nomore

Aktiv medlem
  • Innholdsteller

    151
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    1
  1. Ett lite intimt spørsmål!

    Boxere er like forskjellige som oss mennesker. Den som passer meg gir deg gnagsår. Den som kryper opp hos meg sitter perfekt hos deg. Osv Så i utgangspunktet gjelder det å prøve seg frem og finne noen som fungerer. Comfyballs av den lange typen er eg veldig glad i, sekundært man-boksere fra Dressman.
  2. Den store drikke myten!

    Dehydrert mat blir jo hydrert når du spiser den??
  3. Å ikke reklamere på en reklamasjonssak

    Bare for litt moro skyld - la oss se på ett enkelt regnestykke. Nå vet ikke eg hva støvlene du kjøpte koster, men la oss si 1500 kr for å ha en realistisk pris og enkelt tall. Og eg gjør regnestykket veldig enkelt her. La oss si at butikken kjøper disse for 1000 kr fra leverandør og har da en normal inntekt på 500 kr for disse. Tar ikke høyde for moms i beløpet her, selv om dette er relevant for butikken sin drift. Av de 500 kr så skal de nå dekke retur fra deg, frakt til leverandør, frakt tilbake til deg og ikke minst frakt begge veier for lånestøvlene du får låne. Vi vet jo at det er dyrt å frakte ting i Norge så her tipper eg nok at 2-300 kr av de 500 allerede er spist opp. Av de resterende 2-300 så skal butikken altså lønne ansatte, lagerføre varer og betale andre løpende nødvendige utgifter. Og her er det greit å huske på at en ansatt allerede har brukt en god time av en lønnet ansatt på å håndtere akkurat din sak. Så profitten forsvinner veldig raskt, og blir fort til tap for butikken. Pluss en sur kunde som ikke kommer tilbake med det første. Attpåtil så vil en måtte regne med tapet på de støvlene som kjøper får låne. Disse kan ikke selges som nye og må enten selges med null fortjeneste eller med tap. Ikke gunnstig. Selvfølgelig er regnestykket litt mer nyansert med forskjellige avtaler med leverandører og produsenter som _kanskje_(men ikke alltid) dekker alle utgifter knyttet til produksjonsfeil på varen. Så kanskje butikken klarer å redde seg inn med at avtalen gir de dekning for kostnadene med din reklamasjon, men det er ingen selvfølge.
  4. Å ikke reklamere på en reklamasjonssak

    Var bare tidsaspektet eg var ute etter Siden du meldte fra om reklamasjon allerede 26 juli så er vi nå på 8 dagen(teller da ikke med 26 juli). Du har allerede vært avskåret fra å bruke støvlene i ei uke og har krav på lånestøvler så lenge dette ikke medfører selger urimelig kostnad. Ser at de har tilbudt deg dette - eg ville tatt i mot dette om ikke annet for å være firkantet tilbake. Dette betyr at det er gått 5 uker den 30 august. Dersom det stemmer at det ikke skjer noe som helst i Italia i august så er det jo ganske åpenbart at fristen for avhjelp utløper før du får ett reparert produkt tilbake(eller nytt). Men om de vil være vanskelige så er det lite å gjøre med det. Klage til forbrukerrådet tar fort noen uker det også - dessverre. Ha i bakhodet og at siden du nå har fått tilbudt lånestøvler så kan fristen på 5 uker for avhjelp strekkes noe. Siden du ikke står uten støvler så er det altså lagt opp til at selger også skal ha noe lengre tid på seg til å løse problemet. Men dette gjelder kun dersom lånestøvlene dekker behovet ditt som du kjøpte de nye støvlene for. Omformulert, du har ikke krav på identidske støvler til utlån, men dersom støvlene du blir tilbudt dekker primærbehovene med de støvlene du opprinnelig kjøpte, så kan selger bruke litt mer enn 5 uker på avhjelp.
  5. Å ikke reklamere på en reklamasjonssak

    Det var veldig lurt. Spørsmålet nå er, når reklamerte du til selger og når sendte du varen inn til de? Og har de estimert ca hvor lang tid det vil ta å få dette løst?
  6. Å ikke reklamere på en reklamasjonssak

    Ser forresten i ett av innleggene som kom mens eg skrev svaret mitt at de henviser til kjøpsloven, og ikke forbrukerkjøpsloven. Håper det var en hendelig forglemmelse fra deres side for om det ikke var det mistenker eg at denne personen kan veldig lite om forbrukerrettigheter og da har du en utfordring med å hevde din rett uansett hva du har krav på, innen rimelig tid. Noe som egentlig understrekes med at de sier de har krav på å utbedre mangelen tre ganger. Det står svart på hvitt at de kun har to muligheter for avhjelp. Unntaket er om det er særlige grunner for det, men det tviler eg på at blir relevant her. Forbrukerkjøpsloven §30, andre ledd:
  7. Å ikke reklamere på en reklamasjonssak

