Gå til innhold
  • Bli medlem

Store Hestbrepigg 2172 m, 8. juli 2005


snilen

Anbefalte innlegg

Etter å ha jobbet på Vestlandet et par uker ble det tidf til en tur innom Store Hestbrepigg, høyeste fjell i Skjåk kommune på veien hjem. Jeg valgte ruten opp fra Lundedalen og vandret en mil innover dalen før 1000 meter oppstigning ventet. En ganske drøy dagstur, var borte nesten i 10 timer. Knallvær der sekken ble tyngre og tyngre utover dagen etterhvert som klærne ble tatt av utover dagen. Akkurat passe varmt å sitte stille i kortbukse og T-skjorte på toppen og spise maten. Tørt og fint i terrenget, men noen flomdigre elver skapte litt frykt for fremkommeligheten. Heldigvis var alle 3 broene over hovedelven på plass, mens noen sideelevr måtte vades, det gikk greit. Vanligvis er det ikke nødvendig med vading på turen. Noen snefonner opp mot toppen, jeg valgte å følge disse, ettersom det er nok steinrøys likevel.

post-480-133474393832_thumb.jpg

post-480-133474393855_thumb.jpg

post-480-133474393877_thumb.jpg

post-480-1334743939_thumb.jpg

post-480-133474393923_thumb.jpg

post-480-13347439395_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åhh, nå ble jeg allerede fjellsjuk igjen - sjøl om jeg fortsatt aner lørdagsturen over Urdadalsryggen i låra. :) Misunner deg slikt vær deroppe, har sjøl så mange forsøk som forsvant i tåke, snødrev og whiteout... Men jeg skal love deg at disse bildene inspirerer til atter et forsøk! :( Og jeg skal ( :D ) til Store over egga fra M-1, come what may!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja skal ikke klage på været eaa. Det er kanskje litt sært å gå sånne lange turer alene, men jeg traff en svenske langt inne på fjellet der, i et bittelite telt. Virket som han ikke hadde sett folk på flere dager. Parkeringslappen i bilvinduet hans var 6 dager gammel. Ellers var det lite liv i fjellet, noen fugler og en liten halvtam reinsdyrflokk var alt jeg så. På flaten før toppen på over 2000 moh fant jeg noen små reinsdyrhorn. Her var ikke mye mat for dyra, lurer på hva de gjorde helt her oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje litt sært å gå sånne lange turer alene...

Ikke sært i det hele tatt! Bare godt...

Gud vet hvor mange slike turer jeg har, og jeg opplever det ikke som sært, men som helende, kontemplativt og ytterst avslappende (ikke fysisk da!). Dog mulig andre synes jeg er sær da... :D

Men han svensken var sikkert litt sær! :(:)

Her var ikke mye mat for dyra, lurer på hva de gjorde helt her oppe.

Ja pussig dette. Sjøl har jeg sett harepor på toppen av Vinjeronden/2044, røyskattspor på toppen av Trollsteinsrundhø/2170, og jeg vet det er funnet elgmøkk i gråura på den spisse toppen av Rendalssølen/1755! Ikke akkurat noe matfat oppi der nei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På varme sommerdager står villreinen gjerne så høgt dei kan. De inntar gjerne en isbre i 2000-meters høyde. Elgen også kan gå høgt på varme sommerdager. Har sett 2 elger like ved Gravskardhøgda, Alvdal, var sikkert på rundt 14-1500moh tipper eg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

har du tatt deg tid til å telle reinsdyra i den flokken? tell til 20, og se hvor langt du kommer,,, tipper det er et sted mellom 3-400 rein på det bildet....

i september er det kaldere, og man finner ikkje reinen like ofte på snøfonner,,, og har du prøvd å kikke etter rein som ikkje er på snøfonn? de glir godt inn i terrenget...

var på store hestebrepiggen 11. august i år. og såg et ferskt reinsdyrspor midt oppe i ura, ganske spesielt...

gikk også fra lundadalen, aleine, men teltet ca 1 km ovenfor den siste brua, like ved en liten bekk som virket mindre påvirket av breens herjinger med stein...

traff et lite hull i skyene, som varte akkurat lenge nok til å nyte utsikten på toppen, i nysnø og med masse klær på!

post-339-133474399222_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Ble største av Hestbrepiggene i midten av Oktober, noe jeg absolutt ikke angrer! Hadde planlagt å overnatte to netter ved osen nederst på Lundadalsvatnet, men fant ut at det ville holde med en, selv så sent på året. Den øverste (tredje) broen var tatt inn for sesongen og jeg måtte vasse, noe som gikk rimelig greit (moderate vannmengder). Det som imidlertid forundret meg mest (og gjør det forsåvidt på hver eneste tur) er fraværet av andre i fjellet, ser ut som tiden med de "ekte" fjellvandrerne er forbi :D

Planlegger en vintertur i samme traktene på nyåret.

post-881-133474406393_thumb.jpg

post-881-133474406399_thumb.jpg

post-881-133474406404_thumb.jpg

post-881-133474406409_thumb.jpg

post-881-133474406411_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dalegudbrand, det ser jo ut som det er mindre snø der nå enn da jeg var der i juli.

Ikke helt kanskje :? , nå er Skjåk kommune kjent for å være særdeles nedbørsfattig og den første snøen på 1000-1200 meter kom vel ikke før i begynnelsen av november, så det var nok en "uttynt" sesong jeg så restene av vil jeg tro. Bildene under er forøvrig fra Glittertind ca. tre uker senere (første uken av november), dette var første snøfallsdagen på Randsverk og i området forøvrig. Syklet inn til Glitterheim fra bommen og ned igjen til Randsverk, noe som faktisk var veldig slitsomt :D

post-881-133474406451_thumb.jpg

post-881-133474406461_thumb.jpg

post-881-133474406466_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.