Gå til innhold
  • Bli medlem

Bekledning - om du skulle leve ute i 365 dager


Hurlumhei

Anbefalte innlegg

Hvilke ytterklær ville du valgt, ett sett, om du skulle leve ute i 365 dager?

Hvilke kriterier ville du vektlagt?


Slitestyrke er pri #1.
Lydløs, eller så godt som.

Ekstrem kulde er lite sannsynlig.

Åpen for jakke og bukse av forskjellig modell. 

 

Fortrinnsvis brun, evt. grønn eller svart, bare minst mulig "militant".
 

Kan strekke meg opp mot 8-10.000, evt. noe mer,

om det er noe som er av vesentlig bedre kvalitet eller funksjon.

 

Noen gode forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det første som slår meg er Brynje sin Arctic XC Suit, det er en heldress i ull og det mest komfortable plagget jeg noensinne har hatt på meg. Selv syntes jeg heldressen er helt fantastisk, men dersom jeg bare skulle hatt ett sett på meg hele året så ville jeg ha valgt den todelte skjorte+longs versjonen slik at man kan ta av stilongsen om sommeren og bruke toppen som genser. Men det har også vert et helt fantastisk plagg å ha på i teltet når jeg skal sove, enorm komfort.

 

Når det kommer til selve ytterplaggene, så ville jeg nok ha gått for Fjellreven. Hvis man er ute 365 dager i strekk kan det bli vanskelig å impregnere og liknende med diverse membranplagg. Så en Fjellreven jaktdress som kan impregneres med bivoks høres veldig riktig ut for min del. Da har du et veldig slitesterkt plagg som kan vare hele året i gjennom hvor du kan smøre inn de mest utsatte områdene med bivoks ved behov.

 

Og med god ventilasjon kan buksen også brukes omtrent hele året.

 

Så ville jeg ha kjøpt meg feks en god filthatt og flanellskjorte, igjen kommer Fjellreven som et alternativ pga holdbarhet, kvalitet og enkle materialer. Men finnes også masse andre alternativer.

 

Og til slutt en regnponcho, her har jeg ikke noe klart valg angående merke. Men kanskje Helsport sin hadde endt opp med å være valget. Men hvis man skal være ute hver dag, hele dagen, så er en skikkelig poncho er veldig godt alternativ.

 

Det hadde nok også vert behov for noe ekstra for å varme om vinteren.

 

Men det må bemerkes at dette er ting jeg hadde valgt om jeg skulle være ute, hver dag, hele dagen, hele året. Det jeg faktisk har valgt selv er mye lettere og mer behagelige plagg, som feks Bergans Hogna 3L og Simms Bugstopper Hoodie. Det er slike plagg jeg går med om våren, sommeren og høsten når jeg er mye ute. Det som er best for 365 dager i strekk er ikke det samme man velger når man kan reise hjem å bytte klær ved behov, eller på ukesturer.

Endret av Gabs88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville valgt Carhartt jakke i ripstop bomull med hette. En eller annen vindtett ripstop bommulsbukse. Pluss regnponcho.

En tynn mellomlagsjakke i syntetisk dun (av typen som er blåst inn i kamrene). - Til bruk sammen med Klymit liggeunderlag.  

Må vel ha undertøy i tillegg. 

Bare noen tanker. Ripstop er lett å reparere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad jeg ikke må pakke sekken basert på en så vag "oppdragsbeskrivelse".

For å velge klær som som skal fungere ute i 365 dager i strekk ville jeg visst litt om forutsetningene. Terreng, klima, boforhold, tørkemuligheter, aktiviteter og hvilke retrettmuligheter du har underveis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.