    Komplisert sak som kunne vært løst smidigere fra selger sin side :/ Og siden vi snakker om at selger har 100 dagers åpent kjøp er det egentlig vesentlig å vite hva vilkårene her sier for å kunne vurdere om det gir deg som kjøper noen ekstra rettigheter. Så siden dette ikke er kjent tar eg utgangspunkt i at en ikke har disse 100 dagene med åpent kjøp, så får evnt disse kommer senere som en bonus om vilkårene blir kjent Først og fremst, du har reklamert på ett produkt du mener har en mangel. Det er der du er nå og det er det butikken forholder seg til. Butikken har rett på 2 utbedringsforsøk for samme mangel i henhold til forbrukerkjøpsloven. Dvs at dersom du finner en feil på produktet(her en klump som er i veien for deg) så har butikken 2 forsøk på å fikse mangelen for deg. Butikken mener at for å fikse mangelen så må varen sendes til produsenten i utlandet - og dette har de rett til om de mener at det er nødvendig. De kan og velge å gjøre dette for å avgjøre om det faktisk er en mangel. I henhold til forbrukerkjøpsloven så har du altså reklamert innen fristen og butikken har så langt rett til å sende den til produsent for vurdering eller utbedring. Det kjipe er jo da at du står uten en fungerende vare. Heldigvis er det tatt høyde for i forbrukerkjøpsloven I henhold til forbrukerkjøpsloven så skal avhjelp gjennomføres uten kostnad eller vesentlig ulempe for forbrukeren og innen rimelig tid. Hva er rimelig tid? Dette er noe vagt men det er sagt at 5 uker er innenfor men noe lengre enn dette er urimelig tid. Altså - selger har 5 uker på seg fra du sendte varen fra deg til å løse problemet og sende deg mangelfri vare. Når du er avskåret fra å bruke tingen i mer enn en uke så kan forbrukeren kreve å få stilt ett låneprodukt tilgjengelig for selgerens regning. Dette gjelder kun dersom det forbrukerens behov er rimelig i forhold til kostnad eller ulempe dette påfører selger. Selger har nok ikke x antall lånestøvler tilgjengelig og må da ta ut ett nytt par som i ettertid ikke kan selges som nye. Her kommer pris på støvlene inn og hvor viktig det er for deg å ha støvlene nå kontra å vente i 5 uker. Dersom det tidlig er klart at de vil gå over 1 uke med avhjelp så har du krav på låneprodukt fra første dag etter samme vurdering. Etter 5 uker kan du kreve å heve kjøpet og få pengene refundert. Og slik eg tolker situasjonen er det rimelig å anta at det vil ta mer enn 5 uker å løse opp i dette - og da ødelegger egentlig butikken bare for seg selv når de gjør en kunde sur med å vente på ett resultat som uansett sannsynligvis er gitt. Kort oppsummert - selger bør være litt mer smidig. Resultatet er sannsynligvis at du har krav på å heve kjøpet etter 5 uker uansett og imellomtiden gjør de bare kunden misfornøyd. Låneprodukt er det ikke gitt at du har krav på men en eller annen form for tilbud burde de kunne gitt(lån av rimeligere støvler kanskje som ett eksempel). Men ha i bakhodet at alt dette forutsetter at du har en legitim mangel. Dersom det viser seg at denne klumpen ikke er en mangel(vanskelig å tro, men bare nevner det) så vil selger kunne avvise kravet og sende støvlene tilbake til deg. Så er spørsmålet - kan du nå angre på kjøpet i stede for? Dette er ett vanskeligere tema. Selger tar feil når de kategorisk avviser det, men så vidt eg vet er det ingen avgjørelse tidligere som gir kunden rett til dette så det er vanskelig å finne god rettspraksis på det. Men i forarbeidene presiseres det(har ikke lest dette selv men sett henvisninger) at reklamasjon gjelder i tillegg til angrerettsloven. Dvs at heving eller angring er uavhengig av hverandre. Man kan gjøre det ene, det andre, eller begge deler. Så lenge man overholder fristen. Men å få rett her vil nok ta litt tid dersom de ikke gir seg fra sin side, så du vil nok sannsynligvis møte fristen på 5 uker før ei lovnemd gir deg rett til å bruke angreretten selv om du har reklamert. Tung sak som kunne vært løst smidig. Ja selger påføres ett tap her men det er faktisk noe de må ta høyde for i prisingen sin. Dette gjelder både defekte varer, fornøyde kunder og evnt lånegjenstander. Lykke til!
  8. Hva har du kjøpt nå!

