Gå til innhold
  • Bli medlem

UT PÅ TUR, ALLTID SURT.


REJOHN

ut på tur, alltid surt  

31 stemmer

  1. 1. hva gjør du med den vanlige helgeturen om været er dårlig

    • jeg sløyfer turen
      4
    • jeg gjennomfør er turen som normalt -mindre enn to timer
      5
    • Jeg gjennomfører turen som normalt - over to imer
      16
    • Jeg reduserer turen - under to timer
      3
    • Jeg reduserer turen, men fortsatt over to timer
      3


Anbefalte innlegg

De siste ukene har været vært dårlig. Regn, vind og korte dager, gjør at det av og til blir surt å ta ut.

Som oftest blir det kjekkere så snart jeg er kommet godt igang, og det er ikke mange gangene jeg synes turen kunne vært sløyfet.

Det hender turen blir omtalt som "treningstur", og det bør muligens trenes på å være ute i skikkelig surt vær.

Lørdag var det vind og regn, men heldigvis ikk esærlig kaldt. På min vanlige lørdagstur, traff jeg ikke en skjel. Det fikk meg til å lure på hva folk gjør når været er dårlig.

Gjennomføres turen som planlagt, eller reduseres lengden?

Og er turen vanligvis under eller over to timer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har "inntrykk" av at det har regnet hver helg siden Pinse her øst i Akershus. Og skulle jeg huske feil, he-he - så ble de helgene brukt til å beise huset.

For øvrig så er skogen på disse kanter så gjennombløt at du ikke kan sette deg ned noe sted uten gummibukse.

Jeg gjennomfører en forkortet tur med bikkja, men primus og bacon blir hjemme. Lengter etter tørrere vær og gode helgeturer nå !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hei:-) jo det har vært mye regn og vind her i Ålesundsregionen også, men er no ute på tur allikevel. Turen gjennomføres alltid,

I går starta jeg i 12 tia og gikk fra eikrem så opp sulafjellet til en liten rast og fortsatte opp fjellet, vandra litt rundt så bikkja fikk herje litt i gjørme og sludd:-) så tok vi turen ned andre siden til Langevåg hvor jeg hadde bil stående. Fin dagstur som jegvbrukte ca 4 timer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har eg ingenting i mot dårlig vær. Jo dårligere vær jo bedre er det å være tørr. Eller jo mer gleder eg meg til å komme hjem :)

Eg bor på vestlandet, og regn og/eller vind er nesten en selvfølge. Det krever at eg har gode klær tilgjengelig når eg spurter ut døren. Så selv om det blåser 20m/s, nordavinden pisker innover kysten og det regner horisontalt, så tar eg gjerne turen ut. Men det blir sjeldent de lengste turene, og sjeldent noe "ekstra" med turen. Dvs at eg tar ikke med stormkjøkken, kamera eller andre leketøy, og turene strekker seg sjeldent over 3-4 timer.

Men ut, det skal eg. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig vær er verst når man sitter inne! Når det er sagt, så tar jeg ikke de lange turene i dårlig vær, men mine sedvanlige turer i marka gjennomføres nesten uansett vær. Folk treffer jeg omtrent ikke på i dårlig vær. Knapt i finvær heller, siden jeg foretrekker å legge turene utenfor "autostradaene" i marka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et godt spørsmål. Noen måneder tidligere fikk jeg inntrykk at været er 'alltid' dårlig i helga. På hverdager am I working my ass off so to speak, så da er det kjedelig med slik tenkegang (om det er riktig eller ikke...). Likevel må jeg komme meg ut, annerledes føler kroppen dårlig og jeg vet at konsentrasjon kjennes mindre uken etter. Så tur blir det, uansett vær. Her kan jeg romme til fjells når det regner i høsten, da er det ofte snø på fjellet. Får desuten inntrykk at jeg er den første og den siste på ski her i lokalmiljøet.

Det stemmer at det er forbausende med så lite folk i fjellet. Hva gjør alle de turglade nordmenn? Må si at jeg ikke har familie her, i motsetning til mange, så er ikke optatt med alt som kommer med med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi hatt en uke med typisk vestlandsvær, vær som får historien om syndefloden til å virke som en liten trivialitet i hverdagen.

Det får meg til å tenke på gutten som satt på skolen og læreren fortalte fra bibelhistorien om Noa som bygget båt, og da han fortalte at det regnet i 40 dager og 40 netter kom det tørt fra gutten: Pøh. va det noge?

I dag meldte både storm og yr at det skulle bli noen timer med opplett, og da måtte jeg bare gripe sjansen.

Det så litt skummelt ut da jeg stod opp. En haglbyge som hørtes ut som at den prøvde å knuse både vinduer og takstein, men de holdt.

Himmelen var like grå som i går og inne på "Strandalandet", Tau og Jørpeland, og også lenger inne mot Sauda, gikk det noen kraftige byger.

Men så, mellom ti og halv ellve, lysnet det i vest og da var jeg ikke sen om å lage en rask nistepakke, få på meg sko og jakke og sale opp doningen.

