 

Eksempelvis er jo Ingen Grenser en ekspedisjon av dimensjoner. 

Det sammen kan sies om speidergruppen som padler Nordmarka på langs for første gang som tolvåringer

Eller hun som krysser Hardangervidda for første gang

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1) Hva er en "ekspedisjon"?

 

2) Har noen gått sådanne ekspedisjoner med lett utstyr?

 

3) Er lettpakking på ekspedisjon noen vits?

 

1. Har ikke peiling på om jeg er på ekspedisjon, langtur eller bare tur. Egentlig ikke så viktig heller, for min del, eller resten av svaret.

 

2. Usikker på om det går under lettvekt, men har mange turer på 1-4 uker med lett utstyr.

- "Basisvekt": 7-8 kilo (avhengig av mengde drivstoff).

- Foto: 2,3 kilo

- Proviant: Ca 0,6 kilo/dgn.

 

Eksempel kan være ca 4 uker langs Nordkalottruta og 12 dager over Dovrefjell.

 

3. Sammenlignet med tilsvarende turer med 20 kilo + proviant gjør det å tenke lettvekt helt klart turen mer behagelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, så en "ekspedisjon" blir noe sånt som at du lever i, av og med hva du bærer utenfor vei og sti og helst minst et døgn unna folk? Ikke helt enkelt å få til her til lands.

 

Etter min bok, ja. Og da blir ingen av turene @ost nevner virkelige ekspedisjoner i mine øyne. Du har ellers rett i at det er vanskelig å få til i Norge, men noen muligheter finnes. For eksempel å starte i Finland og gå gjennom Anarjohka i retning Kautokeino eller ved Enaresjøen eller deromkring og inn i Norge. Med litt godvilje kan man også inkludere områder som Børgefjell og Lomsdal-Visten, men da strekker jeg definisjonen litt. I disse områdene er det vel som oftest mulig å ta seg ut eller til en låst eller ulåst hytte i løpet av et døgn eller to. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at det er noe pes, @RuneH, men jeg har faktisk prøvd å sette rammer på denne tråden. Et generelt spørsmål om lettpakking hører hjemme i den generelle lettpakkertråden.

Jeg burde kanskje uttrykt meg klarere. Beklager det... Men hva er en lett ekspedisjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg burde kanskje uttrykt meg klarere. Beklager det... Men hva er en lett ekspedisjon?

 

Ikke lett å definere...

 

Jeg tror at når det gjelder diskusjonen på dette forumet, vil en lett ekspedisjon være en ekspedisjon der utstyret ikke er tradisjonelt norskprodusert utstyr. Dette betyr at teltet gjerne kan være basert på bruk av staver, lærstøvlene er byttet ut med jogesko, og brukeren av utstyret har tatt flere bevisste valg for at vekten på sekken skal være lavest mulig. 

Så får vi heller krangle om definisjonen på ekspedisjon...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definisjon på ekspedisjon fra Store Norske Leksikon:

"Reise som krever større utrustning for et bestemt formål (f.eks. vitenskapelig eller militært); også om deltagerne i en slik ferd"

 

Hvis hele formålet bare er turen i seg selv, vil jeg ikke kalle det en ekspedisjon. Å krysse Grønland uten noe annet formål enn at "jeg skal ha krysset Grønland", kvalifiserer dermed ikke til betegnelsen ekspedisjon i mine øyne. -Selv om turen vil ha mange elementer felles med en ekspedisjon.. Begrepet har blitt kraftig utvannet de senere årene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definisjon på ekspedisjon fra Store Norske Leksikon:

"Reise som krever større utrustning for et bestemt formål (f.eks. vitenskapelig eller militært); også om deltagerne i en slik ferd"

 

Hvis hele formålet bare er turen i seg selv, vil jeg ikke kalle det en ekspedisjon. Å krysse Grønland uten noe annet formål enn at "jeg skal ha krysset Grønland", kvalifiserer dermed ikke til betegnelsen ekspedisjon i mine øyne. -Selv om turen vil ha mange elementer felles med en ekspedisjon.. Begrepet har blitt kraftig utvannet de senere årene.

