Gå til innhold
  • Bli medlem

Finse-Rjukan


CHST

Anbefalte innlegg

Jeg skal gå over Hardangervidda, fra Finse til Rjukan i sommer en eller annen gang mellom 7. og 29. juli. Skal bo på hytter og tipper at sekken blir på rundt 10 kg. Har sett for meg følgende dagsetapper: Finse-Kjeldebu(31km) - Kjeldebu-Dyranut-Sandhaug (37km)- Sandhaug-Rauhellern (30km) Rauhellern- Mårbu (23km) Mårbu-Kalhovd (22km) Kalhovd-Heleberghytta eller Rjukan 24+ ca10(?) km.

Jeg er mann på 35 og over normalt god form, er vant til lange og harde økter (Syklet Trondheim-Oslo/ Vasaloppet osv). Kan noen fortelle meg om det ut som om disse etappene er ok eller er det for langt? Har ikke gått fra hytte til hytte før men gått mye i skog med tung sekk.

Noen som har gjort turen før som har innspill? Og er det noen som skal gå samme eller tilsvarende tur en eller annen gang i nevnte periode, som vil ha følge?

Mvh C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Den første etappene dine frem til Kjeldebu (Dyranut) er litt kupperte, ellers så flater det bra ut mot Sandhaug. Kjeldebu - Dyranut - Sandhaug som er din lengste etappe er vel også en av de flatere og skulle vel ikke by på større utfordringer enn det er å gå 3,7mil, og det virker det som du er vant til:)

Resten av turen din har jeg ikke gått..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen problem.

Vidda er veldig lettgått. På vidda har eg sjølv gått dagsetappe på over 4 mil med telt og sovepose i sekken, i all hovudsak utanfor stig. I andre fjellstrok reknar eg 20-25km pr dag. Til samanlikning gav mine målingar bare 31km frå Kjeldebu til Sandhaug og 24km frå Sandhaug til Raudhelleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Smelter som bare det nå.

http://webkamera.vegvesen.no/kamera?id=125512

Men som Lompa sier: Finse-Kjeldebu er den tøffeste. Så vidt jeg ser fra tidligere turrapporter har du gode sjanser for snø gjennom Helvetsnutene. Den snøen kan være hardpakket eller råtten.

Hva med å planlegge for alternativ rute for når du står i krysset mellom Kjeldebu og Krækkja og kan se litt av forholdene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal gå nesten samme ruta fra ca 14.juli. Min rute går fra Finse-Krækkja-(Stigstuv)-Rauhellern-Mårbu-Kalhovd-Hellberghytta-Rjukan. Mulig jeg går rett fra Krækkja til Rauhellern, men vil også ta meg tid til å fiske på veien. Jeg er også veldig usikker på snøforholdene i området på denne tida, siden jeg aldri har gått på Vidda før.

Men det ser ut som ei super rute du også har valgt ut, god tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.