Gå til innhold
  • Bli medlem

Bambus - noen erfaringer


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Vi har barn som er allergiske mot ull. Det er bare å glemme å bruke ull - har prøvd det meste.

Vi kjøpte noen T-skjorter av bambus som vi er ganske overasket over så langt. Dette virker veldig lovende. Kjennes ut som ull - og det er jo også veldig miljøvennlig produkt - i motsetning til f.eks. bomull.

Noen som har erfaring med bambusklær - helst undertøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, om du kikker innom på Stormbergs hjemmeside

stormberg.com

og søker i søkevinduet med ordet bambus, så finner du mange produkter med bambus i ...

Saxa en liten tekstblokk fra en av sidene deres:

"Pant t-skjorte i Bambus TEE-220, som er et materiale bestående av 94% bambus og 6% spandex. Spandexen gir t-skjorten bevegelighet og stretch. Bambus er et ekstra mykt og behagelig stoff som er miljø- og klimavennlig og har en antibakteriell funksjon. Et utrolig mykt og behagelig stoff å ha på. Tilbakemeldinger fra kunder er at bambusklærne virker lindrende på atopisk eksem. Vi har ingen medisink dokumentasjon på dette, men flere av våre kunder har blitt merkbart bedre etter bruk av bambusproduktene."

Håper det kan være til hjelp?

:)

JJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ull er vasse varmere en bambus vinterstid ?

Har bare prøvd sommer skjorter og t-shirts i bambusinnblanda material.

Når det gjelder den "miljøbiten" med bambus så er det, ja en liten reklamebløff.

Det ligger nok stoff om akkurat det ute på nettet,

og kvelden er ung og en vil ikke inn i miljødebatt akkurat nå.

Utenom et stort nei til oljeboring i nord !!

:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et par skjorter med mye bambus fra Lundhags (muligens ikke i sortimentet lenger). Behagelige, men ikke i nærheten av ull når det gjelder varme. Fine når det er varmt i været. Tørker fort.

Norheim har hatt underbukser i 30% bomull og 70% noe-som-er-slitt-vekk-fra-merkelappen. Helt fine, solide, men ikke lukt-frie - det er vel gjerne de 70%.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan er varmen på det her vs ull?

Ungene som bruker dette slaget nå så vi har ikke fått prøvd det selv. Virker veldig lovende egentlig. Skikkelig utfordring å ta på ungene klær om de ikke tåler ull. Fleece er ikke tingen har vi funnet ut, men heller superundertøy type Devold underst...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett sett med bambus lang over under. Jeg syns ikke det føles like varmt som ull og føles klammere når man har blitt svett. Men det tørker raskt og er veldig behagelig mot huden. Det er ihvertfall mye bedre enn bomull men man kan jo velge plastklær også. Sikkert både billigere og mer slitesterkt.

Uansett kan jeg godt anbefale å prøve ut bambus, men da først og fremst til kalde vår og høst dager. På kaldeste vintern velger jeg personlig noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen Trekmates langermete gensere i bambus som jeg virkelig liker (som det virker som de ikke selger lenger). Jeg liker dem faktisk så godt at jeg kjøpte en til alle i familien til jul for et par år siden.

De er helt klart ikke like varme som merino, og jeg synes også at de blir litt slappe ganske fort, men de er jo utrolig behagelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at bambus ligger mellom ull og superundertøy når det gjelder varme.

Min mor kjøpte en del bambustøy sist hun var i Kina. De var nesten gitt bort, så hvis man finner bambustøy på e-bay eller nettet er det kanskje veldig billig..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen sokker med endel bambus i. Den store fordelen er at de ikke lukter særlig mye. Bakdelen er at de ikke har spesielt imponerende isolasjonsevne. Ålreite til daglig bruk, ikke noe særlig på tur i kulda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Jeg var sikker ikke alene om å se FBI på NRK nylig. Her kom sannheten om bambustekstiler frem.

Jeg har av en eller annen grunn gått rundt og trodd at bambustekstiler ble laget på samme måte som lin, men den gang ei.

Det som kalles bambus er faktisk akkurat det samme som det kjente stoffet VISKOSE, RAYON eller KUNSTSILKE. Viskose er  cellulose fra et eller annet treslag som behandles med natriumhydroksid til en tykk brun væske som brukes til å lage disse fibrene som stoffet lages av. Hva slags tresort cellulosen kommer fra betyr ingen ting, cellulose er cellulose uansett. Det eneste som kan sies om at det lages av bambus er at bambus er et siv som vokser veldig fort og det kan kanskje tenkes at det er litt mer naturvennlig å bruke bambus i stedet for gran eller furu eller andre tresorter. Kanskje brukes også tresorter fra regnskogen. 

https://no.wikipedia.org/wiki/Viskose

http://www.abcnyheter.no/livet/2015/04/15/222072/bambusbloffen

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, REs skrev:

Jeg var sikker ikke alene om å se FBI på NRK nylig. Her kom sannheten om bambustekstiler frem.

Jeg har av en eller annen grunn gått rundt og trodd at bambustekstiler ble laget på samme måte som lin, men den gang ei.

Det som kalles bambus er faktisk akkurat det samme som det kjente stoffet VISKOSE, RAYON eller KUNSTSILKE. Viskose er  cellulose fra et eller annet treslag som behandles med natriumhydroksid til en tykk brun væske som brukes til å lage disse fibrene som stoffet lages av. Hva slags tresort cellulosen kommer fra betyr ingen ting, cellulose er cellulose uansett. Det eneste som kan sies om at det lages av bambus er at bambus er et siv som vokser veldig fort og det kan kanskje tenkes at det er litt mer naturvennlig å bruke bambus i stedet for gran eller furu eller andre tresorter. Kanskje brukes også tresorter fra regnskogen. 

https://no.wikipedia.org/wiki/Viskose

http://www.abcnyheter.no/livet/2015/04/15/222072/bambusbloffen

 

Dette er også drøftet i lenken:  "Ull eller synt"  Om man ønsker å vite mer om det som i dag merkes som bambus bør man virkelig lese den siste netthenvisningen i innlegget ovenfor.  I tillegg om du slår opp i lenken "Ull eller synt" finner du der en pressemelding fra Stormberg at de har endret merkingen av bambus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.