Gå til innhold
  • Bli medlem

Nokk en pakklistetråd. 12 dager


Bochkon

Anbefalte innlegg

Tar sjangsen på å starte en ny pakkliste-tråd, å håper på noen tips.

Har ikke veldig mye erfaring når det gjelder langturer, men begynner å komme meg, men vil såklart lære mer.

Første året kompisgjengen var i femundsmarka, planla vi en ukestur, med det resultat at sekken kom seg på hele 35kg. Hvordan jeg fikk alt det i en 65l sekk, er fremdeles ett mysterium. (Mulig min lastebilkariere har litt å si)

Uansett, på de siste turene har sekken vært på rundt 20-25kg, men da har vi kun vært på 5-7 dagers turer. Så nå som en 12 dagerstur i femundsmarka er under oppseiling (reiser 23. Juni) så tenkte jeg å søke ekspertråd på pakklista mi, som er som følger;

KLÆR; (i sekk og på kropp)

-3par ullsokker, 2 tynne å 1 tykke

-Fleece bukse

-Ull-longs

-2 boksere (ikke Muhamed Ali)

-2 T-skjorter

-1 ull undertøy-topp

-1 Fleecejakke

-1 Bomullsgenser (college)

-1 Allværsjakke

-1par hansker

-1 lue

-1par gamasjer

UTSTYR;

-Tarp

-Telt

-Sovepose

-Liggeunderlag

-20m paracord

-Kniv

-Leatherman

-Primus

-Kjele

-Bestikk

-Lighter

-Fyrstikker

-Ducktape

-dSLR

-Batteri

-Hodelykt

-Thermos/Kopp

-Vannflaske

-Skrivesaker

-Stearinlys (kube)

-Fiskeutstyr

-Kart/Kompass

-Bok

-Førstehjelpsutstyr

Mat har jeg ikke kommet fram til ennda, da flere ting er i testfasen.

Er ikke noe gramjeger, og gidder ikke legge mye penger i utstyr, da det ikke er så ofte på tur.

Sikker mye jeg kan ta vekk, og mulig det er noe som mangler. Noen som har innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så ikke så galt ut det der synes jeg. Jeg er heller ikke veldig gramjeger. Får du sekken under 25kg (som er mitt mål) så er det greit synes jeg. Du kan sikkert kutte ut en T-skjorte. Kutt vannflaske og ta heller en halvliter solo m/sukker med deg. Da har du flaska når soloen er drukket opp. Da har du også en god start ;) Stearinlys trenger du ikke. Det er lyst hele natta.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ekspert, så dette blir ikke ekspertråd 

Ser ut som du har mye lurt på lista. Virker også som det er sånn ca i midten på skalaen vekt/komfort :)

Det er ofte maten som får opp vekta.

Du har kanskje litt mye klær med deg?

Ville ikke tatt med meg bomullsgenseren eller fleecebuksa.

Heller ikke gamasjer, men jeg vet at det er mange som liker det.

 

Har du med deg bukse som holder regnet ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

myggmiddet og tannbørste heheheh :smile:

 

er ikke så fryktelig gramjeger jeg heller .. bittelitt bare,,, noe som jeg pleier å sette pris på er et par lette slippers..crocs...veier veldig lite... er drit deilig å gå i noe annet enn turskoa innimellom..  når man må på do på morrakvisten.. eller generelt rundt campen...... vasse uti vannet med dem og ......

 

jaja er liten stund til du skal avgårde ennå..så her kommer det nok mange gode tips å vurdere  :)

 

litt dopapir  !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannflaska blir en imsdalflaske, type sport. Prøver å kutte ut brus, da det går unna litersvis på dager jeg er drittlei av å levere varer :P

Dopapir må selfølgelig på lista, samme med tannkost. Myggmiddel klarer jeg meg heldigvis uten, da myggen skyr meg, nesten like mye som jeg den. (Men noe sov i ro hadde vært kjekt, da turkompisen klager på myggen hele dagen)

Tenkte å prøve meg på gamasjer for å spare gore-tex buksa, å fleece buksa for å ha på hvis jeg vil ha noe med litt mer utlufting når jeg går i finvær. Men er sikkert ikke nødvendig.

Regnklær gidder jeg ikke ha med, for jeg har aldri vært våt å kald med de klærne jeg har. Men våt, det har jeg vært. Veldig våt.

Kniv brukes til sløying av fisk, og til sanking av ved (dele opp nedfall til mindre opptenningved osv) mens leatherman brukes til smøre på skiva, dele opp elgpølsa, spikking og ellers andre nødvendige gjøremål.

Slipperser er heller ikke dumt, har brukt å ha med ett par tovede ull tøfler, men synes de blir litt "store" å drasse på, så valgte heller ett par knestrømper av ull. Type bunadsokker.

