Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøp av kano til familie


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Vi har begynt å fundere på kjøp av kano. Vi har 2 små på 3 og 4.

 

Jeg ser ikke for meg å ha en kano som slås i sammen, men ønsker å ha den på taket på bilen slik at vi kan ta turer med kano der vi parkerer bilen. Det blir ikke snakk om å bære den noen distanser. Jeg vil ha den lagret på hytta og bruke den her når vi ikke er på tur på sommeren. Jeg liker generelt at ting kan brukes litt røft, men ønsker ikke at det er unødvendig tungt.

Jeg har lang erfaring med kajakk, men liten erfaring med kano, så gode tips eller lenker til gode aktuelle kjøp tas i mot med takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er budsjettet?

 

Jeg synes sportspal ser helt håpløs ut.

Brei, treig, og ikke minst en dårlig patent med flyteelementer på utsiden av båten der en har lyst til å ta åretakene sine. En ser jo til og med på reklamebildene på 14' eren at flyteelementene er i veien for å ta gode padletak. (hun er litt langt bak med åra uansett, men det samme vil skje for bakpadler)

 

Se i retning av noe slankere med gode seter en kan få beina inn under så du kan sitte på knærne sånn som en skal i en kano. Stabilitet er nok ikke noe problem når du kommer fra kajakk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt skeptisk til aluminium i kano (selv om hele Sverige vil være uenig med meg).

Kaldt, bråkete (klukker) og høy friksjon mot steiner (henger).

 

Til en familie på 4 vil vel en kano på 16-17 fot være fornuftig. Da burde det være greit med plass for en helgetur i alle fall.

 

Royalex er et materiale jeg har god erfaring med.

 

Som med mye annet utstyr øker prisen med avtagende vekt. Hvis 35-40kg er greit (litt tungt å håndtere alene) er det mye å velge i fra 7 000-12 000.

Ønsker du vekta ned mot 30kg, må man nok regne med 15 000 -  20 000.

 

Noen lenker:

http://www.aktivfritid.no/kajakk-og-kano-nettbutikk/kano/mad-river-kano/item/179-mad-river-canoe-explorer-light-royalex

 

http://www.aktivfritid.no/kajakk-og-kano-nettbutikk/kano/mad-river-kano/item/52-mad-river-canoe-reflection-17-royalex

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode innspill. @tjernivar - jeg ser at Royalex er på vei ut som byggemateriale. Om det betyr at man bør skynde seg å bestille eller ikke er jeg veldig usikker på. Det er vel også et materiale som er umulig å reparere om noe skulle skje med det. Sånn sett er jo evt glassfiber uovertruffen kanskje? Men der blir vel vekten høy igjen.

 

@Barskekarsten - jeg har ikke noe budsjett i den forstand, men mer søkende etter info. Jeg må definere behovet først og fremst. Vi er en småbarnsfamilie, men der man er avhengig av at jeg tar den tyngste børen. Samtidig liker jeg litt røff bruk og ønsker ikke kjøpe et møbel som ikke kan brukes hardt.

 

Jeg har for så vidt ganske god erfaring med aluminium fra før, men har faktisk aldri padlet på tur med kano før, og er rimelig blank sånn sett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal veldig mye til å ødelegge en kano av royalex. Den tåler tøff bruk. 

Glassfiberkanoer på ned mot 30kg finnes, men de har ofte ikke så stor bæreevne som kanoer av royalex og PE. Dessuten blir de jo litt som et møbel, da du fort skjønner at den bør behandles pent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Royalex går fint ann å reparere med epoxy og glassfiber. Royalex var lenge det foretrukne materialet til elvekanoer så det tåler ena støyt. Tror ikke du får problememer med det til familiebruk.

Royalex er på vei ut fordi det firmaet som lager platene kanoene formes fra ikke tjener nok penger på å lage de. Alle de store kanoprodusentene bruker de, så det er ikke noe feil med materialet.

Siden du er avhengig av at du står for det meste av framdriften er det viktig at du kjøper en kano som sklir godt i vannet så du ikke blir dausliten med el gang. Prøvesitt kanoen og pass på at den er smal nok til å ta gode effektive padletak. Du burd dra å prøve noen kanoer så du får et forhold til hvordan de forskjellige kanoene er å padle, helst med litt vekt i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en Hasle kano?

En stødig kano som taler å bli skrapt og dunket i steinene langs land.

Litt tung for en person til å lempe opp på biltaket, men to personer klarer det fint.

Vekt ca. 38 kg. Lasteevne ca. 350 kg.

Jeg har to slike Hasle kanoer som har vert i bruk i over 20 år. Fremdeles like gode.

http://www.westsystem.no/no/kajakk/hasle_kajakk/tekniske_data/

 

De kanoene som jeg har har bare to seter, noe som gjør det litt enklere å ha med små barn eller mye bagasje. I dag ser jeg at noen modeller har tre seter, noe jeg ikke synes er så praktisk. Små barn sitter best på en pute eller en sammenrullet sovepose midt i kanoen.