Frokosten ble inntatt i bilen og ca. klokken halv tolv parkerte jeg ved veien på Seldalsheia. Her stod det bare tre andre biler.

Målet var Bynuten, det høyeste fjellet i Sandnes kommune med sine 671m, Ikke verst for en kommune på Nordjæren.

Men siden jeg kom så seint i gang tenkte jeg at jeg heller ville ta nabofjellet, Selvikstakken, 597m. Den er litt lavere, men nå er jeg ikke sikker på om denne turen er noe kortere.

På turen inn så jeg et spor som gikk mot bynuten, men etter å ha tatt av stien og begynt å gå mot selvikstakken så var det ikke flere spor.

Hvor alle folkene fra de tre bilene var vet jeg ikke. De var i hvert fall ikke her. Det eneste livet jeg så var to orrhøner, eller en orrhøne og en lirype. Den ene var begynt å bli hvit så det var nok en rype.

Været holdt seg bra helt til toppen, men da kom det en skikkelig haglbyge. Den varte ikke så lenge og da det klarnet begynte jeg på nedturen. Det blåste ganske kraftig fra nordvest og jeg fant meg et lunt sted på østsiden, fyrte opp primusen og satte over kaffekjelen og ikke lenge etter var utsikten bortimot perfekt og kjelen varm. Så var det maten.

Jeg hadde med et jern til å lage varme osteskiver med og det fungerte perfekt også i dag. Det eneste var at det var litt for kalt for gassboksen så den måtte få komme inn i varmen for å holde trykket. (Se bilde.)

Etter en liten rast bar det hjem igjen og da jeg kom inn på stien til bynuten så jeg at det var et nytt fotefar. Like før jeg var nede ved bilen stoppet jeg for å drikke litt i en bekk og da ble jeg tatt igjen av en en dame som hadde vert på Bynuten.

Jeg tok noen bilder med mobiltelefonen, Sony xpeia S, som i følge selgeren skulle ha et fantastisk kamera. Denne påstanden skal han måtte spise i seg igjen. Neste gang tar jeg med fotoapparat.

For de som ikke er lokalkjente. Utsikten fra Selvikstakken er ned mot innløpet til Lysefjorden. Ja "Norge er et vakkert land".

post-4220-0-57538200-1353267872_thumb.jp

post-4220-0-68199300-1353267887_thumb.jp

post-4220-0-35931100-1353267900_thumb.jp

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målet var Bynuten, det høyeste fjellet i Sandnes kommune med sine 671m, Ikke verst for en kommune på Nordjæren.

Men siden jeg kom så seint i gang tenkte jeg at jeg heller ville ta nabofjellet, Selvikstakken, 597m. Den er litt lavere, men nå er jeg ikke sikker på om denne turen er noe kortere.

På turen inn så jeg et spor som gikk mot bynuten, men etter å ha tatt av stien og begynt å gå mot selvikstakken så var det ikke flere spor.

Sporene innover mot Bynuten var nok mine og broderen (i tillegg var det et par fra Danmark som også gikk innover)

Det var tre biler på parkeringsplassen da vi startet. Vi startet rundt 11:15.

Vi møtte ingen andre enn det danske paret. De snudde i Svartdalen. Det var et spor lenger nede, men vi så ikke folk.

Men det var 5 biler da vi kom ned. Så vi regnet med at noen var på Selvikstakken.

Vi mente at vi nok var de eneste som var på toppen denne søndagen. Det er litt spesielt.

Vi var på toppen i det detkom en skkkelig haggelbye.

post-1073-0-17738000-1353275907_thumb.jp

post-1073-0-70453500-1353275941_thumb.jp

post-1073-0-19404500-1353275966_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et godt spørsmål. Noen måneder tidligere fikk jeg inntrykk at været er 'alltid' dårlig i helga. På hverdager am I working my ass off so to speak, så da er det kjedelig med slik tenkegang (om det er riktig eller ikke...). Likevel må jeg komme meg ut, annerledes føler kroppen dårlig og jeg vet at konsentrasjon kjennes mindre uken etter. Så tur blir det, uansett vær. Her kan jeg romme til fjells når det regner i høsten, da er det ofte snø på fjellet. Får desuten inntrykk at jeg er den første og den siste på ski her i lokalmiljøet.

Det stemmer at det er forbausende med så lite folk i fjellet. Hva gjør alle de turglade nordmenn? Må si at jeg ikke har familie her, i motsetning til mange, så er ikke optatt med alt som kommer med med det.

Sitter med samme oppfatning her. Tror ikke det skyldes det fenomenet her da Ålesundregionen ikke er den mest forurensede. Rundt storbyer så kansje?

http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/146120.stm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det var 5 biler da vi kom ned. Så vi regnet med at noen var på Selvikstakken.

Vi mente at vi nok var de eneste som var på toppen denne søndagen. Det er litt spesielt.

Vi var på toppen i det detkom en skkkelig haggelbye.

Da var det nok min bil, en sølvgrå Hyundai i40 og den dama jeg møtte på vei ned hadde en liten Opel.

