nomore

Aktiv medlem
  • Innholdsteller

    163
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    1
  1. Hva har du kjøpt nå!

    Da var det gjort. Dere vil finne meg i en slik i en skog nær meg fremover...
  2. Rescue me??!!

    En redningsaksjon(også kalt henteoppdrag) vil ikke unngås da vi som hovedregel går ut for å hente en pasient som har skadet seg eller av andre årsaker ikke er i stand til å ta seg hjem igjen for egen hjelp. Altså vi har en kjent posisjon(i noen tilfeller kun omtrentlig) men som regel er de omtrent der vi fikk beskjed om at de var. En leteaksjon kan unngås dersom personen er i stand til å finne veien selv(men da fungerer det lenge med GPS eller kart/kompass), ikke er skadet/har energi og har ett ønske om det. I løpet av de siste 5 årene er det kanskje 1 leteaksjon som kunne vært unngått som eg har vært med på, maks 2. Men nå er nok mitt geografiske område en del annerledes enn @HrSteen sitt område. Det vi for det meste er ute og leter etter har enten en mental tilstand som gjør at de ikke vet hvor de er eller vil bli funnet, eller er påvirket på en eller annen måte. Disse kategoriene vil ikke ha nytte av en satelitttelefon.
  3. Solcellepanel på langtur

    RoHS er ikke en produsent, men ett direktiv(Restrictions of Hazardous Substances).
  4. Rescue me??!!

    Merk at ingen eksisterende redningshelikopter har dette i dag. Dette er noe som er installert i de nye som skal erstatte SeaKing, og blir operative først i 2018.
  5. Rescue me??!!

    Tøft. Har eg ikke fått med meg Dette gjelder da de nye redningshelikopterene i 330-skvadronen, ikke eksisterende.
  6. Rescue me??!!

    De har fått montert nødnett ja, og disse er normalt satt opp til å kunne kjøres som repeater/gateway, men hvorvidt redningshelikopterene faktisk har denne muligheten eller bruker den vet eg ikke. Ser uansett ikke helt nytteverdien i at de skal kunne gjøre det all den tid de ikke er stasjonære. En repeater/gateway som flytter på seg vil være vanskelig for andre mannskap å forholde seg til. Samtidig vil en fastmontert radio i helikopteret dekke behovet for DMO kontakt(eller TMO der hvor infrastruktur er tilgjengelig) med de på bakken - det er da ikke rekkevidden som er problemet. Men mobil basestasjon - nei den var ny.
  7. Rescue me??!!

    Hva mener du med at de har egen basestasjon, og hvordan fungerer dette i praksis? Og gjelder det både skvadron 330(også kjent som "SeaKing") og luftambulansen, eller kun en av de? Og hva når det er private helikopter som flyr? Må innrømme at dette er første gang eg hører noe om, og eg har deltatt på en god del redningsaksjoner etter hvert....
  8. Rescue me??!!

    RescueMe er ikke en app - det er en tjeneste vi bruker i redningstjenesten. Dvs at det er ikke noe du laster ned i forkant - du får en SMS når du gir beskjed om at du trenger hjelp med link som starter sporingen Hva du har lastet ned vet eg ikke?
  9. Rescue me??!!

    Ikke misforstå meg - Luftambulansen sin app er veldig tydelig på og gir en lettlest posisjon som kan leses inn til nødsentralen. Problemet er at eg har opplevd ufattelig mange varianter av opplesing av posisjoner, både når det gjelder lengde/breddegrader og UTM-koordinater. Klarer for eks folk å skille mellom grader, minutter og sekunder(ofte representert med DMS på GPS'en) eller grader, minutter og desimalminutter(ofte som DMM.MMM)? Fort gjort å bomme litt der, og da kan vi kaste bort verdifull tid
  10. Rescue me??!!

    Begge deler bruker GPS-tjenesten på telefonen til å finne posisjonen og gir samme resultat. Og samme der og, den første posisjonen kan være unøyaktig og gir bedre resultat etterhvert. Dersom du har app'en på telefonen når du går deg bort eller skader deg, så er det ett ypperlig verktøy som gir redningsmannskap posisjonen din like nøyaktig som RescueMe. En må da starte app'en før en ringer og få en posisjon, og være i stand til å videreformidle denne når en oppnår kontakt. RescueMe trenger ingen app i forkant, og får posisjonen i retur uten å stole på at den i andre enden leser opp rett("5 - 9 - sirkel med hull i - n - 4 - 4 - punktum..."). I tillegg får eg som mannskap vite unøyaktigheten. Personlig foretrekker eg RescueMe - men nøyaktigheten er lik på begge. Bare ikke sats på å laste ned og installere app'en når du først trenger den
  11. Solcellepanel på langtur