Men du kan sikkert få modeller med bare to seter hvis du ønsker det.

post-4220-0-04445300-1392548679_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke en Ally ? Sammenleggbar og rimelig stødig. Og rimelige priser også. Og iallefall velprøvd. Var på kanotur selv på Hardangervidda i fjorsommer (fra Tinnhølen ) og traff to familer i hver sin Ally kano. Jeg synes det så perfekt ut jeg, med en unge i midten og likevel plass til sekkene. Og om vinteren lagres den i kjelleren. Det er i alle fall ett kjempe argument for meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale denne: http://www.aktivfritid.no/kajakk-og-kano-nettbutikk/kano/mad-river-kano/item/51-mad-river-canoe-journey-167

Stor nok til familien, solid, går greit i vannet og er samtidig stødig. Manøvrerbar nok til enkel elv og til å lære seg padleteknikk. Litt tung, men ikke verre enn at en greit løfter den opp på biltaket alene og klarer å bære den noen hunde meter.

Mye mer solid enn ally. Raskere, like stabil og mye lettere å manøvrere enn hasle. Samtidig som bagasjeplassen er mye bedre ettersom den er åpen foran og bak.

Explorer er også bra, men ikke like stødig. Til gjengjeld raskere.

Når det gjelder roaylex har jeg sett en slik havne på tvers på stein i elv og bli brettet sammen. Når den løsnet spratt den ut i opprinnelig form igjen, fullt brukbar selv om det var synlig "brettekant". Tilsvarende i aluminium ville vært vrak og en ally en haug av presenning og bøyde / knekte rør. Sikkert mulig å reparere i felt med gaffateip og bjerkekvist, men en kano som tåler behandlinga i utgangspunktet er vel bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Ally har absolutt sine fordeler, men den glir ikke spesielt godt eller stabilt/bent, og vind får veldig godt tak i den så sidevind er slitsomt. For den mest behagelige padleopplevelsen må du gå for noe stivt, og helst en som heller mer mot lang og slank enn en som er kort og bred og flat under. For mest behagelig lagring og transport, og bæring ute i marka, er Ally selvsagt veldig veldig bra. Jeg har forøvrig padlet flatbunnede glassfiber/plast-utleie-kanoer som ga en mye dårligere padleopplevelse enn min Ally-kano også, så ikke tro Allyen er nederst på den skalaen.

Høres ut som om du tenker bare padling på innsjøer. Om du ville ha en kano som også var godt egnet til elvepadling så vil du kanskje ha en som ofrer stabilitet i lengderetningen for å kunne svinges raskere og som er er mer sidestabil så man ikke velter like lett. For elver med tidvis lite vannføring er også flatbunnethet et poeng så de ikke går like dypt - men det dreper glide-egenskapene som man absolutt vil ha inntakt på innsjøer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heller veldig mot en slik Royalex sak. Kan jo risikere at den holder seg godt i pris også om jeg selger om noen år. Ally er ikke aktuell til det bruket jeg skal benytte den. Kun i store vann.

Hasle har jeg god erfaring med når det gjelder kajakk - men syns vel de blir noe tunge kanskje? Ser f.eks. denne på Finn http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=42376155&searchQuery=kano som er et veldig gunstig kjøp - om man skal ha plast. Jeg tviler litt på det.

 

Bor ikke slik til at jeg får testet kano før kjøp, så jeg må forske litt nærmere på det på nett og lese erfaringer. Skal en snartur over til Sverige og kan også handle der - men der er det vel mest bare aluminium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i samme situasjon som deg Kjell Iver for et par år siden. Samme bruksformål. Etter mye forskning og diskusjon (kona har eksamen i kanopadling fra HIT Bø og hun skulle ikke ha Ally!) endte jeg opp med en roalex fra Mad River. Jeg handlet fra aktiv fritid på vinteren, og fikk da 30 % avslag pga sesongen. Veldig fornøyd så langt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal fjerne det midtre setet, og lage meg en "kasse" med lokk som jeg kan pakke bagasjen i som samtidig kan løftes ut og brukes til bord i leiren. Skal lages slik at den kan festes i en meis slik at den kan bæres over litt distanse. 

Ellers er jeg enig i at to seter er det  beste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har Colorado modellen. Har hatt min siden 2008 og har aldri hatt noe tull. Solid.

