Gå til innhold
  • Bli medlem

Finse til Hallingskeid januar 2023


GeirArne

Anbefalte innlegg

Jeg er helt fersk på ski og synes Finse - Hallingskeid ser ut som en fin start. Jeg kommer bare til å gå hvis det er meldt ganske fint vær. Tenkte å overnatte på Brebua på Finse og starte morgenen etter.

 

En del ting er jeg usikker på:

Er det kvistet?
Er vannene trygge å gå på?
Kan jeg bruke vanlige løypeski?
Må jeg ha med spade/telt/fjellduk osv selv hvis det er meldt fint vær?

Er det noe annet jeg må tenke på? Eller andre turer som kan anbefales?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

Hei. No i januar er det truleg ikkje kvista. Gjekk akkurat frå Finse til Rjukan, og det var ikkje kvista ein meter. Vatna er stort sett trygge, spesielt no i januar. Sjekk iskart.no. Ville brukt fjellski  med stålkant. Er alltid lurt å ha med spade og fjellduk som eit minimum i høgfjellet vinterstid. Veiret kan snu utruleg fort. Også ein lett brennar til å kunne smelte/koke vatn kan vere fint å ha med seg. 

Dersom du ikkje har så mykje erfaring med skigåing på fjellet ville eg venta til våren, då er det lengre dagar og faren for å mørkne ute er mindre. Veiret er også meir stabilt og varmt og alt er generelt meir trivelig på denne tida. Det er likevel heilt magisk å gå i vinterfjellet når det er fint veir, men ein må ha utstyret, erfaringar og fysiske forutsetningar for å klare turen. God tur! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, KanadiskNordmann said:

Hei. No i januar er det truleg ikkje kvista. Gjekk akkurat frå Finse til Rjukan, og det var ikkje kvista ein meter. Vatna er stort sett trygge, spesielt no i januar. Sjekk iskart.no. Ville brukt fjellski  med stålkant. Er alltid lurt å ha med spade og fjellduk som eit minimum i høgfjellet vinterstid. Veiret kan snu utruleg fort. Også ein lett brennar til å kunne smelte/koke vatn kan vere fint å ha med seg. 

Dersom du ikkje har så mykje erfaring med skigåing på fjellet ville eg venta til våren, då er det lengre dagar og faren for å mørkne ute er mindre. Veiret er også meir stabilt og varmt og alt er generelt meir trivelig på denne tida. Det er likevel heilt magisk å gå i vinterfjellet når det er fint veir, men ein må ha utstyret, erfaringar og fysiske forutsetningar for å klare turen. God tur! 

 

Tusen takk for fint svar! Tips om iskart.no er gull verd! Jeg kjøpte en Garmin Etrex 32x og tenkte å laste ned GPX for ruten jeg skal gå. Vil jeg da være nokså trygg? Er det faktisk slik at hvis det er meldt lite vind når jeg går fra Finse at det 4-5 timer etterpå kan blåse opp så mye at jeg får problemer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, GeirArne said:

Tusen takk for fint svar! Tips om iskart.no er gull verd! Jeg kjøpte en Garmin Etrex 32x og tenkte å laste ned GPX for ruten jeg skal gå. Vil jeg da være nokså trygg? Er det faktisk slik at hvis det er meldt lite vind når jeg går fra Finse at det 4-5 timer etterpå kan blåse opp så mye at jeg får problemer?

Ja.

Pakk og planlegg for når snøstormen kommer, ikke gå ut fra at varselet holder. Så kan du heller nyte finværet i trygghet.

 Tar forbehold om at jeg har mest erfaring fra Hardangervidda på sommeren. Men været snur fort uansett årstid og marginene på vinteren er lavere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.