Ser også at min største guilty pleasure ikke er nevnt, nemlig ullgenser. Sikkert totalt unødvendig på sommerstid, men elsker å sitte rundt bålet, i vannkanten, eller ligge i telt med god varm ullgenser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger du telt OG tarp? Holder vel bare med telt,og trenger du stearinlys når du har lykt? Om du skal ha ned vekta på sekken så er det noen hoved ting som er de største vekt tyvene og det er egenvekt på sekk,og telt,liggeunderlag og sovepose. Ellers kommer det an på hva dere skal spise. Skal dere bare ha Real turmat som du bare trenger å koke vann til,eller skal dere lage skikkelig middag? Husk du skal ikke bære deg ihjel på tur,da blir det ikke noen hyggelig opplevelse,det er mye som er kjekt og ha med,men jeg personlig orker ikke drasse med meg mere enn det mest nødvendige da jeg har hatt nok turer med alt for tung sekk.. og de turene var ikke noen fornøyelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tarp er med uansett på mine turer. Greit å ha med på dagsturer fra camp og som le mot vind og regn når jeg sitter ved vannet å fisker/nyter... Har kun ett Helsport Nordmarka2 å det er litt lite til å bevege seg i. Lys blir prioritert bort på denne turen. Vet ikke hva mat det blir ennda, men blir nokk en blanding av real og "vanlig" mat. Pasta, ris, potetmos, og diverse supper/nudler/gryter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg mener nå at hvis du virkelig ønsker å ha kontroll på vekten (også uten å være lettpakker) så hjelper det å sette opp et regneark. Det er ikke så viktig at det er nøyaktig, men gjetting blir fort feil. En skikkelig liste hjelper deg også med å forsikre deg at du ikke glemmer ting og den kan også hjelpe til med å forhindre at man tar med mye ekstra i siste liten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar sjangsen på å starte en ny pakkliste-tråd, å håper på noen tips.

Har ikke veldig mye erfaring når det gjelder langturer, men

KLÆR; (i sekk og på kropp)

-3par ullsokker, 2 tynne å 1 tykke

-Fleece bukse

-Ull-longs

-2 boksere (ikke Muhamed Ali)

-2 T-skjorter

-1 ull undertøy-topp

-1 Fleecejakke

-1 Bomullsgenser (college)

-1 Allværsjakke

-1par hansker

-1 lue

-1par gamasjer

UTSTYR;

-Tarp

-Telt

-Sovepose

-Liggeunderlag

-20m paracord

-Kniv

-Leatherman

-Primus

-Kjele

-Bestikk

-Lighter

-Fyrstikker

-Ducktape

-dSLR

-Batteri

-Hodelykt

-Thermos/Kopp

-Vannflaske

-Skrivesaker

-Stearinlys (kube)

-Fiskeutstyr

-Kart/Kompass

-Bok

-Førstehjelpsutstyr

er det en tur med mye vandring ville jeg vurdert å droppe

bok

tungt kamera

førstehjelpsutstyr (kun noe veldig enkelt)

stearinlys

termos

tarp

Leatherman

ducttape

og vært nøye med maten mht vekt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er lista jeg pakker for 10 dager på Hardangervidda:

 

Starter turen i:

ullboxer

Ull t-skjorte

Tynn fleece genser

Tynne ulvang sokker

Caps

Dermizax jakke og bukse

Høye Fjellstøvler

 

Pakkpose1(20l):

Ullgenser

ullundertøy

ullboksere 2 stk

tykke ullsokker

tynne ulvang sokker

Tynne hansker og lue

1 bomulls t-skjorte

Balaclava

Fleecebukse(om jeg får plass, da det kan være kaldt på vidda)

 

Pakkpose2 (20 l):

kasserolle

Stekepanne (lokket til kasserollen)

Bålkjele (Går nedi kasserollen)

Håndtak til kjele og stekepanne(ligger oppi kjelen)

Fot til gassboks( ligger oppi kjelen)

Salt og pepper(ligger oppi kjelen)+ 4 poser fiskekrydder

370 gr gassbokser 3 stk

Tallerkensett med bestikk, stekespade og suppekopp

Trekopp

Termokopp til litt varm suppe

Gassbrenner

Stormlighter og fyrstikker

 

Pakkpose 3 (20 l):

Real turmat, tørrmat, potetmos, ris, sjokolade, nøtter, etc

 

Pakkpose 4 (13 l):

Vadere

Crocks (fungerer både som sko til vaderene og campsko da de ikke trekker vann)

 

Sidelomme (5 l):

Samekniv (unødvendig på hardangervidda, og har blitt lagt igjen hjemme)

Kniv

Multiverktøy m/ tennstål og pitteliten ledlykt til å ha i soveposen.

