Gå til innhold
  • Bli medlem

Strikk til paris-pulk


Connor

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg og en kamerat skal gå Lakselv - Vardø i påska, og driver å mekker paris-pulk nå.

 

Hvilket strikk anbefaler dere til taudraget? Og har dere noen tips om hvordan vi skal få styrefinner på pulken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann. Har brukt biltema orange strikk til paris pulken min, dette har fungert godt, men har bare brukt på kortare turar rundt Finse- traktene. Dere skal jo gå lengre distansar. Angåande styresystem godt å ha i til dømes skråterreng, brukar eg to styrefinner montert bak på kvar side av pulken, montert med boltar, i bakkant av styrefinnane, som er laga av aluminium, er det eit spor som gjer at eg kan justera dei nedre stiiling og oppestilling. 

Lukka te. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angåande styresystem godt å ha i til dømes skråterreng, brukar eg to styrefinner montert bak på kvar side av pulken, montert med boltar, i bakkant av styrefinnane, som er laga av aluminium, er det eit spor som gjer at eg kan justera dei nedre stiiling og oppestilling. 

Lukka te. 

 

Har du et bilde som viser hvordan du har montert disse? Kan tenke meg dette må være greit i utforkjøringer og også i traverser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående strikk: I enkelte situasjoner er strikk en ulempe. Dersom pulken sitter litt fast må man bruke en del mer krefter på å få den løs med strikk enn uten. Uten strikk er det lettere å tykke løs pulken. Så dersom du monterer strikk er det greit å legge inn en løsning hvor du kan koble tauet rundt strikket, f eks ved å ha en løkke på tauet rett etter strikket som kan klipses rett inn i pulkfestet (dersom du har strikket nærmest pulken).  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående strikk: I enkelte situasjoner er strikk en ulempe. Dersom pulken sitter litt fast må man bruke en del mer krefter på å få den løs med strikk enn uten. Uten strikk er det lettere å tykke løs pulken. Så dersom du monterer strikk er det greit å legge inn en løsning hvor du kan koble tauet rundt strikket, f eks ved å ha en løkke på tauet rett etter strikket som kan klipses rett inn i pulkfestet (dersom du har strikket nærmest pulken).  

Jeg bruker begge deler; både strikk og tau. Strammer jeg strikket mye tar tauet over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Jeg har brukt en type som er omtrent som det du finner i en vanlig bagasjestrikk med korker, men fant den i fri lengde på rull hos en forhandler her i nærheten. Det har funket bra. Har dessverre ikke bilde tilgjengelig. Har knytt den i en sirkel og sikret endene med tape. Det demper rykk og napp bra. Har en løkke fra dragbeltet med karabinkrok i. Den hekter jeg i ringen ved trekking. Har også en løkke på tauet rett bak strikken slik at det bare tar et par sekunder å flytte karabinkroken dit om man vil forbikoble strikken en periode. 

Ellers så har jeg handlet oversnøringsstrikk fra Fjellpuken for å feste utstyr med. DET har jeg bilde av, men det rare er at jeg så etter dette for en kompis her om dagen og da fant jeg ikke denne hos Fjellpulken lenger. Det er litt synd da det var en forholdsvis billig løsning til å få festestrikker med kroker osv komplett. Tror det lå på ca 150 kr for både strikk og korker: 
 

15748232_10153936748335194_977144663_o.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Tor-Erik-L-77 skrev (På 5.3.2017 den 11.46):

Jeg rigget min med strikk og tau fra Biltema. Anbefaler å løpe et statisk tau rundt pulken, da har du noe å feste bedding eller annet som går på toppen av eventuelt pulkbag.

39CA05FF-B0D4-492F-A96D-2DC4B1694CC5-2858-000003D0C0C90C8B_tmp.thumb.png.804ce742b62088e20dbb0e75d30b1ca5.png

B0294B12-51EF-41D7-8BA8-150CA8214782-2858-000003D0E57E3778_tmp.thumb.png.1a877b80ebb55175bee033a425478668.png

Går det statiske tauet helt rundt pulken og knyttet sammen med eks overhåndsknute? 
 

Mens på strikken lages en knute på og tres kun på ene siden før en ny knute lages? Deretter samme prosedyre andre siden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tips på skenor vanligtvis är det fasta under som är på webbplatser.

Om man ska använda den så långt bör man då inte sätta på Al slitage skydd eller något reparations utrustning som lite extra plast och tex  självborrande skruvar och skruvmejsel eller andra redskap för lagning.

IMG_20221121_121712482.jpg

IMG_20221121_121723973.jpg

IMG_20221121_121813028.jpg

IMG_20221121_121842045.jpg

IMG_20221121_121654613.jpg

IMG_20221121_121704421.jpg

IMG_20221121_121909433.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hsli skrev (På 3.3.2014 den 15.32):

post-11106-0-19775400-1393857029_thumb.j

Heisann. Legg ved bilete av styreskjær bak. Verkar noko klumpete nedst, men det er grunna transportsikring eg har lagt på.

Genialt! Skal jeg prøve ut. Er på vei til å poppe fast noen aluminiumsprofiler under, for å minske slitasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.