    Bare synd at den videoen der sammenligner kun pris vs effekt, og ikke lignende produkter. Merkelig nok trenger eg ikke en test som viser meg at ett 21W solcellepanel fra en produsent lader raskere enn ett 7W solcellepanel fra en annen produsent. Det videoen derimot viser er at det største panelet der(21W fra Anker) ikke er like effektivt som det minste panelet(7W fra GoalZero). Så kan man naturligvis diskutere pris da GoalZero sine produkter er dyre. Men de er og veldig gode
  12. Rescue me??!!

    RescueMe er noe som er utviklet av ett par frivillige innen redningstjenesten i Norge. Det fungerer slik at vi som skal finne savnede personer går inn på ei nettside, legger inn mobilnummeret til den savnede og ber om sporingen. Løsningen sender så en SMS til den savnede med en link de er nødt til å trykke på. Da starter nettleseren på telefonen som så sender med posisjonen til telefonen. Posisjonen dukker da opp hos den som sendte forespørselen, og man kan dra ut og hjelpe personen(yte førstehjelp eller bare hjelpe tilbake). Så lenge den savnede har siden oppe så vil posisjonen oppdatere seg hos oss. I starten er ofte posisjonen unøyaktig men den blir ofte bedre etter 5-20 minutt, men i startfasen har vi i det minste ett begrenset område å fokusere på. Løsningen krever at den savnede/forulykkede har strøm på telefonen, har en smarttelefon, har dekning, er bevisst og vil bli funnet. Det er svært ofte vi opplever at savnede først ringer tl politiet når de har veldig lite strøm igjen på telefonen. De venter ofte så lenge som mulig med å unngå å ringe. Resultatet er dessverre da at når vi først sender forespørsel om sporing så er mobilen tom for strøm. Dessverre. Hovedredningssentralen/Telenor har naturligvis og andre mer avanserte måter å spore/krysspeile telefoner på, men det krever en del mer arbeid og tar ofte lengre tid. Mao sparer RescueMe oss for mye tid i tidlig fase noe som er viktig for pasienten/den savnede
  13. Ett lite intimt spørsmål!

    Boxere er like forskjellige som oss mennesker. Den som passer meg gir deg gnagsår. Den som kryper opp hos meg sitter perfekt hos deg. Osv Så i utgangspunktet gjelder det å prøve seg frem og finne noen som fungerer. Comfyballs av den lange typen er eg veldig glad i, sekundært man-boksere fra Dressman.
  14. Den store drikke myten!

    Dehydrert mat blir jo hydrert når du spiser den??
  15. Å ikke reklamere på en reklamasjonssak

    Bare for litt moro skyld - la oss se på ett enkelt regnestykke. Nå vet ikke eg hva støvlene du kjøpte koster, men la oss si 1500 kr for å ha en realistisk pris og enkelt tall. Og eg gjør regnestykket veldig enkelt her. La oss si at butikken kjøper disse for 1000 kr fra leverandør og har da en normal inntekt på 500 kr for disse. Tar ikke høyde for moms i beløpet her, selv om dette er relevant for butikken sin drift. Av de 500 kr så skal de nå dekke retur fra deg, frakt til leverandør, frakt tilbake til deg og ikke minst frakt begge veier for lånestøvlene du får låne. Vi vet jo at det er dyrt å frakte ting i Norge så her tipper eg nok at 2-300 kr av de 500 allerede er spist opp. Av de resterende 2-300 så skal butikken altså lønne ansatte, lagerføre varer og betale andre løpende nødvendige utgifter. Og her er det greit å huske på at en ansatt allerede har brukt en god time av en lønnet ansatt på å håndtere akkurat din sak. Så profitten forsvinner veldig raskt, og blir fort til tap for butikken. Pluss en sur kunde som ikke kommer tilbake med det første. Attpåtil så vil en måtte regne med tapet på de støvlene som kjøper får låne. Disse kan ikke selges som nye og må enten selges med null fortjeneste eller med tap. Ikke gunnstig. Selvfølgelig er regnestykket litt mer nyansert med forskjellige avtaler med leverandører og produsenter som _kanskje_(men ikke alltid) dekker alle utgifter knyttet til produksjonsfeil på varen. Så kanskje butikken klarer å redde seg inn med at avtalen gir de dekning for kostnadene med din reklamasjon, men det er ingen selvfølge.