Jeg husker at en av bilene som stod der da jeg kom hadde utenlandske skilter, men jeg så ikke hvor den kom fra. Kanskje det var en danske.

Sist tur var jeg på Bjørndalsfjellet og du var på Lifjell. Denne dagen var jeg på Selvikstakken og du var på Bynuten. Avstanden blir mindre og mindre. Hva blir det neste?

Turen i går var så inspirerende at jeg bestemte meg for å ta sykkelen til jobb i dag.

En fin tur det også, men det kjentes godt at jeg har hatt et par måneder med bil.

Den lette sykkelen var skiftet ut med hybridsykkelen som hadde fått en overhaling og piggdekkene var på.

Jeg liker dårlig å bli forbikjørt på sykkel, men det får jeg nok vende meg til nå en stund fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Kommer helt an på hva jeg skal.

2 timer??

For egen del drar jeg som regelpå tur med en agenda.

Fiske er dårlig sort om været er dårlig.

Jakt likeså.

2 timer = treningstur? Treningsturen er ikke så væravhengig. Swixbuksa veid opp mot anorakken? Klassiskskia opp mot fjellski?

Liker å dra ut når været er dårlig, kjenne på elementene.

En kan ikke overvinne været.

En kan utfordre det, en kan tilpasse seg.

Lære sine grenser, kansje flytte de.

Teste utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer?

Det er jo bare en daglig hundeluftingstur. Uansett vær.. ;)

To timer er liksom et skille for meg - det må være så pass, selv på vinteren, for at jeg skal synes det har vært en "tur."

Med daglig luftetur på over to timer, så må formen være steinbra. :-P

Dårlig vær = gyllen anledning til å finne ut om utstyr holder mål.

Det blir bare en god del for mange slike "treningsturer". Utstyret får ikke tid til å tørke i mellom turene.

(Men ellers har du rett - slike turer skiller lett mellom dårlig, brukbare eller gode sko, bukser, jakker, vanter/hansker, luer og annen påkledning.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist tur var jeg på Bjørndalsfjellet og du var på Lifjell. Denne dagen var jeg på Selvikstakken og du var på Bynuten. Avstanden blir mindre og mindre. Hva blir det neste?

Det blir nok en god del turer rundt Lifjell fremover.

Av en eller annen grunn synes jeg det er greit å gå de samme turene om igjen på vinteren. Det blir skjelden til at jeg tar ut på nye turer alene på vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer meg definitivt ikke ut i dårlig vær dersom jeg ikke har en aktivitet som frister. Heldigvis windsurfer jeg, så jeg kommer ut bare det er vind om sommeren. Sykling i regn var ok så lenge jeg var giret på grussykling, men på sti er det ikke noe særlig - ikke for stien, sykkelen eller undertegnede.

Om vinteren er det alpint, kite og topptur som lokker. Topptur på ski er ikke spesielt fornuftig i dårlig vær: dårlig vær er veldig ofte lik rasfare. Kite fungerer i vind når snøen har satt seg....og et ypperlig alternativ når bakkene er for rasfarlige. Alpint kjører jeg uansett vær... Langrenn gikk jeg også uansett vær, men har stått over de siste 2 årene når det har vært kaldt etter en stygg serie med bronkitt/lungebetennelse om hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok en god del turer rundt Lifjell fremover.

Av en eller annen grunn synes jeg det er greit å gå de samme turene om igjen på vinteren. Det blir skjelden til at jeg tar ut på nye turer alene på vinteren.

Jeg er også ofte i området ut mot Lifjell, men liker å variere litt. Går kanskje opp fra Dale og på høyre side av Dalevatnet eller fra Gramstad, forbi Resasteinen og ut til Lifjell.

Turen langs sjøen kan ofte bli litt glatt vinterstid, men ellers er jo dette et fint turområde. Ingen problem å få til en tre til fire timers tur her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også ofte i området ut mot Lifjell, men liker å variere litt. Går kanskje opp fra Dale og på høyre side av Dalevatnet eller fra Gramstad, forbi Resasteinen og ut til Lifjell.

Turen langs sjøen kan ofte bli litt glatt vinterstid, men ellers er jo dette et fint turområde. Ingen problem å få til en tre til fire timers tur her.

Det går en sti langs sjøen litt lenger nede enn den vanlige t'merkede stien. Den er noe enklere, men lenger om det er frost. Den kommer sammen med den vanlige stien i Revesdal.

Jeg tar det litt med ro om vinteren, og begynner på de litt lengre turene (3-4 timer) på vårparten. Rundt Resasteinen og Lifjell er en av de første "langturene" på våren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var godt å lese innleggene under avstemningen, for det manglet egentlig et eller flere alternativer. Mulig jeg er litt barnslig, men jeg synes det er litt ekstra stas men helgeturer i dårlig vær. Får liksom prøvd seg litt og får mer igjen for turen...

Men jeg liker jo selvsagt godt vær også. F.eks 10-12 grader, fluebris og grått vær. Når jeg tenker meg om har jeg holdt meg hjemme flere ganger pga for fint vær enn omvendt.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.