Hodelykt

Drikkeflaske

Ekstra barduner

Stearinlys

Kart og kompass

Evt GPS

Sikkerhetsnåler

 

 

Sidelomme med Pakkpose 6 (4 l):

4 paracet

Tannkost

Tannkrem

Såpe

Håndkle

Allergimedisin

Dopapir 2 ruller

Skrivesaker

Tørrkvist til en bål opptenning

Kompakt kamera

Liten reiseradio

 

 

Pakkepose 7 (20l):

Sovepose

 

Utenpåliggende ryggsekk (15 l):

Alt fiskeutstyr: sluker, fluer, sneller, mark, bla bla bla

 

Utenpå sekken:

Telt (ligger i søppelsekk inni trekket og inneholder også en liten LED lykt til å henge inne i teltet)

Stangtuber

Håv

 

Lokket:

Liggeunderlag(oppblåsbart)

Førstehjelpssaker i tett veske(også gnagsårplaster)

Litt gaffateip

 

Ryggsekk: Bergnas Trollhetta 80+15L

 

Totalvekt: 26,5 kg (helt på grensen)

 

 

Pakkposene er jo såklart ikke utnyttet til det fulle, men må være såpass store for å ha riktig tverrsnitt til f.eks kjelesett, sovepose, etc.

Hadde det vært skogstur ville tarpen også vært lagt i sekken, og byttet ut mot litt mindre gass.

Sikkert noe jeg har glemt her også  :cool: 

post-12001-0-65639200-1370944875_thumb.j

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en litt annen type tur enn hva jeg vanligvis er på, men prøver.

 

Garderoben har noen dobbeltagenter:

- fleecejakke OG ullgenser

- fleecebukse OG ullongs

 

Foreslår at du kutter ut halvparten her.

 

Hvis dere skal gå i mye kratt, så er gamasjer lurt.

 

En t-skjorte og en bokser - det er lov å være svett i naturen og skylle tøy ved anledning.

En collegegenser i bomull... bruksområdet for denne skulle være?

Hvorfor så mange sokker?

 

Turen blir sikkert minneverdig, men det er lurt, som tidligere nevnt, å sette opp en liste med de enkelte tingene OG vekt. Litt jobb, men du vil få noen overraskelser underveis; både på hva visse ting veier og hva som skjer i ditt eget hode når du får oversikt og begynner å gruble over hva det nå var jeg skulle bruke dette til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye flotte tilbakemeldinger her, det setter jeg pris på :)

Grunnen til at jeg har både fleecejakke og ullgenser, er at ullgensern er alt for varm å gå i, å fleecejakka er digg å gå i når været tilater at jeg tar av gore-tex jakka.

Fleecebuksa er grei å ha, når jeg er i leiren å tørker ull-longsen. Kansje jeg heller skal ta med 2 longser?

Skal gå igjenom lista å revurdere ila kvelden, så får vi se hva det blir til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom gjerne med hva slags sekk,telt sovepose,liggeunderlag du har og vekt om du vet det. Første turen jeg gikk på hadde jeg tjukk hjemmestrikket ullgenser... med goretex jakke over og holdte på og krepere av varme... genseren var tung som bare det,veide jo nesten 1 kilo den alene som da ble puttet i sekken etterhvert.. så nå har jeg fått meg ullgenser som er bedre egnet og ikke veier mere enn 400 gram... 100 gram her og 100 gram der blir fort noen ekstra kilo for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Collegegenseren er ikke noe særlig på tur egentlig pga bomull og du har jo allerede med både ull og fleece. En fleecebukse er ikke nødvendigvis så tung så om du har med den eller en ekstra longs kommer vel an på vekten og tykkelsen på den du har. Siden listen som jeg skønte det var over både klær på kroppen og i sekken vil jeg påstå at to boksere er greit. En i reserve mens den andre er til tørk etter vask eller en ufrivillig tur i gjørma eller bekken er en detalj som fort gir luksus for de få grammene en slik veier. Anbefaler en type i lett ull. Kubbelyset ser jeg ikke helt bruksområdet på og vil heller anbefale å legge det igjen. (Kan komme på mange bruksområder altså men ingen som jeg ville syntes gir nok igjen for vekta av det ;-) ) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en bergans viking'2 110L, Helsport nordmarka2, (2,65kg) og bamse extreme liggeunderlag. Soveposen husker jeg ikke navnet på, men er helsport på ca1,6 kg, hvis jeg ikke husker feil.

