Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken by i Norge har utsikt til det høyeste fjellet


Erling

Anbefalte innlegg

Jeg har spekulert på hvilken by i Norge som har utsikt til det høyeste fjellet. Min beste kandidat er Molde, men jeg er usikker på om det er Store Venjetind (1852moh) som blir det høyeste eller om det er en annen topp.

Er det noen som kan hjelpe meg med å sette opp listen :D Kravet må være at fjellet kan ses fra sentrumsgatene (kanskje rådhuset ?). Det holder altså ikke å referere til utsikten fra Varden ovenfor Molde sentrum - jeg vil ha utsikten fra Molde sentrum. (Dersom Varden skulle vært godkjent, måtte også Gaustatoppen fra Oslo og Drammen vært med, og Lillehammer hadde vel toppet listen med utsikt til noen 2000-metere ville jeg trodd).

Min foreløbige liste ser slik ut:

1. Molde. Hvilket fjell vet jeg ikke. Men de slår vel Ålesund :)

2. Ålesund. Jønshornet (1419moh). Ses fra Rådhuset. (Utsikten fra Aksla gjelds ikke !)

3. Drammen. Blefjell (1342moh). Ses fra rådhuset og bybroa.

4. Tromsø. Tromsdalstinden (1238moh). Ses fra sentrum (mener jeg å huske).

Jeg går ut fra at Ålesund også kan skilte med noe høyere enn Jønshorn.

De nord-norske byene kjenner jeg ikke så godt til. Jeg tror nok Harstad, Narvik, Svolvær og Bodø er gode kandidater til topp-plasseringer på listen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Dette er jo litt gøy.

Her er noen mulige kandidater selv om jeg ikke er sikker på noen av dem:

- Er Norefjell synlig fra Kongsberg ? Lurer litt på det.

- Finnes det noen steder i Lillehammer hvor Nevelfjell synes (tror ikke det, men er ikke sikker)

- Notodden bør sikkert sjekkes. Ser man f.eks deler av Lifjell ?

- Har ikke vært i Hønefoss etter at veien ble lagt om. Mulig det går an å se noe derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Hønefoss ses ingenting. Jeg er enig i det. Fra kommunen som byen ligger i ses topper på over 2300 moh, men det tells ikke !

Fra Kongsberg ses Styggemann (872 moh) på Skrim. Jeg jobber i byen og vet det !Jonsknuten ses ikke fra sentrum, og heller ikke Norefjell eller Blefjell.

Fra Rjukan sentrum ser man ikke Gaustatoppens toppunkt, så jeg vil ikke ta med den heller.

Notodden var et godt forslag. Det skal sjekkes ut neste gang jeg er forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er så en by? må stedet ha bystatus eller holder det med at det er et tettsted som for eksempel et kommunesenter? Isåfall kan man fra noen meter ovenfor Folldal "sentrum" se Høgronden, Midtrondene og Digerronden. Husker ikke om man ser noen av disse fra selve "byen" Sikkert noen andre som vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alvdal og Tynset har vel neppe bystatus, men derfra ses Tron (1666 moh) svært godt. Også Store Sølnkletten (1827 moh) kan ses fra Tynset, i alle fall fra rett utenfor.

Røros er jeg temmelig sikker på at har bystatus, og derfra trooor jeg man kan se Hummelfjell (1543 moh).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De nord-norske byene kjenner jeg ikke så godt til. Jeg tror nok Harstad, Narvik, Svolvær og Bodø er gode kandidater til topp-plasseringer på listen.

Narvik har utsikt til flere 1200m-topper, men "majesteten" i området ligger nesten rett sør for byen; Dronninga (Den sovande dronning), eller Skjomtinden om du vil. Dette fjellet er 1575 meter på kartet, og det er godt synlig fra sentrum og det meste av byen forøvrig :wink: En god kandidat..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så nøye om man ser akkurat varden på toppen? Skal liksom fisletopper på 1200 meter overgå Rjukans overlegne utsikt til godt over 1800 meter på Gausta? Nei, dette er skandaløs tankegang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min foreløbige liste ser slik ut:

1. Molde. Hvilket fjell vet jeg ikke. Men de slår vel Ålesund :?

2. Ålesund. Jønshornet (1419moh). Ses fra Rådhuset. (Utsikten fra Aksla gjelds ikke !)

3. Drammen. Blefjell (1342moh). Ses fra rådhuset og bybroa.

4. Tromsø. Tromsdalstinden (1238moh). Ses fra sentrum (mener jeg å huske).

Jeg går ut fra at Ålesund også kan skilte med noe høyere enn Jønshorn.

Ja, det kan vi 8) Spørs hvor du setter by-grensa 8)

Skarrabben (1459) og Blåbretinden (1476) ses i alle fall fra Nørvøya.

Usikker på hvor langt inn en må for å se Råna i enden av Riksheimdalen, da er vi på 1586. Utenom dette tror jeg Jakta (1588) er eneste kandidat som kan være høyere, da fra Hatlane et sted... Der i fra ser vi forresten Sogn & Fjordane også (Hornindalsrokken) :D

Er Fjelltun med da :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere muligheter, men det avhenger av hvordan man definerer "bygater".

