Gå til innhold
  • Bli medlem

Rekruttering til friluftslivet.


REs

Anbefalte innlegg

En liten frimodig ytring tidlig en søndag morgen.

Jeg har tidligere mange ganger klaget over at naturkunnskapen hos den oppvoksende slekt er elendig, at speideren mange plasser kan sammenlignes med en misjonsforening og at skolens naturfagundervisning er redusert til under et minimum.

Jeg har vert leder i en speidergruppe som kuttet ut alt snakk om religion, var åpen for alle, ikke bare for Gud,  og kun konsentrerte seg om friluftsliv. Men da ble vi boikottet, nektet medlemskap og frosset ut av speiderforbundet så nå har vi lagt denne aktiviteten litt på is for en stund.

http://www.dagen.no/2013/07/13/samfunn/speider/ateisme/stevne/150622

Jeg opplevde som leder i denne gruppen at barn opp til 12 - 13 års alder ikke visste navnet på de vanligste fuglene, trærne eller blomstene rundt i området hvor de bor og de hadde også ofte store problemer med å ta seg frem i naturen utenfor asfaltert vei eller godt opparbeidet tursti.

Nå ser jeg at det heldig vis ikke bare er meg som reagerer.

http://www.aftenbladet.no/familie-og-oppvekst/--Organisert-vanvidd-tar-over-for-fri-lek-3225548.html#.Uf3qk5J7Kmg

 

Over alt blir grøntanlegg og friområder dekket av asfalt og betong, og det lille som blir igjen blir enten tilrettelagt for rullator og barnevogn eller så fjernes trær og steiner som så erstattes av stålrør, støtabsorberende gummiplater eller EU-godkjent myk sand.

 

Nå så jeg også nettopp på tv at kjendisen Herborg Kråkevik kunne fortelle at noen "syke" mennesker i maktposisjoner vil omgjøre deler av naturen langs Hardangerfjorden til et pukkverk.

http://naturvernforbundet.no/naturogmiljo/import/pukkverk-blir-nasjonal-sak-article13325-1009.html

 

Jeg oppfatter denne tendensen som en "kreftsykdom" som sprer seg i samfunnet og skal vi ha en liten mulighet til å få vernet gjenværende natur i dette landet så må vi engasjere oss og oppdra kommende generasjoner til å forstå verdien av dette.

Jeg tror faktisk at en del mennesker i dag ikke er i stand til, eller rett og slett ikke har evne til å forstå verdien av slik natur og dette må vi forsøke å gjøre noe med. 

Jeg har derfor engasjert meg litt lokalt i et grønt politisk parti, ikke med troen på at jeg vil kunne påvirke så mye, men da har jeg i hvert fall en stemme og kan også i verste fall melde meg ut i protest.

Det kan som kjent være vanskelig å lære en gammel hund å sitte, men vi kan begynne med de som er små og som kanskje en gang skal overta plassen til noen av de vandalene som sitter og styrer i dag. (Ref f.eks. Ola Borten Moe.)

 

Er det andre her som ser den samme tendensen og hva gjør dere med det?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er selv engasjert i noen lokale aktiviteter (ikke politisk parti) og merker på generelt grunnlag tendensene du nevner. Vi er muligens heldig her hos oss hvor jakt og fiske har lange tradisjoner og en god del barn og unge følger også opp dette.

Friluftsliv generelt synes for meg å ha noe trangere kår. Vi har milevis med skogsbilveier som egentlig ikke fører noe steds hen, med mindre du hører til førstnevnte gruppe. Det finnes stier/tråkk fra gammelt av som fremdeles er synlige, men de er ikke merket og følgelig svært lite brukt. I tillegg er skogen tett og vanskelig fremkommelig utenom sti.

 

Noen få søndager fram mot og i påsken er det enkel servering fra et par skihytter drevet på dugnad av idrettslagene. Disse dagene myldrer det av folk på vei inn til en kakao og en vaffel. Resten av året er det helt stilt i skogen, untatt under jakta. 

 

Er forøvrig helt enig i din karakteristikk av styresett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er det andre her som ser den samme tendensen og hva gjør dere med det?

 

Jeg er helt enig i mange av dine betraktninger.