    Det ble i går ett sett med Thule Wingbar takstativ til bilen med Thule DockGrip kajakkstativ oppå der igjen. Endelig kan eg hente kajakk fra klubben og transportere den til andre steder eg vil padle
  9. Gøy Når gikk de fra 365 dager til 100 dager?
  10. Hovedprinsippet er at avtaler skal holdes. Samtidig kan ikke butikken ha dårligere vilkår enn hva forbrukerkjøpsloven gir, men de kan fritt gi kjøper bedre vilkår. Noe de da har gjort med å tilby 100/365 dagers åpent kjøp. Men det vil til enhver tid være de vilkårene som de informerer om som er gjeldende for det kjøpet. Så kjøpte du tingen med 365 dagers åpent kjøp, så har du åpent kjøp i 365 dager fra kjøpsdato selv om de endrer dette til 100 dager senere. Utfordringen kan være å bevise at en hadde avtale om 365 dagers åpent kjøp. Eg sjekket e-posthistorikken min med Fjellsport og ser det at dette med 365 eller 100 dagers åpent kjøp ikke er nevnt i kjøpsvilkårene de sender ut pr e-post. Mao må forbrukeren selv være bevisst på å dokumentere dette til ett senere tidspunkt. I akkurat dette tilfelle har sannsynligvis Fjellsport gjort jobben der lettere for deg siden de hevder tilbakevirkende kraft på endringen. Med andre ord, selger mener at vilkårene du handlet med var 365 dager, men at de endret dette ETTERPÅ og at endringen har tilbakevirkende kraft. Altså selger bekrefter at du hadde 365 dager. Jobben da blir å få de til å forstå og akseptere at endringen ikke har tilbakevirkende kraft og at de altså må forholde seg til de vilkårene de informerte om på kjøpstidspunktet.
  11. Det er de avtalevilkårene som var gjeldende på kjøpstidspunktet som er gjeldende for det kjøpet.
  12. ryggsmerter i kajakk

    Kan være sittestillingen din, padleteknikken din, lite erfaring med kajakk eller dårlig trent rygg Anbefaler at du tar ett padlekurs i regi av en lokal klubb. Der får du tips til teknikk, sittestilling og evnt andre ting som kan være galt
  13. Hva har du kjøpt nå!

    Går egentlig bare å teller timene selv til eg ikke klarer å motstå fristelsen 😇 Men nå er det kajakk som er det store for min del for tiden og der eg har mest behov for overnatting - og så er det en stemme i hodet mitt som spør "er det egentlig nok trær langs kysten til at eg kan forsvare ei hengekøye?"...
  14. Hva har du kjøpt nå!

    Ble plutselig ett par nye Adidas GSG 9.7 sko og ett nytt Exped Synmat liggeunderlag. Godt eg logget ut før fristelsen for en Amok Draumr 3.0 hengekøye ble for stor.... =)
  15. 12 netter i 2017

    Veldig kult prosjekt Eg har og satt meg ett antall døgn eg skal ha i telt i 2017. Mest av alt for å koble litt av og få litt frisk luft, og ikke minst oppleve naturen i nærområde og landsdelen generelt(vestlandet). Mitt beste tips er å komme i gang. Pakk sekken med alt du vet og tror du får behov for, ta deg ut en plass du eller noen kan kjøre deg til, og sett i gang. Da kan du prøve og feile i trygg avstand og få de erfaringene du trenger for hva du trenger Foruten det åpenbare som telt, sovepose, liggeunderlag og sekk så kan eg tipse om følgende: - Batteribank til mobilen. Som det ble tipset om er øreplugger og musikk/lydbok noe som hjelper for uvær og mye lyd rundt teltet. Men husk at det trenger strøm. - Ei lita lanterne å ha hengende i taket i teltet. Sørg for at den har krok, er liten/lett og kan justeres mellom svakt lys(lang levetid) og mye lys(kjekt når en lager mat osv). - Hodelykt. Får alltid behov for ei hodelykt. Kan og erstatte lanterne i teltet, men gir ikke spredningen(naturligvis). - Ei god bok, enten på mobilen, e-leser eller fysisk. - Nok vann. Prøv deg frem. - Minst ett ekstra klesbytte og ekstra undertøy/ull lag. Ikke legg deg våt/svett som blir nevnt her og er du først våt rett før leggetid er det godt å bytte før leggetid og la det andre tørke over natta. I første omgang ville eg kanskje fokusert på ett par prøveturer uten å tenke på matlaging, og så begynne litt om litt når en ser at alt det andre rundt fungerer og er med Og når du først er på de første turene så kan du jo tenke over hva du mener du trenger for å lage mat akkurat da og akkurat der, og med hvilket utstyr(vedovn, primus, stormkjøkken, bål, gryte, panne osv osv). Lykke til