Jonsknuten sees vel fra bebygde områder på østsiden av Kongsberg. Fra toppen av Høgfjell er jeg ganske sikker på at jeg ser hus i Hønefossområdet, muligens fra en av toppene på Vikerfjell også.

Gaustatoppen er godt synlig fra toppen av Grefsen. Kanskje den synes fra noen av de øverste husene eller fra bebygde områder i Holmenkollåsen.

Har ikke vært i Florø, men det er jo en by på vestlandet og man ser sikkert høye fjell derfra :wink:

Ellers så jeg ganske langt inn i Ryfylkeheiene fra Sandnes-området, men muligens ikke fra selve bygatene ?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg skal ikkje lyga på meg altfor stor lokalkunnskap om lofoten, men dersom svolvær, kabelvåg eller henningsvær har bystatus, er det ikkje utenkjeleg at ein kan sjå høge fjell ein eller annan stad på fastlandet. kanskje, kanskje ikkje.

E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kanskje noen fra Odda kan bekrefte at Oksen (1241m)

er synlig fra sentrum. Jfr. rette streker på kartet skulle

en se rett på toppen.

Høyere Vossafjell bakom vil vel neppe synes.

Leirvik, unnskyld - Stord - har vel også fri sikt til

Etne fjell (i nærheten av Helgelandsnuten) som er

opp mot 1400moh. Englafjell (1200m) burde også synes.

Gygrastolen (1339m)?

Jeg får slutte å spekulere, og heller stoppe i sentrum

neste gang jeg kjører forbi.

(og Svolvær er by)

Arnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg burde vel holdt kjeft, siden dette ikke bidrar til noe

direkte konkret. Men noen i forumet sitter på nøkkelen til

fasiten. Jeg oppfordrer herved denne personen til å

ihvertfall komme ut med fasiten for minst -en- by som han selv tror

har siktlinje mot det høyeste fjellet...

Arnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakta kan ses fra Ålesund, i alle fall kan Ålesund sentrum ses fra Jakta :cry:

Høyeste punkt blir dermed 1588moh som kan ses fra Ålesund. Legger ved et lite utsnitt av et bilde jeg tok i fjor. Rød pil peker på Ålesund sentrum, blå pil på Nørvasundet (som vel nå går for å være bygrensa??).

Eneste som kan slå dette er vel Molde. Geir?

Ut fra kartet er jeg så godt som sikker på at Finnan (1786) er synlig fra Molde, der den rager høyt over Innfjorden.....

post-283-133474393297_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommet nettopp fra Molde og kan bekrefte at Vengetind (1852) er meget synlig fra sentrum. Ellers trodde jeg at Sunnmørsalpenes høyeste topp, Kvitegga (1717), var synlig fra Ålesund. Jeg mener da vi så byen fra toppen, men dette skal jeg ikke banne på. Hornindalsrokken er jo nærmere 200 m lavere og ligger ikke langt unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ods, jeg var inne på tanken at Kvitegga kan være synlig fra Ålesund. Men Kårdalstindane m.fl er relativt høye, så jeg er usikker. Rokken har jo fri sikt ut Hjørundfjorden... Har ikke vært på Kvitegga selv (ennå), så... Skal passe på å ha kikkerten i bilen en klarværsdag, så skal jeg se etter.... :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha med Drammen på 4.plass foreløbig, siden jeg bor i byen. Det er en del vestlendinger som tror det er så innmari flatt på østlandet som jeg ville kost meg med å fortelle det til.

Hornindalsrokken ses fra området Vegsund-Emblem, men ikke fra sentrum av Ålesund. Og Hatlane og østre Nørvøy regner jeg ikke for sentrum.

Jeg har vært på Kvitegga og tror jeg så helt til Galdhøpiggen, men Ålesund sentrum var ikke synlig. Jeg tror forresten ikke jeg skal banne på dette jeg heller. Skal heller sjekke noen gamle lysbilder når det blir mørkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del vestlendinger som tror det er så innmari flatt på østlandet som jeg ville kost meg med å fortelle det til.

Bare så det er sagt, vi har 4 stk 2000-metringer i Hedmark også!

Men tilbake til spørsmålet:

Sees ikke Vengjetind fra Åndalsnes også (fra en bensinst. v/ elva et sted...)?

I så fall uavgjort med Molde...

Eller hvis man står litt oppe i bebyggelsen på "solsida" i Rjukan, vil man ikke da se toppen?

I så fall leder jo Rjukan...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sees ikke Vengjetind fra Åndalsnes også (fra en bensinst. v/ elva et sted...)?

I så fall uavgjort med Molde...

Åndalsnes har bystatus, men jeg kaller det ikke en by. Det er tre byer i M&R: Ålesund, Molde og Kristiansund. Har ikke Fosnavåg også bystatus da?? Latterlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svein,

iflg linken "eaa" la ut litt lenger oppe som viser oversikten over steder med bystatus i Norge, er det disse stedene som er "byer" i M&R:

Fosnavåg*

Kristiansund

Molde

Ulsteinvik*

Ålesund

Åndalsnes*

De med stjerne har fått bystatus etter 1996. Enig i at det er enkelte steder som ikke akkurat føles som byer... :cry: Mitt hjemsted Elverum fikk også bystatus i 1996, men jeg sliter med å kalle det en by.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.