 

 

Samtidig har vi en tendens til å si at alt var så mye bedre før. Jeg tror at friluftslivet forandrer seg. Tidligere var alle ute for det var ikke noe annet tilbud - nå blir det et skille mellom de som sitter inne og driver med PCspill etc hele ettermiddagene, og de som blir dratt med ut av foreldrene eller som faktisk liker å leke ute. Ungene mine stortrives ute i all slags vær, og jeg ser at han som er voksen nå begynner å snakke om å gå i Trollheimen osv - etter en periode med mindre friluftsliv.

 

Vi var alltid ute før uten at foreldre passet så mye på, men det er annerledes i dag. Trafikken går mye fortere og det er generellt mindre folk/andre unger ute. Tidligere kunne vi brenne bål i fjæra, plast, tang,bildekk - og ikke noe laget mer smell enn eternitt og spraybokser! I dag blir man anmeldt om man gjør noe slikt :)

 

På den andre siden har man enormt tilstrømming på de lokale fjelltoppene. F.eks. bare de siste 10 årene har dette med motbakkeløp blitt en stor greie, og jeg blir nå ganske forundret over folk som løper opp på toppene og ser på klokken. Dem om det - vi er forskjellige.

Jeg er personlig veldig spent på hvem som blir å ta over vedlikeholdet etc på alle disse flotte hyttene som alle Jeger og Fiskeforeningene har rundt om kring - også turlagene. Det er mange ildsjeler som holder dette i gang!

 

Når det gjelder å engasjere seg - så får hver enkelt finne sin nisje man vil delta i. Om det er politisk parti eller miljøorganisasjon. 

 

I tillegg har faktisk Barnas turlag blitt en artig liten samlingsgreie lokalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg ikke helt igjen i denne virkelighetsbeskrivelsen. Masse områder i Oslomarka er veldig mye i bruk, av alle mulige folk. Når jeg er på fjellet og stikker hodet innom selvbetjente hytter er det nesten alltid stinn brakke.

Mye tyder på at folk går i flokk og oppsøker de samne områdene, men er det så farlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friluftslivet er i forandring, gamle tradisjoner forsvinner nye kommer til. Jeg har bosatt meg i en lille bygd på den riktige side at vannskillet, her blomstre friluftslivet. Folk går i fjellet og fisker som alltid. Folk lapper ikke så meget rundt på DNT sine stier, men der blir flere og flere som slår følge på toppturer om vinteren, bre- og toppturer om sommeren og så kommer der flere og flere sykler på stiene.

 

Interessante betraktninger dog. Jeg er litt uforstående overfor speider delen. Er ikke kristendom og det kristne budskap nedfelt i formålsparagrafene hos de fleste "speider" organisasjoner? Da kan vel ikke det komme som en overraskelse at religion er en del av aktiviteten, og at de som ikke ønsker å være en del av en sådan organisasjon, heller ikke kan delta i samlinger organisert av denne gruppe? 

 

Jeg er selv kommet i en alder, hvor jeg begynner at sammenligne min ungdom med nutiden. Og alt ting var bedre før i tiden, eller var det? For er det ikke "før i tiden generasjonen" som vi burde rette blikket mod og ikke dagens ungdom og unger?

 

Nutidens ungdom kan kanskje ikke nået om natur, flora og fauna, men dei kan betjene avansert elektronikk, de skal mestre språk og skolepensum tidligere end noensinne før - og de skal testes og sammenlignes tidligere end noensinne før. De lever i en stresset hverdag fordi foreldrene lever et stresset liv. Unger skal stort sett ha bestemt seg for hva de skal bruke resten av livet på etter ungdomsskolen, og generelt må de forholde seg til MYE mere i sin hverdag end det en skulle for bare 20 år siden. Det er ikke ungdommen der har valgt dette - det er "Dere" som har bestemt det.

 

Alt var mye bedre før i tiden, men hvis alt var så mye bedre, hvis barn kunne alle fuglene og blomstene i sitt lokalområde, og folk derfor ble mere bevist omkring naturen, hvorfor har man så voldtatt norsk natur i så mange år?

