Gå til innhold
  • Bli medlem

Over Stutaheiå i august.


REJOHN

Anbefalte innlegg

Med gårsdagens tur i beina - og i friskt minne, kan jeg tenke meg å dele - nettopp minnene - med andre.
Det er såvist ikke ofte værgudene har vært så snille i år, som i denne helga. Ikke mye vind, sol og en passe temperatur.

Stutaheiå ligger mellom Stavanger Turistforenings hytter Sandvatn og Blåfjellenden. Turen er "normert" til 4 timer.
Hytten i Frafjordheiene ligger så tett at de blir mye brukt av familier. Så selv om turen går over snaue heia i over 1000 moh og kan være utsatt for både tåke, vind og snø tidlig i sesongen, så blir stien tråkket opp av familier med unger ned i 6 års alderen - og av ungdom på sin første tur alene.
Nå er ikke turen så lang at dette medfører problemer.

Jeg hadde ikke med barn, og hører definetivt ikke til kategorien "ungdom", så jeg startet ved Lortabu i Hunnedalen, noe som gir en 6-7 "normerte" timer til Blåfjellenden. En passe tur i slikt nydelig vær.

Det litt spesielle med disse turene over heiene, er at det vide utsyn og at det ikke er mye som stenger for utsikten. "Høy himmel" er det uttrykket jeg selv bruker.
Det er omtrent det samme du ser uansett retning. Fjell og topper. Dalene viser som mørke revner i all steinen. Det er ikke lett å orientere seg i dette terenget utenom stien. Det er ingen lettvindte ruter, og du er avhengig av å finne "rette" nedgangen til de smådalene som du må over uansett i hvilken retning du går. For ikke å snakke om at det ikke er mange plasser du kommer ned til vannene i bunn av de større dalene.

Men noe som lyser opp i all steinen er fjelltjæreblommen. Det blir påstått at den trives best i områder med tungmetaller. Det skulle vært interesant å vist hvilke tungmetalle som ligger i granitten her.

Men det kjekkeste med turen er tross alt det vide utsyn, det gir perspektiv på turlivet. Og det er litt spesielt å kunne se fjelltoppen du skal nedunder i noen timer før du i det hele tatt begynner på bakken ned.

post-1073-0-61695400-1344847638_thumb.jp

post-1073-0-77560100-1344847640_thumb.jp

post-1073-0-72340600-1344847642_thumb.jp

post-1073-0-73575100-1344847644_thumb.jp

post-1073-0-23267800-1344847675_thumb.jp

Vis rapporten i Turkartet

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.