Jeg hadde kansje kunne skrive at dette var klær til å ha både i sekken og på kroppen ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er egenvekten på sekken din 4.2kg og teltet 2.65, liggeunderlag 700gram og sovepse 1.6 kilo. Det blir 9.15kilo bare det,så kommer klær og mat og masse dippedutter i tillegg. Men når det er sagt så kommer det jo litt an på hvor sterk du er,og hvor lang dere skal gå...mange klarer 25kilos sekk over lang tid uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tidligere turer (5-6 dager) har jeg hatt en sekk på 20-25 kg, men da hadde jeg en mye lettere 65L sekk. Derfor er jeg spent på denne turen, da sekken er tyngre, teltet er med (har brukt å gå bu til bu) og skal ha med mat til dobelt så mange dager. Men tror 25 kg skal gå bra, siden vi kommer til å holde oss til 5-7 km/dag å ha mange "hviledager"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Her er lista jeg pakker for 10 dager på Hardangervidda:

 

Starter turen i:

ullboxer

Ull t-skjorte

Tynn fleece genser

Tynne ulvang sokker

Caps

Dermizax jakke og bukse

Høye Fjellstøvler

 

Pakkpose1(20l):

Ullgenser

ullundertøy

ullboksere 2 stk

tykke ullsokker

tynne ulvang sokker

Tynne hansker og lue

1 bomulls t-skjorte

Balaclava

Fleecebukse(om jeg får plass, da det kan være kaldt på vidda)

 

Pakkpose2 (20 l):

kasserolle

Stekepanne (lokket til kasserollen)

Bålkjele (Går nedi kasserollen)

Håndtak til kjele og stekepanne(ligger oppi kjelen)

Fot til gassboks( ligger oppi kjelen)

Salt og pepper(ligger oppi kjelen)+ 4 poser fiskekrydder

370 gr gassbokser 3 stk

Tallerkensett med bestikk, stekespade og suppekopp

Trekopp

Termokopp til litt varm suppe

Gassbrenner

Stormlighter og fyrstikker

 

Pakkpose 3 (20 l):

Real turmat, tørrmat, potetmos, ris, sjokolade, nøtter, etc

 

Pakkpose 4 (13 l):

Vadere

Crocks (fungerer både som sko til vaderene og campsko da de ikke trekker vann)

 

Sidelomme (5 l):

Samekniv (unødvendig på hardangervidda, og har blitt lagt igjen hjemme)

Kniv

Multiverktøy m/ tennstål og pitteliten ledlykt til å ha i soveposen.

Hodelykt

Drikkeflaske

Ekstra barduner

Stearinlys

Kart og kompass

Evt GPS

Sikkerhetsnåler

 

 

Sidelomme med Pakkpose 6 (4 l):

4 paracet

Tannkost

Tannkrem

Såpe

Håndkle

Allergimedisin

Dopapir 2 ruller

Skrivesaker

Tørrkvist til en bål opptenning

Kompakt kamera

Liten reiseradio

 

 

Pakkepose 7 (20l):

Sovepose

 

Utenpåliggende ryggsekk (15 l):

Alt fiskeutstyr: sluker, fluer, sneller, mark, bla bla bla

 

Utenpå sekken:

Telt (ligger i søppelsekk inni trekket og inneholder også en liten LED lykt til å henge inne i teltet)

Stangtuber

Håv

 

Lokket:

Liggeunderlag(oppblåsbart)

Førstehjelpssaker i tett veske(også gnagsårplaster)

Litt gaffateip

 

Ryggsekk: Bergnas Trollhetta 80+15L

 

Totalvekt: 26,5 kg (helt på grensen)

 

 

Pakkposene er jo såklart ikke utnyttet til det fulle, men må være såpass store for å ha riktig tverrsnitt til f.eks kjelesett, sovepose, etc.

Hadde det vært skogstur ville tarpen også vært lagt i sekken, og byttet ut mot litt mindre gass.

Sikkert noe jeg har glemt her også  :cool: 

Kan jeg kjapt spørre hva du har med deg av mat for 10 dager? :) Bruker du hyttene på vidda noe? (til innkjøp av mat)Vi skal være der oppe i 15 dager, men er veldig usikker på hvor mye vi trenger å ha med pr. pers?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg kjapt spørre hva du har med deg av mat for 10 dager? :) Bruker du hyttene på vidda noe? (til innkjøp av mat)Vi skal være der oppe i 15 dager, men er veldig usikker på hvor mye vi trenger å ha med pr. pers?

 

Har ikke lagt opp til å handle på hyttene...

 

Tar med meg:

6 Real turmat

25 polarbrød

6 egg og 2 pk bacon

2 porsjonspakker med havregrøt

2 bokser makrell i tomat

Squeeze syltetøy

Rødvinspølsesnabb  :-P

2 stk boil-in-bag ris (til fisk)

2 stk potetmos m/melk (til fisk)

Smør

noen poser med div. krydder

2 Pastaposer

2 rett i koppen (grønnsakssuppe el lign.) 

1 pose pannekaker

liten pakke flatbrød(lett og blir ikke dårlig, godt til fisk med smør på)

 

litt sukkker

kaffe

 

Peanøtter

Chasew nøtter

sjokolade

 

Blir nok litt sulten om vi ikke får fisk da men men alltids litt å gå på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.