De som var så mye bedre før i tiden - det er jo den generasjon der har bestemt agendaen, vedtaket utbygginger av vannkraft, monstermaster - det er jo nettopp denne generasjon som "bestemmer" - ikke ungdommen.

Ungdommen og de voksne unge, er jo et produkt av tidligere generasjoner. Vi lever i et urbanisert SUPER-institusjonalisert SUPER-konsum-samfunn - det er ikke nået ungdommen har bestemt, det er nået "dere"/vi har skapt. Norge skal heletiden optimaliseres til at være enda bedre som konkurransedyktig globalisert industri, Nordmenn vil ha en høg levestandard og vil kunne opprettholde sitt enorme forbruk.

Det har en pris(!) - det "forandre" ungdommen og kommende generasjoner. Det koster store naturresurser - bare det at REs selv skriver om: "... grøntanlegg og friområder", natur kommer ikke i anleggsform... Natur er fri og vill, men Vi har akseptert at tilrettelagte "grøntområder" er natur, for det passer best i et urbant samfunn. Der er masser av natur i Norge, men selvsagt ikke midt i byen - men Vi bryr os egentlig ikke om hva som skjer med Norsk Natur - med mindre det er den vetle del som ligg i nærområdene våres. Når litt av Oslo-marka skal utbygges høres der ramaskrik, og mediene er på med en gang. Når de siste 7 frie bekker og elver i et dalføre på 7mil - (som i forveien produsere 1,4TWh), midt mellom to Nasjonalparker en plass på Vestlandet skal utbygges til vannkraft er der ingen som noterer seg dette - dei treng jo strøm på Østlandet og i byen...

 

Spar ungdommen for løftede pekefingre og irettesettelser - rett blikket mot speilet og spør: "Hvorfor tillot VI at det gikk så langt og kom til dette?" Så kan vi melde oss inn i "grønne"-partier og miljø"-verns" organisasjoner i morgen - men skaden er skjet, slaget er tapt. Hvem er villige til rent faktisk at redusere forbruket sitt med 25%, hvem er villige til at redusere strømforbruket med 25%, hvem er villige til at redusere offentlige serviceytelser og velferdsstaten med 25%?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes kanskje du har laget lit meningssalat her @REs.

 

1.

Når det kommer til speideren er jeg helt enig med deg. Historisk sett ligger kristendommen dypt innfelt i speiderbevegelsen, men slik jeg ser det har det egentlig lite med speiding å gjøre. Siden jeg selv er ateist og skeptiker så har jeg ganske sterke meninger rundt dette og synes det er flott at vi begynner å se humanistiske speidergrupper. Jeg har også inntrykk av at mange tropper også beveger seg ganske lett rundt det kristne aspektet og har en holdning av "don't ask, don't tell". Jeg håper personlig at vi fra 2015 kan se en speiderbevegelse som beveger seg bort fra det kristne aspektet og som dermed kan være mer inkluderende.

 

2.

Har barn mindre naturforståelse nå enn før? Sikkert. Er dette et problem? Ikke nødvendigvis. Du skal heller ikke se bort ifra at interesser kommer og går og det kan av og til være vanskelig å huske hvor lite man selv egentlig visste når man var yngre. ;)

 

3.

Forsvinner naturen? Nei jeg tror egentlig ikke det. Noen områder legges mer til rette for flere mennesker og noe områder får ligge øde. Mitt inntrykk er at det er større deler av den norske naturen som er beskyttet nå enn noen sinne. Andre steder bygger vi ut mer, og fint er det fordi vi som et land trenger inntekter. Vi kan ikke få både i pose og sekk, og noen kameler må vi svelge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder speideren så var Baden Powell opprinnelig  militær og speideren skulle være en måte å forberede unge gutter på militærlivet. Sett i lys av den tiden han levde i og den makt kirken og religionen hadde så ville det være utenkelig å starte en slik organisasjon uten også å ta med det religiøse. 

Speideren må selvfølgelig, som en "privat" organisasjon, ha lov til å velge den formen den ønsker, men jeg mener også at de nødvendigvis ikke trenger å stenge andre ikketroende ute all den tid de tillater at noen speiderforeninger elegant hopper bukk over religionen og konsentrerer seg om friluftslivet. 