 

http://www.kajakkogfjell.com/Paagaaende_jobber/Produktsider/Kano/pelican_kanoer.htm

 

 
Det er en helt grei kano for enkelt flattvannsbruk men definitivt ikke udødelig. Den har en veldig stygg svakhet, og det er festene for setene. Fra setet går det en bøyelig plastvinkel som festes på innsida av ripa i kanoen. Denne er veldig lett å ta knekken på ved røff behandling av kanoen. (F.eks. ved stropping under transport eller hvis man er uforsiktig når man behandler den på land. De ryker til slutt uansett pga. slitasje.) Setene i Colorado er helt avgjørende for å avstive og stabilisere kanoen. Dersom setefestene ryker sitter du igjen med løse seter og en veldig ustabil kano. Dette vil gi stort utslag når du padler i bølger eller elv. Jeg har foreløpig ikke funnet noen god erstatningspatent på disse plastvinklene, men man kan sikkert mekke noe.
 
@bjoern Om du ønsker å fjerne midtsetet må du tenke på at kanoen mister MYE av stabiliteten sin, da det er setene som er bærebjelken i kanoen, og samtidig presser kjølen ned. Hvis du fjerner setet må du erstatte dette med et tverrstag mellom ripene, og med et stag som presser kjølen ned. (Se patenten til Pelican Navigator)


 
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 7 år padling med elever i ungdomsskolen kan jeg anbefale Hasle - kanoen. Tåler ENORMT med juling og er stabil samtidig som den er relativt retningsstabil pga. kjølen (dette punktet skal ikke undervurderes, i hvert fall ikke hvis ungene skal være med og padle en del). Til litt røffere vær har den en svakhet i lavt fribord ift. en del andre kanoer men da er jo kano uaktuelt uansett. Vekta er et moment men husk at dersom du har en solid plastkano kan du stort sett dra den langs bakken istedenfor å bære den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

 
Det er en helt grei kano for enkelt flattvannsbruk men definitivt ikke udødelig. Den har en veldig stygg svakhet, og det er festene for setene. Fra setet går det en bøyelig plastvinkel som festes på innsida av ripa i kanoen. Denne er veldig lett å ta knekken på ved røff behandling av kanoen. (F.eks. ved stropping under transport eller hvis man er uforsiktig når man behandler den på land. De ryker til slutt uansett pga. slitasje.) Setene i Colorado er helt avgjørende for å avstive og stabilisere kanoen. Dersom setefestene ryker sitter du igjen med løse seter og en veldig ustabil kano. Dette vil gi stort utslag når du padler i bølger eller elv. Jeg har foreløpig ikke funnet noen god erstatningspatent på disse plastvinklene, men man kan sikkert mekke noe.
 
@bjoern Om du ønsker å fjerne midtsetet må du tenke på at kanoen mister MYE av stabiliteten sin, da det er setene som er bærebjelken i kanoen, og samtidig presser kjølen ned. Hvis du fjerner setet må du erstatte dette med et tverrstag mellom ripene, og med et stag som presser kjølen ned. (Se patenten til Pelican Navigator)

 

 

Jeg kommer til å lage nye stag og seter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har nå studert og fundert etter alle kunstens regler - og funnet ut at jeg ikke skal kjøpe meg kano nå (selv om det kanskje kan være noen kroner i sesongrabatt).

 

I stedet skal vi leie kano fra en leirskole jeg vet om - eller i fra kommunen, og se om dette er noe for oss og for ungene. Da kan vi kanskje ta egne valg ut i fra de erfaringene som vi gjør oss. De dyreste kanomodellene er det ikke særlig rabatt på heller så¨det haster ikke så veldig mye sånn sett.

Om noen har noen gode innspill eller kommer over noe som er spennende kan man jo komme med det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke dumt det! Googler du litt finner du sannsynligvis path of the paddle filmene. Gamle, men glimrende instruksjonsfilmer. De fleste som padler kano, også blant dem som padler mye, har, for å si det rett ut. Dårlig eller elendig padleteknikk. Du får utrolig mye mer glede av padlingen hvis du legger litt jobb i å lære teknikk. Og ikke minst kan du da nyttiggjøre deg egenskapene til gode kanoer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke dumt det! Googler du litt finner du sannsynligvis path of the paddle filmene. Gamle, men glimrende instruksjonsfilmer. De fleste som padler kano, også blant dem som padler mye, har, for å si det rett ut. Dårlig eller elendig padleteknikk. Du får utrolig mye mer glede av padlingen hvis du legger litt jobb i å lære teknikk. Og ikke minst kan du da nyttiggjøre deg egenskapene til gode kanoer.

 Detta har du så fantastisk rett i!

Kan anbefale Dicover Canoeing av James Weir. http://www.bookdepository.co.uk/Discover-Canoeing-James-Weir/9781906095123

En vesentlig bedre bok en det en finner på norsk. De norske bøkene ligger en 20 år etter når det kommer til teknikk.

 

Alle Bill Mason sine filmer finner du her: https://www.nfb.ca/explore-all-directors/bill-mason Noe er ganske utdatert, men det er flotte filmer.

Ellers kan jeg anbefale det du finner på youtube med Andrew Westwood: https://www.youtube.com/user/CanoeingTV/videos?view=0&sort=dd&shelf_id=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.