Men å krysse Grønland med en basisvekt på 3kg i sekken blir en ekspedisjon, siden ingen har gjort det før :D Men jeg er ellers enig i at ekspedisjonsbegrepet strekkes litt og min definisjon er nok også litt utvidet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke er en ekspedisjon om man har depoter underveis så var vel ikke Ammundsen sin ferd til sydpolen heller en ekspedisjon :)

 

Et lettvektstelt for Nordmarka er jo heller ikke det samme som et lettvektstelt for Grønland, så man må jo definere utstyret litt etter hvor det skal brukes også. De fleste unsupported ekspedisjoner tar jo med minst mulig vekt da totalvekta gjerne blir så stor at man har nødt til å kutte der man kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amundsen la faktisk ut en rekke depoter et godt stykke innover Rossisen sesongen før han dro avgårde på selve sydpolferden. Depotene besto av både menneskemat, hundemat, brennstoff og diverse utstyr. Uansett kan det vel ikke kalles annet enn en ekspedisjon det som ble foretatt.

 

For øvrig er vel alle turer/ekspedisjoner som foretas i dag utført med "lett utstyr" hvis en sammenligner med de virkelige ekspedisjoner som eks Amundsen, Nansen o.l. gjennomførte. Selv tungt og kraftig utstyr i dag er betydelig lettere enn det var for omkring 100 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk Andrew Skurka. Han går på mer seriøse turer enn de aller fleste. National geographic har et foredrag av ham på youtube. Anbefales.

Selv har jeg god erfaring med lett utstyr, og vil si det har gjort turopplevelsene bedre på alle måter. Jeg går i fjellet med terrengjoggesko og rammeløs sekk. Med mat i sekken for ei uke er det knapt over ti kilo, og da sulter jeg ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal være med på at ordet "ekspedisjon" er misbrukt på linje med "ekstrem", men det er kanskje på tide med en ny definisjon. Vi lever i en tid hvor de eneste som gir seg i kast med nytt og ukjent terreng er roboter (jf, Voyager I og II), så vi (Larsdx), må nok fire litt på krava.

 

For min egen del så planlegges turene som om det ikke var hytter og hus i nærheten. Det fører gjerne til at det er mat (men aldri sjokolade), til overs ved endt tur fordi en tre-retter på en DNT-hytte fristet akkurat der og da. Med litt bedre selvdisiplin er det da mulig å lage en 9-10 dagers tur uten hjelp utenfra. Er det en ekspedisjon? Ikke som jeg tenker på det fordi jeg bare er på tur.

 

 

Her har vi en lettvekter som i det minste drar på langtur:

http://andrewskurka.com/adventures/alaska-yukon-expedition/

 

Nå har Skurken noe høyere smerteterksel enn mange av oss, men utstyret er mye det samme som lettvektere ellers bruker.

 

 

  To sjeler, en tanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv kaller jeg det tur med passende prefiks (ski, fot, telt, dags, lang, topp, klatre, padle, etc.). Setter forøvrig et skille på to uker for å kalle noe for en langtur. M.a.o. Er en uke en lang tur, men ikke en langtur.

Å gå på tur to uker eller mer på fjellet med lett utstyr er akkurat som å gå på tur med tyngre utstyr, bare lettere :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planer om å dra på expedisjon @Larsdx ? eller er du bare nysgjerrig?

 

Selv drar jeg aldri på ekspedisjoner, kun turer opp til 7-10 dager, skulle jeg dratt på lengre turer ville nok utstyrs innholdet i sekken vært det samme men som nevnt tidligere her så er man nødt til å velge en sekk med et bæresystem som takler vekten man putter i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aleksander Gamme har visstnok sagt i en avisartikkel at:

Begrepet "ekspedisjon" er personlig. Det handler først og fremst om å sette nye mål, nå nye horisonter, ta et steg til siden og gå utenfor den verden du ser til vanlig.(Marius Nergård Pettersen, Oslos beste villmark, side 137).

Sabla godt sagt, spør du meg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aleksander Gamme har visstnok sagt i en avisartikkel at:

Begrepet "ekspedisjon" er personlig. Det handler først og fremst om å sette nye mål, nå nye horisonter, ta et steg til siden og gå utenfor den verden du ser til vanlig.(Marius Nergård Pettersen, Oslos beste villmark, side 137).

Sabla godt sagt, spør du meg.

Jeg firer gjerne på kravene, men å kalle en telttur i Nordmarka eller en hytte-til-hytte-tur en ekspedisjon? Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg firer gjerne på kravene, men å kalle en telttur i Nordmarka eller en hytte-til-hytte-tur en ekspedisjon? Nei.