 

Til RAS.

Nei, alt var ikke bedre før. Det er nok heller veldig lite som var bedre før, og det er helt klart foreldregenerasjonen som er skyld i den oppvoksende slekts oppførsel og kunnskap om f.eks. natur og miljø.

Jeg klandrer ofte meg selv for at mine egne barn prioriterer skjermbaserte sysler foran de aktivitetene som opptok meg da jeg var på deres alder, men en dag vokser de kanskje fra dette og oppdager på ny gleden over de aktivitetene som de ble tatt med på da de var små.

Kanskje de da kan ta meg med på tur i stedet for å stue meg bort på et aldershjem.

 

Mange utlendinger kommer til Norge for å se vår vakre natur, men en ferietur nord i Italia fikk meg til å spørre meg selv hvorfor. De har jo selv en fantastisk natur i og rundt Alpene. Men ingen ting er vel bedre enn at de kommer her.

Jeg er likevel redd for at forståelsen av at uberørt natur har en verdi er i ferd med å forsvinne blant alt for mange av både oss og den oppvoksende slekt. Miljøvern dreier seg stort sett om de store tingene som CO2 utslipp, reinskog og global oppvarming. Det er da veldig lett å glemme de ødeleggelsene som skjer med natur og miljø rundt beina våre, i lokalsamfunnet og i bynære strøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine betrakninger om rekrutering til friluftslivet.

Jeg tror en del kvier seg for å gå turer på fjellet. Ser vi på TV er det stort sett ekstremt friluftsliv som vises. Alle er ikke som Lars Monsen og Børge Ausland. Jeg tror terskelen til å ta turen ut er blitt for stor. Friluftsliv er også den korte turen og de små gledene. Det er fint med dere som har barna med ut på 50 telt døgn i året, men dere skremmer kanskje de foreldrene som har lyst på en tur i året eller en halvdags tur til en lokal topp. Barn må få friluftsliv inn fra de er små og turene må være tilpasset alder og motivasjon.

Hva om lørdagsgodt kun serveres i friluft rundt bålet året rundt? Alle mensker trenger en gulrot å strekke seg etter og en ungdom kan kanskje få ekstra spilletid ved ekstra lange turer eller hva med å betale overpris for fisk som poden kommer hjem med. Er det moralsk å gjøre det slik?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3.

Forsvinner naturen? Nei jeg tror egentlig ikke det. Noen områder legges mer til rette for flere mennesker og noe områder får ligge øde. Mitt inntrykk er at det er større deler av den norske naturen som er beskyttet nå enn noen sinne. Andre steder bygger vi ut mer, og fint er det fordi vi som et land trenger inntekter. Vi kan ikke få både i pose og sekk, og noen kameler må vi svelge.

 

Når det er snakk om bymarkene til de store byene her i norge, er det flere politikere som ønsker å se på mulighetene for å bygge ut bymarka til boliger etc. Etter de har sett på mulighetene, går det ofte over til å flytte bygrensa lenger inn i bymarka fordi det er penger å tjene på å flytte grensa. Det tenkes bare penger, penger, penger. Og når pengene styres flyttes grensene, som allerede er gjort flere ganger.

 

Et annet eksempel som jeg har nevnt i en annen tråd er nedbyggingen av dovrefjell eller besseggen. Begge er eksempler på nedbygging av naturen med tilrettelegging og så prøver de å skjule det bak at man skal få flere ut i naturen ved å sette opp busser for at folk kan gå fra snøheim og opp på snøhetta. Her er det ikke snakk om å verne villreinstammene. Det punktet blir ofte helt glemt. Spørsmålet om DNT-hytter skal jeg la ligge, da jeg har ytret min mening i DNT-trådene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Media kan også være flinke til å gjøre naturen mer farlig/ekkel enn den virkelig er. Vi lever bylivene våre så langt fra naturen at vi mister forholdet til den. Jeg blir flau, litt trist og passe oppgitt når jeg ser saker som dette, og det er ikke sjeldent de dukker opp:

 

post-8581-0-61062600-1375683149_thumb.jp

 

For Guds skyld, hold dere innendørs!

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.