 

For en 10 åring kan jo en telttur i Nordmarka være en ekspedisjon :)

 

Alt er vel litt relativt og avhengig av hvordan turen oppleves for den enkelte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aleksander Gamme har visstnok sagt i en avisartikkel at:

Begrepet "ekspedisjon" er personlig. Det handler først og fremst om å sette nye mål, nå nye horisonter, ta et steg til siden og gå utenfor den verden du ser til vanlig.(Marius Nergård Pettersen, Oslos beste villmark, side 137).

Sabla godt sagt, spør du meg.

Jeg liker Gamme og det han sier om å ta et steg til siden og oppleve noe nytt, men det blir litt tullete å plutselig skulle ta et innarbeidet begrep som ekspedisjon og si at det betyr det du vil det skal bety.. Jeg mener forøvrig at mange av de moderne polfarerne har bidratt serkt til å vanne ut begrepet. 

 

Erlend Loe har sagt dette mye bedre i "L" enn jeg noen gang kommer til å klare.. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der blir OT, da må vi begynne å definere sannheter, og det blir nok litt av en språklig ekspedisjon, ikke sant?

For å diskutere lettpakking på ekspedisjoner må vi vite hva vi snakker om. Hvis man mener alt er relativt og en tur til Østensjøvannet for å mate endene med 1-åringen er en ekspedisjon blir det umulig å diskutere dette på en meningsfull måte.

Og forøvrig er min definisjon basert på hvordan ordet ekspedisjon benyttes i dagligtalen. Da blir det en "ekspedisjon" om man krysser Grønland, men ikke hvis man gjør det med Hvitserk e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når tenker på ordet ekspedisjon så trenger det nødvendigvis ikke være veldig strabasiøst eller vare veldig lenge.

For egen del tenker jeg det litt som ekspedisjon når jeg skal steder jeg ikke har vært, finne frem, kart kompass etc. Finne ting og steder helst i terreng uten for mye folk.

Så er de fleste turer ofte steder jeg har vært så jeg greier meg uten slike hjelpemidler. Da er det bare tur.

Men tolkning kan være så mangt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å diskutere lettpakking på ekspedisjoner må vi vite hva vi snakker om. Hvis man mener alt er relativt og en tur til Østensjøvannet for å mate endene med 1-åringen er en ekspedisjon blir det umulig å diskutere dette på en meningsfull måte.

Og forøvrig er min definisjon basert på hvordan ordet ekspedisjon benyttes i dagligtalen. Da blir det en "ekspedisjon" om man krysser Grønland, men ikke hvis man gjør det med Hvitserk e.l.

 

Jeg er ikke enig med deg, men jeg kan se innfallsvinkelen din og jeg skjønner hva du mener. For meg er ekspedisjon forholdt til hvem som deltar. For turen til Østensjøvannet kan turen være en ekspedisjon for ettåringen, hvis denne går eller krabber deler av veien selv. For mammaen eller pappaen er det knapt tur.

 

Hvis du leser @Manepe sin bok som jeg refererte til, så er det akkurat på de sidene om en tur fra skansebakken til damtjern over krokskogen for forfatteren og en venn av ham. Det er januar, vinter, og sprengkaldt. Vennen har ikke gått på ski på 16 år, og aldri ligger ute en vinternatt. Hans første sommerovernatting i telt skjedde sommeren før dette. For denne vennen vil jeg definere turen gjennom krokskogen som en ekspedisjon. Han sprenger egne grenser så det står etter. For forfatteren er det derimot en helt vanlig tur.

 

Etter dine prinsipper @Larsdx vil dette ikke være en ekspedisjon, men jeg tror du må være enig i at det kan være en ekspedisjon for denne ene deltageren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Larsdx, derfor er det kanskje heller litt uheldig å bruke ordet definisjon og kanskje heller beskrive hva du er ute etter?

Jaja, men ettersom jeg ikke er postmodernist forbeholder jeg meg retten til å hevde å inneha sannheten. At det kanskje ikke alltid fungerer like bra på entusiastforum er en annen sak. Men tilbake til saken, det bør vel være ganske klart hva vi diskuterer her?

Turer utenfor allfarvei, i terreng som krever at man kan navigere og finne veien selv, uten turisthytter, muligheter til depoter eller å komme seg til en vei eller sivilisasjonen uten å gå i flere dager. Hvorfor er det så få lettvektere som går eller rapporterer fra slike turer? Eller tar jeg feil? I så fall, post eksempler her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.